To jump or not to jump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben inmiddels 36 jaar woon in Twente. Vorig jaar november begonnen met mountainbiken, precies een jaar dus. Op een 2e hands Bulls uit 2011. Dat ging heel aardig en in mei van dit jaar een nieuwe Giant Fathom (XC fiets dus) gekocht. Ik heb 2 fietsmaten, beide ook met 29 hardtails waarmee ik elke week de plaatselijke of minder plaatselijke rondjes mee fiets. Ik vind dat erg leuk om te doen maar ik merk tijdens de rondjes dat er een twee dingen zijn die ik erg leuk vind:

1. Springen en drops.
2. Hard naar beneden. Sinds ik een dropper op mijn fiets heb gezet helemaal.

Nu is downhill in Nederland helaas maar heel beperkt en aangezien ik, i.vm. een gezin, niet de luxe heb om mijn vakanties te plannen rondom bikeparks oid en ik ook niet elk weekend naar Duitsland kan rijden zit ik er over te twijfelen om iets meer met optie 1 te gaan doen. Ik ben een paar maanden geleden al geswitched van clipless naar flats, heb een dropper geinstalleerd maar je maakt van een XC fiets natuurlijk geen DH fiets of een dirtjumper.

Helaas merk ik dat mijn 2 fietsmaten niet dezelfde "drang" hebben om hier ook meer mee te doen. Als ik dus iets zou moeten ondernemen zal dat waarschijnlijk (zeker in eerste instantie) alleen moeten.

In eerste instantie zal ik de basics onder de knie moeten krijgen. Een bunnyhop de stoep op, op mijn Giant gaat prima en ik begin een wheelie onder de knie te krijgen (nog even oefenen). Maar verder is het niveau dus nog laag.
Nu zou ik bijvoorbeeld een 2e hands dirtjumper de kop kunnen tikken voor een paar honderd euro en daarmee een beetje in de stad wat spots zoeken (skatepark, industrieterrein, bikepark enz), echter wat mij daar van weerhoudt is het feit dat ik dit alleen zal moeten doen. Ik ben bang mijn initiele enthousiasme na een aantal keer alleen op pad doodbloed. Zeker bij iets als dirtjumpen of street, waarbij je niet constant hard fietst en je tijd zat hebt om ook een beetje te ouwehoeren lijkt het me vrij eenzaam om alleen te doen. Zeker in combinatie met het feit dat ik geen tiener meer ben en het niveau dus ook niet als een raket omhoog zal schieten.

Wat is jullie mening? Zijn er meer mensen die hier wel eens over nagedacht hebben?

Overigens wel goed om te vermelden dat dit ook gewoon een gevalletje van N+1 kan zijn. :bier:


Samenvattingsvraag: Moet ik een 2e hands dirtjumper kopen en gewoon alleen op pad gaan of zie ik nog alternatieven over het hoofd?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het klinkt min of meer bekend. Wat je zou kunnen doen is een aantal clinics volgen, waarbij je wat meer "likeminded" bikers treft, of jezelf richten op wat ritten / wedstrijdjes die meer het door jou gezochte karakter bieden. En als je Facebook hebt, zijn daar ook wel wat groepen op te vinden.

Overigens is mijn weapon of choice een LTHT, die noch XC werk, noch wat zwaarder spul schuwt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Kapitein Iglo schreef: wo 21 november 2018, 15:58 Het klinkt min of meer bekend. Wat je zou kunnen doen is een aantal clinics volgen, waarbij je wat meer "likeminded" bikers treft, of jezelf richten op wat ritten / wedstrijdjes die meer het door jou gezochte karakter bieden. En als je Facebook hebt, zijn daar ook wel wat groepen op te vinden.

Overigens is mijn weapon of choice een LTHT, die noch XC werk, noch wat zwaarder spul schuwt.
Ja een clinic staat zeker op mijn lijstje. Facebook heb ik niet, wil ik ook niet. Alles rondom de plaatselijke mtb routes wordt door mijn vrouw in de gaten gehouden :D.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Tweedehands BMX voor door de stad of op de lokale BMX baan?
Hoeft niet veel te kosten en kan met vrij weinig verlies doorverkocht worden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je bent zeker niet de enige die een beetje zo'n omschakeling maakt. Ik zou alleen uitkijken met een dirtjumper kopen.
Daarmee kun je namelijk niet "even" een stukje gaan fietsen. Je zadel staat zo laag als het maar kan en versnellingen zitten er ook meestal niet op.

De long travel hardtail die Kapitein Iglo aanhaalt is een goede middenweg. Want daarmee kun je erg leuk spelen (in de stad) en drops, jumps en wat downhill rijden.
Je zou daarmee zelfs een rondje met je maten kunnen maken, mits dat geen strava jagers zijn. Het gaat namelijk wel allemaal net ff wat minder hard als je moet trappen.

Er is tegenwoordig HEEL erg veel te koop, dus probeer vooral ergens een keertje proef te rijden om aan allerlei verschillende smaakjes te proeven :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

downhilldirtbike schreef: wo 21 november 2018, 16:19 Tweedehands BMX voor door de stad of op de lokale BMX baan?
Hoeft niet veel te kosten en kan met vrij weinig verlies doorverkocht worden.
Geld is niet direct het probleem (hobbies mogen geld kosten toch?). Dus dan liever een 26" Dirtjumper dan een 20" BMX.
Zou het overwegen als er een levendige BMX scene was maar ik woon in een dorp en heb hier nog nooit iemand op een BMX zien fietsen :lol:
Laatst gewijzigd door Klitse op do 29 november 2018, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Twente is een erg ruim begrip. Dorpen hebben we ook genoeg maar wat jij omschrijft is wel wat ik ook leuk vind.

Zomers fiets ik dan ook s'avonds vaker naar het Hulsbeek in Oldenzaal daar hebben ze (een beetje) wat jij zoekt.

Zit nu zelf in de lappenmand met de knie maar als je een pb stuurt wil ik wel in het nieuwe jaar met je mee gaan. (Alleen is maar alleen en prettig om als er wat is iemand bij je te hebben zeker in het begin)

Edit ik heb mede hierom mijn air9 ingewisseld voor een Scout kan prima leuke XC rondjes fietsen maar hij kan ook iets beter overweg als het gekker gaat.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik deel je keuze volledig :P - Jammer dat je niet in de buurt woont ;)

Om de boel te combineren zou ik je eerder een Fourcross fiets adviseren.
Gooi daar een dropper op en je kunt er nog redelijk mee fietsen ook, inclusief versnellingen.

Een bmx heb ik ook gekocht 2e hands, en ook mijn trialbike heb ik omgebouwd naar een dirtjumper (maar toch wel met voor en achterrem :D)

Voor mij is het voordeel van de bmx dat je dichter aan de grond zit, en dus makkelijker af kunt stappen als je iets fout doet, wat je zelfvertrouwen vergroot.

Maar als ik één fiets zou moeten kiezen, dan mijn enduro bike (omdat DH inderdaad niet genoeg haalbaar is hier in de buurt, of net als jij, met een gezin), dat werkt ook goed, al vind ik het zonde om die te beschadigen.
Dus liever iets goedkoops erbij.

Ik heb zelf wat houten ramps gemaakt (kost een paar tientjes) en die gooi ik achterin om ze op een parkeerplaats of grasveld uit te laten :D

Mogelijkheden genoeg, gewoon creatief zijn ;)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MacReal schreef: wo 21 november 2018, 16:24 Ik zou alleen uitkijken met een dirtjumper kopen.
Daarmee kun je namelijk niet "even" een stukje gaan fietsen. Je zadel staat zo laag als het maar kan en versnellingen zitten er ook meestal niet op.
Niet zo'n issue. Ik heb een flinke auto waar ie met gemak achterin past. Dus naar de juiste spots rijden is geen enkel issue.
Daarnaast, wat er niet op zit kan ook niet kapot. Zeker voor in het begin natuurlijk erg fijn want mis gaan zal het zeker een aantal keer.
MacReal schreef: wo 21 november 2018, 16:24 De long travel hardtail die Kapitein Iglo aanhaalt is een goede middenweg. Want daarmee kun je erg leuk spelen (in de stad) en drops, jumps en wat downhill rijden.
Je zou daarmee zelfs een rondje met je maten kunnen maken, mits dat geen strava jagers zijn. Het gaat namelijk wel allemaal net ff wat minder hard als je moet trappen.
Mijn fietsmaten zijn zeker geen strava jagers (ik ben de snelste van de 3). Maar deze optie houd in dat ik dan mijn huidige XC bak om zou moeten ruilen voor een LTHT. Als ik de Giant zou inruilen vraag ik me af ik niet beter direct de richting van bijvoorbeeld een All-mountain FS zou gaan.
MacReal schreef: wo 21 november 2018, 16:24 Er is tegenwoordig HEEL erg veel te koop, dus probeer vooral ergens een keertje proef te rijden om aan allerlei verschillende smaakjes te proeven :bier:
Uitstekend idee natuurlijk.
Dutch schreef: wo 21 november 2018, 18:06 Twente is een erg ruim begrip. Dorpen hebben we ook genoeg maar wat jij omschrijft is wel wat ik ook leuk vind.

Zomers fiets ik dan ook s'avonds vaker naar het Hulsbeek in Oldenzaal daar hebben ze (een beetje) wat jij zoekt.

Zit nu zelf in de lappenmand met de knie maar als je een pb stuurt wil ik wel in het nieuwe jaar met je mee gaan. (Alleen is maar alleen en prettig om als er wat is iemand bij je te hebben zeker in het begin)

Edit ik heb mede hierom mijn air9 ingewisseld voor een Scout kan prima leuke XC rondjes fietsen maar hij kan ook iets beter overweg als het gekker gaat.
Jij zit aan de andere kant van Twente (ik zit in Wierden). Maar het Hulsbeek hoor ik meer over. Misschien eens een kijkje nemen.
Mark-V schreef: wo 21 november 2018, 18:45 Ik deel je keuze volledig :P - Jammer dat je niet in de buurt woont ;)

Om de boel te combineren zou ik je eerder een Fourcross fiets adviseren.
Gooi daar een dropper op en je kunt er nog redelijk mee fietsen ook, inclusief versnellingen.
En waarom kan dat niet op een DJ?
Die versnellingen heb ik niet per se nodig. Als ik hard wil pak ik mn XC wel. 8)
Mark-V schreef: wo 21 november 2018, 18:45 Ik heb zelf wat houten ramps gemaakt (kost een paar tientjes) en die gooi ik achterin om ze op een parkeerplaats of grasveld uit te laten :D
Ja dat is inderdaad een goede optie. Achter mijn huis zit wel een stuk braakliggend land waar ik prima kan oefenen, daar oefen ik nu mijn wheelies soms.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Klitse schreef: wo 21 november 2018, 21:00 En waarom kan dat niet op een DJ?
Die versnellingen heb ik niet per se nodig. Als ik hard wil pak ik mn XC wel. 8)
Het klinkt alsof je je keuze toch al gemaakt hebt ;)

Maar een X4 heeft meer andere eigenschappen dan alleen versnellingen. Ook de suspension is sowieso anders.
Maar als je het puur om het springen gaat en budget geen probleem is: Slopestyle! :D

Maar zonder gekheid, ik heb een bmx gekocht voor 45 euro op M.P. ideaal om mee de manual te leren en te leren springen:

Afbeelding

Die dingen zijn ijzersterk en zoals ik al eerder zei, je stapt veel sneller af als er iets fout dreigt te gaan ;)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: wo 21 november 2018, 23:12
Klitse schreef: wo 21 november 2018, 21:00 En waarom kan dat niet op een DJ?
Die versnellingen heb ik niet per se nodig. Als ik hard wil pak ik mn XC wel. 8)
Het klinkt alsof je je keuze toch al gemaakt hebt ;)

Maar een X4 heeft meer andere eigenschappen dan alleen versnellingen. Ook de suspension is sowieso anders.
Maar als je het puur om het springen gaat en budget geen probleem is: Slopestyle! :D

Maar zonder gekheid, ik heb een bmx gekocht voor 45 euro op M.P. ideaal om mee de manual te leren en te leren springen:

Afbeelding

Die dingen zijn ijzersterk en zoals ik al eerder zei, je stapt veel sneller af als er iets fout dreigt te gaan ;)
Haha budget is niet zozeer het probleem. De verantwoording naar mijn partner wel. :bier:
De keuze is nog niet per se gemaakt, ik zit tenslotte ook te twijfelen of ik niet beter mijn Giant kan inruilen voor iets anders (bijv LTHT)
Maar 50 euro voor een bmx uitgeven is nog niet eens zo'n gek idee. Ik moet dan alleen even wennen aan die kleine wieltjes (esthetisch dan he).

En die slopestyle filmpjes zijn erg gaaf, maar dat niveau ga ik nooit halen vrees ik.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Klitse schreef: wo 21 november 2018, 23:25 Haha budget is niet zozeer het probleem. De verantwoording naar mijn partner wel. :bier:
De keuze is nog niet per se gemaakt, ik zit tenslotte ook te twijfelen of ik niet beter mijn Giant kan inruilen voor iets anders (bijv LTHT)
Maar 50 euro voor een bmx uitgeven is nog niet eens zo'n gek idee. Ik moet dan alleen even wennen aan die kleine wieltjes (esthetisch dan he).

En die slopestyle filmpjes zijn erg gaaf, maar dat niveau ga ik nooit halen vrees ik.
Je moet er ook niet naar kijken, maar mee springen :winkie: :winkie:
Maar een FS geen optie dan? Dat is ook prima bruikbaar:

https://www.youtube.com/watch?v=-jDKJT2dDZQ&t=26

:D
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: do 22 november 2018, 00:04
Klitse schreef: wo 21 november 2018, 23:25 Haha budget is niet zozeer het probleem. De verantwoording naar mijn partner wel. :bier:
De keuze is nog niet per se gemaakt, ik zit tenslotte ook te twijfelen of ik niet beter mijn Giant kan inruilen voor iets anders (bijv LTHT)
Maar 50 euro voor een bmx uitgeven is nog niet eens zo'n gek idee. Ik moet dan alleen even wennen aan die kleine wieltjes (esthetisch dan he).

En die slopestyle filmpjes zijn erg gaaf, maar dat niveau ga ik nooit halen vrees ik.
Je moet er ook niet naar kijken, maar mee springen :winkie: :winkie:
Maar een FS geen optie dan? Dat is ook prima bruikbaar:

https://www.youtube.com/watch?v=-jDKJT2dDZQ&t=26

:D
Zeker een optie maar dan zal ik mn Giant de deur uit moeten doen. Als ik de 1% van de skills van mr Wibmer er bij krijg dan ruil ik m morgen direct in.

Maar even to be fair. Wibmer fietst op een brakke cafefiets 100x beter dan ik op een fiets van 10k.
https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een dirt jumper is aardig wanneer je een pumptrack, dirt jumps, BMX track (Nijverdal), ... in de buurt hebt waar je met zo'n ding een beetje lol kunt hebben, anders ben je er heel snel op uitgekeken. En veel gemeente skateparken zijn eigenlijk te klein om comfortabel te zijn voor MTB's.
Een 4X is doorgaans wat ruimer (om te trappen), stabieler op snelheid, ... en lager gewicht vooral door parts die veel minder marge voor abuse hebben. Een dropper is er sowieso zonde op, gewoon een zadelpenklem met snelspanner... En het inzetbereik van een BMX is natuurlijk niet anders, waarbij de MTB's in de regel een stuk vergevingsgezinder zijn dan een BMX.

Als je dat soort spots echt wilt opzoeken - in het bos, bikepark, ... zijn ze redelijk beperkt - dan moet je vooral een DJ, .., BMX kopen. Als dat niet echt om de hoek ligt, of je daar echt voor in de auto blijft zitten...?

Wat dat beteft zou ik ook naar een MTHT (mid) / LTHT (long) neigen*. Alles wat niet pupose build voor een DJ/BMX is, gaat er minstens zo goed of beter mee, je kunt er even ver mee fietsen als 'normale' MTB en mocht je ooit toch op DH/Enduro trails of een echt bikepark belanden dan kun je er ook nog mee uit de voeten. Ik vind een hardtail overigens makkelijker om mee te springen, vooral wanneer het "kleine' obstakels betreft met relatief lage snelheid dan een dikke full suspenison.

* ik heb alle types zelf (gehad).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Een dirtjumper? Die kocht ik ooit ook met het idee om er mee de straat op te gaan.

Hoe vaak ben ik als volwassenen in m'n uppie op pad geweest om me eens even lekker uit te leven in een parkje tussen kids van een jaar of 10? Nooit natuurlijk.

Blijft ook bij mij vaak knagen, maar heb 2 keer een dirtjumper gehad met het idee dat ik het vaker zou gaan doen, maar ook 2 keer weer verkocht.

En ja, het knaagt nog steeds (zeker aangezien je voor 300 euro al wat in de schuur kan hebben staan), maar verstand wint het inmiddels :)
Plaats reactie