downhill voor kinderen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

In augustus heb ik met mijn zoon (7) wat groene afdalingen gepakt in bikepark Méribel. Hij reed op z'n eigen fiets (Scott Scale JR24) met extra brede banden. Ging prima, niet te hard, niet te gek. Hij kreeg alleen erg snel last van zn handen en vingers. Op de fiets zit een 'standaard' gare Suntour voorvork en de remmen zijn mechanische schijfremmen van Tektro.
Je kunt natuurlijk all-in gaan en een Reba + hydraulische remset er op schroeven, maar dan is een fully huurfiets misschien beter. Op z'n eigen fiets heeft hij toch meer vertrouwen en feeling.
Een hydraulisch setje is vaak voor leuk geld wel te koop. Zou dat de investering waard zijn? Of is het gewoon training?

Qua protectie heb ik alleen een vest (incl. armstukken) en kniebeschermers gehuurd. Geen full face helm.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Setje Shimano remmen kost weinig, zeker 2e hands.

Ik weet niet hoe simpel de vork is, maar als het zo'n simpel ding is met alleen een coil, dan uit elkaar halen, alles insmeren met dik watervast wiellagervet. Dat smeert en dempt (kleeft) en doet zon kinderfietsvoorvork veel goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het is inderdaad zo'n Suntour XCT die je op al die kinderfietsen ziet. Hij veert op zich wel (het is allemaal redelijk nieuw) maar hij heeft het gewicht niet om hem aan te laten spreken. (Met gaar bedoel ik dat hij nieuw al slecht is, maar hij verkeert verder in nieuwstaat)
Er komt nog wel eens een goedkope 26" Rockshox Reba voorbij, maar weet niet of je met een 26" vork op een 24" kinderfiets hele gekke dingen aan het doen bent.

En de remgrepen op zo'n shimano setje, is dat voor kinder-handen te doen?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Die goedkope Suntour vorken krijg je niet afgesteld voor een lichtgewicht. Ik heb er een Reba ingezet en junior is er heel blij mee!
De Shimano remmen zijn prima in te stellen voor kleine handen, met een inbus kun je de afstand van remhendel tot stuur instellen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bram87 schreef: ma 5 september 2022, 11:58 het is inderdaad zo'n Suntour XCT die je op al die kinderfietsen ziet. Hij veert op zich wel (het is allemaal redelijk nieuw) maar hij heeft het gewicht niet om hem aan te laten spreken. (Met gaar bedoel ik dat hij nieuw al slecht is, maar hij verkeert verder in nieuwstaat)
Er komt nog wel eens een goedkope 26" Rockshox Reba voorbij, maar weet niet of je met een 26" vork op een 24" kinderfiets hele gekke dingen aan het doen bent.

En de remgrepen op zo'n shimano setje, is dat voor kinder-handen te doen?
Als er nu al een verende (of wat ervoor moet doorgaan) vork in zit, dan zou het zeker moeten lukken. Het zal een stukje hoger inbouwen, daar wordt de balhoofdhoek een stukje luier van, maar dat is voor downhillen niet zo erg. Ik heb voor mijn mini destijds een vaste voorvork vervangen voor een 26" Reba die ik in heb laten korten naar 70mm. Desondanks bouwde dit ding zeker 5 cm hoger in (exacte maten kan ik voor je opzoeken), waardoor de balhoofdhoek flink onderuit ging. Dat heeft de fiets alleen maar goed gedaan moet ik zeggen. Mini ging er in ieder geval als een speer mee omlaag. Fatsoenlijke 24" vorken bestaan niet volgens mij (lees: ik kon ze niet vinden)

Een Reba is natuurlijk geen downhill vork (terwijl er inmiddels wel echt serieus mee omlaag gereden wordt door de kabouter), echter, met 30kg rijdergewicht maak ik mij niet zoveel zorgen daarover.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

+1 voor een 26" SID of REBA :-q

verder goede remmen en een Full Face ..... ja, 't is geen goedkope hobby maar je vergeeft t jezelf niet als je daar op gaat besparen in mijn ogen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
arnoharteveld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 13:59

Ik zou beginnen met veiligheid, full face helm (hoeft niet duur te zijn) met knie en elleboog bescherming, ik heb nog wel een licht gebruikte helm liggen.

Hydraulische remmen en goede vork komen snel daarna. Rij jezelf met Tektro remmen?

Mocht je niet direct iets willen aanschaffen, bij bikepark Winterberg kun je voor redelijke prijzen een fully huren om het uit te proberen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ben rond aan het kijken voor een Reba. Heb zelf eventueel nog een setje SRAM Codes over maar dat gaat wat ver haha.

Protectie huurde ik terplekke, aanschaf op deze leeftijd (groei!) en met een gebruiksfrequentie van 1 of 2 keer per jaar is totaal niet interessant.
Van een andere vork en remmen heeft hij op de lokale rondjes ook plezier dus dat is de investering wel waard.

En in de Alpen deze keer juist niet gekozen voor full face (in overleg met de verhuurder, ik deed het zelf op die dag ook niet, als ik solo rijd uiteraard wel) omdat het niet past bij het niveau + dat extra stress / onzekerheid bij hem oplevert. Als het niveau/snelheid bij hem omhoog gaat ga ik direct voor een full face. Maar voor alleen groene trails is het niet nodig. Niveau is vergelijkbaar met Harrie Slinger, ook daar is een FF voor een 7 jarige overbodig zou ik zeggen. Wel een vest+arm+been protectie, dat is een no brainer.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als je het terrein een bodyprotector vereist, dan toch zeker ook een fullface lijkt me? Nu moet ik zeggen dat Jr. hier zijn full face (en vest) 2/3x per week aan heeft op de bmx baan, dus dat verzacht de pijn van aanschaffen aanzienlijk.
En omdat kleine rijders groot worden is op bmxmarktplaats (facebook) ook nog wel het eea te vinden voor redelijke prijzen.

Qua remmen zit je al snel goed. Met sram level remmetjes en 180/160mm schijven zou ik zelf niet snel durven afdalen, maar dat ligt een stuk anders als je 45 kg weegt. Zelfs als je inmiddels met niet al te kinderachtige snelheden omlaag gaat. (Bijna hilarisch hoe weinig die remblokken slijten als ze per remactie 2x zo weinig kinetische energie hoeven te absorberen)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het ging me vooral om de arm-protectie, die aan het vestje vast zit. Op zo'n ondergrond schuur je jezelf snel open, dat is in NL toch net anders.
Mocht het tzt gebeuren dat er ook daagjes naar bikeparks gepland worden zal er zeker wat aangeschaft worden maar tot nu toe beperkt het zich tot de vakantie, en dat vind ik prima.
Plaats reactie