Aachernerwald lets ride

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

maverick76 schreef: ma 22 maart 2021, 15:08 "Natuurbeschermingsprobleem"

Gewoon gezegd in 2021.
Preutswald is letterlijk een aangelegd industriebos dus echt natuurlijk is het niet............
Minder zeiken, meer rijden/recreëren en meer respect voor elkaar want die is idd 0.0
Laatst gewijzigd door DeStiO op ma 22 maart 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja minder zeiken, lekker doen waar iedereen zin in heeft! Fuck yea.

Zoiets?

Aangelegd bos is geen bos, fuck yea!

Dus in heel Europa is helemaal geen “natuur” meer. Dus Fuck yea!

:bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En het dan ook gek vinden dat er steeds meer weerstand komt tegen mountainbikers... :roll:
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Is wel heel selectief lezen....

Belangrijkste zin uit die post is volgens mij

Meer respect voor elkaar want die is...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

maverick76 schreef: ma 22 maart 2021, 18:14 Ja minder zeiken, lekker doen waar iedereen zin in heeft! Fuck yea.

Zoiets?

Aangelegd bos is geen bos, fuck yea!

Dus in heel Europa is helemaal geen “natuur” meer. Dus Fuck yea!

:bier:
:lol: maar eigenlijk :cry:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ikkes schreef: ma 22 maart 2021, 19:12 Is wel heel selectief lezen....

Belangrijkste zin uit die post is volgens mij

Meer respect voor elkaar want die is...
Dat is ook weer heel selectief gelezen :-{
Ik denk dat er staat .....met z'n allen naar buiten doen waar je zin in hebt....maar niet elkaar in de weg rijden of voor de voeten lopen :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Respect is zo leeg woord geworden...
Meestal wordt er bedoeld “Ik doe lekker waar ik zin in heb en de rest moet dat maar nemen zoals het is”.... :roll:
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Toevallig is de discussie bij ons op 't werk ook gaande, een aantal fanatiek fietsers, wandelaars en combinaties daarvan.
We hebben de xcers die zich naar eigen zeggen zich aan de routes houden en ook een paar gasten die zich aan de illegale trails wagen.

Uiteindelijk komt iedereen wel eens op een pad wat geen onderdeel uitmaakt van een officiële route...

In 't echt en dus niet via internet kan je hlgelukkig veel beter wat nuances uitleggen aan elkaar.
Maar wat ik in die discussie telkens merk is dat de Mountainbiker altijd beter uit moet kijken, de wandelaar mag gewoon op de route en wel terecht soms lopen routes gewoon samen dus daar is het gewoon uitkijken geblazen.

Illegaal is illegaal en daar heeft een fietser niks te zoeken, die horen niet in 't bos.... En dan wordt 't interessant.
Als wandelaar verwacht je het niet dus gevaarlijk, en illegaal mag niet
Echter veel paden zijn ooit ontstaan doordat wandelaars en of fietsers zich beide van de aangegeven paden zijn gaan begeven, maw ook illegaal voor wandelaars dus volgens de wandelaar logica mogen ze daar zelf ook niet wandelen... Dat was onzin, je moet overal kunnen wandelen.

De Mountainbiker heeft al een eigen route hou je dan daar aan, het moet niet meer meer meer... Dat gaat ten koste van de natuur. Ok en hoe zit het met de wandelaar.
En in deze moet je niet naar lengte route kijken maar naar oppervlak.
Hoeveel vierkante km bos is mtb route, en hoeveel vierkante km wandelroutes.

De gemiddelde wandelaar, althans tussen de collega's hier, had het nog nooit zo bekeken
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het is gewoon jammer dat eea is doorgeschoten. De Coronacrisis maakte dat iedereen ineens het bos inging, fietsers, wandelaars, ruiters. Drukte is groter, kans op confrontaties is groter, belasting natuur is groter. Trailbikes in plat Holland zoeken noodgedwongen de grens op, letterlijk en figuurlijk, et voila…. het Aachenerwald is ongeveer het eerste wat je tegenkomt aan trails die de naam trailwaardig kunnen dragen, het is natuurlijk ook een fantastisch netwerk wat daar is ontstaan.
Ik hoop echt dat de natuureigenaren bereid zijn om mee te werken aan het 'omvormen' ervan in officiele trails, want dat bikeparkje is leuk en aardig, maar die paar lijnen halen het toch niet bij het gevoel van het vrije rijden over natuurlijke trails, een km of 30 trap je er zo weg. Het voorziet in een grote behoefte en de kans is groot dat men toch wel illegaal blijft rijden, dat wordt een interessant kat en muisspel tussen handhavers en rijders, in golfbewegingen, als het formeel illegaal blijft.

Zelf kom ik momenteel tot 3LP, en keer dan weer om via Vijlenerbos, maar goed, de Limburgse XC-trails zijn voor mij meer dan een prima alternatief. Ik hoop vooral dat we binnenkort de grens weer over mogen, ook in Blg ligt veel moois. En daar wordt amper gereden, laat staan gecontroleerd, normaliter. Aachenerwald is wel een echte hotspot geworden. Echt Blg in trek ik momenteel ook niet meer, af en toe schamp ik de grens eens, rijd ik er evenwijdig een stukje aan, als grensbewoner (als ik met een steen gooi land 'ie ongeveer in Wallonië) is het raar als een grens ineens 'voelbaar' wordt. Voor Corona was 'ie er gewoon niet. Enfin. We gaan het zien.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is ook erg belangrijk wanneer we allemaal gaan. Helaas kiest bijna iedereen voor dezelfde momenten en is het stikdruk in de weekenden. Ik was er enkele weken geleden even via een ritje vanaf het 3LP. Geen andere biker gezien. Aantal wandelaars op 1 hand te tellen. Dat was doordeweeks. Maar als idd de parkeerplaatsen daar in het weekend gewoon vol staan met NL’se nummerborden weer je dat je problemen gaat krijgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

En uiteindelijk wordt de lokale rijder de kind van de rekening, is overal momenteel zo. Óók op de 'legale' trails (vind legaal/illegaal zo'n vervelend begrip in de context)
¯\_(ツ)_/¯
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

FXII schreef: di 23 maart 2021, 13:43 En uiteindelijk wordt de lokale rijder de kind van de rekening, is overal momenteel zo. Óók op de 'legale' trails (vind legaal/illegaal zo'n vervelend begrip in de context)
Tja, maar hebben die andere rechten dan de rest? Ik snap dat de locals het jammer vinden, maar andere mensen vinden het ook jammer, mensen voor wie het nog steeds het dichtstbijzijnde serieuze terrein is.

Anyway ik las dat het nu toch aardig mis is. En de dingen die de vereniging schrijft zijn niet mals. Over het gedrag van sommige bikers. Maar ik heb er bijna alleen maar Duitsers gezien, en ook jonge gasten die het niet te nauw namen met het verstandig omgaan met andere bosgebruikers. Dus om de schuld nou op de foreigners af te schuiven...

Als iedereen netjes is en goed oplet hoe je uit de bosjes het pad vol wandelaars op komt zetten, zou het wel goed komen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Was niet bedoeld om iemand te verwijten hoor, iedereen heeft net zoveel recht om te rijden als een ander. Het is alleen zuur als je als local met de gebakken peren zit, als alle toeristen zijn vertrokken.

En ja, de situatie aldaar is best grimmig aan het worden.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Liebe Mitglieder, liebe Mountainbiker in der Region,
https://gelaendefahrrad-aachen.de/3726/
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

...‘Dass wir z. Zt. wieder häufiger unterwegs sind, hat u.a. damit zu tun, dass vermehrt Beschwerden von anderen Waldnutzern und von Mitgliedern der Naturschutzverbände bei uns eingehen. Zusätzlich fällt auf, dass wir immer häufiger mit Tagestouristen aus den Nachbarländern zu tun haben, die sich teilweise extrem rücksichtslos gegenüber anderen Erholungssuchenden benehmen. Sie geben offen zu, dass Sie hier fahren, weil es Ihnen empfohlen wurde und weil die Verwarnungsgelder in Ihren Ländern deutlich höher seien als in Deutschland.

Ein weiterer Grund für die häufigeren Kontrollen sind die vielen neu entstandenen und immer wieder neu entstehenden Trails. Diese Umweltzerstörung fällt auch den Waldbesuchern auf, die sich dann beim Gemeindeforstamt, beim Ordnungsamt oder der Unteren Naturschutzbehörde melden.

Und unser altes Problem existiert weiterhin: Durch die MTB-Trails entstehen Gefahrenpunkte, insbesondere an den Kreuzungspunkten von Trails zu Fuß-/Reitwegen’...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie