Wat is jouw hoogste Bunny Hop?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Merk dat het op mijn xc 29er veel lastiger is, dit heeft zeer zeker ook te maken met het feit dat het zadel in de weg zit (nog geen dropper) enz. Met de DJ is het een stuk gemakkelijker en fun om te doen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

cheeta schreef: zo 2 februari 2020, 11:32
Sabai schreef: zo 2 februari 2020, 09:02https://youtu.be/yiC17jGbkAU

Ik ben hem ook aan het leren . Mijn tips , ga een keer mee met een lets ride van Marverick dan word je lekker enthousiast. Verder veel oefenen ....
Het eerste beeld met het hektje was een beetje misleidend; Ik was me al aan het afvragen hoe je daar een mooie aan- of uitloop ging hebben op die straat.
Dat zou wat wezen als ik die al kon :winkie: Het is ook niet top gefilmd maar het ging even om het idee.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb nog geen motivatie gevonden om echt voor de bunny hop te oefenen, maar wel wat gespeeld met de hoek van mijn riser handlebar en inmiddels een positie gevonden waar de bunny hop een stuk natuurlijker aanvoelt (ipv veel te ver achterover hangen).
Het grappige is nu dat ik zonder er bij na te denken muurtjes en trapjes op kan hoppen, als ik vertrouwen heb dat ik het kan, maar toen ik vanmiddag de eerste keer dit trapje op hopte, wilde ik daarna de camera plaatsen en toen had ik er toch 3x voor nodig voor het lukte.
Iets met druk of zo ;)

Maar dus ook geen rolmaat bij gehad. Daarom mijn wiel als basis gebruikt om te meten,, en het muurtje van gisteren (niet op video) en het trapje van vandaag waren net iets hoger dan mijn voorwiel. (Muurtje was zelfs nog iets hoger dan de trap).
Net mijn wiel opgemeten en is 66cm hoog.
Dus 70cm haal ik al aardig.
Moet er wel bij vermelden dat het muurtje makkelijker is dan de trap, terwijl de trap mentaal makkelijker is...

En ik ben bij lange na nog niet explosief genoeg in mijn afzet, dus nog veel ruimte voor verbetering ;)

Video van de trap:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Laatst tijdens een ritje lag er een wat dikke tak op de route. Ik schat zo'n 5-7 cm, dus dat is mijn hoogste bunnyhop.

@Mark: Je filmpjes zijn leuk en laten goed je progressie zien :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: di 7 april 2020, 21:25 Dus 70cm haal ik al aardig.
Jongens, ik wil gewoon filmpjes/foto's van mensen die over een latje springen, meetlintje erbij, net als vroeger bij een wedstrijdje bunny hoppen op het schoolplein :winkie: ...... ik kom ook nog wel een picknicktafel van 70cm op, maar over een latje red ik dat echt bij lange na niet.

dit dus ..... https://www.youtube.com/watch?v=prlQkmI0evk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat is inderdaad veel lastiger...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik schat dat ik 1.5 cm haal. Als ik in vorm ben tenminste.... :-{
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: do 9 april 2020, 21:40 Ik schat dat ik 1.5 cm haal. Als ik in vorm ben tenminste.... :-{
ook dat ga je morgen even filmen :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Momenteel wordt er helemaal niets gefilmd helaas, want het gaat belabberd met mijn gezondheid.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: do 9 april 2020, 21:44 Momenteel wordt er helemaal niets gefilmd helaas, want het gaat belabberd met mijn gezondheid.....
Damn Ad, hou je taai.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Altijd!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 9 april 2020, 21:17 ik kom ook nog wel een picknicktafel van 70cm op, maar over een latje red ik dat echt bij lange na niet.
Technisch gezien maakt het niets uit, zolang je maar je achterwiel over de rand hebt voordat je voorwiel de muur raakt (en dus geen leverage van je voorwiel hebt).
Het grote nadeel van een latje vind ik dat het veel lastiger is om diepte in te schatten als het licht zo fel is.
het is tenslotte maar een heel klein oppervlak in verhouding tot een muur, helemaal wanneer er zweetdruppeltjes in je ogen druppelen.
Maar als jij dat persé wilt za ik s kijken of ik een plank op z'n kant op hoogte kan zetten om er overheen te hoppen (of een stapel stenen / balkjes).

EDIT: Bij dat filmpje van GMBN hebben ze dat probleem opgelost door de boomstam op de grond. Op zich ook een prima oplossing natuurlijk ;)

EDIT2: Nu ik dat filmpje goed bekijk vind ik persoonlijk dat er gesmokkeld wordt bij de hogere hops (niet door iedereen).
Je ziet namelijk dat ze hun bike over het latje heen vouwen, m.a.w. het voorwiel is al flink gezakt voordat het achterwiel er overheen is.
Hierdoor zijn ze op geen enkel moment echt volledig op die hoogte, maar maken ze eigenlijk gebruik van de inkeping van hun bb tussen de banden om er overheen te komen.
Persoonlijk vind ik een muurtje (zolang je geen gebruik maakt van leverage van je voorwiel) dan toch beter..... :bier:
(Sorry Roy, krijgen we toch weer een meningsverschil :winkie: :winkie: :winkie: )
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 10 april 2020, 09:30 Nu ik dat filmpje goed bekijk vind ik persoonlijk dat er gesmokkeld wordt bij de hogere hops (niet door iedereen).
Je ziet namelijk dat ze hun bike over het latje heen vouwen, m.a.w. het voorwiel is al flink gezakt voordat het achterwiel er overheen is.
Hierdoor zijn ze op geen enkel moment echt volledig op die hoogte, maar maken ze eigenlijk gebruik van de inkeping van hun bb tussen de banden om er overheen te komen.
Dit is gewoon een wedstrijdje hoogspringen maar dan op de fiets ..... of vind je dat ze op de olympische spelen ook "smokkelen" bij hoogspringen?
En zo worden die 70cm nog makkelijker voor je :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 10 april 2020, 09:30 Technisch gezien maakt het niets uit, zolang je maar je achterwiel over de rand hebt voordat je voorwiel de muur raakt (en dus geen leverage van je voorwiel hebt).
Technisch gezien moet je de 70cm drop na de sprong ook nog landen in dezelfde beweging door, volgens mij (of voor mij :winkie: ) is dat het meest lastig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 09:55 Dit is gewoon een wedstrijdje hoogspringen maar dan op de fiets ..... of vind je dat ze op de olympische spelen ook "smokkelen" bij hoogspringen?
En zo worden die 70cm nog makkelijker voor je :-q
Nee, want met een wielbasis van 99,4cm komt die timing veel nauwkeuriger en daarnaast gaat het in mijn optiek om de toepasbaarheid op de trails. Hoe groot is de kans dat je over een touwtje / latje moet springen tijdens het rijden?
Ik denk dat het eerder een boomstam of een steen wordt, en die zijn vaak wat dikker dan 1cm.
Maar goed, als een dikke stam lukt, zal een touwtje natuurlijk geen probleem zijn. Alleen wat is het nut er van? :winkie:
yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 10:12 Technisch gezien moet je de 70cm drop na de sprong ook nog landen in dezelfde beweging door, volgens mij (of voor mij :winkie: ) is dat het meest lastig.
Technisch gezien valt dat niet meer onder de bunny hop, dus als je er over heen bent, maakt het niet uit of je landt of crasht toch? :winkie: :bier:
Maar gelukkig kan ik hoger droppen dan hoppen, dus daar maak ik me niet zo druk over.

Even nog voor de duidelijkheid, voor een hoge bunny hop zijn er sowieso een aantal factoren van belang:
- fysieke fitheid
- explosiviteit
- timing
- techniek
- bike geometrie
- bike setup

fysieke fitheid en explosiviteit zijn bij mij ruim voldoende om zelfs een meter te kunnen halen, daar twijfel ik niet aan.
Timing en techniek wordt steeds beter, dus dat komt vanzelf wel goed met oefenen.
Bike geo is niet zo optimaal als een bmx, maar een street trials bike komt wel heel erg in de buurt.
Bike setup is bij mij inmiddels ook (bijna) optimaal, dus daar ligt het ook niet aan.

Maar eigenlijk zijn we in dit topic dus wel appels met peren aan t vergelijken. Er reageerde iemand een aantal posts terug met een hop van dik 90cm (geloof ik) op een bmx.
Kun je dat vergelijken met een hop van 90cm op een downhill bak?
Ik denk t niet, dus mijn 70cm is ook niet hetzelfde (of beter) als jouw 40-50cm.

Het enige wat we echt kunnen vergelijken zijn de eerste 4 factoren, maar zolang we een andere categorie bike gebruiken, is het resultaat eigenlijk nooit eerlijk....
Plaats reactie