Freeride fiets

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Weet iemand of er ergens goede stukjes staan over freeride fietsen.
Als ik op het forum kijk heeft wicked dj een mooi stuk geschreven voor de beginnende mtb-er.
Echter is dit stuk meer voor de xc rijder.

Als voorbeeld: kijk ik naar de achtervering dan zie ik fietsen met een coil, maar ook met luchtdempers. Veerweg varieert van 170mm tot 200mm. Balhoofdhoek van 64 tot 66. Voor 2 tandwielen of 1.

Ik kan er, zeg maar, niet veel van maken wat nu belangrijke eigenschappen zijn voor een freerider en deze te vertalen naar producteigenschappen.

Daarbij kan ik, met name met de voor en achtervering geen overzicht krijgen in kwaliteit. Zoals wicked dj sterren geeft in zijn stukje zou het aardig zijn om ergens dit met freeride vering terug te zien.

Tips en links zijn welkom.

EDIT

Voordat ik van nog meer members dan cheeta op mijn donder krijg :winkie:

De definitie die ik toepas, is een fiets die ingezet wordt op filthy trails, willingen, winterberg en lichte downhill, zoals saalbach, hinterglemm. Een fiets dus met voor en achtervering en bedoeld om te springen, maar geen flips of supermans. Dus niet zo snel mogelijk(dh) maar zo leuk mogelijk een berg afgaan.
Laatst gewijzigd door dorretje op vr 19 oktober 2012, 00:03, 2 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik verval in herhaling van mezelf maar Freeride is een ontzettend container begrip: waar de een slopestyle onder verstaat, de ander een soort enduro-tour-achtigs, weer iemand anders big mountain of praktisch DH waarbij alleen de accenten anders liggen. Dat stelt allemaal andere eisen aan een fiets, hetgeen je dan ook naar voren ziet komen in alle fietsen die onder de noemer "Freeride" gaan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

dorretje schreef: Tips en links zijn welkom.
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je wilt... directe links naar fietsen? Of wil je gewoon het hele begrip 'freeridebike' uitgelegd krijgen?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

@maaf, waarschijnlijk is het daarom ook zo moeilijk om daar info over te vinden.

Ik heb bij veel merken gekeken wat zij onder freeride fietsen verstaan, dus links naar fietsen hoeft niet van mij.

Als ik bijvoorbeeld twee freeride fietsen vergelijk dan zie ik veel verschillen, maar snap niet waarom de fabrikant deze keuzes maakt.
bijv Kona entourage vs YT Noton (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=entourage" onclick="window.open(this.href);return false; vs http://www.yt-industries.com/shop/index ... 1&info=202" onclick="window.open(this.href);return false;)

Kona, coil achterdemper vs YT, luchtdemper
Kona, 65graden balhfdhoek vs yt, 64graden balhfdhoek

Als ik dan bijvoorbeeld een Canyon Torque FRX (http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3057" onclick="window.open(this.href);return false;) bekijk die ook als bikepark fiets wordt neergezet zie ik een instelbare balhoofdhoek van 63-64 graden. en een vering die ook instelbaar is tussen de 180mm en 200mm. Dit terwijl de Kona en YT 170mm hebben.

Ik heb wel interesse in een freeride fiets, maar omdat de keuze zo groot is en je niet overal op kan fietsen bepaal ik altijd eerst mijn budget, vervolgens kijk ik welke geometrie- en veringseisen ik zou willen zien en daarna probeer ik om met een aantal overgebleven fietsen proef te rijden.

Budget is wel bepaald, maar ik snap niet waarom je bijv voor een coil of een luchtdemper kiest bij een freeride fiets of Waarom 170mm of 180mm of 200mm je moet kiezen.

Kijken waar de profs op fietsen heeft ook niet veel zin, omdat die op een gemiddelde stadsfiets nog sneller afdalen dan ik met een dh machine.

Wellicht is het nu weer een stukje duidelijker wat ik zoek.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
A.-W.
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 25 december 2010, 21:23

Je vraag over de luchtdemper of coil begrijp ik goed, want dat vraag ik me zelf namelijk ook al af :-)
Benieuwd wie daar een mooi antwoord op gaat geven! :)
This wat hé

Pinkbike!
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Kort:
YT is hip en doet mee met nieuwste ontwikkelingen (air shock op meer veerweg en slacke balhoofdhoek op minder veerweg)
Kona en Canyon zijn m.i. gewoon downhill bikes met minder veerweg.

De rest mag iemand ander uitleggen, gaat mij niet lukken :P
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

@maaf, Kona presenteert de entourage ook als een "trimmed down operator"

Maar dan vraag ik me weer af waarom heb je voor freeride dan een downhill fiets nodig met minder veerweg.

Het lijkt wel of ik steeds meer vragen krijg naarmate ik er over lees. :-{
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

dorretje schreef:@maaf, Kona presenteert de entourage ook als een "trimmed down operator"

Maar dan vraag ik me weer af waarom heb je voor freeride dan een downhill fiets nodig met minder veerweg.

Het lijkt wel of ik steeds meer vragen krijg naarmate ik er over lees. :-{
Nodig is een groot woord. Freeride is een andere discipline en stelt andere eisen aan een fiets. Freeride fietsen zijn over het algemeen wat lichter en hebben ook een andere geometrie zodat je wat makkelijker kunt springen e.d.

Zoals al eerder is gezegd, is freeride een heel breed begrip. Kijk je echter in bikeparks naar trails die bestemeld worden als freeride, dan zijn dit meestal 'gladde' trails met veel kombochten en jumps (dubbels) waar je niet echt veel vering voor nodig hebt. Ga je enorme dropps doen of enorme gaps springen zoals in menig "freeride" dvd (red bull westrijden), dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Kortom, het ligt er vooral aan wat je er zelf mee wilt doen!

Luchtdempers zijn dusdanig ontwikkeld dat ze meer aankunnen dan 10 jaar geleden en hebben als een mogelijk voordeel dat ze lichter zijn. Kijk ook maar naar de ontwikkelingen bij de voorvorken.....steeds meer en meer luchtvorken. Dan is het toch een afweging van gewicht, degelijkheid/robuustheid etc.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

jerry's kid schreef: Kortom, het ligt er vooral aan wat je er zelf mee wilt doen!
Dat is een mooie verwoording van het gevoel dat ik kreeg als reactie op dit topic.
Bepaal wat je nodig hebt en zoek daar een fiets bij. Staar je niet blind op een term.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wicked DJ schreef:
jerry's kid schreef: Kortom, het ligt er vooral aan wat je er zelf mee wilt doen!
Dat is een mooie verwoording van het gevoel dat ik kreeg als reactie op dit topic.
Bepaal wat je nodig hebt en zoek daar een fiets bij. Staar je niet blind op een term.
En daar ligt nu de gevoeligheid. Ik weet precies wat ik wil gaan doen met de fiets. Het lukt me alleen niet om er de juiste fiets bij te vinden.
Ik heb een xc fiets en een AM fiets en deze zou een logisch vervolg moeten zijn op de collectie.

Budget Euro 2.500,- max
Rijden van filthy trails, Winterberg, Willingen, lichte downhill (saalbach hinterglemm)
Nadruk op jumps en eventueel compenseren van een mindere landing.
Degelijke, stevige fiets
Niet teveel instellingen aan vering, want mijn ervaring is dat ik dat toch maar verpruts.
Afmontage interesseert me niet zo veel, want dat upgrade ik toch na verloop van tijd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

En hoe 'fietsbaar' wil je dat het geheel is?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wicked DJ schreef:En hoe 'fietsbaar' wil je dat het geheel is?
Das inderdaad een goeie. Het zou nog wel een beetje fietsbaar moeten zijn, maar geen AM dus.

Nadruk ligt op naar beneden gaan(wortelpaden en remkuilen) en controle bij het landen na jumps, dus een alp op hoeft niet, maar kleine stukjes klimmen wel.
Op de fietsen waar ik naar kijk zit meestal 1 chainring dus een upgrade naar een hammerschmidt crank zou nog tot de mogelijkheden behoren.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Klinkt alsof je opzoek bent naar een super enduro. een hele dikke enduro met dikke veerweg. leuk springen, daalt als een beest, en je kan ook nog de heuvel op fietsen :)

Transition bottle rocket is een goed voorbeeld volgens mij.
You can never be too Specialized
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Rijden van filthy trails, Winterberg, Willingen, lichte downhill (saalbach hinterglemm)
Hier heb je genoeg aan een enkel blad voor (fietsen doe je niet omhoog). Ik rij namelijk hetzelfde en heb mijn 3 tandwielen voor op m'n woodbumble omgebouwd naar 1. Dat scheelt weer kabels, een derailleur etc....spul wat kapot kan gaan ;).

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Alutech Fanes. Kun je richting enduro opbouwen tot echte freeride.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

philip92 schreef:Klinkt alsof je opzoek bent naar een super enduro. een hele dikke enduro met dikke veerweg. leuk springen, daalt als een beest, en je kan ook nog de heuvel op fietsen :)

Transition bottle rocket is een goed voorbeeld volgens mij.
Met alle respect voor je advies, maar mijn bottlerocket voldeed toch niet echt aan wat jij omschrijft. Tegenwoordig is de veerweg instelbaar, maar in basis nog steeds hetzelfde als mijn oude frame
Dikke veerweg? 130-150mm achter vind ik geen 'dikke veerweg', zeker met deze veerconstructie.
Springen doet 'ie als een malle, perfecte bike, ik mis 'm nog regelmatig op Willingen freeride of Filthy Trails. Als dat is wat je wilt: de bottlerocket is je man!
Afdalen is leuk, maar ik heb 't altijd vergeleken met een hardtail die de harde klappen opvangt. Opzich lekker bij grote sprongen, maar voor echte ruige afdalingen is het niet de fijne veerconstructie / veeeel te weinig.
De heuvel opfietsen? Nee, niet met een bottlerocket. Naja, tuurlijk kan het wel, maar alles behalve comfortabel.
Plaats reactie