European MTB Championship Downhill Kranjska Gora 22 t/m 24-6

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Vorige week samen met Gert Stappenbelt en René van der Heide afgereisd naar Kranjska Gora (Slovenië) om daar mee te doen aan de Europese kampioenschappen Downhill voor Masters.

Ik ging zonder aspiraties (je moet je plek kennen), maar wel met doelen:
1. Heel beneden komen
2. Mijn racerun sneller rijden dan de seedingrun

Daarnaast zou het mooi zijn als ik zowel de seeding als racerun sneller zou kunnen dan vorig jaar. Maar ja die zijn afhankelijk van de weersomstandigheden en parcoursontwerp! Om die doelen te realiseren had ik speciaal voor het EK ( :wink: ) een nieuwe downhill fiets in gedachten. Het mocht niet aan de fiets liggen iig.

Dus werd het een Demo 8 frame, Boxxer WC, Hope remmen, Canecreek Double barrel, Roval wiletjes, Renthal stem, Pro Atherton series bar, Hussefelt crank, e-thirteen chainguide, 10 speed X9 triggers, XO derrie... Prachtig opgebouwd door Stappenbelt Specialized Concept Store. Zaterdag de dag voor vertrek was íe klaar...De maidenride zou het EK worden!

Ik zal jullie niet vervelen met de toertochtjes op de racefiets en XC fiets die we ook gemaakt hebben (dinsdag, woensdag en donderdagochtend hebben we dat gedaan), maar ook daarvoor is Kranjska Gora een prachtige omgeving..

Donderdagmiddag:
Registration time at the race-office, so far niks aan het handje... Skilift naar boven voor de trackwalk, oef... ik was even vergeten hoe steil het hier was en hoe dik de wortels waren! Al lopend bleek dat ze het parcours iets gewijzigd hadden t.o.v. vorig jaar; nog meer wortels en afstappen hebben ze in het bosje weten te vinden ! Ik was er niet gerust op...... Morgen maar zien met de training !

Vrijdagochtend
Training ! In de skilift naar boven met mijn nog nooit gebruikte Specialized Demo ! Ik merkte in de lift dat mijn mond wat droger werd en had een beetje een raar gevoel in mijn maag. Bwoah... zenuwen!!!!! Tsja, ik had dit jaar ook nog maar twee keer op een downhillfiets gezeten... Ik moest echt even de knop om zetten, dat duurde een paar runs en langzaamaan ging het beter, maar snel ? Nee, dat was ik nooit.. Captain Slow is my middle name ! Maar fun ? Ja ! Lot's of it !! Damn, wat rijd die fiets geweldig makkelijk in vergelijking tot mijn tweedehands 2007 Big Hit.

Dan 's middags de seedingrun... ik werd nog zenuwachtiger. Nu ging het om het "echie". Naast de eerdergenoemde symptomen van nervositeit, werd ik ook nog slaperig en had ik het zweet op het voorhoofd staan. Piep, piep, piep, pieeeep... start ! And off I went.... Ik kan me niet zoveel meer herinneren hoe de run verliep, behalve dat ik bij de finish zag dat mijn seedingrun sneller was dan de racerun van het voorgaande jaar ! Yahooooo !! En toch had ik de langzaamste tijd in mijn categorie, dus morgen mag ik als eerste van start :D :D

Zaterdagochtend:
Raceday ! 's ochtend nog wat trainen en we zouden wel zien. Wauw ! Eerste practicerun ging fantastisch, ik had gevoel dat ik over de track vloog ! Geen stuurfouten, veel harder door de rootsecties, goede snelle bochten ! Niks meer aan doen, met dit gevoel moest ik de race in. Ik blaakte van het zelfvertrouwen, ik wist het zeker: met zo'n run zou ik een minuut van mijn seedingrun afrijden en zat er misschien wel een top 10 plekje in... Woehooeee.

's middags racerun: ik was niet meer nerveus of zenuwachtig, want het ging gewoon gebeuren zoals het vanochtend ging. Piep, piep, piieeep ! Vol aanzetten naar eerste bocht, insturen... oeps stuurfoutje en ik stond stil tegen het eerste kussen maar nog wel overeind, weer verder.. volgende bocht.. oei voet uit het pedaal en controle kwijt... stuiterend over de eerste wortels naar beneden.. inklikken en weer verder... kombochten... aaaahh weer een stuurfouten te laat de kom in... flow en snelheid kwijt... Op naar de grote wortelsectie, maar eerst stukje of camber... ai ai ai ik kom steeds lager uit en slecht aangereden voor de volgende bocht naar links... ik sta bijna stil. Gat in duiken... oei wortel.. voet uit pedaal..Nu grote wortelsectie... shit ik zie mijn lijn te laat en mis deze... nu maar hopen... nee, nee, nee... ik schiet nog verder van mijn lijn... remmen !!!!! Haal net de bocht, maar wel als Captain Slow er doorheen.

Ok de planken gaan goed, veel snelheid... het loopt hier iets op, bijtrappen om niet stil te vallen. Bunnyhop om goed uit te komen voor de tweede wortelsectie! Ai toch te weinig snelheid... achterwiel komt maar moeizaam mee omhoog. Ah tweede sectie gaat goed en soepeltjes! Momentje van euforie, nu komt het nieuwe gedeelte, afstap na afstap... goed laten rollen ! Van je remmen afblijven, ik ga te hard en kom slecht uit voor de switchbacks... Snelheid weg.. Nu op naar het derde bosje, hier ligt het vol met knipgaten en de vermoeidheid slaat toe. Oei mis ik bijna de bocht, weer aanzetten ! Op naar de speedjump (waar ik toch maar de chickenrun neem), nu de skipiste op en gas erop !! Ja dat gaat goed... "maar wat een klotenrun" denk ik bij mij zelf, "ik rol wel naar de finish" Of nee, toch maar blijven gaan ! Het lactaat spuit uit m'n oren... Finish !! Bah... doel niet gehaald, niet sneller dan seeding run ! Of toch ? Ja toch !!! Yessssss... toch 22 sec sneller dan de seeding en 14e in mijn categorie (ssst... niet vragen :wink: )

Al met al een superweek in Slovenië met temperaturen tussen de 27 en 35 graden veel zon en vooral veel fun !!!
Masters met licenties die volgend jaar ook zin hebben in een EK, het evenement is volgend jaar in Pra-loup Frankrijk (nabij Gap)
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

O ja... nog een impressie van de track : http://www.youtube.com/watch?v=rC87kqQA ... ture=share" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Ik ben zelf geen Downhiller maar het ziet er leuk uit
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Goed om te lezen,Leuk verslag!
ik heb er vorig jaar gewoon voor de gezelligheid gereden. Leuk bikepark. En wellicht een optie om ooit mee te doen.
Plaats reactie