Slapende handen

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nog een tip: geen lock-on handvatten gebruiken. Ik weet niet wat je nu gebruikt maar bij lock-ons is de helft van het handvat een plastic buis met daaromheen een dun laagje rubber. Weinig demping dus. Een paar goede ‘normale’ handvatten van zacht rubber dempt veel meer. Dat is geen oplossing voor een verkeerde zithouding maar kan wel wat comfort geven. Daarbij zou je het stuur wat kunnen draaien voor meer upsweep. De uiteinden wijzen dan wat meer omhoog. Zo worden de polsen wat meer ontlast. Zeker als je niet heel brede schouders hebt kan dit veel verschil maken. Ga niet af op streepjes of logo’s op het stuur maar probeer voor jezelf uit te vinden wat lekkerder zit.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hoeveel jaren mtb-ervaring heb je?
Veel beginners/gevorderden knijpen te hard in hun stuur. Gewoon losjes vasthouden en niet knijpen.
In de ideale wereld loopt er een rechte lijn over je onderarm, pols en hand. Geen knik in je pols, want daar zet je druk op de twee zenuwen die je hand en vingers van 'stroom' voorzien.

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

houthakkertje schreef: vr 5 februari 2021, 12:47 Zijn er nog meer vrouwen die last hebben van slapende handen? Komt dit door het brede stuur? Hoe is dit op te lossen? Ik wordt er gek van en ben eigenlijk wel klaar met mtb omdat ik de klachten niet krijg opgelost en met pijn rijden elke rit is me de zin en het plezier echt overgegaan. :cry:
Ik heb het ook gehad, vooral op singletracks. Ik heb toen 2 dingen geprobeerd, een handvet met een kleine ondersteuning voor de duimmuis en handschoenen met een dikkere softpad. Het eerste hielp goed, het tweede was alleen maar nog oncomfortabeler.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Handschoenen met (gel)pads zijn alleen fijn als de pads precies op de juiste plek zitten.
Anders voel je de rand vd pads en werkt het averechts.

Volgens mij is Houthakkertje allang afgehaakt (dus het advies van Maverick opgevolgd).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Thanks voor jullie tips en advies. Deze gaan we zodat we weer fietsen zeker proberen. Ik zal haar stuur iets anders zetten. En nog eens heel goed kijken naar stand van haar polsen en haar houding. Bike fitting hebben we al uitgebreid gedaan maar heeft geen verschil gemaakt. We blijven het proberen :-q
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

maverick76 schreef: di 23 februari 2021, 13:03 Klinkt als een martelgang. Gewoon stoppen, er zijn genoeg andere leuke "buiten" sporten.
Dit is de slechtste tip ooit :roll:
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik heb een stuur gekozen waar de handvaten wat schuin staan .............daarna nooit geen slapende handen meer gehad :-q

One one mary bar :

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Jannijm schreef: do 11 maart 2021, 09:23 En omdat de sturen tegenwoordig zoveel breder zijn dan vroeger is het gebruik van bar ends op mountainbikes wel afgenomen. Mensen klaagden ook wel dat ze achter takken e.d. bleven hangen met de bar ends.

Een alternatief zouden dan spirgips kunnen zijn, vergelijkbaar met bar ends, maar dan aan de binnenzijde van de handvatten.

Afbeelding
ik kwam vanavond deze tegen :

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Barends waren vooral een oplossing voor dat fietsen vroeger veel te kort waren. Om niet achterover te vallen tijdens het klimmen zaten die dingen erop. Met een langere fiets (en vooral langere achtervork) heb je dat probleem niet en dus ook geen barends meer nodig. Voor een goede zitpositie doen ze niets. Sterker, gooi ik er even een wat lompere mening in... als je barends überhaupt kunt gebruiken is je fiets gewoon te kort.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb er ook af en toe last van, en het vreemde: eerder nooit. Wat betekend dat het niet altijd in het materiaal gezocht moet worden. Bij mij is de rug door een periode minder fietsen zwakker geworden en heb ik na een val een zwakke plek in de rug. Oplossing is bij mij dus de core stability vergroten en de rug meer laten dragen in plaats van de handen. Sterkere rug en schouders zorgen voor minder verkrampte houding en bij mij gaat het zo op de kortere ritten al beter. Vooral de langere (saaie BWR) ritjes heb ik er nog last van, maar die probeer ik toch zoveel mogelijk te vermijden.

Goeie workout voor core stability: trail maintenance: dus vandaag maar weer even scheppen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik heb er ook wel last van.
En ik denk dat ik het in mijn geval ook aan mijn verzwakte core ligt. Waardoor ik teveel op mijn handen steun ipv mijzelf te dragen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Oli4k schreef: vr 19 maart 2021, 23:56Sterker, gooi ik er even een wat lompere mening in... als je barends überhaupt kunt gebruiken is je fiets gewoon te kort.
Kaats. Ik gooi even een lompe mening terug, maar dat is gewoon BS.

Dat verhaal over retro zit nog wat in, maar ik heb net een set spirgrips op mijn XL Highball gemonteerd: reach 480 bij een zithoek van 73gr, die is niet kort voor mijn 1.87, in geen enkel opzicht. De Spirgrips gebruik ik ook niet bij het trialrijden, maar vooral bij wat langere verbindings stukken. Prettig om een alternative hand positie te hebben en tegen de wind in het frontaal oppervlak te verkleinen. Ziet niet uit maar verdomde functioneel.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

KarinMTB schreef: vr 26 maart 2021, 23:25 Ik heb er ook wel last van.
En ik denk dat ik het in mijn geval ook aan mijn verzwakte core ligt. Waardoor ik teveel op mijn handen steun ipv mijzelf te dragen.
Probeer eens je zadel een centimetertje naar achter te zetten. Dat neemt ook druk van je handen af.
Wat ook kan helpen is je stuur hoger plaatsen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
BikerMBrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 13 november 2014, 20:17

Hallo beste houthakkertje,


Bekijk deze link eens,daar staan verschillende foto's met een verstelbare stuurpen op. (in hoogte)
https://duckduckgo.com/?q=verstelbaar+s ... =imagestps

Op die manier worden de armen en de handen wat minder belast want dan zit je wat meer rechtop.
Heb zelf wat pijnlijke handen en polsen en door een andere houding heb ik daar wat minder last van.
Misschien helpt dat in jouw geval ook.

Ik weet zo even niet waar ze koop zijn maar dat kun je denk ik op internet zelf wel uitzoeken.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lijkt mij dat na bikefitten dat de boel wel op orde moet zijn. Heb je harde handvaten? Esi heeft dikker die fijn zijn. Heb je al andere handschoenen geprobeerd? Stand van je stuur kan er ook zeker mee te maken hebben. Dus hoe de uiteinden staan; horizontaal of iets naar beneden of naar boven wijzend.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie