Let's ride Wageningen & Bennekom di/woe/do avond

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Door omstandigheden helaas laatste tijd veel te weinig op de fiets gezeten, ook woon ik nog steeds niet in Ede maar ben daar komende week wel weer. Wil dus de fiets meenemen en maandag of dinsdag bovenstaande route eindelijk eens gaan rijden!! :oops:
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Vandaag was het dan eindelijk zover. Wat een leuke rit, bedankt hiervoor. Was wat druk op sommigen delen maar dat mocht de pret niet drukken. Was goed te rijden en een erg mooie omgeving. In totaal 55km gereden. :-q
L0we
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 juli 2017, 07:47

Heeft iemand zin om vanavond te gaan fietsen?
joannes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 augustus 2018, 15:44
Mijn mountainbike: Canondale Trail 3 (2018)

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een mtb en probeer vaak te fietsen in de avonduren. Ik woon in Wageningen en ik ben opzoek naar een 'vast' rondje van ongeveer 15 km in het bos. Ik heb begrepen dat de paden van de bossen tussen Wageningen/Bennekom/Renkum vrij toegankelijk zijn om te fietsen. Nu heb ik een paar gps tracks van internet weten op te duiken van routes. Alle in de bossen rond Oranje Nassauoord, langs de Molenbeek en Quadenoord. Volgens mij ben ik daarbij op (hele smalle) paden gekomen die denk ik niet de bedoeling zijn om te fietsen. Bijvoorbeeld het kabouterbos (de paden met een verbodsbordje hier heb ik netjes vermeden), ik kan mij voorstellen dat het ook niet mag op de overige paden daar.
Kan iemand mij vertellen op welke paden ik wel mag fietsen en welke niet?
Is er een kaart beschikbaar met paden die opengesteld zijn voor MTB?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Joannes
L0we
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 juli 2017, 07:47

Ik heb zelf nog niet echt een kaart kunnen vinden van de omgeving.

De mountainbikeroute van Rhenen ligt redelijk in de buurt, die is ook ontzettend leuk om te doen.

https://www.mtbroutes.nl/route/609/Rhenen" onclick="window.open(this.href);return false;
joannes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 augustus 2018, 15:44
Mijn mountainbike: Canondale Trail 3 (2018)

Die lijkt mij inderdaad leuk om te rijden. Echter mijn conditie is nog lang niet goed genoeg om die route 2x achter elkaar te rijden en de aanrijroute vanaf Wageningen is dan toch best lang/saai om 6km door de bossen te crossen.

Ik heb ook iets gelezen over 3 nieuwe routes rond Ede via MTB Veluwe Zuid. Is daar inmiddels ook meer over bekend dan dat het mischien doorgaat of is hier de stekker eruit getrokken? Na afgelopen maand mei is de berichtgeving hierover nihil.
L0we
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 juli 2017, 07:47

Op zich is het een prima route om hem stevig door te fietsen. Je hebt daar toch wel aardige hoogteverschillen, da's een prima manier om je conditie op te bouwen.
Ik zou zeggen, probeer het eens. De aanrijroute kan je mooi gebruiken om op te warmen / af te koelen.

Volgens mij gaat er rond augustus gebouwd worden aan de nieuwe routes.
joannes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 augustus 2018, 15:44
Mijn mountainbike: Canondale Trail 3 (2018)

Ik ga hem zeker proberen!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

joannes schreef:Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een mtb en probeer vaak te fietsen in de avonduren. Ik woon in Wageningen en ik ben opzoek naar een 'vast' rondje van ongeveer 15 km in het bos. Ik heb begrepen dat de paden van de bossen tussen Wageningen/Bennekom/Renkum vrij toegankelijk zijn om te fietsen. Nu heb ik een paar gps tracks van internet weten op te duiken van routes. Alle in de bossen rond Oranje Nassauoord, langs de Molenbeek en Quadenoord. Volgens mij ben ik daarbij op (hele smalle) paden gekomen die denk ik niet de bedoeling zijn om te fietsen. Bijvoorbeeld het kabouterbos (de paden met een verbodsbordje hier heb ik netjes vermeden), ik kan mij voorstellen dat het ook niet mag op de overige paden daar.
Kan iemand mij vertellen op welke paden ik wel mag fietsen en welke niet?
Is er een kaart beschikbaar met paden die opengesteld zijn voor MTB?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Joannes
Je kunt er in ieder geval niet vanuit gaan dat alle paden in het gebied dat je noemt opengesteld zijn voor fietsers. Ik betwijfel b.v. of je bij ONO mag fietsen op de bospaden. Ten oosten van de Molenbeek is het sowieso niet toegestaan terwijl ter westen van de Oliemolenbeek fietsen wel is toegestaan. Voor wat betreft de Molenbeek staat dat netjes aangegeven met specifieke verbodsbordjes, maar die zul je niet overal aantreffen. In principe zou je je moeten baseren op de groen bordjes die normaal gesproken daar staan waar je vanaf een doorgaande weg het bos in kunt. Het is een beetje afhankelijk van de tekst, maar heel vaak wordt daar alleen een uitzondering gemaakt voor wandelaars. Ook als er dan geen apart fietsverbodbordje staat is fietsen daar formeel gezien niet toegestaan. In de gemeente Ede is over het algemeen veel mogelijk door de eigendomsituatie van het bos. Daar is fietsen op heel veel plaatsen gewoon toegestaan.

Nou ben ik zelf niet roomser dan de paus en ik pak dan ook echt wel paden die formeel verboden zijn voor fietsers. Het is echter wel handig te weten waar je wel en niet mag fietsen. Als ik b.v. langs de Molenbeek door wil steken dan kies ik het legale alternatief 100m naar het westen. Dan mis ik wel wat hoogetverschil, maar die uitdaging zoek ik dan wel elders. Daarnaast ben ik in gebieden waar je formeel niet mag fietsen nog wat hoffelijker richting wandelaars dan elders. Ook al hebben die meestal geen idee.

Ik heb verder zo geen route van 15km die je zou kunnen volgen, maar ik wil (na mijn vakantie) best wel een avondje meefietsen om te kijken of we een leuk rondje aan elkaar kunnen knopen.
joannes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 augustus 2018, 15:44
Mijn mountainbike: Canondale Trail 3 (2018)

Dat is precies waar ik mee zit Klaast, ik wil geen mensen voor het hoofd stoten. Er zijn in dit gebied al mensen die blokkades met takken en stammen e.d. maken om het 'illegaal' fietsen tegen te gaan.
Wandelaars hou ook ik zeker rekening mee, en geef hen altijd de ruimte en wacht rustig af tot ik er langs mag/kan. Ik ben ook nog niet zo snel dus dat scheelt.

Een avondje samen fietsen lijkt me een leuk idee. Al heb ik nu nog de conditie van een zoetwatermossel dus snel ben ik niet.

Misschien kunnen we een lobby opstarten voor een vaste route tussen de beek-A12 en stedelijk gebied. De hel van Ede-Wageningen komt er ook doorheen en er is ruimte naast de wandelaar genoeg.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik ben inmiddels terug van vakantie dus als je volgende week een rondje wit doen: laat maar weten!
En als er meer mensen aan willen haken dan kan dat uiteraard ook!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Even inhaken:
- voor de hel van Ede/Wageningen zijn er veel vergunningen nodig. Ga er dus niet zomaar van uit dat de gebruikte paden altijd toegankelijk zijn voor MTB'ers.
- Zelf ga ik er altijd van uit dat als er geen verbodsbordjes staan (of op borden uitdrukkelijk vermeld dat fietsen alleen op fietspaden mag), ik er kan fietsen. Natuurlijk altijd hoffelijk naar andere bosgebruikers.
- In het Bennekomse bos is ook vrijwel alles toegankelijk, en kun je heel veel lol beleven aan diverse singletracks. Veel meters maken op een relatief klein oppervlak. Een doorsteek naar Hoekelum en de Syselt is gemakkelijk.
- takken/kuilen/boomstammen door wandelaars gebouwd betekent niet per definitie dat je er niet mag fietsen. Sommige wandelaars interpreteren de regels naar hun eigen belang (net als sommige fietsers :wink: ).
- MTB routes Ede: hier is vorige week een start mee gemaakt. Zie facebook "mtb zuid veluwe".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Dikke kick. Ik fiets regelmatig hier in de omgeving; rondjes van 25-65km. Soms een paar keer rond hier (Doorwerth) op de stuwwal en deze maand nog zuidlus route Oosterbeek gecombineerd met de nieuwe van Ede.
Ik zou graag eens aanhaken bij anderen, dus bij animo hoor ik het graag :)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie