To jump or not to jump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

maaf2 schreef: do 22 november 2018, 06:55 Een dirtjumper? Die kocht ik ooit ook met het idee om er mee de straat op te gaan.

Hoe vaak ben ik als volwassenen in m'n uppie op pad geweest om me eens even lekker uit te leven in een parkje tussen kids van een jaar of 10? Nooit natuurlijk.

Blijft ook bij mij vaak knagen, maar heb 2 keer een dirtjumper gehad met het idee dat ik het vaker zou gaan doen, maar ook 2 keer weer verkocht.

En ja, het knaagt nog steeds (zeker aangezien je voor 300 euro al wat in de schuur kan hebben staan), maar verstand wint het inmiddels :)
Kijk, jij verwoordt precies waar ik ook bang voor ben. Ik geloof best dat ik een er een paar keer alleen op uit ga, maar dat ga ik alleen vermoedelijk niet volhouden. Ik merk wel dat er meer mensen zijn bij wie het kriebelt, net zoals bij jou. Stel dat jij dit samen met 1 of 2 personen zou doen, zou je dan wel gaan?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De vraag is of jíj dat zou doen. Ik deed iets soortgelijks. Ik wilde meer Enduro rijden i.p.v. het XC-jakkeren. Ik ben clinics gaan volgen, heb gelijkgestemden ontmoet, en ben het gaan doen met een vast groepje. Superleuk.

Maar ik had dus wel eerst die LTHT gekocht :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Enduro achtige ritten zijn denk ik meer dingen voor onze leeftijd (ik ben ook 35). Dirt jumpen is toch wel heel andere koek, en voordat je dat echt kan heb je heel wat gebroken vrees ik ;)

Er zijn via dit forum best wel wat leuke ritten om je bij aan te sluiten. Daarvoor hoef je echt niet meteen een andere fiets te hebben. Alle leuke ritjes in Nederland zijn echt prima te doen op een XC fiets. Mocht je dat echt leuk vinden kan je gaan zoeken naar een leuke andere fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook hier enige herkenning...
Ik heb een "gewoon" mountainbikeje opgebouwd als speelfietsje. En dan heb ik het over spelen op laag niveau ;-)
Beetje wheelie oefenen, stoppie, wat evenwichtdingetjes, niet eens echt springen of zo. En het probleem is inderdaad dat je dat een of twee keer in je eentje doet en dan al heel snel weer kiest om met je (andere) mtb het bos in te gaan.

Met een of twee maten ga je zoiets denk ik wel veel makkelijker doen. En die moeten "om de hoek" wonen want voor een uurtje spelen ga ik niet alles in de auto laden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

kermit schreef: do 22 november 2018, 09:35 Ook hier enige herkenning...
Ik heb een "gewoon" mountainbikeje opgebouwd als speelfietsje. En dan heb ik het over spelen op laag niveau ;-)
Beetje wheelie oefenen, stoppie, wat evenwichtdingetjes, niet eens echt springen of zo. En het probleem is inderdaad dat je dat een of twee keer in je eentje doet en dan al heel snel weer kiest om met je (andere) mtb het bos in te gaan.

Met een of twee maten ga je zoiets denk ik wel veel makkelijker doen. En die moeten "om de hoek" wonen want voor een uurtje spelen ga ik niet alles in de auto laden.
Het gaat mij inderdaad ook nog niet eens om dat springen maar meer om het spelen met een wendbaarder fietsje dan mijn Giant.
Beetje zoals bijvoorbeeld Sam Pilgrim en Tom Cardy, lekker ouwehoeren op een fiets, maar dan op een niveau ver onder het vriespunt :roll:
Ik ben er inmiddels wel uit dat het alleen waarschijnlijk niks gaat worden.
Ik zal dus wat clinics moeten gaan doen of wat gelijkgezinden moeten vinden bij mij in de buurt.
Dus... mijn inbox staat open :bier:

Ondertussen is het alternatief in het voorjaar eens naar Winterberg rijden (inmiddels via PM's een aantal mensen gevonden die dat ook leuk vinden dus een groepsactiviteit is een optie).
En als laatste hou ik de optie om mijn Giant in te ruilen voor een LTHT of een Enudro achtige bak ook in mijn achterhoofd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

japie carbon schreef: do 22 november 2018, 09:13 Enduro achtige ritten zijn denk ik meer dingen voor onze leeftijd (ik ben ook 35). Dirt jumpen is toch wel heel andere koek, en voordat je dat echt kan heb je heel wat gebroken vrees ik ;)

Dingen breken zou kunnen, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Shit happens en komt ook wel weer goed. No pain no gain enzo...
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Herken je verhaal ook wel. Heb vroeger ook een dirtjumper gehad, twee zelfs, en beide nauwelijks gebruikt. Met dirtjumpen was ik uiteindelijk een keer zo hard op m'n muil gegaan dat het echt niet meer hoefde (ook geen 16 meer), en verder vond ik in de stad waar ik woon weinig te beleven. Heb het echter nooit helemaal los kunnen laten, zo'n speelfiets, en heb een jaar of vijf geleden een streettrials fiets opgebouwd. Daarmee heb voor mezelf een doel gesteld bepaalde basic moves te kunnen (trashzen.com) en daar vele uren aan besteed. Dan kom je ook tot de ontdekking dat er toch best wat in de stad te beleven valt, als je maar een beetje skills hebt ontwikkeld. Je ziet veel meer mogeljikheden.

Het hangt veel af van je intrinsieke motivatie of je het volhoudt, om een beetje een skillset op te bouwen is gewoon veel tijd en doorzettingsvermogen nodig, zeker op onze leeftijd, en dan ontkom je niet aan veel solo werk. Lukt mij met vlagen :) Heb na twee/drie jaar fanatiek oefenen vorig en afgelopen jaar de fiets niet aangeraakt, en nu sinds een maand of twee weer redelijk vaak op straat te vinden, in m'n eentje (en na zo'n lange pauze zijn vooral de mentale durf-skills wel wat ingezakt, helaas). Helpt zeker af en toe af te spreken met andere trial rijders, voor de motivatie vooral.

Een streettrials fiets lijkt me overigens geschikter en fijner om jezelf bezig te houden in een urbane omgeving dan een dirtjumper. Op de DJ had ik mezelf in ieder geval nooit zo gepusht. En het rijdt een stuk meer als een MTB dan een pure trials fiets, die zijn tegenwoordig toch wel gebouwd als echte pogosticks.

In het kort: je moet het heel graag zelf willen, bereid zijn er heel veel tijd in te steken, steeds (kleine) doelen stellen, ervan genieten als je die haalt (dat is toch de beloning), en altijd doorzetten. Alleen dan belandt ie mogelijk niet onder een dikke laag stof :D
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Klitse schreef: do 22 november 2018, 10:32
japie carbon schreef: do 22 november 2018, 09:13 Enduro achtige ritten zijn denk ik meer dingen voor onze leeftijd (ik ben ook 35). Dirt jumpen is toch wel heel andere koek, en voordat je dat echt kan heb je heel wat gebroken vrees ik ;)

Dingen breken zou kunnen, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Shit happens en komt ook wel weer goed. No pain no gain enzo...
Jaja, totdat je ineens op zo een grote dirt af komt rijden, die hebben vaak geen table top maar gewoon een gat tussen de sprong en landing. Dan kan ik je verzekeren dat het ineens anders is.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

japie carbon schreef: do 22 november 2018, 10:58
Klitse schreef: do 22 november 2018, 10:32
Dingen breken zou kunnen, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Shit happens en komt ook wel weer goed. No pain no gain enzo...
Jaja, totdat je ineens op zo een grote dirt af komt rijden, die hebben vaak geen table top maar gewoon een gat tussen de sprong en landing. Dan kan ik je verzekeren dat het ineens anders is.
Angst is je grootste vijand. Daar moet je je niet door laten leiden als je wat nieuws wil leren, maar ook niet negeren natuurlijk. Dus klein beginnen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

japie carbon schreef: do 22 november 2018, 10:58 Jaja, totdat je ineens op zo een grote dirt af komt rijden, die hebben vaak geen table top maar gewoon een gat tussen de sprong en landing. Dan kan ik je verzekeren dat het ineens anders is.
Dat doe je toch ook niet ineens maar bouw je gewoon rustig op? :P

Ok, die leeftijd, onzin! Ik ben 39 en tot mijn 39ste nooit echt gefietst. Hooguit een stukje naar de stad of vroeger naar school.
Totaal 0 ervaring dus. Maar het kriebelde altijd al om een keer een MTB route te rijden, dus toen ik een busje gekocht had (en daarmee dus mijn fiets kon vervoeren) ben ik vrij snel een keer naar Dorst gereden met mijn MTB van 75 euro :winkie:
Aan het einde van de route was mijn voorvering doorgezakt en rolde mijn voorwiel er bijna uit, maar het was leuk ;)
Sinds die tijd heb ik gekocht:

- Merida Big Nine 500 (na 3 weken weer te koop gezet)
- 20" Onza Rip trialbike (weer verkocht)
- 26" street trials fiets van Echo (nu semi streettrials / semi dirtjumper)
- Cannondale Rush Carbon Fully 26" (tijdelijke oplossing, ook weer verkocht)
- 20" BMX (ben ik nu aan het overspuiten, en gaat ook de verkoop in)
- 26" Onza Spirogyra trialbike (ook verkocht)
- Banshee Rune Met DVO DIamond voorvork (nu van 26" naar 27,5")

Daarnaast ook nog een bak aan onderdelen en banden. Resultaat:
NU weet ik wat ik fijn vind en leuk vind om te rijden.

Ik zit bijna iedere dag op de fiets, al is het maar voor een half uurtje een rondje Dorst, toch ga ik even rijden.
Ik probeer de skateparkjes e.d. in de buurt op te zoeken wanneer de kinderen op school zitten, dus dan ook geen gedoe met schaamte enzo :P

Maar het allerbelangrijkste (net als met iedere sport) blijft motivatie. Ik vind het prima om met anderen te sporten, maar als ik alleen sport ben ik veel geconcentreerder en ga dan ook vaak harder vooruit. Daarnaast loop ik niet het risico dat ik mezelf op laat jagen door een ander en kan ik steeds zelf een stukje meer mijn grenzen verleggen.
En soms komt het wel eens voor dat ik mezelf iets minder fit voel of zo, en dan kan het zomaar zijn dat ik dat trappetje waar ik al 100x vanaf ben gesprongen, dan ineens niet doe, gewoon omdat het niet goed voelt.
Dat zijn vaak wel de momenten waar het fout gaat, als je het dan toch doet....
Ik ben in de tussentijd dus ook nog niet 1x gevallen, hooguit een voetje aan de grond. En toch ga ik steeds iedere x een stukje verder.

Momenteel ben ik mezelf aan het filmen tijdens sprongen en drops, om te kijken hoe ik het doe t.o.v. een ander, b.v. op youtube, en welke lichaamshouding o.i.d. ik dan beter kan doen.
Tegelijkertijd zie je dan vaak ook dingen die je anders niet ziet, en lijkt de drop ineens een stuk minder spannend :-q .

Om een lang verhaal kort te maken: Leeftijd is onzin, als je bewust bezig bent (en bescherming draagt waar nodig) dan is dat prima te doen. Die grotere jumps komen bij mij ook nog wel. Neem b.v. een Blake Scott als voorbeeld, die is ook achterin de 30 maar springt nog behoorlijk. Ook die gast van Seth's Bike Hacks doet het nog prima op latere leeftijd.
Waarom zouden wij het dan niet kunnen?

En alleen fietsen en vooruit gaan kan ook prima, maar je moet het voor jezelf gewoon interessant houden. Zorg dat je jezelf iedere x een klein doel stelt (liefst totaal anders als de dag ervoor) en dat je die haalt.
De ene keer kan dat een drop van een trap zijn, zonder de tredes te raken (en uiteraard progressief steeds hoger), de andere keer een dunne balk om overheen te rijden. Dan weer een trap omhoog, en dan weer een bepaalde hoogte via een ramp. Etc Etc.

Het is makkelijk zat om het interessant te houden, maar je moet creatief zijn ;)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: do 22 november 2018, 11:30 *heel verhaal*
:-q :-q :-q
Het is jammer dat jij niet bij mij in de buurt woont.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Herkenbaar. Ik wil ook meer leren qua drops en springen, maar de rest ziet dat niet zo zitten.... jammer.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Om goed te leren springen en drops te rijden, raad ik aan een freeride clinic te volgen bij mikeysbikeadventures. Daar leer je de techniek goed en heb je gelijk een top dag wat smaakt naar meer. Zijn agenda voor het komende jaar komt waarschijnlijk ergens eind december op zijn site. Hij is wel altijd snel volgeboekt, dus wees er bijtijds bij.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MTBRemco schreef: do 22 november 2018, 11:37 Om goed te leren springen en drops te rijden, raad ik aan een freeride clinic te volgen bij mikeysbikeadventures. Daar leer je de techniek goed en heb je gelijk een top dag wat smaakt naar meer. Zijn agenda voor het komende jaar komt waarschijnlijk ergens eind december op zijn site. Hij is wel altijd snel volgeboekt, dus wees er bijtijds bij.
Yup! Inmiddels iets van 4 clinics gedaan bij Mikey, zowel kort als lang en binnen en buiten maar altijd garant voor een hoop lol en je leert er superveel van!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pfft, lijkt hier wel een praatgroepje van spijtoptanten... :roll:



Maar al te herkenbaar :winkie:


Gewoon er lekker alleen op uit gaan, beetje risico hoort er bij!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie