Hardtail voor urban

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Dave1989
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:31
Mijn mountainbike: Cube ltd team 2011 black

Hallo,

Op dit moment heb ik een hardtail(tijd crosscountry gedaan) en ben helaas nog niet in het bezit van freeride/downhill of trail bike. Wel wil ik heel graag die richting op en daarom wil ik dus met mijn hardtail gaan oefenen . Dit heeft natuurlijk grenzen, dus wil ik van jullie weten wat nu leuke tricks zijn om te oefenen op een hardtail.
Als ik bijv. van een trapje wil fietsen, welke bandenspanning moet ik dan hebben?
Misschien dat jullie ook in deze situatie hebben gezeten en ook zijn begonnen om een basis te leggen met de hardtail.

Groet,

Dave
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dave1989 schreef:Wel wil ik heel graag die richting op en daarom wil ik dus met mijn hardtail gaan oefenen . Dit heeft natuurlijk grenzen, dus wil ik van jullie weten wat nu leuke tricks zijn om te oefenen op een hardtail.
Ligt aan de hardtail, de ene hardtail is namelijk de ander niet... Een ultralichte XC hardtail of een CrMo street hardtail (om meteen de uitersten te pakken) is een wereld van verschil in geometrie, houding op de fiets en de hoeveelheid abuse die de fiets kan hebben...
Dave1989 schreef:Als ik bijv. van een trapje wil fietsen, welke bandenspanning moet ik dan hebben?
Zoveel dat je niet doorslaat? Hoeveel dat is hangt af van de verticale belasting op het wiel alsmede het ingesloten luchtvolume. Scherpe kant of afgeronde treden wil ook een verschil maken. Gewoon zelf voorzichtig, stapsgewijs uitproberen hoever je kunt gaan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Bandenspanning zou ik, afhankelijk van je gewicht, kiezen boven de 2.5 bar.
Wellicht 2.7, maar veel gekker hoeft het doorgaans niet.

In de volgende zoekopdracht kom je wel wat nuttige topics tegen: Klik!

In deze Mountainbike.nl special staat een stukje over urban assault in Amsterdam. Klik! (PDF)

Tricks oefenen met een standaard (XC) hardtail kan best, maar vooral je wielset zal als eerste gaan protesteren.

Wellicht overwegen om een compromis wielset aan te schaffen? Eentje die stevig genoeg is voor urban, maar nog licht genoeg voor XC.
Ik kan me nog herinneren toen ik mijn eerste 90graden bunnyhop (side hop, whatever) maakte op m'n gloednieuwe Commencal MaxMax... :-{
Kon 't setje gelijk de prullenbak in keilen. Nou waren die velgen wel boterzacht, dat moet gezegd.

Ik kan niet in je portemonnee kijken en je vermeld ook geen budget, dus dan is het lastig adviseren wat te doen.
Het mooiste zou zijn een urban-assault bike of streetbike naast je XC-er zetten. Dat voorkomt teleurstellingen.
Tevens is de geometrie 10x geschikter dan die van een XC-er. Okay, het gaat wel, maar het is verre van bemoedigend.

Heel simpel; met een geschikte fiets wordt street en urban ineens zoveel leuker.

Grootste beperking van een XC-er t.o.v. een urban/street:
1) maat (XC is te hoog, daardoor geen springruimte
2) wielen (de gemiddelde XC wielset vind streeten niet leuk)
3) aandrijving (je grootste tandwiel zit altijd in de weg en een bashring ontbreekt vaak)
4) geometrie (XC heeft geen ideale verhouding voor springen in kleine "ruimten")

Bottomline: In den beginne zal je er wel een beetje mee kunnen rotzooien, maar al snel kom je op een tweesprong.
Je haakt af omdat er geen kont aan is met je XCer, of het kwartje valt en je koopt/wilt een geschikte bike i.p.v. die totaal ongeschikte XCer.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Dave1989
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 december 2010, 20:31
Mijn mountainbike: Cube ltd team 2011 black

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan zo'n fiets best aanschaffen (kwa budget, natuurlijk is er wel een grens). Ik twijfel zelf of ik er uiteindelijk een freeride/downhill bike bij wil of een urban-assault/streetbike. Binnenkort eens kijken of ik deze ergens kan huren om te kijken wat ik nou daadwerkelijk het leukst vind. Met een freeride/downhill bike kan je volgens mij ook niet volledig gaan streetbiken ( op een fatsoenlijke manier) of kan dit wel?
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Alles kan! Maar nee het is zeker niet aan te raden om met een freeride/downhill bike te gaan streetbiken..
''
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Met een freeride bike kan je prima de straat op. De vraag is alleen of je er voldoende lol aan beleeft.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik meer lol heb gehad op m'n hardtailtje met 100mm veerweg, dan op m'n Banshee freerider met 180mm veerweg voor en achter.
Het is ook gewoon een kwestie van (lomp) gewicht.
Streeten is ook vrij schadelijk voor je materiaal. Als je een keer op het beton rost me je stalen frame heb je toch iets minder problemen met de kras dan wanneer je een duur freeride frame beschadigd, laat staan delen van de vering...

Huren is vaak lastig. Lenen is al makkelijker. Of zoek anders gewoon de street- en dirtsports op en leen er daar eens eentje. De cultuur is daar toch wat meer gericht op saamhorigheid en de meesten zijn blij als ze een nieuwe member aan de vloot mogen toevoegen. The more the merrier.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Voor street raad ik je een simpel hardtailtje aan met weinig vering (max 100mm), en single speed, omdat derailleurs alleen maar om de paar maanden kapot gaan op street.

Ik rij zelf street met 4,5 tot 5 bar in mijn banden. Zoveel bar aan te raden omdat je anders vaak een lekke band zal krijgen door harde klappen / dat je binnenband lek wordt geklemd tussen bijvoorbeeld het muurtje waar je op wilde springen en je velg.

Voor street raad ik je ook een frame aan met maximaal 380mm chainstays en een relatief hoge bb. Dit zorgt ervoor dat je fiets niet lomp aan voelt en lekker makkelijk bunnyhopt en makkelijk te bewegen is, wat allebei heel belangrijk is voor street.
Noppenbanden zorgen op de straat voor minder grip dus (semi-)slicks zijn aan te raden (minimaal 2.1" breed). Wat je ook kan doen is een gerafeld mes pakken en alle noppen van je banden snijden.


Waar kom je vandaan btw? Ik rij zelf voornamelijk street en ben dus vaak te vinden in de grotere steden in Nederland
Plaats reactie