To jump or not to jump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ooit een dirtjumper gebouwd en via wat lokale spots en Filthy Trails (R.I.P.) uiteindelijk bij een bmx-vereniging gekomen waar ik met mijn 26" dirtjumper mee mocht trainen.
Wellicht zit er een BMX-vereniging bij je in de buurt waar je een keer kan meetrainen. Eventueel met of zonder eigen fiets.
Uiteindelijk heb ik de dirtjumper letterlijk aan de muur gehangen en cruise ik nu lekker rustig rond op een bmx-cruiser. Is een bmx-fiets met 24" wielen ipv de 20" wielen. Het is net alsof je met een 29" aan het rijden bent vergeleken met mtb's. Hij rijdt wat relaxter.

Wellicht is dat iets voor je. Dan leer je ook mensen kennen die af en toe ook naar bikeparks gaan.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Robert Winters van http://www.winterstegelwerken.nl/ rijdt veel street trial in Enschede, hij geeft ook wel eens clinics etc
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

....achter in de dertig... ...op latere leeftijd...
HAHAHAHAHA :D :D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

kermit schreef: do 22 november 2018, 15:43 ....achter in de dertig... ...op latere leeftijd...
HAHAHAHAHA :D :D :D
Heb je al een paar pm's gestuurd...achter in de 40(bijna 50 :D )..latere leeftijd....tis maar hoe jong of oud je jezelf voelt.. :winkie:
:bier:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Klitse schreef: wo 21 november 2018, 21:00
Dutch schreef: wo 21 november 2018, 18:06 Zomers fiets ik dan ook s'avonds vaker naar het Hulsbeek in Oldenzaal daar hebben ze (een beetje) wat jij zoekt.
Jij zit aan de andere kant van Twente (ik zit in Wierden). Maar het Hulsbeek hoor ik meer over. Misschien eens een kijkje nemen.
Twente is heel wat groter :wink:
Nog geen 25min met de auto, gewoon gaan kijken en plezier hebben. (En dan snel de fiets inruilen omdat het kan en nog meer lol kan geven)

Naast de ttf's is er ook al even een leuke rockgarden etc.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Morgen de nieuwe route in Sibculo eens bekijken. Daar schijnen ze ook wel wat leuke dingen gebouwd te hebben.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb geen idee van de status, of het open is of andere details, maar Bikepark Holten is in de buurt voor je.

https://mtbsportholten.nl/bikepark-holten/
https://nl-nl.facebook.com/pages/catego ... 638481522/
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Forau schreef: ma 26 november 2018, 15:14 Ik heb geen idee van de status, of het open is of andere details, maar Bikepark Holten is in de buurt voor je.

https://mtbsportholten.nl/bikepark-holten/
https://nl-nl.facebook.com/pages/catego ... 638481522/
Klopt, daar heb ik ook al over na zitten denken, maar volgens mij is die nog niet af.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik had een heel lang verhaal getypt, maar beter de verkorte versie:

Een dirt/street fietsje pak je veel sneller mee dan je 'grote' fiets. En je gooit en smijt er wat makkelijker mee. Gewoon even een half uurtje stoepjes op en af hoppen is al best leuk op zo'n klein fietsje. Ik doe er boodschappen mee, breng m'n dochter er mee naar school (zij op de crossfiets) en ga ermee naar m'n werk. Je zal merken dat je onbewust overal dingen gaat zoeken om vanaf te springen. Je gaat gewoon automatisch in street-mode.

Wat betreft op plekken rijden met kids... Die zijn er meestal niet op de tijden dat jij rijdt :-) En de meeste skateparks zijn prima te doen met een 26" dj-er. Je kunt alleen al best wat doen, bijvoorbeeld indroppen in een bowl of quarter, box jumps. Gewoon een beetje rondrijden door een skatepark is al best leuk. Je komt dan op een gegeven moment vanzelf gelijkgestemden (BMX'ers zijn vaak stiekem ook gewoon mountainbikers) tegen. Praatje maken, app groepje, samen gaan rijden. De meeste bikers zijn blij met meer mensen om mee te rijden en je kunt echt veel leren van gasten die met een dirtjumper of BMX overweg kunnen. Zo heb ik de afgelopen twee maanden bunnyhoppen, fly-outs en gap jumps onder de knie gekregen en motiveren ze om hoger en harder te gaan. Het is ook gewoon fijn dat er iemand bij is die evt de ambulance kan bellen :-)

Ik ben zelf trouwens 38, mtb pas 3 jaar en heb nu een maand of zes een goedkopie (onder de 100 eur) Mongoose fireball.

Mijn advies dus: koop/leen/regel fiets, ga rijden, leg contact (evt zoeken op internet) en ga nog meer rijden :-)

Edit: ik heb echt geen conditie en fiets rustig een km of vijf op de dj'er. Met een beetje een zadelpen kun je zelfs af en toe zitten, wel met je knieën in je nek.

En als er geen dirt spot bij je in de buurt is, is er vast wel een bos/park waar je stiekem wat kunt bouwen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

BrianW schreef: di 27 november 2018, 10:49 Ik had een heel lang verhaal getypt, maar beter de verkorte versie:

Een dirt/street fietsje pak je veel sneller mee dan je 'grote' fiets. En je gooit en smijt er wat makkelijker mee. Gewoon even een half uurtje stoepjes op en af hoppen is al best leuk op zo'n klein fietsje. Ik doe er boodschappen mee, breng m'n dochter er mee naar school (zij op de crossfiets) en ga ermee naar m'n werk. Je zal merken dat je onbewust overal dingen gaat zoeken om vanaf te springen. Je gaat gewoon automatisch in street-mode.

Wat betreft op plekken rijden met kids... Die zijn er meestal niet op de tijden dat jij rijdt :-) En de meeste skateparks zijn prima te doen met een 26" dj-er. Je kunt alleen al best wat doen, bijvoorbeeld indroppen in een bowl of quarter, box jumps. Gewoon een beetje rondrijden door een skatepark is al best leuk. Je komt dan op een gegeven moment vanzelf gelijkgestemden (BMX'ers zijn vaak stiekem ook gewoon mountainbikers) tegen. Praatje maken, app groepje, samen gaan rijden. De meeste bikers zijn blij met meer mensen om mee te rijden en je kunt echt veel leren van gasten die met een dirtjumper of BMX overweg kunnen. Zo heb ik de afgelopen twee maanden bunnyhoppen, fly-outs en gap jumps onder de knie gekregen en motiveren ze om hoger en harder te gaan. Het is ook gewoon fijn dat er iemand bij is die evt de ambulance kan bellen :-)

Ik ben zelf trouwens 38, mtb pas 3 jaar en heb nu een maand of zes een goedkopie (onder de 100 eur) Mongoose fireball.

Mijn advies dus: koop/leen/regel fiets, ga rijden, leg contact (evt zoeken op internet) en ga nog meer rijden :-)

Edit: ik heb echt geen conditie en fiets rustig een km of vijf op de dj'er. Met een beetje een zadelpen kun je zelfs af en toe zitten, wel met je knieën in je nek.

En als er geen dirt spot bij je in de buurt is, is er vast wel een bos/park waar je stiekem wat kunt bouwen.
Ik heb conditie zat dus dat zal geen probleem zijn. Ook is er bij mij achter een braak liggend stukje land waar ik vast wel stiekem iets kan bouwen (of gewoon een ramp zelf in elkaar klussen en meenemen, het is tenslotte maar 100 meter oid).
Een DJ van onder de 100 euro kan je ook weinig mee gebeuren.
Ik denk dat ik ook die richting maar eens op moet denken. Gewoon proberen. Voor de langere termijn staat een andere "grote" fiets op de agenda. Een LTHT of een FS.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Vandaag bleek een deel van mijn plaatselijke route dicht te zitten. Toen maar besloten om wat aan mn skills te werken dus in het dorp wat trappetjes, drops e.d. opgezocht en ook wat aan mn wheelies gewerkt. Ging op zich prima op mn hardtail maar merk wel dat het groot aanvoelt. Maar stap 1 is gezet.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Klitse schreef: za 1 december 2018, 12:16 Vandaag bleek een deel van mijn plaatselijke route dicht te zitten. Toen maar besloten om wat aan mn skills te werken dus in het dorp wat trappetjes, drops e.d. opgezocht en ook wat aan mn wheelies gewerkt. Ging op zich prima op mn hardtail maar merk wel dat het groot aanvoelt. Maar stap 1 is gezet.
:-q :-q :-q
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

Ik weet niet of het je maat is, maar in de te koop sectie van het forum staat een leuke dirtjumper.............

(Niet van mij overigens, geen enkel belang bij)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dunebiker schreef: za 1 december 2018, 17:55 Ik weet niet of het je maat is, maar in de te koop sectie van het forum staat een leuke dirtjumper.............

(Niet van mij overigens, geen enkel belang bij)
Volgens mij maakt de maat niet zo veel uit. Echter staat die in Eindhoven, das me iets te ver. En ook net iets boven budget.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

Beetje onderhandelen.............. :tong
Plaats reactie