Pijnlijk onderkantje

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Simmy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 november 2010, 18:44

Haai,

Ik fiets nog niet echt heel lang, maar als ik ga, dan toch zeker een dik uur achter elkaar.
Nu wil het volgende schrijnende geval zich voordoen. Ik draag een zeem, zo op de huid, maar toch gaat er iets mis.
Mijn onderkant is 'geschuurd' . Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar last van zere billen heb ik zeker niet, maar dus wel van de voorkant.
Echt pijn, het lijkt wel een schaafwond o.i.d.
Kan dit aan mijn broekje liggen. Deze heb ik niet bij een fietswinkel gekocht. Qua zadel heb ik zo'n italiaans model voor dames. Dat lijkt me dan wel in orde !!
Ik ben benieuwd of meer girlzzzz hier last van hebben (gehad).
Hoop zeker op advies van een van jullie..........thanks alvast !!!
Simmy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 november 2010, 18:44

Tnx Ladies,

Ik ga eerst maar even mijn zadel meer naar beneden richten. Wellicht gaat het dan beter.
Ik heb altijd begrepen dat je de zeem direct moet op de huid moet dragen, draag je een hardloopbroekje of voetbalbroekje eronder dan, DaBuzzzzzz ???

Jullie horen.....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb twee reacties van heren verwijderd, dit is niet voor niets de dameshoek en volgens mij is het wel duidelijk dat hier om reacties van andere dames wordt gevraagd.

Derde mannelijke reactie verwijderd. Nogmaals dus: Vriendelijk verzoek dus aan de heren om zich er buiten te houden.
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Je zadel in ieder geval niet te veel naar beneden richten, dan ga je namelijk allerlei spieren aanspannen om stabiel te zitten. Het kan aan heel veel factoren liggen. Niet alleen de stand van je zadel maar ook jouw fietshouding. Wanneer je te veel voorover moet zitten om bij het stuur te kunnen, ga je ook erg voorover op je zadel zitten.

Heb je een damesfietsbroek? Bij herenbroeken heb je soms dat er nogal dikke naden precies over de bij dames gevoelige plekken lopen. En kun je je precies op stukrijden.

Ik wil wel eens de 'boel' preventief invetten met vaseline. En soms na afloop helaas weer ;-(

Succes ermee!
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
Simmy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 november 2010, 18:44

Ik heb niet specifiek een damesbroek. Ga ik deze week wel even voor op stap. Zelf dacht ik ook dat het misschien daar aan zou liggen. Ik heb wel al een dameszadel gekocht, want op die 'plank' die van origine op de bike zat werd ik ook niet veel vrolijker. Niet mijn zadel naar beneden richten? Ok , had ik ook nog niet gedaan, dus scheelt weer een klusje. Wel heb ik inmiddels geleerd dat mijn 'stuurpen' te lang is voor damesbegrippen. Een dikke 10 cm. Zou het ook hier aan kunnen liggen misschien ??
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik heb in het begin ook vaak last gehad van hetzelfde euvel. Het gebeurt me nog wel eens met spinning, omdat daar de zadels breder en zachter zijn.

Om het juiste zadel te vinden heeft mij nogal wat tijd gekost. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Selle Italia Flite Gel.
Op zich een hard zadel, maar dat went.

Ook een goede broek is belangrijk.
Staar je echter niet blind op dames of heren zadels en broeken.
Ik rij erg fijn met een Castelli herenbroek met Progetto zeem.
Bij langere tochten ( langer dan een paar uur) smeer ik voor de zekerheid alles in met Gonso Sitzcreme (ons damesclubje noemt het ***creme :winkie: )

Het kapot rijden komt door wrijving. Je schuift blijkbaar over het zadel. Mijn advies is om te kijken of je zithouding wel klopt en je broek/zadelcombinatie.
Je geeft al aan, dat je stuurpen wat lang is.
Zit jij wel op je zitbotten? Als je ver naar voren zit, zit je niet meer op je zitbotten maar op je schaambeen. Em dat veroorzaakt ook deze klachten denk ik.

Succes

gr Carin
Eerst doen, dan denken
Simmy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 november 2010, 18:44

Thnks allemaal voor het meedenken. Ik heb vanmiddag net een nieuwe broek gekocht van BBB. Wat mij al direct opviel is dat de zeem gewoon al 3 keer groter is dan in mijn oude broekje. Het is welliswaar een herenbroek, maar de dame in de winkel fietste hier zelf ook mee zei ze. Van het weekend direct proberen.
Ook nog even met de technische jongens gesproken over de lengte van de stuurpen. Bij dames schijnt deze inderdaad een flink eind korter te zijn. Ik had mijn bike niet bij me, dus konden we niet direct een oordeel geven.
Volgende week met mijn MTB naar hem terug, dan gaat hij even kijken. Eerst een nieuwe broek proberen.
Waar haal je die Sitzcreme eigenlijk??

Groetjes
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Waar haal je die Sitzcreme eigenlijk??
Bij Rose.nl (grote fietsenzaak in Duitsland) Maar BORN en Assos hebben ook een zelfde soort creme.
Eerst doen, dan denken
peerke1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert

misschien is het verstandiger om een goede fietsmeting te laten doen.
ff aangeven of je toer wedstrijd of recreatieve fietser bent,daarna je fiets goed af laten stellen en dan nog eens kijken hoe het gaat.
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Ja, houding, broek en zadel moeten uiteindelijke de perfecte combi geven.....Voor mezelf weet ik ook niet of dat ooooit gaat lukken. Maar een goed zadel helpt ook, heb nu de ruby en de yett van specialized.
Gewoon horizontaal gemonteerd anders schuif je elke keer naar voren = supervermoeiend.
Hoe moet ik dat uitleggen wat ik voel bij deze zadels, goede verdeling van de druk op de zitknobbels, en de druk van voren wordt nog verder naar voren verplaatst. Dus niet (waar ik denk) waar je nu schuurt (heb ook de ervaring dat ook invetten nadien nodig is), maar nog verder daarvoor. Dus nagenoeg geen druk en geschuur op je binnenwerk....... :wink:
Oja, en altijd preventief invetten met vaseline :-q (ik neem ook altijd voor lange ritten extra reserve mee, tja..... :-D )

Soms kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er dames zijn die er altijd ongeschonden ervanaf komen. :tong
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

loussie schreef:Soms kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er dames zijn die er altijd ongeschonden ervanaf komen. :tong
Kon ik ook niet totdat ik mijn ideale broek/zadelcombinatie vond.
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Jaaa, margriet? En wat is jou ideale combi?
Ben nieuwsgierig, want een andere broek is voor mij nog een optie.
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Mijn combi is een nogal problematische aan het worden. Althans op mijn racefiets. Op mijn mountainbike en racefiets een Selle Italia Lady. Nu was het zadel van mijn racefiets vorig jaar aan vervanging toe en ik kocht dus gewoon weer hetzelfde zadel. Althans, dat dacht ik. Op de een of andere manier is het toch iets anders en kon ik er - ook na heel veel sleutelen - niet aan wennen. Dit nieuwe zadel werkt gelukkig wel op mijn mountainbike. Het zadel van mijn mountainbike op mijn racefiets geplaats maar helaas, ook deze gaat het niet lang meer uithouden...

Verder draag ik momenteel voornamelijk (heren)fietsbroeken van Matong welke ik via een soort-van sponsor bestel. Heb tevens een (ook al weer een heren)fietsbroek van Bioracer. Dit via onze plaatselijke mountainbikeclub waar het aantal vrouwelijke leden op 1 hand te tellen is. Maar ook mijn oude Canondale kniebroek doet het nog steeds goed.

Wat voor mij absoluut niet werkte waren fietsbroeken van Agu en broeken die ik (iets) te groot kocht.

Succes met je speurtocht!
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
aintsomeone
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 15 juni 2010, 09:31

Voor mij werkt de combinatie bontragerbroekje (WSD), selle italia zadel perfect ... Afbeelding
'Don't worry about your live cause if you hold it too close, you'll lose it'
Bob de Bouwer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: za 7 januari 2006, 20:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert
Contacteer:

Na jaren op een fizik te hebben gereden had ik toch nog steeds problemen bij lange ritten (3 uur plus) en meerdere dagen achter elkaar :evil: auw auw. Ik dacht altijd 'niet zeike, dat hoort er nou eenmaal bij'. Totdat ik op mn racefiets de ruby van specialized had laten monteren; damn dat was nog eens een verschil. Eindelijk zat ik eens op mn zitbotjes!!! En ik zat eindelijk eens recht! Meestal zakte ik scheef naarmate de problemen opspeelden. Dat was voor mij het moment om ook op de MTB een ruby te zetten. Deze zadels zijn er in diverse breedtematen. Kennelijk is voor de 'breedreten' :wink: gewoon een markt; ze verkopen goed. De fizik was gewoon te smal, waardoor je steeds naar voren schuift en op de weke delen gaat zitten :evil: auw auw. Dus: schaam je niet, en probeer eens een breder zadel. En vaseline zou ik ruilen voor sudocreme. Want bij de lange ritten en meerder dagen achter elkaar houd ik nog wel wat drukplekjes ed, maar die zijn niet zo erg. Dat is een normaal voorkomen euvel. Conclusie: breder zadel, goede damesbroek en voor de zekerheid potje sudocreme bij de hand :-q Succes! Owja, je zitbotjes zullen toch echt ook moeten wennen; dat komt wel goed! :D
Alleeez on y va!!
Plaats reactie