Hoe de snelheid het best toepassen.

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
spreukenkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 15 oktober 2006, 10:26
Mijn mountainbike: yeti 303 DH '08 yeti asr7 '09 yeti DJ '08 cube xc
Contacteer:

Voor het nemen van gaps, drops enz heb je snelheid nodig, maar hoe weet je of je snel genoeg bent om goed uit te komen bij de landing.
Te langzaam kom je te kort uit, maar te snel weer te ver. Dus hoe bepaal je je snelheid.
Brake hard Pedal faster
Jaguar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 15 januari 2007, 16:13
Mijn mountainbike: Duncon tosa inu-/Specialized BigHit
Contacteer:

ervaring,
als je eenmaal een paar jumps gehad heb weet je wel ongeveer hoe hard je moet gaan.
Als er giant op staat....
gaat het stuk
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jaguar schreef:ervaring
Dat is het wel een beetje in de notendop ja.
Gewoon uitproberen (bescheidenheid siert de mens) en dan weet je op een gegeven moment wel bij welke drops, gaps, etc. je even achter je oren moet krabben of niet.

Of had je in gedachten dat je met een snelheidsmeter op je stuur een bepaalde drop op een bepaalde snelheid moet doen?

Het is gewoon niet echt te zeggen, daar komt het op neer.
Uitproberen, vallen en (hopelijk) weer opstaan is het devies.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

je moet het gewoon op gevoel doen



wel zjin er een paar trukjes voor als je te ver gaat of niet ver genoeg:

als je te ver gaat kan je altijd nog een beetje je fiets naar beneden duwen zodat je eerder de grond raakt, of als je niet ver genoeg gaat dan moet je je fiets optrekken zodat je later de grond raakt en dus verder springt

stel je merkt op het laatste moment bij een shore dat je het niet gaat halen dan moet je bunnyhoppen

tip: rem NOOIT als je al op de shore of op de dirt zit, dat gaat verkeerd aflopen



maar het is puur ervaring zoals Jaguar zei
spreukenkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 15 oktober 2006, 10:26
Mijn mountainbike: yeti 303 DH '08 yeti asr7 '09 yeti DJ '08 cube xc
Contacteer:

Ja, dat weet ik wel gewoon proberen, maar ikzelf ben nog nooit op een echt DH trail geweest, dus ik bedoel meer de snelheid die je bij de echte grote jumps moet hebben
Brake hard Pedal faster
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

spreukenkoning schreef:maar ikzelf ben nog nooit op een echt DH trail geweest
spreukenkoning schreef:dus ik bedoel meer de snelheid die je bij de echte grote jumps moet hebben
Doe eens verstandig en ga eerst dan eens kijken of je ze wel durft...
In bijvoorbeeld de DH track van Willingen zitten een paar sprongen waar zelfs sommige pro's nog moeite mee hebben...
Dát zijn pas grote sprongen wat mij betreft.
(dus als je iets anders bedoelt, geef dan eens maten o.i.d.)

Ook bij grote (of de 'écht grote') jumps geldt dezelfde tactiek: ervaring!
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
spreukenkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 15 oktober 2006, 10:26
Mijn mountainbike: yeti 303 DH '08 yeti asr7 '09 yeti DJ '08 cube xc
Contacteer:

nou ik denk zo'n 4 a 5 meter is toch wel behoorlijk voor een redelijke downhiller, en natuurlijk heb je ervaring nodig om de echte grote te nemen. Maar ikzelf alleen nog maar groot hier in Nederland, dus om ze te leren is buitenland toch echt noodzakelijk, maarja zonder rijbewijs he !
Brake hard Pedal faster
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

het verschilt per sprong, dus we kunnen zo niet zeggen hoe hard je moet gaan

zelfs als je een foto laat zien hebben we daar niks aan, aangezien je het puur op gevoel moet doen




een betere uitleg dan deze 3 woordjes bestaat er niet: inschatten, op gevoel, ervaring
Chris Dirt
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 575
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 12:01
Mijn mountainbike: Rose-Enduro/Freeride ''uncle jimbo'' met rockshox lyrik, avid elixir, fox float rp23

pcies :wink:
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Meestal schat ik dat ik minder ver kom dan ik uiteindelijk land, maar daar kom je achter als je het probeert. Wat maakt het uit als je hem net niet haalt? Tussen net niet en helemaal niet zit nog wel een aardig verschil.
In Portes du Soleil was een gap van 8 meter net na een bocht waar je eigenlijk nauwelijks snelheid had maar toch was ie makkelijk. Gewoon proberen dus maar als je nog nooit geDhed heb niet te extreem natuurlijk.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Lynx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:30

Het helpt mij altijd om achter iemand aan te rijden die de gap of jump al eerder gedaan heeft...en em natuurlijk ook effectief goed kan landen.
Dan heb je een goede indicatie van hoe hard je moet gaan.

Ik spring ook liever iets te ver dan andersom, maar ik heb wel 170mm veerweg als back-up voor de onzachte landingen.
gooi je imago weg
Bomber
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 10 april 2003, 13:14
Mijn mountainbike: Specialized P3 signature
Contacteer:

Wat Lynx zegt :-q zo weet je precies welke snelheid je nodig hebt voor jumps/drops die je nog niet gedaan hebt. Probeer ook 2 verschillende rijders. Er zit nog wel verschil in style tussen de rijders, de één neemt hem met veel snelheid en weinig pop en de andere langzaam met veel pop... dus leef je uit :lol:

Cheers S.
Ride By Your own Rules!
Plaats reactie