Wall ride ramp maken

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb het idee opgepakt om tegen een vertikale muur een wallride te willen gaan doen.
Nu kun je er natuurljk tegenaan hoppen, maar dat zijn vaak dan maar kleine stukjes die je kunt rijden, dus eigenlijk wil ik een mobiele ramp bouwen om tegen een willekeurige muur aan te zetten, om zo tegen de muur op te kunnen rijden.

Ik krijg in mijn hoofd alleen niet helemaal bedacht hoe die er het beste uit kan zien (ik heb meerdere ideeen, maar kan geen keuze maken over welke het beste is), dus eigenlijk ben ik op zoek naar een werkend voorbeeld (plaatje, tekening, foto, video).
Op google kom ik helaas niet verder met de meest logische zoektermen.

Heeft iemand van jullie toevallig een idee / voorbeeld?

Thanks!
Mark
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Had jij niet zo'n MTB-Hopper? Of begrijp ik helemaal verkeerd wat je van plan bent?

Hier op Scheveningen weet ik wel een 'bank to wallride'... maar liever jij dan ik hoor, brrr

Edit: Skateparks checken ook. In Leidschendam heb je een bank die tegen een quarter aan staat (jij komt toch uit Zoeterminder?). Beetje moeilijk uitleggen, maar dan kun je van de bank naar wallride springen, en je landt iets zachter als het misgaat. Er zullen vast meer skateparks zijn met vergelijkbare features. Misschien kun je daar inspiratie opdoen voor wat je wil bouwen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

BrianW schreef: do 11 juli 2019, 17:29 Had jij niet zo'n MTB-Hopper? Of begrijp ik helemaal verkeerd wat je van plan bent?

Hier op Scheveningen weet ik wel een 'bank to wallride'... maar liever jij dan ik hoor, brrr

Edit: Skateparks checken ook. In Leidschendam heb je een bank die tegen een quarter aan staat (jij komt toch uit Zoeterminder?). Beetje moeilijk uitleggen, maar dan kun je van de bank naar wallride springen, en je landt iets zachter als het misgaat. Er zullen vast meer skateparks zijn met vergelijkbare features. Misschien kun je daar inspiratie opdoen voor wat je wil bouwen.
Ja, klopt ik heb de mtb-hopper coach :)
Maar dan wordt het inderdaad een sprong tegen de muur waardoor je de meeste energie verliest en na misschien een metertje alweer naar beneden gaat.

Afbeelding Dit is de wall ride in Wijchen en de meeste bikeparks hebben volgens mij vergelijkbare oplossingen.
Maar zoiets bouw je niet even snel in de achtertuin (ik niet althans, ik heb de ruimte niet :P), dus wil ik iets maken waarmee ik tegen iedere willekeurige muur kan rijden.
Ik meen me te herinneren een keer een filmpje van een urban downhill cup te hebben gezien waar ze zoiets hadden, maar ik kan hem zo niet meer terugvinden.
In ieder geval moet het een soepele transitie worden van vlak naar 90 graden om de maximale snelheid te kunnen behouden.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ah oké, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht Sam Pilgrim style tegen de muur hoppen. Ik kan me wel en filmpje herinneren waar je misschien iets mee kunt, maar dan moet ik even zoeken :-)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

BrianW schreef: vr 12 juli 2019, 08:57 Ah oké, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht Sam Pilgrim style tegen de muur hoppen. Ik kan me wel en filmpje herinneren waar je misschien iets mee kunt, maar dan moet ik even zoeken :-)
Ja, dat lukt met de MTBhopper wel, en als ik een muur bovenop een grasberg kan vinden zal ik dat ook weleens proberen.:D

Mocht je dat filmpje tegenkomen, dan zie ik m graag! :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je moet dus een mini versie maken van een wallride om hem mobiel te houden.
Hoe korter die wordt, hoe minder hoog je kan gaan.
En hoe minder hoog je gaat, hoe lastiger het wordt om tegen de muur te rijden en hoe minder tijd je hebt om zo uit te komen dat je fatsoenlijk landt.
Ik vraag me af of het überhaupt gaat lukken tegen een muur voor normale stervelingen.
Met een wallride rij je in een radius en bij het uitkomen 'vlieg' je nog in die radius door.
Een muur is recht, als je daar tegen op rijdt zit je dus niet in een radius, en wordt landen erg tricky omdat je vlak tegen de muur zit.
Je zal hem dus bij een hoek moeten plaatsen.
Maar dan nog rijdt het heel anders door het ontbreken van de radius.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 12 juli 2019, 10:08 Je moet dus een mini versie maken van een wallride om hem mobiel te houden.
Hoe korter die wordt, hoe minder hoog je kan gaan.
En hoe minder hoog je gaat, hoe lastiger het wordt om tegen de muur te rijden en hoe minder tijd je hebt om zo uit te komen dat je fatsoenlijk landt.
Ik vraag me af of het überhaupt gaat lukken tegen een muur voor normale stervelingen.
Met een wallride rij je in een radius en bij het uitkomen 'vlieg' je nog in die radius door.
Een muur is recht, als je daar tegen op rijdt zit je dus niet in een radius, en wordt landen erg tricky omdat je vlak tegen de muur zit.
Je zal hem dus bij een hoek moeten plaatsen.
Maar dan nog rijdt het heel anders door het ontbreken van de radius.
Ja, die redenatie had ik inderdaad ook al gedaan...
Maar als je voldoende snelheid hebt moet je het toch wel een paar meter vol kunnen houden, schat ik :D
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik heb ff zitten kijken, maar kan het specifieke filmpje niet vinden. Het ging in ieder geval om het bouwen van een houten berm/kombocht.
Ik dacht als je een halve kombocht bouwt, ben je al een heel eind. Heel draagbaar gaat dit echter nooit worden ben ik bang. Hoe kleiner je hem maakt, hoe lager en korter de wallride, zoals hierboven al gezegd.

Ben wel benieuwd wat je er van maakt. Kun je al wallrides? Vind ik persoonlijk erg lastig.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Iig bedankt voor het zoeken!
Die foto hierboven is een screenshot van mijn video op de Wijchense berg op mijn Dirtjumper (staat op mn instagram) :D
Dit is niet zo moeilijk, eigenlijk helemaal niet, maar een wall van 90 graden heb ik nog nooit geprobeerd.... Maar lijkt me wel gaaf om te doen ;)
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Bouw een houten berm en zaag hem doormidden, dan heb je meteen ook een landing en kun je ze steeds verder uit elkaar zetten :-D

Niet 90 graden wallrides kan ik wel (dus eigenlijk niet echt wallride), maar dan moeten ze niet ineens ophouden, zoals op jouw foto. Dat fukt echt met mijn hoofd hoe je er dan vanaf komt.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Allerlei relevante info, je hoeft alleen maar wat kleiner: https://forums.mtbr.com/trail-building- ... 46964.html
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

BrianW schreef: vr 12 juli 2019, 10:57 Niet 90 graden wallrides kan ik wel (dus eigenlijk niet echt wallride), maar dan moeten ze niet ineens ophouden, zoals op jouw foto. Dat fukt echt met mijn hoofd hoe je er dan vanaf komt.
Dat had ik de eerste keer dat ik een Wallride reed ook, dat was in Kleve Bikepark. Daar is de afsprong veel hoger en kun je er eigenlijk niet vanaf rijden.
Maar in Wijchen hebben ze het zo gemaakt dat je op een bepaald punt van de wall ride een perfecte transitie naar de grond hebt.
Uiteindelijk kun je dan steeds iets hoger gaan en er vanaf droppen.


Thanks Bokmaaa, interessant leesvoer! :-q


Ik heb een oplossing voor mijn probleem bedacht: Gewoon een transitie van dirt maken en dan zodra ik tevreden ben de maten opnemen en nabouwen in hout ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik wil mijn tuin wel berschikbaar stellen voor een permanente versie hoor :winkie: (.... plek en aanloop is er al ) ..... kom er zelf nog steeds niet aan toe :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Haha, ja dat geloof ik graag! Helaas woon je totaal niet in de buurt en is Wijchen een stuk dichterbij :-)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

onder viaducten is vaak ook een schuine wand die over gaat in een verticale.
je zit dan ook niet aan een smalle exit vast, je kan er op elk willekeurig punt weer uit rollen.
dus dan kan je makkelijker experimenteren met de snelheid en hoek waarmee je erin rijdt.
het is wel even zoeken naar een plek met de juiste verhoudingen schuin/verticaal waar je erin en eruit kan rijden zonder op de rijbaan te komen.

zoiets dus
Afbeelding
Plaats reactie