Alpen Oostenrijk - Maxxis Ikon wissel voor Forekaster? Neuron CF

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

Goedemiddag,

Ben een long time "lurker" hier op het forum. Al menig topic doorgenomen :-q

Met het oog op de aanstaande vakantie in de Tiroler Alpen en Karinthie een bandenvraag.

Ik rij een Canyon Neuron CF 8.0, waarover ik zeer tevreden ben. Direct bij aanschaf de Maxxis Forekaster 2.35's vervangen en Ikons voor en achter met latex erop gelegd voor in NL. Top combi en snel voor in NL bij niet al te modderig weer.

Wat adviseren jullie, voor de vakantie de Forekasters V en A terug erop doen?
Alvast bedankt!

In Karinthie is de langste flowtrail van Europa:
https://www.badkleinkirchheim.com/bergb ... try-trail/
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Aangezien je er "Freeride & Downhill" mee wilt rijden: geen van beide...
(iets als Minions om bij Maxxis te blijven)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

Dank voor je tip!
Alleen heb ik die niet liggen en voor één vakantie met een paar fiets momenten kan ik een nieuwe set niet verantwoorden.

Ikon vervangen door Forekaster heeft naar jouw idee wel meerwaarde?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hangt er een beetje vanaf,

Kaster heeft wat meer nop als de Ikon, is op zich een goed idee voor steviger trails. En als je op flowtrails blijft kan het ook genoeg zijn. Maar veel mannen rijden in de Alpen inderdaad met nog agressievere noppen als Minions of Magic Mary. Voor wat het waard is Ik heb jarenlang met Hans Dampf en Nobby Nic best lekker gereden, maar ik rijd meestal op de pedalen naar boven, neem maar af en toe een lift.

Edit: flowtrail is NIET freeride/downhill, daar gaat dit niet over

Als je Alpen trails op hoge snelheid naar beneden gaat rijden is vooral een stevig karkas van de band belangrijk. Bijvoorbeeld extra verstevigde zijwangen om de klappen op te vangen en nog redelijk lage drukken te ondersteunen voor grip. Mijn banden waren wel de zwaardere trail versies met protectie en zachtere compound, niet de lichte XC banden.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hangt ervan af wat je gaat rijden.

Ik reed altijd 2,25' NoNi's in de Alpen, stevig XC maar ook trails, op de allerzwaarste lijnen na (geen gaps en gespring, alles met de bandjes aan de grond (op drops na), op een XC bike. Dus: weinig tot geen liften, ook alles klimmen naar de top. Beloning bergaf.
En vorig jaar 2,35" Forekaster voor en Ikon 2,35" achter in de Dolomieten en Alpen gereden. En een trip later bij het Gardameer de FK voor, en halverwege de trip de Ikon achter toch gewisseld naar FK.

FK rijdt vergelijkbaar met een NoNi, rolt wat zwaarder, is wat zwaarder. De Ikon 2,35 achter gaat best aardig, maar... minder remgrip steil naar beneden, en vooral op langzame steile losse steen klimmen minder grip dan een FK achter.

Maar met 2 FK's kun je niet gaan downhillen. Wel een beetje beheerst trails rijden, er zijn grenzen met een FK.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

flarvb schreef: wo 22 juli 2020, 13:15 Dank voor je tip!
Alleen heb ik die niet liggen en voor één vakantie met een paar fiets momenten kan ik een nieuwe set niet verantwoorden.

Ikon vervangen door Forekaster heeft naar jouw idee wel meerwaarde?
Gewoon de Forekaster weer monteren en lekker gaan fietsen! Karinthië is niet het ‘einde van de wereld’, sterker nog, onderaan de berg is een fietsservice. https://www.badkleinkirchheim.com/bergb ... ikeschule/ Daar kun je vast een sterkere band kopen mocht je de Forekaster slopen. En eventueel de Ikon meenemen als reserveband.
Persoonlijk ben ik geen fan van de Ikon, wel snel maar zodra het mul of nat wordt slechts matige grip. De Forekaster doet het wat grip betreft veel beter.
Be Nice, Say Hi!
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Ik zou gewoon lekker gaan fietsen, het is tubeless neem ik aan? Dan hoef je je ook niet super druk te maken over lekker banden. Pas je rijstijl een beetje aan de grenzen van je materiaal aan.

Mocht je toch wat stevigere banden willen hebben kan ik de Michelin Wild Enduro's aanraden, zijn niet duur en hebben een goede reputatie (Wel enigszins een bitch om te monteren).
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

aurelius schreef: wo 22 juli 2020, 16:18 FK rijdt vergelijkbaar met een NoNi, rolt wat zwaarder, is wat zwaarder. De Ikon 2,35 achter gaat best aardig, maar... minder remgrip steil naar beneden, en vooral op langzame steile losse steen klimmen minder grip dan een FK achter.

Maar met 2 FK's kun je niet gaan downhillen. Wel een beetje beheerst trails rijden, er zijn grenzen met een FK.
Aurelius, dank voor je feedback en ik ben bekend met je topic over de FK's en de fraaie gele letters ipv witte :D LOL
Je adviseert dus zowel V+A de FK's te monteren en de Ikon er achter ook af te halen ?
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

StephanS schreef: wo 22 juli 2020, 16:50 Ik zou gewoon lekker gaan fietsen, het is tubeless neem ik aan? Dan hoef je je ook niet super druk te maken over lekker banden. Pas je rijstijl een beetje aan de grenzen van je materiaal aan.
Ik rij tubeless, zowel de Ikons nu als de forekasters die erop zouden gaan.
Even rotzooi met de latex (demonteren, velg plus Ikon schoonmaken en weer monteren van FK) maar zo veel fijner...
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

Pbro schreef: wo 22 juli 2020, 16:42
flarvb schreef: wo 22 juli 2020, 13:15 Dank voor je tip!
Alleen heb ik die niet liggen en voor één vakantie met een paar fiets momenten kan ik een nieuwe set niet verantwoorden.

Ikon vervangen door Forekaster heeft naar jouw idee wel meerwaarde?
Gewoon de Forekaster weer monteren en lekker gaan fietsen! Karinthië is niet het ‘einde van de wereld’, sterker nog, onderaan de berg is een fietsservice. https://www.badkleinkirchheim.com/bergb ... ikeschule/ Daar kun je vast een sterkere band kopen mocht je de Forekaster slopen. En eventueel de Ikon meenemen als reserveband.
Persoonlijk ben ik geen fan van de Ikon, wel snel maar zodra het mul of nat wordt slechts matige grip. De Forekaster doet het wat grip betreft veel beter.
In Brabants land, waar ik woon, ben ik enorm fan geworden van de Ikons icm tubeless. Maar ook op Amerongen en Groesbeek.
Voorbeeld, in de Drunense Duinen (behalve hoogzomer en dus erg los zand) wil ik niet anders meer.
Bij natte omstandigheden wel beheerst sturen anders breekt ie voor weg.

Als de Ikons "op" zijn ga ik wellicht uit nieuwsgierigheid de Schwalbe Ralph+Ray combi nog eens testen in 2.35. Was die skinwall er maar in 2.35 :x
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

flarvb schreef: wo 22 juli 2020, 17:11
aurelius schreef: wo 22 juli 2020, 16:18 FK rijdt vergelijkbaar met een NoNi, rolt wat zwaarder, is wat zwaarder. De Ikon 2,35 achter gaat best aardig, maar... minder remgrip steil naar beneden, en vooral op langzame steile losse steen klimmen minder grip dan een FK achter.

Maar met 2 FK's kun je niet gaan downhillen. Wel een beetje beheerst trails rijden, er zijn grenzen met een FK.
Aurelius, dank voor je feedback en ik ben bekend met je topic over de FK's en de fraaie gele letters ipv witte :D LOL
Je adviseert dus zowel V+A de FK's te monteren en de Ikon er achter ook af te halen ?
Heb je de 2,2" of 2,35" Ikons? Die laatste heeft grotere noppen dan de 2,2" en ze steken meer uit naar opzij dan op de 2,2", lijkt wel een andere band daardoor, echt meer grip dan de 2.2" Ikons. Die zaten nieuw op mijn fiets, er al snel afgehaald, vond ze niet trailwaardig genoeg.
Voor het stevigere trailwerk zijn de FK's prima, safe choice. Met de Ikon 2,35" achter moet je wat meer op je techniek letten en op tijd gaan remmen, wat natuurlijk niet leuk is :winkie: ... Met heel veel klimmen en 50km+ lange tochten zijn Ikons achter wel lekker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is een raadsel wat deze vraag in het downhill subforum doet maar ik zou zeker die forekasters gebruiken. De beste band is de stevigste die je al in je schuur hebt liggen!
Waar woke is, is vuur
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

flarvb schreef: wo 22 juli 2020, 17:20Maar ook op Amerongen en Groesbeek.
Voorbeeld, in de Drunense Duinen (behalve hoogzomer en dus erg los zand) wil ik niet anders meer.
Bij natte omstandigheden wel beheerst sturen anders breekt ie voor weg.
Als je kan overleven met een Ikon om je voorwiel op deze rondjes, dan kom je met 2x Forekaster op vakantie prima weg. Hopelijk zijn het wel TR-EXO banden - mijn ervaring is dat de non-EXO érg snel doorslaat en lekt rijdt.

Maar goed, op genoemende rondjes rij ik al met Forekaster en soms zelfs een HRII Dual voor. En in de Alpen DD karkas Minions mét CushCore. Brakke rijstijl of zo.... :winkie:
Stamppot with weaksauce!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als alles mis gaat heb je in dit soort dorpen meestal binnen een kwartier een band met DH casing tubeless op je fiets gelegd door iemand die met de snelheid van een worldcup mechanic sleutelt.
Waar woke is, is vuur
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

Makkelijk schreef: vr 24 juli 2020, 09:07 Het is een raadsel wat deze vraag in het downhill subforum doet maar ik zou zeker die forekasters gebruiken. De beste band is de stevigste die je al in je schuur hebt liggen!
Excuses als de vraag verkeerd is gepost.

FKs liggen er sinds gisteren voor en achter tubeless op. Altijd heerlijk die latex zooi ! ;-)
Plaats reactie