De ultieme enduro bike? gebruikerservaringen...

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

ben ook erg tevreden mijn mijn LV 601 - 160mm veerweg
rijdt goed omhoog, rijdt nog beter naar benee.

In NL overkil (maar dat is een 301 -160mm, en iedere ander enduro, ook in bijna heel NL...)
in de bergen: fantastisch!

een paar fotos;
fiets:
http://supergabby.pinkbike.com/album/GK-LiteVille-601/" onclick="window.open(this.href);return false;
in gebruik:
http://supergabby.pinkbike.com/album/Ride-in-Wien-Area/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Prachtfiets ja...in die prijscategorie zou die waarschijnlijk boven aan mijn lijstje staan ;)
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

:-q :-q
Laatst gewijzigd door GAB-STAR op do 31 mei 2012, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

Misschien is de alutech fanes enduro wat?! Ziet er super uit en wordt goed beoordeeld. Of de yt-Industries wicked
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Hehe er is echt zoveel op de markt! Balen ook dat je in NL weinig kunt uitproberen eigenlijk..is toch kopen wat je mooi vindt uiteindelijk! Alutech ziet er zeker mooi uit ook, de YT's ook (maar drukke prints als nadeel)
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Naar de Passeporte du Soleil geweest en daar kon je in Morzine onbeperkt fietsen testen. Natuurlijk allereerst veel gereden op mijn eigen Trek Slash en die heeft me nergens teleurgesteld. Ik kon er meer mee dan met de DH fiets vorig jaar. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn toegenomen skills in mijn tweede jaar Freeride rijden, maar toch. Verder een Jeckyll getest en iets van Rose. En... een SC Nomad, een van de droomfietsen op mijn geheime verlanglijstje. Sow wat reed die lekker. Geeft ongelofelijk veel vertrouwen en fietst verrassend makkelijk bergop. Nog fijner dan mijn Slash leek het wel. Was ongeveer vergelijkbaar afgemonteerd. Hoe kan dat... Beneden aangekomen toch maar even naar de prijs geïnformeerd... 6.000 euro, het was de carbonnen versie. Oh meer dan twee keer zo duur als mijn Slash. Niet twee keer zo fijn. Toen heb ik mijn Slash maar verwend met blauwe bladboutjes en hele toffe chroomkleurige reverse pedalen. Slash it is voorlopig.

Beetje gepimpt: Blacx zadelpen, blauwe bladboutjes, Bionicon chainguide (werkt prima) mooie supergrippie Reverse pedalen.
Afbeelding
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Ik rij nu op een Scratch (licht opgebouwde), bevalt me tot nu toe erg goed. Nog niet heel veel mee geklommen, maar enduro is ook 95% bergafwaarts he ;). Bergop gaat het duidelijk niet zo makkelijk als op een hardtail, maar met het kleine blad voor en grote vertanding achter kom je op stijle stukken toch wel boven (niet zo snel natuurlijk, maar daar doe je het niet voor op zo'n fiets)

Voordeel van de scratch is dat je er ook lekker mee kunt freeriden (aangezien het een lichte FR is)

En je slash is erg mooi! (volgens mij stond jij in de winkel toen ik mijn bike ophaalde en jij je zadel, klopt dat?) Hoe bevalt de BlacX zadelpen? Niet teveel speling etc? (ben een beetje aan het orienteren nog) :)
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

ik stond idd in de winkel. En jouw Scatch zag er tof uit. Wel iets zwaarder denk ik dan de slash. Maar ach jij bent een stuk sterker dan ik dus dat is voor jou vast geen probleem ;-) De blacx rijdt goed. Minder speling dan mijn voorgaande Joplin of Specialized zadelpen. Hij hield echter compleet op toen er een enorme modderdag was. Toen kwam trouwens door de modder ook de zadelpen niet meer uit de zadelbuis en dat heeft niets met Blacx te maken. Ik heb hem schoongespoten en er WD40 ingegooid. Daar lachten ze mij bij Fietsshop over uit, want dat zou evt de seals kunnen aantasten, maar vooralsnog doet hij het weer als een zonnetje. De andere Blacx in ons groepje had ook last van de modder en de Rockshock ook. Gewoon dramatische omstandigheden. Op de Nomad die ik testte zat een KS. Geen enkele speling (wwas ook vrij nieuw) en traploos verstelbaar. geen idee hoe duur die is. Trouwens ik heb een XC Blacx en ik zou de volgende keer een AM nemen. Iets groter verstelbereik. Nu wilde ik bij hele steile passages graag wat meer afzink.
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Hehe ja die kindshock hoor je goede verhalen over inderdaad! Die nieuwste valt zelfs nog wel mee (250e bij bikemailorder...is een serieuze kandidaat iig) Een aanrader is dus ook meer dan 100mm bereik?

De scratch zit op 16,1kg...met lyrik ipv totem en tubeless zou ik al op 15 zitten (wellicht iets voor in de toekomst) vind ik wel acceptabel :).

Maar, dat klinkt idd als een erg modderige rit :D en wat de wd40 betreft: ach..als je er geen gewoonte van maakt zal het wel loslopen (ik heb bij Brunox Deospray ook het idee dat het de seals wat uitdroogt trouwens, en dat is nog speciaal gemaakt voor vorken en dempers!)
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik was ook op zoek naar een AM / Enduro (waar ligt de grens) en best wel wat kunnen testen, maar uiteindelijk voor een
29 LTHT (Kona Honzo) gekozen. Met staal frame, 120mm, 2.4 banden, GD en 1x9 toch echt meer bedoeld voor naar beneden dan naar boven.
Past wat mij betreft ook in de categorie AM / Enduro.

tot nu toe in de Ardenne en Limburg mee gereden, maar nergens de grenzen gevonden. Wel heel veel plezier.

Zondag naar Filthy Trails om eens te kijken wat zo'n ding kan en na de vakantie naar Saalbach om daar de pistes af te raggen..
Afbeelding
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
joddi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 12:46
Mijn mountainbike: Giant Reign Advanced / Giant Anthem
Contacteer:

Voor het geld denk ik dat een Cube Fritzz het heel aardig doet, voor enduro werk heb ik er zelfs helemaal niets op aan te merken, hij is licht, klimt erg goed (zelfs op 160mm), met 2x10 speed kom je overal, het veersysteem is heel klim vriendelijk.

Zelfs bikeparken kan ik er prima mee bezoeken, het enige wat ik graag zou zien is een achterdemper met een meer instel mogelijkheden (compression), want zo'n fox 23rp is te licht voor een bikepark, de rest van de fiets geeft geen krimp.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ben aan het sparen voor:
- Canyon Strive ESX 9.0 LTD of
- Zelf opgebouwde Yeti SB66
Alhoewel de laatste meer richting een trail bike gaat, maar ook prima voor Enduro denk ik.
En tja de Canyon Strive: :o ECHT DIK!!!
Ride a bike!
Stijnus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 23:26
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty 714 2013, custom ZTR flow Chris King red, RS Lyrik, Hope V2-M4,Thomson covert Elite

Ben al een paar jaartjes uitermate gelukkig met mijn Lapierre Zesty 714 met 140 mm veerweg voor en achter. Rijdt prima bergop en nog nooit problemen gehad bergaf...Wel gaan er ff andere wieltjes op binnenkort omdat de kogellagers van mijn huidige wieltjes naar de gallemiezen zijn.....ga ze maandag ophalen: ZTR flow met Chris King naven..:-) Verder vindt ik de remmen die erop zitten (formula k24) ook niet fantastisch...dus er gaan ook andere remmen op (twijfel nog tussen setje Saint en Hope M4 180/200)
Maar wat frame en rij-eigenschappen betreft nog steeds een topper vind ik
Hoge pieken....diepe dalen...
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Stijnus, klinkt goed, maar erg vaag. Waarom rijdt 'ie prima berg op? Wat is 'nooit problemen bergaf'? En wat zijn de frame-en rij-eigenschappen die 'm zo goed maken?
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

@Ramonneke: ja die strive vind ik ook echt prachtig :) Heb zelf voor XC ook een canyon en ik zou hem zo weer kopen, top!
Plaats reactie