Sittard/Geleen e.o. (windraakroute)

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Plaats reactie
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Enrico schreef: zo 21 juli 2019, 21:45
Francois schreef: za 12 augustus 2017, 10:42 Ff vraagje... bij Watersley liggen de tracks die door de sporters van het Sports & Talents Park worden gebruikt. Mag je daar gebruik van maken ? ben gisteren ff met de gravelracer het terrein op gegaan en in dat kleine bos rond het voormalige klooster ligt veel interessants... staat echter wel een bordje verboden toegang, vandaar de vraag...terrein lijkt sowieso grotendeels verlaten, een enkele auto te zien...
Watersley vormde dit jaar het decor van het NK Mountainbiken. Naar ik begrepen heb zal het parcours daarvan binnenkort deel uit gaan maken van de vaste route van Windraak. In hoeverre dat ook op gaat voor de “extra’s” van het parcours (o.a. een rockgarden) weet ik niet. In ieder geval zal het deze route een stuk aantrekkelijker maken. Ik ga er van uit dat dan gelijk de bewegwijzering wordt aangepakt....die laat nogal te wensen over.
Zeker het NK Singlespeed op Watersley was een groot succes dit jaar :bier:

Ik ben ook wel benieuwd naar de integratie van het terrein in de route, iedereen die regelmatig in dit gebied rijdt weet dat er rondom de route veel min of meer "illegale" paden zijn die de route een stuk interessanter maken. Althans, als je daar van houdt, er liggen rondom de gehele route meer technische paden die relatief eenvoudig in je rondje te lussen zijn.
Grote probleem van de vaste windraak route vind ik het slechte onderhoud, veel trails zijn helemaal kapot gereden en nauwelijks onderhouden. een route is meer dan alleen een paar bordjes neerzetten. Wat dat betreft kan men (lokaal gezien) een voorbeeld nemen aan wat Discovery doet met de Brunssum route. Op Watersley, zijn door Watersley zelf, enkele trailwerkdagen georganiseerd, daarnaast is er ook veel geinvesteerd in een aantal trails die er nu liggen. Ik hoop wel dat dit onderhoud in de toekomst blijft als ze deel uit maken van de vaste route.
Tovenaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 22:13

Gerrie Visser schreef: wo 31 juli 2019, 10:38
Enrico schreef: zo 21 juli 2019, 21:45

Watersley vormde dit jaar het decor van het NK Mountainbiken. Naar ik begrepen heb zal het parcours daarvan binnenkort deel uit gaan maken van de vaste route van Windraak. In hoeverre dat ook op gaat voor de “extra’s” van het parcours (o.a. een rockgarden) weet ik niet. In ieder geval zal het deze route een stuk aantrekkelijker maken. Ik ga er van uit dat dan gelijk de bewegwijzering wordt aangepakt....die laat nogal te wensen over.
Zeker het NK Singlespeed op Watersley was een groot succes dit jaar :bier:

Ik ben ook wel benieuwd naar de integratie van het terrein in de route, iedereen die regelmatig in dit gebied rijdt weet dat er rondom de route veel min of meer "illegale" paden zijn die de route een stuk interessanter maken. Althans, als je daar van houdt, er liggen rondom de gehele route meer technische paden die relatief eenvoudig in je rondje te lussen zijn.
Grote probleem van de vaste windraak route vind ik het slechte onderhoud, veel trails zijn helemaal kapot gereden en nauwelijks onderhouden. een route is meer dan alleen een paar bordjes neerzetten. Wat dat betreft kan men (lokaal gezien) een voorbeeld nemen aan wat Discovery doet met de Brunssum route. Op Watersley, zijn door Watersley zelf, enkele trailwerkdagen georganiseerd, daarnaast is er ook veel geinvesteerd in een aantal trails die er nu liggen. Ik hoop wel dat dit onderhoud in de toekomst blijft als ze deel uit maken van de vaste route.
Dit soort zaken moet je doorsturen naar MOZL. Elke keer als ik de route rijdt en er valt me iets op dan meld ik het en ze pakken het eigenlijk altijd op. Boom op de weg, gras gemaaid, etc. We moeten het ook melden als het niet oké is. Maar ben ook specifiek met je melding. Het is makkelijker voor hen om op een specifieke melding te reageren dan 'het hele pad is slecht onderhouden'. Sommige mensen hebben wellicht ook andere standaarden.

Zover ik begrijp is MOZL is aan het werken aan een verbindings route die het domoulin park met de windraak verbindt. Zie onderstaande link:
https://mozl.nl/project/sittard-geleen-route/

Ik heb ook bordjes zien staan naast de Geleenbeek bij de Ophovener Molen. Maar ik begrijp niet precies waar de route vandaan komt of waar deze naar toe leidt want hij komt uit bij de N276. Verder heb ik hem nog niet gevolgd. Weet iemand de gehele route?

Als iemand binennkort samen wil fietsen dan zou dat wel leuk zijn. Ik ben niet erg snel en krijg binnenkort een nieuwe fiets.
wesp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 15 juli 2014, 12:33

Zover ik begrijp is MOZL is aan het werken aan een verbindings route die het domoulin park met de windraak verbindt. Zie onderstaande link:
https://mozl.nl/project/sittard-geleen-route/

Ik heb ook bordjes zien staan naast de Geleenbeek bij de Ophovener Molen. Maar ik begrijp niet precies waar de route vandaan komt of waar deze naar toe leidt want hij komt uit bij de N276. Verder heb ik hem nog niet gevolgd. Weet iemand de gehele route?

Als iemand binnenkort samen wil fietsen dan zou dat wel leuk zijn. Ik ben niet erg snel en krijg binnenkort een nieuwe fiets.


Waarom er een MTB-verbindingsroute tussen Watersley en het Tom Dumoulin Bike Park zou moeten komen is mij niet geheel duidelijk. Een inpassen van een deel van het Watersley NK-parkoers 2019 in de Windraakroute zou de technische rijders plezieren en daarom meerwaarde hebben, een beetje zoals Discovery dat ook in 2017 in Strijthagen heeft gedaan.

De nieuwe verbindingsroute Sittard-Geleen is inmiddels al verschillende keren aangepast. Het stuk vanaf de Ophovener molen langs de Geleenbeek is er recent weer uit gehaald. Exacte reden weet ik niet, maar de ontwikkeling tot een semi-asfaltroute dreigt.Het rondje lijkt een nieuwe Route Susteren te worden met als enige techniciteit de trappen bij Sjabolleke.

Ik denk dat het door de NS afsluiten van de twee onbewaakte spoorwegovergangen bij Geleen er mee te maken heeft gehad. Maar verder lijken er problemen zijn met de eigenaren, vergunningen dan wel met een onduidelijke opdracht.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Afgelopen weekend weer eens een gewoon rondje over de vaste route gedaan, simpel bordjes gevolgd en ook stukken van de verbindingsroutes gereden.
In die verbindingsroutes zitten wel een paar rare keuzes. Richting watersley, de "nieuwe" klim vanaf munstergeleen omhoog naar de kollenberg, dan gaat de verbindingsroute ineens een stuk tegengesteld afdalen tegen de vaste route in. Ook in Geleen wordt de route direct de Geleenbeeklaan over gestuurd, terwijl er 100m naar rechts een rotonde zit waar je met voorrang mag oversteken.
Op sommige plekken ligt de route er trouwens gewoon slecht bij, helemaal kapot gereden (paarden?) en uitgespoeld, vooral in Daniken.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Gerrie Visser schreef: ma 26 augustus 2019, 13:28 Afgelopen weekend weer eens een gewoon rondje over de vaste route gedaan, simpel bordjes gevolgd en ook stukken van de verbindingsroutes gereden.
In die verbindingsroutes zitten wel een paar rare keuzes. Richting watersley, de "nieuwe" klim vanaf munstergeleen omhoog naar de kollenberg, dan gaat de verbindingsroute ineens een stuk tegengesteld afdalen tegen de vaste route in. Ook in Geleen wordt de route direct de Geleenbeeklaan over gestuurd, terwijl er 100m naar rechts een rotonde zit waar je met voorrang mag oversteken.
Op sommige plekken ligt de route er trouwens gewoon slecht bij, helemaal kapot gereden (paarden?) en uitgespoeld, vooral in Daniken.

En hoog onkruid en brandnetels. Jammer want opzicht is t nog steeds een mooie route met best wat hoogte meters
wesp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 15 juli 2014, 12:33

Op Watersley is het NK parkoers nu (bijna) helemaal uitgepijld.. De uitpijling heeft een eigen kleurcombinatie en lijkt nog niet gekoppeld met de Windraak route.
Pittige korte maar technische lus van 3,4 km met het nodige klimmen en dalen, inclusief de rockgarden (met chickenway).

https://www.gpsies.com/map.do?fileId=ynrpkccgsnpstbsw
JorisG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:41

wesp schreef: za 19 oktober 2019, 15:54 Op Watersley is het NK parkoers nu (bijna) helemaal uitgepijld.. De uitpijling heeft een eigen kleurcombinatie en lijkt nog niet gekoppeld met de Windraak route.
Pittige korte maar technische lus van 3,4 km met het nodige klimmen en dalen, inclusief de rockgarden (met chickenway).

https://www.gpsies.com/map.do?fileId=ynrpkccgsnpstbsw
Top, dank voor de info. Ik ga 'm zaterdag 2 november proberen als ik weer bij mijn ouders ben. Iemand ook zin & tijd dan?
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Laatst daar geweest. route is aangegeven met bordjes. De windraak route is afgelopen jaar op verschillende plekken veranderd. Paadjes verlegd.

zelf woon ik ± 2km van de route (daniken bos). Als ik tijd heb altijd wel leuk om eens met anderen te bike.

gr pat
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Deze route ligt bij ons in de achtertuin, vaker gefietst. Maar als t regent of geregent heeft blijven wij er weg :lol: dan is brunssumerheide een betere optie :-q
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Heeft er iemand een aangepaste gpx ter beschikking? Wil graag van het weekend de Windraakroute fietsen, maar had er in het verleden, toen ik er zelf nog woonde, wat extra (technische) trails in de route opgenomen. Rondom bijv. het Stammenderbos en het bos naast de Windraak (rechts als je omhoog fietst vanuit Munstergeleen). Alvast bedankt.

Gr. Dominique
JorisG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:41

Ik zou die gpx met technische stukken graag van je ontvangen. Ik kom 1x per 2 maanden in Sittard bij mijn ouders, maar ken nog niet alle technische lijnen in die bossen. Kan dat?
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Bij Watersley waar de route ook loopt ligt ok het NK parcour. Misschien de moeite waard.

pat
Plaats reactie