downhill voor kinderen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
rb1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 21:24

Super bedankt voor al jullie info. We gaan het meenemen. 5 is jong dat realiseer ik me, maar hij wil natuurlijk zelf heel graag mee als de rest van de familie wel gaat. Ik ga eerst eens naar willingen, thanks voor de tip, kijken hoe dat bevalt!

Thanks nogmaals!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wat fietst hij nu (en wat voor fiets, 16 of 20?)? Is hij al goed gewend aan handremmen? Snapt hij wanneer hij moet zitten en staan?
Dat gaat denk ik wel verschil maken. Met een terugtraprem ga je niet kunnen afdalen in Les Arcs.

Zoals gezegd, wij waren met 5 jaar in een bikepark, niveau is inderdaad vergelijkbaar met Mook. Dat zou ook een mooie referentie zijn.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zitten doe je in een bikepark alleen in de lift. 16" lijkt me een no-go. Remmen hoeven geeneens van die mega stoppers te zijn. Jip heeft vrij eenvoudige Magura's, 160mm schijfjes, en de originele remblokken zijn nog als nieuw. Die kleintjes zijn zo licht, die hoeven nauwelijks energie te absorberen. Licht te bedienen en er goed bij kunnen is wel een vereiste (en niet vanzelfsprekend met die kleine handjes).
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rb1357 schreef: ma 17 januari 2022, 22:04 Super bedankt voor al jullie info. We gaan het meenemen. 5 is jong dat realiseer ik me, maar hij wil natuurlijk zelf heel graag mee als de rest van de familie wel gaat. Ik ga eerst eens naar willingen, thanks voor de tip, kijken hoe dat bevalt!

Thanks nogmaals!
Wat ik dacht, heeft hij ervaring met wintersport in de bergen, op de ski's of snowboard?
Dat scheelt wel.
Mijn zoontje reed met 5 op een FS'je met 20" wielen in de Provence en de Franse Alpen. Moeders vond het niks :lol: , maar het ging heel goed. Maar hij kon slkieen toen hij 3 was, dus gewend aan de bergen en de zwaartekracht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jorrit-dh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 7 juli 2020, 12:59
Mijn mountainbike: Scott Genius & Gambler

Hangt heel erg van de ervaring met fietsen af en ieder kind is anders. Met jong beginnen en veel oefenen op geschikt niveau kan het snel gaan, maar je moet er wel geduld bij hebben. Bij Winterberg in het kids park oefenen bijvoorbeeld als ze wat jonger zijn.

Mijn zoon ging toen ie 7 was de eerste keer met de ski lift mee en reed de eerste dag de Loose Lee al met gladde condities. Daar ging wel 2 jaar BMX ervaring aan vooraf. Onze dochter van 5 had die ervaring nog niet en dan merk je dat zelfs de makkelijkste afdaling al te spannend is. Hopelijk kan zij ook binnenkort met cross starten en dan komen die bikepark trails vanzelf wel. Onderlinge niveau verschil is altijd wel een uitdaging, om het voor de beide leuk te houden. Ondanks het geringe leeftijdsverschil, een 7 jarige heeft toch een stuk meer kracht, fiets beheersing en begrijpt de aanwijzingen ook beter.

Aan de andere kant, waar hebben we het over. De huidige generatie kids heeft nog een hele lange toekomst voor zich. Begon zelf pas met m'n 13e met MTB en leer nu 26 jaar verder nog steeds bij
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

rb1357 schreef: ma 17 januari 2022, 22:04 Super bedankt voor al jullie info. We gaan het meenemen. 5 is jong dat realiseer ik me, maar hij wil natuurlijk zelf heel graag mee als de rest van de familie wel gaat. Ik ga eerst eens naar willingen, thanks voor de tip, kijken hoe dat bevalt!

Thanks nogmaals!
5 Is idd jong, maar begin ook simpel. Idd wat eerder al aangegeven is, ga eens naar Willingen,. Lekker dichtbij, niet zo druk en een goede lift. De meest linker flow trail is ideaal om te starten. Daar zie je regelmatig van die dreumesjes op een 20" naar beneden gaan en de meeste rijders vinden dat prachtig om te zien en houden echt wel in voor een kleintje. Je ziet ook regelmatig dat ze de complimenten krijgen van de "grote" jongens en dat vinden ze natuurlijk geweldig.

Bescherming raad ik zeker aan. 1x Verkeerd vallen en het is drama. Huur desnoods de eerste keer wat spullen in het park. Vinden ze het geweldig, dan kan je altijd nog aanschaffen.

Maar kinderen pakken zoals je hiervoor leest het heel makkelijk op. Die hebben een heel andere kijk op gevaarlijk. Zeker doen en 5 kan, mits hij stabiel fietst, en goed weet te remmen, makkelijk. Maar ik zou niet verder gaan de eerste keer als de 2 flowtrails met eentje van 5.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik dacht, heeft hij ervaring met wintersport in de bergen, op de ski's of snowboard?
Dat scheelt wel.
Wat ik nog vergat te zeggen, ervaring met wintersport scheelt ook in de liften.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Absoluut waar dat ski-ervaring helpt. Andersom ook trouwens merkte ik 2 weken geleden. Gevoel voor snelheid, lijnen kiezen, gewicht verdelen is behoorlijk vergelijkbaar (merk ik bij mezelf ook)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Wij zijn afgelopen zomer in Les Arcs en La Plagne geweest (zonder kinderen weliswaar) maar ik zou eerder naar Les Arcs gaan dan La Plagne eigenlijk. Les Arcs is wat gevarieerder qua routes in moeilijkheid. Veel van de blauwe routes daar zijn heel goed te doen voor kinderen en er reden dan ook aardig wat gezinnen rond met kleine kinderen.

Tevens worden er in Les Arcs ook veel andere dingen voor kinderen georganiseerd dus als het mountainbiken toch niet helemaal lekker gaat kun je ook andere dingen met ze doen.
rb1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 21:24

Mijn kids skiën inderdaad alledrie, dat gaat zeker schelen. Toch denk ik dat ik voorzichtig ga zijn met de jongste, als ik zo lees denk ik dat t misschien nog wat hoog gegrepen is. Ik heb ooit een zadeltje op mijn fiets stang gezet, das wellicht een goede keuze voor het eerste jaar. Dank nogmaals allen voor de info. Appreciated!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ehh een bikepark in met een kind op je stang lijkt me eigenlijk nog een paar niveautjes spannender dan hem zelf op een klein fietsje voor je uit laten rollen...? Zeker een kind van 5, lijkt me een beetje groot/zwaar onhandig voor zo'n oplossing.

Als ik terug lees zie ik eigenlijk dat wat essentiele info mist:

- wat is jouw eigen bikepark ervaring?
- op wat voor fietsje (wielmaat enz) rijdt je 5-jarige?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wel gaaf. Heb al regelmatig echt heeeeeul jonge kids gezien in bikeparks, met full-face aan. Lachen zo'n ukkie in zo'n outfit. :winkie:

Gewoon de flowtrails doen en er zelf achter hangen. Als sneller achterop verkeer ziet dat je een kleine voor je hebt wachten ze altijd wel en gewoon even opzij gaan als de mogelijkheid zich voordoet. Meestal vindt iedereen het alleen maar tof dan zulke koters al erop zitten.

En met een beetje geluk vinden ze het tof en rijden ze je helemaal zoek als ze een jaar of 12 zijn (kent iemand dat meisje met die rode krullen in Ferme Libert? Die is 12 of zo en spring 7 meter gaps :o )

En in Winterberg heb je natuurlijk dat oefenparcour beneden incl wat drops en sprongetjes. Kunnen ze even echt eerst oefenen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier ook een kleine shredder van inmiddels 9 die niet van z'n fiets af te slaan is
Wat tips:
- Hou het altijd vooral leuk en neem de tijd
- Rij achter hem/haar dat "coached" makkelijk maar hou je aanwijzingen beperkt/kort
- Bikeparkjes in NL bezoeken of afdalingen in XC routes oefenen
- Altijd eerst rustig, staand en met controle, snelheid komt later wel (maar eerder dan je lief is :winkie: ) blijf hameren op staand afdalen!
- BMX (als ze dat leuk vinden)
- Geniet van de tijd dat je ze nog bij kunt houden, dat is sneller over dan je lief is :-q

have fun!

geen mooier uitzicht dan zo'n kabouter voor je

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Mijn dochter is eigenlijk geen "kind" meer, maar met haar 19 lentes gaat ze wel van de zomer mee op de Vendetta, trail’s van Nauders onveilig maken.
Pappa op de Evil, can’t wait! Ben benieuwd hoe ze de Bunkertrail doet😉
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik was afgelopen zomer in Les Arc voor Enduro2 event. Hierbij ook aantal trails van bikepark gereden. Eigenlijk alle kleuren. Alleen de groen route, Easy Rider, niet, maar deze wel gezien vanuit lift.
Deze lijkt me niet ideaal, want in de bochten liggen vaak geen berms, deze zijn plat met losse steentjes. Ideaal dus om onderuit te gaan als je iets te hard remt.

De blauwe route Legend is mogelijk wel te doen. Mooie kombochten, geen remklippen. Maar je moet wel weten hoe je moet remmen en sturen. Stukkie lastiger dan FlowCountry van Winterberg.

Pumptrack in Bourg is inderdaad leuk.
Plaats reactie