ervaring bike park Meribel, Courchevel of Champagny-en-V ?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

E4 is volledig uitgepijld. Mist op het 3 Vallees kaartje maar denk dat dat een foutje is; op het ‘Meribel only’ kaartje staat ie wel. Heb hem vorige week gereden en hij gaat nog altijd als de brandweer 8)

Wel dus deze zomer alleen bus op do, vrij en za. wat echt bagger is…

Net als dat Mt. Jovet dicht is…. Althans, de classic blauwe afdaling, de rode is veel minder mooi en mijn inziens de lange klim niet waard. En je mist zeker wel wat zonder Torrent de Bonrieu, mits je de skills hebt om hem te rijden. :wink:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zal niet ontkennen dat ik die classic blauwe wel heb gereden 2 weken terug (heb de afsluiting genegeerd, niet verstandig I know maar ik was al boven en had iemand in de verte ook zien rijden...). Vond het eerste stuk door het gras een beetje sketchy vanwege de hoge randen en de smalle geul, pedalen bleven regelmatig hangen op de zijkanten van het gras. Het stuk door het bos was niet goed te rijden vanwege de brandslangen (en maakte het ook meteen duidelijk waarom hij dicht was).

Torrent Bonrieu was in de eerste week dat ik er was nog wel open, alleen het midden stuk was dicht. Heb in de top sectie wel een paar keer moeten afstappen, sommige switchbacks zijn zelfs voor mijn maatje M 27,5" mini-spectral te krap. Op een van de bruggetjes heb ik de stevigheid van de reling (stok + touwtje) uitgeprobeerd door veel te hard en schuin de brug op te rijden, stuur bleef achter de reling hangen dus werd van de fiets gelanceerd en bleef in het touw van de reling hangen. Daar was hij net wel/niet op berekend :oops:
In week 2 heb ik dat alternatief gezocht wat ik hierboven beschreef, ook zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Haha je hebt wel goede avonturen beleefd. Leuk om te lezen. :-q
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Hoe zit dat eigenlijk met het eerste stuk E4 Top Down? Wilde hem afgelopen herfst helemaal rijden van top tot aan Brides les bains, maar het eerste rode stuk lijkt dood te lopen? Ik ben maar een eindje terug gegaan en heb het zwarte gedeelte gedaan.

Dit is de plek die ik bedoel:
Afbeelding

Vanaf dit punt is er alleen nog maar een veld met rotsen waar je met geen mogelijkheid overheen kunt fietsen...

Afbeelding

Klopt die rode route nog wel?

Ook de E10 nog gedaan, ja die was echt leuk! Beetje tricky af en toe met de herfstbladeren op het pad. Maar best redelijk te doen mits je remmen idd in orde zijn. :lol:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zie inderdaad dat trailforks daar niet meer klopt. De bordjes kloppen wel, als het goed is ben je dan ergens van de bebording afgeweken?
Dat rode lusje is niet meer, E4 volgt daar de zwarte 'Top Down'. Als je in de ridelogs van Part 1 kijkt op trailforks zie je ook vanaf 2020 geen logs meer.

Dit is mijn log: https://www.trailforks.com/ridelog/view/42096789/
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

S13 schreef: ma 12 december 2022, 01:04 Ook de E10 nog gedaan, ja die was echt leuk! Beetje tricky af en toe met de herfstbladeren op het pad. Maar best redelijk te doen mits je remmen idd in orde zijn. :lol:
vet btw! Nog gladder dus. Overantwoord hard kun je gaan daar.
Heb je ook een ridelog? Benieuwd wat je allemaal hebt gereden.

Zag dat er nu alweer een dik pak sneeuw lag...
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ik heb de GPS gevolgd, bordjes zie ik toch altijd over het hoofd. Maar goed, voortaan dus de zwarte route volgen :)
Geen ride log helaas.

E10 moest ik vanwege de bladeren behoorlijk inhouden, je weet immers nooit of er net een verkeerde steen onder ligt. Maar deze route was inderdaad een goede tip!

Mont Jovet was ook weer open. Heb nu voor het eerst ook die blauwe route daar gedaan. Maar het eerste stuk is erg lastig rijden, door de koeien helemaal stukgelopen en veel diepe geulen. Erg jammer, want de trail heeft zeker potentie.
Jurjanw
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 mei 2023, 11:47

Korte vraag aangezien ik antwoord niet helemaal kan vinden.
Als ik de bikemap kijk zie ik ook wel e-mtb routes, zijn die ook downhill te rijden op een normale enduro? Bijvoorbeeld als ik vanaf Pas Du lac 1 richting Courchevel wil over de VAE3 en VAE4 kan dat of is dat voor op en af ipv vooral downhill? Ik kan dit niet helemaal achterhalen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Nee, je zult dan (stevig) moeten klimmen. Bovendien, waarom zou je? Als je terug naar Courchevel wilt vanuit Meribel kun je de (welliswaar waardeloze) afdaling vanaf Saulire naar Courchevel rijden.

Of halverwege E4 (Top Down) over de weg via La Tania naar La Praz rollen en vanaf daar de lift pakken naar Courchevel.
Jurjanw
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 mei 2023, 11:47

DuReal schreef: wo 24 mei 2023, 15:19 Nee, je zult dan (stevig) moeten klimmen. Bovendien, waarom zou je? Als je terug naar Courchevel wilt vanuit Meribel kun je de (welliswaar waardeloze) afdaling vanaf Saulire naar Courchevel rijden.

Of halverwege E4 (Top Down) over de weg via La Tania naar La Praz rollen en vanaf daar de lift pakken naar Courchevel.
Ok helder dankjewel! Dat had ik nog niet helemaal uit de kaart gehaald. Het lijkt er op maar ik kan het mis hebben dat gebied minder aan elkaar gekoppeld is voor puur enduro (downhill) dan zoals in Morzine, Les Gets, Chatel en dat Meribel de beste uitvalsbasis is.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat is niet mijn ervaring. Vanaf de Saulire loopt er 1 afdaling helemaal naar La Praz (L'integral) die inderdaad niet heel spectaculair is, maar vanaf het middenstation net onder de Saulire kun je verschillende afdalingen naar Courchevel pakken. Eentje daarvan is sowieso wel de moeite als je van wat sprongen houdt. En je kunt ook helemaal naar Lac Bozel afdalen via die Integral. Daar kun je ook prima je remmen rood mee stoken.

Als je het echt hebt over de super lange enduro-trails, dus bijvoorbeeld die E4 top down, daar ben je ook wel een flinke tijd mee bezig. Als je dan eenmaal in Brides-les-Bains ben kun je inderdaad weer moeilijk in Meribel komen. Maar sowieso is het fysiek best pittig om daar meerdere van te doen, DuReal tipte om E4 en E7 op 1 dag te doen, us 2x met de shuttle bus. Ben je wel een dagje mee bezig.
Meribel zelf heeft als bikepark mijns inziens heel veel gave afdalingen. En Meribel, Mottaret en Courchevel kun je prima als 1 gebied zien, en alle afdalingen in dat gebied kun je echt niet in 1 of 2 dagen doen. En dan kun je ook nog richting Les Menuires. Maar Courchevel an sich is niet het mooiste stukje inderdaad.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zag dat de komende Enduro2 over de trails in Meribel gaat :-q
Plaats reactie