Advies Freeride/Dirtjump bike

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=3&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Leuke fiets! Maar ik wil liever geen singlespeed..
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

tsja....

heb je zelf al op MP gekeken?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Tja... (II)
In dat geval moet je óf geduld hebben óf vreselijk veel geluk óf nog even doorsparen...
Je hebt teveel noten op de zang met te weinig budget (with all due respect).
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt eens kijken/zoeken naar een Kona Shred/Stuff/Cowan. Die komen soms binnen je budget voorbij, wel een beetje op de staat letten natuurlijk. Qua frames goede alleskunners, leuk om van alles mee te proberen en met een paar upgrades ook geschikt voor de eerste stappen op FR/DH gebied.
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Ik zal het in de gaten houden! Bedankt!
morin
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 22:18
Mijn mountainbike: cove foreplay/Specialized SX trail /trek 820 mountaintrack

Misschien is dit wat voor je?
http://link.marktplaats.nl/584433364" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/583272774" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/579612923" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/567757382" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kan je nog wat bij hun afdingen?
Met een hardtail is filthy trails nog heel goed te doen, en delen van winterberg ook wel.
Succes met je zoektocht
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Die eerste is leuk! ook zeker goed voor freeride!
You can never be too Specialized
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Ik heb een paar dagen terug al gemailt voor de eerste 2 advertentie's. Helaas nog geen antwoord gehad van bijde..
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Ik heb ook een Gary Fisher Genesis staan als xc bike. Zit een suntour vork in. Alleen remt ie bagger dus een setje schijfremmen is nodig, en nieuwe velgen want deze zijn niet compatible met schijfrem en zit een slag in allebij.

Ik denk dat ik dit tweedehands moet kunnen halen binnen mijn budget?

Owh en een nieuwe achterderrie. En een chainguide is denk ik ook een vereiste?
morin
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 22:18
Mijn mountainbike: cove foreplay/Specialized SX trail /trek 820 mountaintrack

Het Punt van een XC'er gebruiken voor dirt en downhill is dat die framehoeken niet geschikt daarvoor zijn en dus bagger rijdt.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En dat hij het ws niet echt lang uit houd.
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

morin schreef:Het Punt van een XC'er gebruiken voor dirt en downhill is dat die framehoeken niet geschikt daarvoor zijn en dus bagger rijdt.
Ga je dat dan al zo snel merken? Dan denk ik dat ik beter even door kan sparen, want met mijn budget gaat het niet echt lukken merk ik..
Autoplay
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 november 2010, 15:27

Sparta schreef:Hmm, misschien is een dirtjumper toch beter..

Hoeveel mm veerweg hebben de meeste? En waar kan ik die het best vinden, is er misschien een soort van marktplaats achtige site voor mountainbike's?
He Sparta,

Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik een beetje de aandrang om je te ontmoedigen. Met jouw budget moet je downhill/freeride simpelweg uit je hoofd zetten, einde discussie :). Als ik het kostenplaatje voor zelfs dirtjumpen in beschouwing neem, is dat met jouw budget al ambitieus.

Je zult € 500 vrij moeten maken voor een fatsoenlijke fiets (getuige je zoektocht op DP). Daar komt bij dat de fiets die je zult vinden tweedehands is en wellicht wat versleten. In het eerste halfjaar moet je dus alvast wat reparatiewerk incalculeren. Daarnaast zul je een helm moeten kopen om bij BPU te fietsen (verplicht), maar dat doen je ouders. Al met al is de meest goedkope (en tegelijkertijd realistische) oplossing om direct € 500 te besteden en in de komende tijd een redelijk bedrag aan reparatie e.d. in te calculeren.

Als je dat niet kunt betalen, moet je er niet aan beginnen. Ga lekker gewoon XC fietsen op de Nedereindse berg in Nieuwegein (naast BPU). Je hebt een fiets staan, dus dat moet makkelijk kunnen. Dan ontwikkel je alvast wat skills en als je later meer geld hebt kun je wat anders gaan kopen. Let wel op met je XC fiets, want schijfremmen en nieuwe velgen slokken je budget van € 300 ook op voordat je het doorhebt. Niet alleen je velgen moeten compatible zijn met schijfremmen, ook je frame en voorvork. Dit vraagt namelijk om een andere bevestiging dan velgremmen. Vergeet ook voor deze vorm van fietsen geen helm te kopen!

Uiteindelijk gaat het om het plezier dat jij hebt op de fiets en niet hoe vet alles eruit ziet en klinkt. Zorg dat je van het fietsen geniet en behoed jezelf een beetje voor desillusies ;). Het is goed om ambitieus te zijn en om je dromen te willen realiseren ongeacht factoren die dat moeilijk maken, maar dat is vooralsnog in jouw geval niet erg realistisch.

AP
Sparta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 21:16

Autoplay, heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal! (y)

Als ik je verhaal zo lees, begrijp ik dat DJ gewoon nog niet weggelegt is voor mij, ik zal eerst even moeten sparen. Maar ik ben ook begonnen te twijfelen om in dat geval een betere XC fiets te kopen. Hmm moeilijk.

XC Helm heb ik al, en mn fiets heeft PM adaptoren voor schrijfremmen als ik dat zou willen ;)


Heel erg bedankt voor je verhaal, en ik zal gaan nadenken wat ik precies wil. En wat mij betreft kan hier een slotje op.
Plaats reactie