De ultieme enduro bike? gebruikerservaringen...

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Inderdaad, Enduro is het nieuwe zwart. En daar kan je natuurlijk het beste een bijpassende do-it-all bike voor aanschaffen. Ik zie ze om mij heen verschijnen en ben erg benieuwd naar de rijimpressies. En waar jouw Bike vooral in uitblinkt. Klimmen dalen, bikepark etc en hoe de verschillen zijn tav XC fully en DH fietsen. Ik kan helaas nog geen duit in het zakje doen, ik doe het tot nu toe met een AM fiets. En hoe super die ook fietst, zie ik tot mijn frustratie Tanja op haar Trek Slash veel te gemakkelijk dat ene steile stuk wel bovenkomen. En dan heb ik het al helemaal niet over het afdalen over technische paden...

Dus Enduro rijders, graag jullie bevindingen!!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ernies schreef:..., zie ik tot mijn frustratie Tanja op haar Trek Slash veel te gemakkelijk dat ene steile stuk wel bovenkomen. En dan heb ik het al helemaal niet over het afdalen over technische paden...
Heeft dat niet meer met de rijder (m/v) van doen dan de fiets...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Wellicht is het voor de 'onwetenden' handig om het begrip Enduro-mountainbike enigzins richting te geven.

Wanneer is sprake van een Enduro bike en wanneer niet?
Veerweg zal een leidende rol spelen neem ik aan, maar ik weet niet wat jouw perceptie daarvan is.
Graag even iets meer duiden.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

cheeta schreef:Heeft dat niet meer met de rijder (m/v) van doen dan de fiets...?
in dit geval wel ja :lol: maar toch, fiets kan je wel een eind op weg helpen.
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

@ wicked, helemaal mee eens. Vroegah reed iedereen alles met stalen fietsen zonder vering en met V-brakes. Ook wat we nu Enduro noemen. Ik volg Freeride:
veerweg: 160-180
stuur min 720
stuurpen max 60
200 schijven voor
2x10 of 1x10 met chainguide
verstelbare zadelpen
2,4 banden
kortere achterbouw, lager zwaartepunt

zo iets
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Je ziet deze wens inderdaad steeds meer, mountainbikers vinden over het algemeen technische afdalingen het leukst, en dan vooral zo hard en lang als mogelijk.

Voornamelijk voor het buitenland zou een mooie 150-180mm Enduro dan natuurlijk helemaal geweldig zijn, lekker lang knallen in de afdalingen, af en toe een jump of een drop erbij en gaan......

Maar natuurlijk moet je ook bergop en dat wordt met een sompige 14 + kilo fiets toch al snel een stuk minder prettig. Daarbij zou deze fiets, hier in de Nederlandse polder, het hele jaar, en tot ergernis van de vrouw in de schuur staan.

Na het maken van enkele consessies en overwegen hoe vaak een dergelijke Endurofiets daadwerkelijk gebruikt wordt kiest het gros van de Nederlanders dan toch voor een lichtere +/- 100mm fully welke meer all-round inzetbaar is en ook in de polder goed te gebruiken.

Gelukkig hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan de laatste jaren en worden fietsen steeds lichter, hierdoor zie je dat 150mm + fietsen ook in Nederland steeds beter bruikbaar zijn. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van variabele veerweg en geometrie.

Scott heeft met dit concept de Ransom en de Genius ontwikkeld, en de ontwerper van deze fietsen heeft bij Cannondale de vernieuwde Jekyll en de Claymore ontworpen.

Als je het mij vraagt zijn dit type fietsen de ideale Enduro bikes. De fietsen rijden geweldig bergop en op vlak terrijn door een relatief laag gewicht en voornamelijk door het beperken van de veerweg of de blokkering hiervan. Ter voorbeeld, mijn Cannondale Jekyll weegt met NL uitrusting 11,2 KG en heeft 90 (elevate mode) / 150mm (flow mode) veerweg aan de achterkant welke met een knop op het stuur verstelbaar is. Daarbij verandert niet alleen de veerweg maar ook de geometrie van het frame en daarbij de hoogte van het bracket en de progressiviteit van de demping...

Met enduro uitrusting wordt de fiets 400 gram zwaarder door de montage van 2.4 Nobby Nics met Snakeskin en de Crankbrothers Mallet pedalen. De bike kan dan als je het mij vraagt ieder terrein aan (en sowieso meer terrein dan de berijder aandurft ;) ), uitgerust met Reverb, 2 x 10 aandrijving (met als kleinste verzet 24 / 36), 203 / 180 schijven, stijve en sterke wielen en 146mm veerweg voor.

Cannondale noemt dit concept "overmountain", logisch het zijn fietsen voor eerst hard de berg op, en dan snoeihard de berg af te rijden, kortom geschikt voor ieder terrein. Ook de uitspraken zoals "150mm veerweg voor NL is echt overkill" zijn met deze concepten niet meer gegrond.

De Jekyll blinkt uit in zijn veelzijdigheid en is van alle markten thuis. De bike is relatief lichtgewicht, is "Full options" en verveelt nooit. Wel rij ik er geen bikeparks mee, puur omdat dit niet mijn ding is, ik denk dat de fiets het met gemak aan zou kunnen.

Zou je van Cannondale een bike willen met nog meer veerweg dan kom je op de Claymore uit met 180/110mm veerweg, maar daarbij hoort wel een hoger gewicht. Hoe deze zich verder gedraagt weet ik niet. Ik ben zeer tevreden met de Jekyll...
Laatst gewijzigd door xplorer op za 21 april 2012, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

ernies schreef:@ wicked, helemaal mee eens. Vroegah reed iedereen alles met stalen fietsen zonder vering en met V-brakes. Ook wat we nu Enduro noemen. Ik volg Freeride:
veerweg: 160-180
stuur min 720
stuurpen max 60
200 schijven voor
2x10 of 1x10 met chainguide
verstelbare zadelpen
2,4 banden
kortere achterbouw, lager zwaartepunt

zo iets
De breedte van het stuur zou ik niet als leidraad nemen, en de veerweg zou ik inzetten op 150 / 180mm veerweg...
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ah shit, heb net een 140mm bike in elkaar gezet met het idee dat ik een enduro had aangeschaft....
En nog 2 x 9 ook...
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met de LiteVille 301 (variabele veerweg tussen 140 en 160) -> is dat per definitie een betere allrounder dan bijv. een canyon strive?

Als ik zo naar dat filmpje van de Vaude Vertriders kijk is er een hele hoop mogelijk met die Liteville hehe!
ernies
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 17 augustus 2009, 09:34
Mijn mountainbike: kan sneller dan ik
Contacteer:

Hè maaf, zittie echt helemaal in elkaar? Gaaf!
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Nee, nog niet... moet het achterwiel nog maken :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

maaf schreef:Ah shit, heb net een 140mm bike in elkaar gezet met het idee dat ik een enduro had aangeschaft....
En nog 2 x 9 ook...

Tja dan toch maar weer verkopen.... Wie wil nu nog 2x9 en maar 140
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hier mijn impressie van de Trek Slash 9

Enduro is een soort heilige graal, een zoektocht naar de bike en setup die de minste concessies oplevert en zo bijdraagt aan de ultieme mtb ervaring. En de afgelopen 10 jaar heb ik heel wat bikes geprobeerd en gehad, genoeg om voor mezelf een aardig beeld van die formule te hebben. 


De bike die het beste in de buurt kwam was de Remedy uit 2010 die ik 3 jaar heb gehad, zolang had ik geen enkele bike gehouden! En ik was maar half bereid om m in te leveren voor wat nieuws, maar ik heb het gedaan op basis van de belofte van de Trek Slash, het zou de nieuwe standaard worden.

Dankzij sponsoring van Fietsshop Uitgeest was ik in de gelukkige positie om in januari al een Trek Slash 9 op te mogen halen. Mijn race-bak voor de enduro's dit jaar.
Direct met Ernies doorgereden naar Schoorl, dat ligt er toch maar in de buurt. Alle omstandigheden waren er naar dat ik geen lekkere kennismaking ging hebben, die week 3 dagen liggen kotsen en bijna niets gegeten. Maarja, een nieuwe bike... come on! Al moet ik naar boven kruipen. 
Nou, dat hoefde niet hoor, fluitend naar boven rijden en zelfs als ik makkelijk cruisde reed ik weg bij Ernies. Er zit geen hulpmotor in, hebben we gecheckt. Ook hebben we van fiets gewisseld... Rijdt Ernies bij me weg en ik moet m'n uiterste best doen om haar en mijn nieuwe fiets niet uit het beeld te zien verdwijnen en ze bij te houden. 

De volgende dag in Nijmegen was ook al zo dol, als je van stats houdt moet je hier even een verslagje lezen: http://bikeblog.nl/2012/01/first-impres ... k-slash-9/

Mijn eerste indruk was: deze fiets verdient een fittere rijder :-) dus ik heb inmiddels wat meer getraind en minder gekotst, dus ja het gaat echt idioot makkelijk. De Remedy uit 2010 is vergeleken bij deze fiets een slechte klimmer. De Slash 9 heeft 3 standjes, hardcore klimmen, 'just riding along' en een dh-stand. 2x 10 en een klim-standje maakt dat deze fiets heel makkelijk naar boven rijdt, ja de rijder doet het werk maar toch gaat het erg makkelijk. Ook staand trouwens, of sprinten op vlakke stukken. 

De middelste stand is heel bijzonder, hij plakt dan zo genadeloos aan de grond, dat je er echt aan moet wennen hoe stabiel hij is. De Remedy was nerveus vergeleken bij deze fiets en die omschakeling was even wennen, het nerveuze (maar wat noem je nerveus, het kan ook speels zijn) van de Remedy was zo in mijn rijstijl ingebakken. M'n maatje ISIL reed laatst achter me en hij  zei dat je het achterwiel niet ziet wegstuiteren of ongecontroleerd driften, het is gewoon fascinerend stabiliteit én flexibiliteit. Ligt niet aan mijn rijstijl want de remedy ging qua achterwiel éel eens op stap, niet onhandelbaar oid maar wel zichtbaar en voelbaar. 

Standje DH verandert deze bike in een mini-Session; speels en eindeloos qua veerweg. In malmedy op de wortel-Trails is het genieten, vol gas omhoog en vol gas naar beneden. 

Sommigen zitten trouwens nooit aan die switch en rijden alles op 2 of 3, ik ben een nerd wat dat betreft. 

Nou, wat kan ik nog meer kwijt over deze fiets? Ja, niet onbelangrijk, de maat klopt als een bus! Dit is de eerste 17'5" waar ik op ga zitten en wegrij zonder wat te moeten aanpassen qua verhoudingen; hulde!

De komende 2 weekenden 2 enduro-races gepland, hopelijk hoeft de Slash zich niet te schamen voor mijn fitheid en kunnen we flink vlammen, ik ben in elk geval superstoked om weer met de Slash op pad te gaan. Steve de Slash heet ie, vernoemd naar Steve Peat who also sticks to the ground like glue.

Ik besef dat deze woorden uit de mond van een gesponsorde rijder wat ongeloofwaardig kunnen overkomen, maar als ik ergens enthousiast over ben omdat het werkt en klopt, dan stop ik dat niet onder de banken. 
Ben dr niet alleen in, ook Bike radar is verliefd zo te horen;
http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... 9-11-45560" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je t lief vraagt mag je vast een keer proefrijden (of aanraken) Fietsshop Uitgeest heeft een demo staan, maar ik waarschuw je alvast, je wilt m dan ook houden!
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Ik vind em iig erg mooi :) (en de session bevalt mij ook goed hehe)
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

ernies schreef:Inderdaad, Enduro is het nieuwe zwart. En daar kan je natuurlijk het beste een bijpassende do-it-all bike voor aanschaffen. Ik zie ze om mij heen verschijnen en ben erg benieuwd naar de rijimpressies. En waar jouw Bike vooral in uitblinkt. Klimmen dalen, bikepark etc en hoe de verschillen zijn tav XC fully en DH fietsen. Ik kan helaas nog geen duit in het zakje doen, ik doe het tot nu toe met een AM fiets. En hoe super die ook fietst, zie ik tot mijn frustratie Tanja op haar Trek Slash veel te gemakkelijk dat ene steile stuk wel bovenkomen. En dan heb ik het al helemaal niet over het afdalen over technische paden...

Dus Enduro rijders, graag jullie bevindingen!!
Ik denk dat die fiets het verschil niet is....

1. Wat weeg jij t.o.v. de ander?
2. Hoe fit ben je t.o.v de ander?
3. Wat wegen de fietsen t.o.v. van elkaar?
4. Wie reed welke banden, maakt veel uit of je type trekker band er onder heb of een semislick
5. Klimtechniek van de berijder van de fiets!!!!
6. En dan nu pas het verschillende merk fiets... waarbij een AM in principe altijd makkelijker omhoog rijdt dan een enduro. Tenzij die enduro een pak lichter weegt dan die AM.

Naar beneden speelt vooral de geo en de set-up van de vering, bandenkeuze etc. een rol aannemelijk dat beide ongeveer een geliijkwaardig technisch nivo hebben. Anders wordt het appels met peren vergelijken.

De meeste zijn veel te snel geneigd om te denken dat als een vriend/vriendin sneller naar beneden of boven rijdt dat dat vooral aan de fiets ligt. Terwijl er zoveel meer factoren zijn.
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Plaats reactie