Het Grote Women Specific Design topic !

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Women Specific Design (modeljaar 2006)

(Mountainbikes speciaal ontworpen voor vrouwen)

Naar aanleiding van de zoektocht naar een mountainbike voor mijn vriendin kwam ik er achter dat er behalve Trek nog veel meer fietsmerken tegenwoordig een speciale lijn voor vrouwen hebben.

Omdat ik dus zelf al aardig wat research daaromtrent gedaan heb, wil ik de info met jullie delen, zodat het wellicht ook andere vrouwen kan helpen bij de keuze voor een echte damesmountainbike.

De onderstaande lijst zal niet volledig zijn, maar geeft hoop ik een beeld van wat er momenteel op de markt is. Hierbij heb ik me overigens wel beperkt tot de modellen met een normaal diamantframe; de modellen met een lage instap heb ik niet meegenomen.

Waarin verschilt een vrouw in basis van de man m.b.t het mountainbiken?
- Handen
- Schouders
- Comfort
- Lage rug

Quote van WSD website Trek:
While studying bike fit on hundreds of female cyclists, we learned that women exert approximately 25% more force on their lower backs than men when in the same riding position. This is due to the design of the female pelvic structure. Most women are uncomfortable while riding because they are too stretched out on the bike often leading to shoulder pain, lower back pain, and numb fingers.

WSD bikes create a more natural riding position for women by balancing their weight more evenly between the hips and the hands. This is accomplished by bringing the handlebars closer to the seat/saddle. Ultimately this creates a slightly less aggressive riding position for comfort without sacrificing the power efficiency.

Additionally, achieving the right balance between the hands and hips gives female cyclists more control when cornering and handling.

Info over ATB's voor dames van Specialized:
bikybiky schreef:hier de te downloaden folder van Specialized D4W (Design 4 women)
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf ... men_NL.pdf

en nog mooier
de speciale site geheel voor de dames

http://www.specialized.com/bc/home.jsp
klik op de link!!
Toelichting bij gebruikte omschrijvingen:

Soorten frames:
HT = Hardtail (normaal type frame, voorvering)
FS = Full Suspension (volledig geveerd)

Niveau’s
- Beginners ; voor iemand die het mountainbiken nog moet ontdekken en niet al te hoge eisen aan het materiaal stelt.
- Sportieveling ; voor iemand die het mountainbiken nog moet ontdekken of al ontdekt heeft en hogere eisen aan het materiaal stelt.
- Wedstrijd ; voor iemand die al aardig wat ervaring met mountainbiken heeft opgedaan en die (daardoor) hoge tot zeer hoge eisen aan het materiaal stelt.

De merken (op alfabetische volgorde) en modellen (waar het kon heb ik de catalogusprijs vermeld)

Als je op de merknamen klikt word je gelinkt naar de website van het merk.

Cannondale
- Rush Feminine 1 (FS wedstrijd) € 3.149,00
- Rush Feminine 2 (FS wedstrijd) € 2.399,00
Afbeelding

- Caffeine Feminine (HT sportieveling) € 1.449,00
Afbeelding

Gary Fisher

- Big Sur GS (HT wedstrijd) € 1.529,00
Afbeelding

- Cake 2 GS (FS wedstrijd) € 2.049,00
Afbeelding

- Tassajara disc GS (HT sportieveling) € 979,00
Afbeelding

- Marlin GS (HT sportieveling) € 669,00
Afbeelding

Ghost Bikes

- Miss 3300 (HT beginner) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss 4500 (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss 5100 (disc) (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss 5700 (HT wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss RT 5100 (FS sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss RT 5700 (FS wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding

- Miss RT 7500 (FS wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding


Kona

- Lisa HT (HT wedstrijd)
Afbeelding

- Lisa DS (FS wedstrijd)
Afbeelding

Merida

- Matts Juliet 7 (HT sportieveling) € 1.099,00
Afbeelding
- Matts Juliet 5 (HT sportieveling) € 729,00
Afbeelding

- Matts Juliet 1 (HT beginner) € 469,00
Afbeelding


Scott

- Contessa Spark (FS wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa Scale (HT wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa FX-15 (FS wedstrijd) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa FX-25 (FS sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa 10 (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa 20 (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa 30 (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa 40 (HT beginner) € n.n.b.
Afbeelding

- Contessa 50 (HT beginner) € n.n.b.
Afbeelding


Specialized

- Stumpjumper FSR Expert Women (FS wedstrijd) € 2.600,00
Afbeelding

- Stumpjumper FSR Women (FS wedstrijd) € 1.450,00
Afbeelding

- Stumpjumper Womens (HT wedstrijd) € 1.400,00
Afbeelding

Stevens Bikes

- Stevens Mira (HT sportieveling) € n.n.b.
Afbeelding

- Stevens Nema (HT beginner) € n.n.b.
Afbeelding

Trek USA

- Fuel EX 9 WSD (FS wedstrijd) € 3.599,00
Afbeelding

- Fuel EX 8 WSD (FS wedstrijd) € 2.599,00
Afbeelding

- Fuel EX 7 WSD (FS wedstrijd) € 1.999,00
Afbeelding

- 6700 WSD (HT wedstrijd) € 1.329,00
Afbeelding

- 6500 WSD (HT sportieveling) € 979,00
Afbeelding

- 4500 WSD (HT beginner) € 649,00
Afbeelding

- 4300 WSD (HT beginner) € 449,00
Afbeelding


Vooral met betrekking tot het aanvullen van de prijzen hou ik me aanbevolen!
(Eventuele aanvullingen zal ik lopende de tijd in deze post toevoegen.)
Laatst gewijzigd door Wicked DJ op di 5 september 2006, 22:19, 7 keer totaal gewijzigd.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Je kunt een heel groot deel van de prijzen wel vinden op http://www.rijwielpaleis.nl.

Verder hebben fietsen die speciaal zijn ontworpen voor vrouwen ook vaak kortere cranks...

Goed bezig trouwens! :-q Het is helemaal af als je er ook nog bij zet wat de zwakke/goede punten van de fiets zijn en of het een mountainbike.nl kooptip van de maand is (knipperende neonletters).
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Thijsje schreef:Goed bezig trouwens! :-q Het is helemaal af als je er ook nog bij zet wat de zwakke/goede punten van de fiets zijn en of het een mountainbike.nl kooptip van de maand is (knipperende neonletters).
Bedankt voor de bijdrage.
:-q Ik ben niet helemáál gek :tong

Het was meer bedoeld als infobron, zonder in te gaan op de rij-eigenschappen en plus/minpunten etc.

De kooptip van de maand kunnen we er wel in houden, maar dan komen de Cube-freaks ( :-{ ) weer met hun Cube van de maand tips :tong
(dat doen we dus maar niet ;) )
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Zo'n moioi omschrijving mag van mij en sticky zijn (als ze mijn tekts dan maar weghalen) (shit, die wijn heeft negatief eefct oip mijn typun.)
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Sticky!
Done.

Vind wortel zijn post te mooi om weg te halen dus ik gedoog 'em. :-q

Voor de rest wel graag 'schoon' houden dit topic ajb.
<3
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Wicked DJ schreef:Waarin verschilt een vrouw in basis van de man m.b.t het mountainbiken?
- Handen
- Schouders
- Comfort
- Lage rug

Quote van WSD website Trek:
While studying bike fit on hundreds of female cyclists, we learned that women exert approximately 25% more force on their lower backs than men when in the same riding position. This is due to the design of the female pelvic structure. Most women are uncomfortable while riding because they are too stretched out on the bike often leading to shoulder pain, lower back pain, and numb fingers.
Je mist volgens mij een belangrijk punt als aanvulling. Bij Trek geven ze al aan dat de bekkenstructuur van vrouwen nogal anders is. Dat heeft vaak ook gevolgen voor de zadels. Mijn partner kan prima met mijn hardtail overweg. Dit is een allmountain model met een 130 mm vork en een relatief korte bovenbuis, maar gewoon een 'heren'model. Alleen heeft ze onzettend veel last van mijn standaard zadel. Met een WSD body geometry zadel van specialized heeft ze geen last meer. Andersom, ik kan absoluut niet comfortabel met haar zadel fietsen. Dames zadel zijn breder en vaak ook wat korter in de lengte vanwege de andere bekkenstructuur. Pas op met 'algemeenheden' , net als bij mannen kan de 'bouw' van vrouwen ook nogal verschillen. Er zijn er genoeg die prima met een'heren' model goed overweg kunnen en ook goed hard kunnen gaan. Zeg maar het puntje 'comfort'. Vrouwen hebben volgens mij zelfs een hogere pijndrempel als mannen.
Je ziet soms ook dat bepaalde damesmodellen lichtere veren hebben in hun vorken (als het natuurlijk geen luchtvorken zijn). Iets om rekening mee te houden, ook bij aankoop van een een heren model. Geld ook voor heren natuurlijk. Zorg dat je veren de juiste springrate hebben voor je gewicht.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Ik doe het niet graag maar:
Yours truly schreef:De juiste maat bij een bepaald persoon hoort, kom je alleen te weten door ook te meten wat de romp en armlengte is.
Omdat vrouwen vaak (in verhouding) een kortere romp en kortere armen hebben, zou je met een kortere toptube beter uitkomen; dat is het idee van alle vrouwen-mtb's.

Omdat niemand precies gemiddeld gebouwd is voor zijn/haar lengte, zou je de persoon dus altijd op moeten meten, wil je hem/haar goed op de fiets zetten. Zo komt het dus wel eens voor dat een dame beter op een herenfiets kan gaan zitten, en andersom!
Een goeie fietsenboer kan ook een dameszadel en kleinere remgrepen op een herenfiets zetten.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Aapjes schreef:De juiste maat bij een bepaald persoon hoort, kom je alleen te weten door ook te meten wat de romp en armlengte is.
Omdat vrouwen vaak (in verhouding) een kortere romp en kortere armen hebben, zou je met een kortere toptube beter uitkomen; dat is het idee van alle vrouwen-mtb's.
Volgens mij is het niet exacte wetenschap, die bewering over de romp/arm lengte. De opmerking over het bekken daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Om te beginnen quote ik mezelf in een topic waarin mensen begonnen dat je iemand goed op de fiets kon zetten door de binnenbeenlengte op te meten. Naar mijn mening is dit lang niet genoeg.

Ik ben het met je eens dat de lengte naar het stuur toe geen exacte wetenschap is, maar dat het prestatiebevorderend werkt als je wel anatomisch optimaal op de fiets gaat zitten op een frame dat bij je past.

Ik denk dat we het eens kunnen worden dat de arm- en romplengte samen voor de lengte naar het stuur toe zorgen.
Met een kortere toptube ga je korter zitten, waardoor je automatisch je bekken ten opzichte van de fiets ook anders kantelt. Volgens mij kom ik dan op weer op iets dat jij je kunt voorstellen. :wink:

Mijn punt is dus dat je je beter bij een speciaalzaak kunt laten meten, dan zomaar op de eerste de beste WSD-variant in 16 of 18" te gaan zitten...

Als je het er nog niet mee eens bent, hoor ik het graag!
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Prachtig overzicht Wicked ....
Leuk om alle modellen eens op een rijtje te zien. Het zijn er toch meer dan ik had verwacht.

Waar ik me alleen zo aan erger is dat er geen goed afgemonteerde fiets te krijgen is in die vrouwenmodellen

ikvind een Deore of LX afgemonteerde fiets geen wedstrijd fiets.
Tuurlijk zijn het leuke middenklasse fietsen, en ik begrijp dat de gemiddelde mens niet het geld zomaar even heeft voor een dure fiets. Maar in damesmodellen bestaan ze gewoon niet.

Ik zie nooit dames modellen die XT of XTR of x.0 afgemonteerd zijn . Nooit.

Als ik in een @#$%^& humeur ben ga ik op een beurs bij zo'n stand vragen stellen. Zo van : leuke fiets maar waarom maar Deore . Hebben jullie ook iets beter afgemonteerde modellen? , kan er ook een andere vork in?, go wat jammer wel een leuk frame, maarja die afmontage, zonde hoor ......
Veel lol omgehad met een andere dame afgelopen zomer in Willingen.


Wat is daar toch de reden van?

Volgende vraag:

Kent iemand elite of funklasse dames die met een damesmodel wedstrijden fietsen?
ik niet, waarom zou dat zijn?


Ik las ooit, volgens mij was het een stuk van Pino, dat er onderzoek is geweest (TNO ?) en dat het beenlengte/ romp verhouding verhaal een fabeltje is. dat er geen significant verschil is tussen mannen en vrouwen wat dat betreft.

Het bekken verhaal klinkt logischer, maar ja dan moet je na de geboorte van je kind ook weer een andere fiets hebben , want dan is dat voorgoed anders gevormd :-D

ik heb weer een nuttige bijdrage gedaan aan de discussie :-{ :wink:
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Marieke schreef: Ik zie nooit dames modellen die XT of XTR of x.0 afgemonteerd zijn . Nooit.
De oververtegenwoordiging van "entry-level" afmontage in de WSD achtigen is inderdaad schrijnend.
Heeft Scott wel een aardige hardtail, doen ze hem in zo'n modieus groen kleurtje. Tegen de tijd dat ie ingereden is, is de kleur weer outdated.
(of is zo'n kleurtje wel een argument voor serieuze fietsters?)
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Marieke schreef:Prachtig overzicht Wicked ....
Leuk om alle modellen eens op een rijtje te zien. Het zijn er toch meer dan ik had verwacht.
Geen dank :-q

Marieke schreef:Ik zie nooit dames modellen die XT of XTR of x.0 afgemonteerd zijn . Nooit.
:~ Heb je (bijvoorbeeld) de expert FSR van Specialized en de Fuel EX9 WSD wel eens goed bekeken? Daar zit toch echt Fox/X.9/XTR etc. op....


Ik denk dat de ATB fabrikanten de WSD modellen in de markt zetten aan de hand van verkoop verwachtigen en ervaringscijfers.
En ik moet zeggen dat vanwege het mindere aanbod van dames aan de start van een wedstrijd waarschijnlijk de oorzaak is dat ze de topmodellen niet in een damesversie neerzetten.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

@aapjes: ik doelde op het verkoop argument "romp/benen/armen" die LBS'en nog wel eens gebruiken, maar verder ben ik het wel met je eens.

@marieke: het aantal zeer enthousiaste bikesters die zo'n topmodel kopen is gewoon schrijnend, dat een fabrikant daar geen model voor maakt, snap ik. Hoewel die Specialized zeer kwalitatief is natuurlijk. Het is verder inderdaad jammer dat er zoveel beginners bikes zijn voor vrouwen; maar nogmaals ik ken niet zoveel vrouwen die zoveel geld uitgeven aan fietsen als de gemiddelde man hier op het forum.
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

Lapierre heeft ook een vrouwenreeks, de L-serie. Bestaat uit 3 modellen, waarvan 2 Full Suspensions.


Afbeelding
spec's

Afbeelding
spec's

Afbeelding
spec's
Skiing is an escape for me where ... anything, anything in my life could go wrong and I could Ski and feel good.
baronekke
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 13:52
Mijn mountainbike: Speci Rockhopper Pro XT
Contacteer:

Mijn vriendin en ik hebben een krap maandje geleden ook allebei een nieuwe fiets gekocht. Zij heeft de Rockhopper Women's Disc gekozen.
Ook een Specialized 'speciaal' voor de ladies dus, naast de hier al genoemde Stumpjumpers.

Ze heeft er tot nu toe veel plezier van gehad en wil nooit meer terug naar haar vorige (niet dames-specifieke) mountainbike. Natuurlijk is de afmontage 'mager' te noemen met LX en Deore, maar dat is met een beetje klussen en een paar eurotjes snel verholpen.
De 940 euro catalogusprijs die het beestje moet kosten laat genoeg ruimte om e.e.a. zelf te veranderen als je er niet tevreden over bent.

Afbeelding
Plaats reactie