Landen met een HT of Fully

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

maverick76 schreef: di 27 oktober 2020, 20:25 Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
:lol: :lol: :lol:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja, ik probeer er toch steeds doekjes om te binden maar ze vallen er toch steeds af. :roll:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Geen idee. De laatste HT waarmee ik sprong heb ik nooit gehad.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: wo 28 oktober 2020, 00:27 Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
Het punt van impact is bij een HT duidelijker en dus beter op te anticiperen wellicht?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Conclusie: voor wie netjes landen met een HT goed beheerst, is het niet vanzelfsprekend dat hij dat op een fully ook zo netjes kan :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Herman de Biker schreef: di 27 oktober 2020, 15:16
ThijsE schreef: di 27 oktober 2020, 14:35 De techniek die je gebruikt bij het landen zou tussen een fully en hardtail niet hoeven te verschillen was onze conclusie.
Eens! Je houding zou m.i. bij beide fietsen grotendeels hetzelfde moeten zijn..
Ookal rijd ik met de fully, mijn benen maken dezelfde “in en uitverende beweging” bij een landing en laat zodoende niet alle impact op de achtervering en band aankomen..

Je houding moet bij een fully berekend zijn op een eventueel hard uitverende achterkant en bij een hardtail moet je houding berekend zijn op een eventuele harde klap
Kortom soepel in de beentjes zijn 8)
Je ziet ene Danny M. van 4 meter naar beneden springen op zijn hardtailtje en keurig soepel landen. De opmerking van anders landen kwam van mij naar aanleiding van een fimpje van ene Patrick S. die ook probleemloos grote hoogtes pakt en normaal heel soepel land. Maar die nu een drop van een meter pakte, naar vlak, netjes zijn achterwiel op zijn Patricks neerzette en voor volledig doorsloeg en bijna met zijn kin op het stuur kwam. Een paar weken daarvoor had ik een gelijke ervaring, dus het viel me meteen op.

En als Patrick er dus al moeite mee heeft, dan is er toch iets meer aan de hand?

Vorig jaar heb ik ook al eens gespeeld met mijn landingstechnieken op een fully, maar mijn conclusie was dat het landen op twee wielen tegelijkertijd eigenlijk meestal de beste methode was. Als ik hem neerzette als een hardtail, dan sloeg de voorkant vaak harder door.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

yo-eddy schreef: wo 28 oktober 2020, 09:41
Jamis Diablo schreef: wo 28 oktober 2020, 00:27 Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
Het punt van impact is bij een HT duidelijker en dus beter op te anticiperen wellicht?
Zoiets doe je toch op gevoel? Althans ik wel. Ik heb er nog nooit bewust op gelet.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Giant-E schreef: wo 28 oktober 2020, 11:57 https://twitter.com/gmbntweet/status/13 ... 28674?s=19

Game on! :lol:
Tsja, dat krijg je met die fully's natuurlijk... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Knakworstkweker

maverick76 schreef: di 27 oktober 2020, 20:25 Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
Waarvan akte

De keren dat ik een fully heb gereden (niet van mezelf) was deze meestal van een zwaardere rijder dus de vering was voor mij dan al iets stugger denk ik.

Op 2 wielen landen met een fully werkte voor mij simpelweg beter, maar toch miste ik de feedback van een HT.

En met een fully landen is een kunst an sich heb ik ondervonden.
Je gewicht moet in het midden blijven, wat je bij een HT of BMX dus nooit doet, en met je benen min of meer jezelf schuin naar achter 'uitdrukken'.

Het ging, maar wat dat betreft heb ik echt liever een HT.

Persoonlijke voorkeur niks meer, niks minder
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien komt de veranderende stuurhoek van een fully er ook bij kijken. Als je met een fully iets eerder op je achterwiel land dan word je stuurhoek nog flauwer dan dat hij al was omdat de achterkant eerst inveert waardoor de vork een fractie van een seconde eerst naar voren wil flexen ipv in wil veren waardoor je een soort klap ervaart. Dit heb ik ook wel ervaren bij hele slacke hardtails zoals de Hello Dave. Bij drops naar flat wil die vork gewoon vooruit buigen ipv inveren, heel vervelend gevoel. Maargoed, dat zijn ook geen flatland bikes.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

maverick76 schreef: wo 28 oktober 2020, 16:28 Misschien komt de veranderende stuurhoek van een fully er ook bij kijken. Als je met een fully iets eerder op je achterwiel land dan word je stuurhoek nog flauwer dan dat hij al was omdat de achterkant eerst inveert waardoor de vork een fractie van een seconde eerst naar voren wil flexen ipv in wil veren waardoor je een soort klap ervaart.
Ja zou zomaar eens kunnen.. en je reach daardoor dus ook wat kleiner wordt en als je armen die impact op dat moment niet lekker opvangen, dan lig je dus bijna op je stuur?
'BUILT not Bought '
Plaats reactie