Vreselijke zadelpijn

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

houthakkertje schreef: ma 10 juni 2019, 17:09 Afbeelding https://drive.google.com/file/d/1xvMKfb ... p=drivesdk

Vandaag na 16km pijnloos sprong de band de tranen in de ogen oei oei :-{
Vriend lief naar huis om mij met de auto te komen ophalen. Nieuwe binnenband plaatsen leek geen zin te hebben. Band liep aan beide kanten lek en flink ook :~ Toch thuis vertrokken op 1,8 bar spanning. Morgen langs de fietsenmaker :lol:
je plaatje doet het niet.... En met het risico dat ik hier compleet vergruisd word, je doet eer aan de stereotiepen... Waarom zou een binnenband vervangen niet werken?
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

hendrikjan schreef: ma 10 juni 2019, 17:45
houthakkertje schreef: ma 10 juni 2019, 17:09 Afbeelding https://drive.google.com/file/d/1xvMKfb ... p=drivesdk

Vandaag na 16km pijnloos sprong de band de tranen in de ogen oei oei :-{
Vriend lief naar huis om mij met de auto te komen ophalen. Nieuwe binnenband plaatsen leek geen zin te hebben. Band liep aan beide kanten lek en flink ook :~ Toch thuis vertrokken op 1,8 bar spanning. Morgen langs de fietsenmaker :lol:
je plaatje doet het niet.... En met het risico dat ik hier compleet vergruisd word, je doet eer aan de stereotiepen... Waarom zou een binnenband vervangen niet werken?
Dan weet ik ff niet hoe ik een plaatje moet plaatsen. Maar goed, de buitenband was aan beide kanten door t karkas en daarom dachten we dat vervangen geen zin had. Fietsen pas sinds oktober en zijn in dit soort dingen nog totaal niet ervaren met 1400km en nog nooit lek gereden. Aan beide kanten spoot de witte latex plak eruit.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ah ok :-q bij nood kan je dat nog proberen te repareren met tie wraps en wat papier/geld/canvas

En plaatjes posten doe je door ze te hosten bij een plaatjes hoster en daarna de link tussen tussen img tags te zetten
[img] linknaarplaatje.nl/plaatje.jpg [/ img ]
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Afbeelding

Zo foto gelukt geloof ik :lol:
Zo liep de band op meerdere plekken aan beide kanten leeg.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens mij had een binnenband wel geholpen, ik zie geen grote gapende gaten of winkelhaken.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Inderdaad, een binnenbandje erin en dan had je gewoon weer kunnen fietsen....
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ok maar komt die witte prut dan gewoon door t karkas heen of zit er echt een groot probleem in t karkas? Zo kwam t er aan beide kanten uit gelopen. Eerste keer dat ik lek fiets :-{ dus geen ervaring mee
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

houthakkertje schreef: ma 10 juni 2019, 22:32 Ok maar komt die witte prut dan gewoon door t karkas heen of zit er echt een groot probleem in t karkas? Zo kwam t er aan beide kanten uit gelopen. Eerste keer dat ik lek fiets :-{ dus geen ervaring mee
Ja en ja, het komt door het canvas en dat is een probleem voor verder gebruik.
Maar met een binnenband had je wel naar huis kunnen fietsen en daarna de buutenband vervangen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je banden zoals de jouwe tubeless zijn, dus zonder binnenband, maar melk hebben dan dicht meestal de melk de kleinere gaatjes. Daarbij heb je wel wat drukverlies, maar dat kun je ff bijpompen.
Loopt je band helemaal leeg en er zitten geen dikke scheuren in dan kun je het gat te dichten met een plug.
zie instructie video: https://youtu.be/kGx6YBp27_U of de band laten leeglopen, tubeless ventiel verwijderen, de buitenband nalopen dat er geen scherpe dingen meer doorheen steken, een binnenband erin stoppen, oppompen en rijden maar.

Wat me wel opviel was 1.8 bar :o is serieus veel. Banden met minder druk dempen (veel) meer en geven veel meer rijcomfort en tractie.
ff voor je beeld: ik rij vooral in noordholland maar ook op de Heuvelrug en heb met 95kg+ rugzak etc mijn banden meestal ergens tussen de 1.1 en 1.3 bar. Als ik in rotsomgeving rij om mijn velgen te sparen 1.5 maar 1.8 liever niet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ik dacht eerlijk gezegt dat wij geen tubeless hadden mmmm ben benieuwd straks bij de dealer. Kan je de band dan wel gewoon los krijgen van de velg? Die zijn toch gelijmd of iets. :roll: Maar 1,8 was deze keer gedaan omdat we erg veel over de weg zouden gaan. Op de Brunssummerheide trails fiets ik normaal met 1.4 en dat bevalt prima. Fijn forum dit eerlijke antwoorden waar ik veel van kan leren. Dank jullie voor jullie input
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Volgens mij zie ik net aan een binnenband ventiel zonder moer op de foto....dus idd een beetje vreemd, maar verder niets mis mee het kan allemaal... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Scherp Mario :-q
Als je tubeless rijdt zit er normaliter wel een moertje om het ventiel zodat het strak genoeg in de velg zit om af te kunnen dichten. Bij gebruik van een binnenband laat ik het moertje altijd weg omdat het dan geen enkele functie heeft (en in theorie kan het ventiel kapot getrokken worden als de buitenband over de velg gaat schuiven en de biba meetrekt. Zonder moertje zie je op tijd dat het ventiel scheef komt te staan. Mits je oplet ;-) ).

Het lijmen van banden gebeurt bij zogenaamde tubes, dat zijn feitelijk buitenbandjes waar een binnenband in zit en die vervolgens dicht gestikt zijn (yep, met garen). Dat hele ding lijm of plak je vervolgens op een speciaal gevormde velg. Een totaal ander systeem dan het tubeless rijden wat tegenwoordig op mtb's veel gedaan wordt, maar ik begrijp de verwarring ;-)

Mooi trouwens dat je zadelpijn opgelost lijkt te zijn.
Mijn vriendin heeft ooit een vergelijkbare ervaring opgedaan. Toen ik voor haar een fietsje had opgebouwd daarbij voor een dameszadel gekozen, die doorgaans wat breder en korter zijn dan de herenmodellen. Daar bleeft ze telkens vrij veel last op houden, tot ik voorstelde een keer een zadel van mij te proberen. Meteen dik 50km zonder noemenswaardige problemen...
(Dat was op een Fi'zi;k Vitesse, wat officieel ook een dameszadel is maar veel smaller dan de meeste).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het tubeles mysterie :lol:
Wie weet, melk in de Biba?
Kan ook zijn dat het zo,n set is van Stans met velglint aan het ventiel, dat zit zo strak dan heb je net perse een ringetje nodig (toevallig laatst bij een maatje geïnstalleerd)..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

houthakkertje schreef: ma 10 juni 2019, 17:09 Morgen langs de fietsenmaker :lol:
Blijf er even bij staan zodat je kunt zien wat er gebeuren moet om weer verder te rijden. En als het inderdaad om een tubeless setup gaat, vraag dan ook even hoe je dan wel een binnenband monteert zodat je verder kunt rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

:D nog steeds een hele brede smile op mijn gezicht. Gisteren weer 48km trail Brunssummerheide Schutterspark Schinvelderbos gefietst en geen pijn gehad, op de laatste paar km na toen voelde ik mijn kont botten maar dat mag. Wat kan fietsen dan opeens weer super leuk zijn. Enige wat ik nog wil zien op te lossen zijn de slapende handen :lol: zo genoten gisteren met mijn kids en vrienden. :-q 8)
Plaats reactie