To jump or not to jump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MVMVML schreef: vr 14 december 2018, 14:42 Nou de schans is gebouwd en getest en goed bevonden:



:-q
Leuk filmpje. Zo te zien hebben jullie best wat pret gehad met die schans. Zodra ik een geschikte DJ bike heb gevonden moet ik er ook eens een in elkaar klussen (2 linker handen helaas).
Ik miste wel de crashes... :bier:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Saai maar waar, die waren er ook niet :lol:

Maar met een gemiddelde MTB is dit ook best leuk :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MacReal schreef: vr 14 december 2018, 16:14 Saai maar waar, die waren er ook niet :lol:

Maar met een gemiddelde MTB is dit ook best leuk :-q
Jammer.
En inderdaad, met een gemiddelde MTB is dat prima te doen. Ik ga jumps ook zeker niet uit de weg als ik ze tegenkom (Route Sibculo heeft er zo een aantal bijvoorbeeld). Maar ik ga er pas zelf een fabriceren als ik er de juiste fiets voor heb gevonden. Want mezelf kennende wordt dat een grotere uitdaging dan er overheen fietsen. :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Vroegah fietste ik op een chromen BMX. Je zou er eigenlijk weer zin in krijgen :P
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:



:bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nice!!

Nog een klein stukje feedback vwb het schansje:

Geen idee of je er van op de hoogte bent, en anders negeer je het maar :D

Die kick in je ramp zorgt er voor dat je op het einde een veel betere timing moet hebben om optimaal te kunnen springen. Nosedives zijn daardoor ook sneller aanwezig.
Bij een meer vloeiende ramp zou je niet eens hoeven te timen om van de grond af te komen, en hoef je je alleen maar druk te maken om de landing (krijg je eigenlijk hetzelfde als een drop).
Voor een beginner zoals wij natuurlijk veel makkelijker om te leren springen ;)

Ik ben nu bezig een grotere te ontwerpen, met minder tot geen kick, maar wel met veel meer hoogte. :D
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 21:31 Nice!!

Nog een klein stukje feedback vwb het schansje:

Geen idee of je er van op de hoogte bent, en anders negeer je het maar :D

Die kick in je ramp zorgt er voor dat je op het einde een veel betere timing moet hebben om optimaal te kunnen springen. Nosedives zijn daardoor ook sneller aanwezig.
Bij een meer vloeiende ramp zou je niet eens hoeven te timen om van de grond af te komen, en hoef je je alleen maar druk te maken om de landing (krijg je eigenlijk hetzelfde als een drop).
Voor een beginner zoals wij natuurlijk veel makkelijker om te leren springen ;)

Ik ben nu bezig een grotere te ontwerpen, met minder tot geen kick, maar wel met veel meer hoogte. :D
Ja je bedoelt de radius die vrij groot is? De sprongen die we hebben gemaakt waren zeker nog niet max wat eruit te halen valt.
Hoeveel hoogte ga je doen? En dan geen kick maar gewoon schuin?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 21:31 Nice!!

Nog een klein stukje feedback vwb het schansje:

Geen idee of je er van op de hoogte bent, en anders negeer je het maar :D

Die kick in je ramp zorgt er voor dat je op het einde een veel betere timing moet hebben om optimaal te kunnen springen. Nosedives zijn daardoor ook sneller aanwezig.
Bij een meer vloeiende ramp zou je niet eens hoeven te timen om van de grond af te komen, en hoef je je alleen maar druk te maken om de landing (krijg je eigenlijk hetzelfde als een drop).
Voor een beginner zoals wij natuurlijk veel makkelijker om te leren springen ;)

Ik ben nu bezig een grotere te ontwerpen, met minder tot geen kick, maar wel met veel meer hoogte. :D
Als we er nu allemaal een maken, en zorgen dat ze allemaal verschillend zijn, kunnen we daarna ergens afspreken met z´n allen en alles uitproberen. :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 14 december 2018, 23:17 Ja je bedoelt de radius die vrij groot is? De sprongen die we hebben gemaakt waren zeker nog niet max wat eruit te halen valt.
Hoeveel hoogte ga je doen? En dan geen kick maar gewoon schuin?
Wat ik bedoel is dat je, zeker met zo'n korte ramp, al een zwiep naar boven met je voorwiel krijgt voordat je achterwiel uberhaupt op de ramp is.
Eenmaal over de ramp heen met je voorwiel krijgt je achterwiel ook nog een zwiep.
Hoe hard ik ook mijn best heb gedaan om op mijn 30cm hoge kicker hoger te komen, toch kwam ik niet veel verder dan zo'n 80cm (laagste punt).
Maar dat lukt me ook op de ramp in Dorst:

Afbeelding

En die is toch echt minder agressief gebouwd...
Het kost ook minder moeite op die ramp in Dorst, omdat de timing veel minder relevant is en je gewoon veel harder kunt rijden om hoger te komen (als je op echt hoge snelheid een zwiep aan je achterwiel krijgt omdat je timing verkeerd is, krijg je geheid leuke resultaten :D ).

Ik heb nog een volle plaat Multiplex staan, van 250x125, dus als het goed is kan ik de 1m net halen.
Hij zal wel iets van een kromming er in hebben / krijgen, maar dat zal vooraan zijn om de transitie zo soepel mogelijk te maken.
En over een lengte van zo'n 2m voor de helling is dat natuurlijk ook makkelijker te realiseren. Alleen bij zo'n grootte moet ik hem wel in meerdere delen maken, want anders kan ik hem nooit vervoeren... ;)


@Klitse, zorg jij nou maar s eerst voor die fiets :winkie:
Ik heb al 2 ramps staan, dus wanneer spreken we af? :p
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 23:43 @Klitse, zorg jij nou maar s eerst voor die fiets :winkie:
Ik heb al 2 ramps staan, dus wanneer spreken we af? :p
Zodra ik een fiets heb spreken we een keer af. Dan pleur ik dat ding in mn Passat en kom ik jou kant wel op, ik rij toch lease.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Klitse schreef: vr 14 december 2018, 23:54
Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 23:43 @Klitse, zorg jij nou maar s eerst voor die fiets :winkie:
Ik heb al 2 ramps staan, dus wanneer spreken we af? :p
Zodra ik een fiets heb spreken we een keer af. Dan pleur ik dat ding in mn Passat en kom ik jou kant wel op, ik rij toch lease.
Dan moet je wel een keer een keuze maken. Er is aanbod genoeg :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: za 15 december 2018, 00:25
Klitse schreef: vr 14 december 2018, 23:54

Zodra ik een fiets heb spreken we een keer af. Dan pleur ik dat ding in mn Passat en kom ik jou kant wel op, ik rij toch lease.
Dan moet je wel een keer een keuze maken. Er is aanbod genoeg :winkie: :winkie:
Valt tegen als je niet anderhalf uur enkele reis in de auto wilt zitten om iets te gaan bekijken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 23:43Eenmaal over de ramp heen met je voorwiel krijgt je achterwiel ook nog een zwiep.
Waardoor je drukker bezig bent om te voorkomen dat het voorwiel al gaat dalen en het achterwiel onder controle te houden dan dat je daadwerkelijk echt kan afzetten zoals je dat op een redelijk formaat kicker kan.
Mark-V schreef: vr 14 december 2018, 23:43Maar dat lukt me ook op de ramp in Dorst:

Afbeelding
Da's een geweldige sprong die werkelijk niets oplevert... Je springt niet over iets waar je normaal voor moet remmen, er is geen landing om snelheid uit te halen en je motowhips hoef je er ook niet op te oefenen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: za 15 december 2018, 00:50 Da's een geweldige sprong die werkelijk niets oplevert... Je springt niet over iets waar je normaal voor moet remmen, er is geen landing om snelheid uit te halen en je motowhips hoef je er ook niet op te oefenen...
Dat zie ik toch anders ;) voor iemand die totaal geen ervaring met springen heeft, levert het juist enorm veel op, namelijk vertrouwen, een mogelijkheid om rustig op te bouwen en voldoende ruimte om te crashen ;)
Maar vooral, als je te langzaam rijdt, heb je gewoon een hobbeltje....


Nog wat leuk leesvoer:

https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... rc.221473/
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als dit ideaal is waarom liggen BMX tracks er niet vol mee? Daar leren kids springen per dozijn...

Misschien omdat je ook hindernissen kunt bouwen waar je overheen kunt rollen, waar het niet uitmaakt hoe ver je precies komt maar waar je een afloop hebt om snelheid uit te halen en waar je wel wat mee kunt aanvangen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie