Mtb schoenen op gewone pedalen

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Hoi,
Ik ben nieuw hier, nog niet zo lang aan het fietsen, maar vind het een hele leuke sport.
Even voorstellen: Ik kom uit duiven, ben 26, en mijn fiets staat in bestelling :-D (en maar wachten....)
(Heb een half jaar de fiets van mijn vader kunnen lenen (had een dubbele gebroken onderarm door mtb-en :~ ), maar die moet toch ook een keerje terug) Heb ook fiets en fit gedaan, veel geleerd en alleen maar enthousiaster geworden.
Nu alleen die conditie nog omhoog, en dat gaat zoooo langzaam bij mij :-{

Nu heb ik een vraagje over schoenen, kun je met mtb schoenen op gewone pedalen?

Nu vind ik het een beetje jammer dat mijn goeie sportschoenen zwart van de blubber worden. Liefst zou ik dus mtb schoenen voor het fietsen willen hebben, maar spd pedalen vind ik nog niks. Eerst meer ervaring opdoen, dus misschien iets voor de toekomst.

Zijn er andere dames die het ook zo doen? Of is het juist onhandig of raar?

Ik hoor graag van jullie!!
Groetjes Loussie
EllenFiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 13:56

Ja, je kunt mountainbike schoenen ook prima met gewone pedalen gebruiken. Maar ik heb een betere tip voor je:

Wat je ook kunt doen, is gewone SPD-pedalen laten monteren op je nieuwe fiets en dan aan één kant een gewoon pedaal 'er in klikken'. Je hebt dus klikdelen die je SPD-pedaal de vorm van een gewoon pedaal geven aan één kant. Aan de andere kant kun je dan SPD-klikkers gebruiken.

Voordeel van zo'n constructie is dat je af en toe voorzichtig met SPD kunt rijden, om er aan te wennen. Je zult dan merken dat je ingeklikt veel meer controle hebt over je bike en dat het lekker rijdt. Voel je je echter onzeker, bijvoorbeeld op een steile helling of in heuvelig gebied, dan draai je het pedaal gewoon om en rijd je met je mountainbike-schoenen op het gewone deel van het pedaal. Voordeel is dat je dan niet los hoeft te klikken en heel snel met je voeten bij de grond kunt.

Het voordeel van het inklikdeel aan één kant van het pedaal, is dat je aan die kant niet per ongeluk ingeklikt kunt raken. Ik heb dat een keer gehad (had m'n voeten losgeklikt maar schoot per ongeluk weer vast) en toen viel ik dus in stilstand om...

Met zo'n dubbel pedaal (SPD aan één kant, gewoon pedaal aan de andere kant) kun je langzaam wennen aan het rijden met SPD en zul je merken dat je dat al heel snel vrijwel de hele tijd gebruikt. Ben je er eenmaal helemaal aan gewend, dan haal je het inklikdeel uit je pedaal en heb je aan beide kanten SPD. Mij bevalt dit als beginner uitstekend om aan het rijden met SPD op de mountainbike te wennen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

loussie schreef:Nu heb ik een vraagje over schoenen, kun je met mtb schoenen op gewone pedalen?

Nu vind ik het een beetje jammer dat mijn goeie sportschoenen zwart van de blubber worden. Liefst zou ik dus mtb schoenen voor het fietsen willen hebben, maar spd pedalen vind ik nog niks. Eerst meer ervaring opdoen, dus misschien iets voor de toekomst.

Zijn er andere dames die het ook zo doen? Of is het juist onhandig of raar?
Nu is de interface schoen-pedaal mijns inziens toch redelijk een unisex aangelegenheid...

Tja, wat bedoel je met MTB schoenen? De standaard XC schoenen waar je plaatjes onder kunt monteren, zoals (volstrekt willekeurig, ter illustratie):
Afbeelding

Tja, IMHO zijn die bijna even geschikt als klompen in combinatie met flats... Nagenoeg al die schoenen hebben een behoorlijk stijve zool, zeker waar je op de pedalen staat ten gevolge van de verstevigingen voor de cleats, en nog eens relatief harde profielblokken, waardoor feeling met je pedalen gewoon bij benadering 0.0 is... Zou ik niet als 'prima te gebruiken' durven te kwalificeren....
EllenFiets schreef:Voordeel van zo'n constructie is dat je af en toe voorzichtig met SPD kunt rijden, om er aan te wennen. Je zult dan merken dat je ingeklikt veel meer controle hebt over je bike en dat het lekker rijdt.
SPD heeft zonder meer voordelen, maar wat die 'meer controle over je fiets met SPD' nu precies is vraag ik me nog altijd af...


Oh, ieder voordeel heb z'n nadeel:
EllenFiets schreef:Voel je je echter onzeker, bijvoorbeeld op een steile helling of in heuvelig gebied, dan draai je het pedaal gewoon om en rijd je met je mountainbike-schoenen op het gewone deel van het pedaal. Voordeel is dat je dan niet los hoeft te klikken en heel snel met je voeten bij de grond kunt.
Nadeel is dat je een stuk metaal, beter bekend als 'cleat' onder je schoen hebt zitten bij benadering op de plaats waar je op je pedaal wilt staan. Dientengevolge is het vrij aannemelijk dat je met de cleat op de body van het pedaal staat, wat zo mogelijk nog linker is dan gewoon ingeklikt te blijven.
EllenFiets schreef:Het voordeel van het inklikdeel aan één kant van het pedaal, is dat je aan die kant niet per ongeluk ingeklikt kunt raken. Ik heb dat een keer gehad (had m'n voeten losgeklikt maar schoot per ongeluk weer vast) en toen viel ik dus in stilstand om...
Nadeel is navenant dat je 'de goede kant' dient op te zoeken, wat op sommige plaatsen gewoon tamelijk irritant moet zijn...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Bedankt voor jullie reactie,maar ik heb toch nog een vraagje. Wanneer je pedalen heb met verschillende kanten (spd en niet-spd) verbuig je dan je plaatjes niet als je op de gewone kant staat?

groetjes loussie
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij bedoelt EllenFiets een plastic plaatje wat je in je 'gewone' spd pedaal klikt, wat een soort van 'platform' creëert.

Plastic dus, wat je cleats niet zal beschadigen of verbuigen. Bovendien is het ietsje minder 'glad' dan metalen platform pedalen. En het is er ook weer uit te klikken, zodat je, als je wat zekerder bent, gewoon aan 2 kanten een klikpedaal hebt...
EllenFiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 13:56

@Gary'sGirl: Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Ik rij zelf ook met zo'n plaatje (ben beginnende mountainbiker en ben de plaatjes wel gewend van m'n racer). Het bevalt mij uitstekend. :)
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Dames, bedankt voor jullie uitleg, maarre is er een misschien een webwinkel waar ik het principe kan zien?
Ik snap het principe wel :-q
Lijkt me op zich wel handig, dan hoef je ook geen 2x pedalen te kopen, maar trek je gewoon dat platform eraf.



m'n fiets is nog steeds niet binnen :( Maar ik kan niet wachten :-D
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Afbeelding
Ik neem aan dat jullie deze bedoelen?

Zijn naar mijn mening leuk als je af en toe je mtb eens voor een stadsritje wilt gebruiken, maar ik zou hier het bos niet mee in gaan. Ik begrijp niet zo goed dat mensen altijd "eerst ervaring op willen doen" voordat ze de spd's erop monteren. Persoonlijk zou ik ze gewoon direct monteren, aangezien je het in de toekomst toch wilt.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

@Fanman: die bedoel ik wel iig!

En verder deel ik geheel je mening over het gebruik ervan. Ik zou er ook niet mee het bos in gaan.

Ook v.w.b. het 'eerst ervaring opdoen' kan ik het niet anders dan met je eens zijn... Sterker: mijn eerste ritje op een (geleende) MTB was met platform-pedalen, iedere steil klimmetje kreeg ik er weer een extra afdruk in mijn scheenbeen bij...
Ik heb geloof ik de hele rit lang geroepen om klikpedalen en fatsoenlijke schoenen, die ik prompt de volgende rit (een maand later of zo) ook had! :D

Dus ook totaal zonder fietservaring, kun je heel snel wennen aan klikpedalen! :wink:
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

loussie schreef:Bedankt voor jullie reactie,maar ik heb toch nog een vraagje. Wanneer je pedalen heb met verschillende kanten (spd en niet-spd) verbuig je dan je plaatjes niet als je op de gewone kant staat?

groetjes loussie
Met name bij SPD is "het plaatje" een slecht gekozen naam. Die buig je echt niet zomaar om, met SPD-schoenen inclusief plaatjes op gewone pedalen is dus geen probleem. Bij mountainbikeschoenen valt het plaatje ook doorgaans tussen de noppen van de schoen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Speedy Gonzales
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 juni 2008, 19:10
Mijn mountainbike: Trek 4300 WSD

Ik rij ook al een tijd met pedalen die twee zijden hebben, van shimano. Ik heb niet het plastic systeem zoals hierboven, maar gewoon metaal. Geen enkel probleem met beschadiging van het spd gedeelte van de schoen en ook niet met vastzitten aan de andere kant van het pedaal of iets dergelijks. Het was voor mij een hele goede manier om te wennen aan het spd-gebeuren, bij moeilijke klimmen klikte ik uit en reed ik op de normale pedaalzijde. Dit maakte mij zekerder waardoor ik gewoon beter de klim reed, na een tijdje ga je de grens van inklikken en uitklikken steeds meer verleggen.
Fietsschoenen vind ik hoe dan ook een meerwaarde, ik kreeg ongelofelijke kramp onder mijn voeten bij het fietsen met gewone sportschoenen. De harde zool in fietsschoenen is voor mij echt een must. Succes met je keuze en veel plezier met je nieuwe bike.
loussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 april 2009, 09:59
Mijn mountainbike: Cube acces WLS SL

Hey damesss,
Nou ik ben er nog steeds niet uit met m'n pedalen. Heb laatst tourtochtje gedaan op de racefiets met klikpedalen en zit zaten heel los afgesteld. Dus ja, dat voelde opzich niet verkeerd.
Op m'n werk zeggen ze dat ik meteen met klikpedalen moet fietsen. M'n vriend en vader vinden het helemaal niks.
Heb net m'n fiets, dus ik gewoon een paar keer met sportschoenen en dan zie ik het wel.

Die metalen heb ik ook gezien, lijkt me inderdaad een mooie overgang....maar toch....
wendy-75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 20:13
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSRxc Disc

Ik heb zelf in het begin ook gefietst met gewone pedalen zodat ik eerst aan mijn fiets kon wennen en vertrouwen in het MTB-en kon krijgen. Nu ben ik sinds een tijdje met klikpedalen begonnen en dat fietst echt een stuk prettiger. Ik heb ook de pedalen met 2 kanten van shimano, echt ideaal. Ik zou het je zeker aanraden.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

loussie schreef:Heb laatst tourtochtje gedaan op de racefiets met klikpedalen en zit zaten heel los afgesteld. Dus ja, dat voelde opzich niet verkeerd.....
Gewoon op die manier blijven proberen.
Zeker in het bos zijn klikpedalen prettiger, je kunt dan ook niet meer zomaar van je pedalen afstuiteren.
Lekker los afstellen en gewoon gaan proberen. Eerst op een rustig paadje heel vaak in en uitklikken/afstappen. Je zult merken dat het echt heel snel went en dat je in een reflex los komt. Niks engs aan ;-)

Succes!
Bicycle, bicycle, bicycle
JvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 9 mei 2010, 16:34
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Fatty Ultra

Ben ook sinds kort met klikkers gaan rijden, en ik vind het werelds!
De eerste paar keer ga je geheid een keer op je plaat, maar dat hoort erbij. Zelf ben ik alleen nog maar lullig onderuit gegaan - lees: bij stilstand -.
Buiten dat, het geeft mij meer vertrouwen in de bike, je kan leuker met je fietsje spelen, en makkelijker sprintjes trekken - ook al ben ik niet snel (a).

Het is dus even wennen, maar daarna geeft t veel meer voordelen en vertrouwen.
"Hei Hei"
"Are you gay?"
"No... Biker"

Owner of: Kona Hei Hei Supreme
Future owner of: GT Gutterball
Co-owner of: Sintesi Rumba
Plaats reactie