"POP-UP" pedalen te gebruiken met bike specific sneakers?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Medeforummers,

op mijn oude dag wil ik wat meer rare dingen gaan doen, wat grenzen verleggen etc. Dus Filthy Trails, Winterberg, Malmedy etc meepakken en lekker naar beneden raggen! Ik heb mijn Liteville 301 hier op aangepast, met Code's, Pike, en Hope/SunRingle EQ31/Conti RQ...... Geloof mij: een andere fiets is duurder! :tong

Nu nog pedalen:
Heb van medeforummer @joeri een paar 661 Filters overgenomen, en twijfel of ik een paar flats neem, of een paar pop-ups als Shimano PD-M647 die ik, SPDverslaafde dat ik ben, wat breder in kan zetten. De hamvraag: hoe rijden die pop-ups met cleatloze schoenen. Heb je voldoende grip en draagvermogen om er mee uit de voeten te kunnen?

Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door baron062 op za 10 maart 2012, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

baron062 schreef:De hamvraag: hoe rijden die pop-ups met cleatloze schoenen. Heb je voldoende grip ...
Nee.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En wees niet bang voor Flatpedalen. Die geven met hun pennen echt voldoende houvast.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ok, helder. Andere SPD pedalen heb ik wel, en ik zie de meerwaarde van die kooi rond je SPD niet echt.

Als het onvoldoende grip geeft zal ik toch een paar flats scoren....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Let bij flats wel goed op de lengte van de pennen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

mud mate schreef:Let bij flats wel goed op de lengte van de pennen...
Goed idee! Een voordeel van een modelletje zoeken met prikboutjes DIN 916 ofzo, dan kan ik in lengte variereen. Wat moet ie minimaal zijn?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je hebt verschillende, vast pennen, genieten niet mijn voorkeur, sommige hebben meerdere lengtes, ik gebruik zelf pedalen van NC-17 en daar heb ik genoeg grip mee, pinnetjes zijn ongeveer 3 a 4 mm. Mijn maat gebruikt ze van Welgo gaat ook goed. Als je meathooks neemt van Syncros dan heb je wat grovere pennen (vandaar die naam ook :lol: ) alleen zijn scheenbeschermers bij deze eigenlijk noodzakelijk...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

baron062 schreef:..., en ik zie de meerwaarde van die kooi rond je SPD niet echt.
a) Mis maar eens gigantisch de afloop van een sprong waardoor je een paar meter lager praktisch in-to-flat landt... (zool van SPD gympen is in de regel een stukje flexibeler)
b) Je hebt er meer houvast aan - blijft behelpen - wanneer je in een reflex uit je pedaal moet en in een reflex weer terug op je pedaal om een obstakel, sprong, drop te kunnen nemen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

ik heb ze toch ook echt met een kooitje erom. Als ik me even niet lekker in mijn vel voel, dan heb ik een voetje uitgeklikt.
en in tricky situaties heb je opeens toch een voet op je pedaal in plaats van in het luchtledige
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

Shimano dx pedalen, met lange pinnen. Die zitten er standaard bij, je moet ze allen even wisselen met de standaard gemonteerde korte pinnen. ,

Xtr all mountain spd voor het enduro werk.

Tipje;
Voor rijden met flats voor een spd routinier: eerst een dagje proberen op een (locale) bmx baan
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb mezelf maar een setje goedkope flats geregeld, eerst daar maar eens mee proberen. Investeren kan altijd nog!

Bedankt voor de input heren, dame.
joeri
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 19:50
Mijn mountainbike: Specialized fsr turbo comp

succes met je schoenen
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

de 661's zijn toch ook geschikt voor SPD, waarom koop je dan niet een combipedaal als de Crankbrothers Mallte of Time Z.... dan heb je naar mijn inziens best of both worlds....

Ik moet het zelf ook nog ervaren hoor (zie topic hier een paar boven) maar dat lijkt me wel het meest logische...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

xplorer schreef:de 661's zijn toch ook geschikt voor SPD, waarom koop je dan niet een combipedaal als de Crankbrothers Mallte of Time Z.... dan heb je naar mijn inziens best of both worlds....

Ik moet het zelf ook nog ervaren hoor (zie topic hier een paar boven) maar dat lijkt me wel het meest logische...
Mmm, die mallets had ik nog niet gezien.... dat lijkt het enige pedaal te zijn waar je zowel de clipless functie kan gebruiken als de grip van de studs. De Time Z pedalen lijken mij daarin niet beter of slechter als de pop-up pedalen van Shimano. Helaas heb ik een pedaalset of 5 in SPD, en ik wil die Filters ook wel op een andere manier gebruiken, dus die Mallets worden het niet. Zowiezo ben ik niet weg van CrankBrothers. Voorlopig maar even spelen met cheape Kona flats.
Zbignjew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 03:12
Mijn mountainbike: '00 Specialized Enduro MILF + '01 Specialized Rockhopper scheurijzer

Hoi, ik heb de m647's en die zijn bijzonder fijn met spd schoenen (door de kooi iets meer stabiliteit, het is mogelijk om n sprong clipless op te vangen en het beschermt het mechaniek bij een val) maar met gympen zijn ze gewoon te glad en eigenlijk ook te klein. mocht je cheapo flats zoeken kijk dan ff op crc, die hebben volgens mij de wellgo v8 copy in de aanbieding
Plaats reactie