downhill voor kinderen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
rb1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 21:24

Bram87 schreef: do 10 februari 2022, 10:52 ehh een bikepark in met een kind op je stang lijkt me eigenlijk nog een paar niveautjes spannender dan hem zelf op een klein fietsje voor je uit laten rollen...? Zeker een kind van 5, lijkt me een beetje groot/zwaar onhandig voor zo'n oplossing.

Als ik terug lees zie ik eigenlijk dat wat essentiele info mist:

- wat is jouw eigen bikepark ervaring?
- op wat voor fietsje (wielmaat enz) rijdt je 5-jarige?
Ik heb nog geen Bike park ervaring, obv eerdere tips gaan we dus ook in de lente naar willingen, eens even uitproberen. Mijn oudste twee hebben allebei 24 inch, jongste gaat binnenkort naar 20 inch, voor hem zal t nog een uitdaging worden wellicht. In dit forum las ik daarom dat les arcs misschien wel meest geschikt is omdat het ook veel alternatieven biedt. Dank nogmaals allemaal!!
Gebruikersavatar
Freedazed
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 10:07
Mijn mountainbike: Yeti ASR SL & Yeti 4x 088/100, On-one Inbred, Evil the Following, Trek Slash

Dice Oldskool schreef: ma 17 januari 2022, 12:52 Ik zou ook minimaal 1 keer de auto pakken naar Willingen en daar in het bikepark de flowtrail gaan rijden. Dan krijgen ze iig een idee hoe het is om dmv zwaartekracht naar beneden te rijden en een beetje ervaring opdoen hoe het in de lift omhoog gaat. Zeer toegankelijk allemaal voor alle leeftijden.
Dit! Heb ik ook met mijn zoon gedaan een aantal jaren geleden (is nu 13) Prima plek om te oefenen! Rijdt mij nu er (bijna) uit. Pak ze wel helemaal in qua bescherming.. Als ze dan een keer vallen, doet het niet zo pijn en blijven ze het leuk vinden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ook Winterberg heeft er een paar (kinder) flow trails bij, die echt prima door de allerkleinsten te doen zijn
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Met dochter van inmiddels 5jr heb ik afgelopen zomer de blauwe lijnen van Saalbach-Hinterglemm en Leogang gedaan. Vanaf helemaal bovenaan, soms aten we eerst een bordje Kaiserschmarnn op het terras van een berghut. Je moet dan de overige gasten zien kijken als die smurf haar protectie aantrekt en full face opzet.

Ze had toen net een maandje haar nieuwe 20” VPACE (vergelijkbaar met 16” fiets) met starre carbon voorvork. We hebben daarvoor wel verschillende keren geoefend in Bikepark Willingen, alleen al naar boven gaan in de lift is telkens een belevenis op zich voor haar. Toen nog op haar 16” Early Rider (ook met schijfremmen).

Ze volgt al vanaf 3,5jr clinics. We pushen niets, daarom duurt zo’n training soms een uurtje en soms is het binnen een kwartiertje bekeken. :-D We wonen bij trails van Nijmegen/Groesbeek en park Mook ligt ook dichtbij.

Voor aankomend seizoen staat een carbon verende voorvork in de bestelling die ik alleen erin schuif als we naar een bikepark gaan want die is iets zwaarder maar de vele remkuilen vergen veel van haar. Minder remmen jongens! :winkie:

Nogmaals NIET pushen en goed/licht materiaal helpt wel mee. 1kg voor een kind staat gelijk als 4kg voor een volwassene.

Dit jaar staan Sölden en Paganella in de planning!
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Freedazed schreef: ma 28 februari 2022, 15:58 Pak ze wel helemaal in qua bescherming.. Als ze dan een keer vallen, doet het niet zo pijn en blijven ze het leuk vinden.
Iemand een idee of ze in Winterberg helm/protectie voor kids verhuren?
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ja doen ze
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Winterberg afgelopen ma en di met de 9-jarige shredder ...... wordt steeds lastiger om 'm te volgen (en die grote gaps slaat papa wel even over :roll: ) ..... geniet ervan zolang je ze nog bij kunt houden :winkie:

wat random beeld.
.... achter de kleine man aan op IXS Freeride
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zag de filmpjes al voorbij komen ja.
Zo mooi om te zien !
De dingen die hij rijdt zijn ook best indrukwekkend.
Wat dat betreft ben ik best jaloers op de jeugd van tegenwoordig, in het "Gravity" gebeuren kom je best wat jeugd tegen die echt ongelooflijk goed rijden.
Als "ouwe **" is dit toch bijna niet meer te leren.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

yo-eddy schreef: wo 25 mei 2022, 11:49 Winterberg afgelopen ma en di met de 9-jarige shredder ...... wordt steeds lastiger om 'm te volgen (en die grote gaps slaat papa wel even over :roll: )
Het is duidelijk: als je 2x (3x?)zoveel gewicht mee zeult zal je ook 2x zo hard moeten knallen om dezelfde airtime te bereiken. Maar of die oude hersenen dat allemaal nog kunnen reguleren, denk het niet! :kiss:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

In Winterberg is het bij de northshore zo gemaakt dat als je in de aanloop niet remt je het altijd haalt. Het is puur een mentaal dingetje. Gewicht speelt geen rol i.m.o.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik ben er over twee weken weer (ook met de kleine). Weet niet of ik het uit durf te proberen. :-?
Mini vliegt meestal wel verder dan ik, maar dat zou ook techniek kunnen zijn. En de eerste run word ik standaard uit het wiel gereden. Mijn oude lijf heeft opwarmtijd nodig. Daarna heb ik de zwaartekracht aan mijn zijde. :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sabai schreef: do 26 mei 2022, 08:24 In Winterberg is het bij de northshore zo gemaakt dat als je in de aanloop niet remt je het altijd haalt. Het is puur een mentaal dingetje. Gewicht speelt geen rol i.m.o.
Dat klopt inderdaad deels, ik hoef echt niet twee of drie keer zo hard als die kleine (37kg t.o. 100kg) .... maar alleen een mentaal dingetje is het ook niet. Mijn springtechniek is gewoon veel minder en we rijden beiden HT dus foutjes worden wat meer afgestraft.
Gewoon op een hele dikke fully stappen en eraf rossen zou wellicht makkelijker zijn (dan wel alleen mentaal) maar zo wil ik niet fietsen.
..... een dag voordat wij gingen biken las ik dit bericht ook nog ...

https://www.wp.de/staedte/altkreis-bril ... 20373.html

Ik ken mijn eigen grenzen vrij goed en ga daar steeds minder overheen (bijna 47), de kleine heeft andere grenzen dan ik en die kan en mag hij op een verstandige manier verleggen, hij is nog volop aan het leren. Qua technische trails (Black line etc) kan ik 'm dingen leren maar op snelle jumplines en de gaps zoals op Northshore moet hij dingen zelf inschatten. Gelukkig doet hij dat weloverwogen, hij is zeker geen daredevil maar heeft wel bovengemiddeld veel techniek en vertrouwen in zijn kunnen. Ik volg, observeer en geef 'm hier en daar wat tips. Genieten is het zeker!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het wel mooi om die ontwikkeling van die kleine van je te volgen. Ben er erg van onder de indruk. En idd ik verleg mijn grenzen nog wel maar niet meer met zulke grote stappen. Op onze leeftijd spelen er ook andere belangen en die beperken je dan enigszins. Wat uiteraard niet erg is want ik hoef niet op die manier in de krant te komen. Vraag mij wel af op welke gap dat gebeurt zou zijn?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier Schneewittchen op Winterberg, echt een flow trail voor de allerkleinsten (net als Fairy Trail) ....... maar ook leuk voor de grote kinders :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Was die lift nu wel open?

Ja, op de enduro stukkies kunnen we ze nog wel hebben. Mooie beelden weer iig. Wordt hoog tijd dat we die kleine shredders weer eens achter elkaar aan laten rijden :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie