Beginnen met freeride/downhill

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Hallo,

Ik ben op dit moment 15 jaar (bijna 16), en wil graag met dowhill beginnen. Ik heb er verder geen enkele ervaring mee. Wel doe ik al enkele jaren aan xc mountainbiken. Ik zit er aan te denken me aan te sluiten bij een bmx vereniging om wat technieken voor downhill onder de knie te krijgen. Ook zit er een pumptrack in de buurt. Ik heb dus geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb al gelezen over weekenden waar je met een instructeur downhill kan oefenen, maar dat is op dit moment te duur voor mij. Ik ben wel van plan om een keer naar winterberg te gaan met wat vrienden, maar weet niet of dat handig is zonder downhill of freeride ervaring. Enige mensen die wat tips hebben, of weten of er ergens in gelderland lessen genomen kunnen worden?

Luuk

(edit) Zijn er downhillers die kunnen vertellen hoe jullie zelf zijn gestart?
Laatst gewijzigd door LuukG op za 19 november 2016, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Neem eens contact op met Licht Verzet in Nijmegen. Daar is het wel mogelijk om Freeride te oefenen.
http://www.lichtverzet.nl/pages/36/freeride-trainingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Ik heb al eerder op de website gekeken en zal een keer contact opnemen en kijken of ik een keer kan meedoen met een training. Het is alleen redelijk ver van mijn woonplaats af dus ik weet nog niet zeker of dat iets word.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Beginnen met bmx kan zeker geen kwaad. Hoe ik begonnen ben? Een keertje naar Filthy trails gegaan voor een clinic via dit forum. Dan leer je ook mensen kennen en kan je samen op pad. En toen kwam al snel een eigen fiets en wat meer bescherming(!!) (begonnen met een hardtail, ging in winterberg ook best prima)
Zeker als je 16 bent kan het nog lastig zijn, omdat je geen rijbewijs hebt.
Gewoon kijken of je hier via het forum een keer kan aanhaken bij mensen.

Winterberg (en ook Willingen) kan prima zonder ervaring. Maar zou ook zeker eens naar Filthy Trails kijken, leuk parkje om te beginnen (en open in de winter!)
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

maaf2 schreef:Beginnen met bmx kan zeker geen kwaad. Hoe ik begonnen ben? Een keertje naar Filthy trails gegaan voor een clinic via dit forum. Dan leer je ook mensen kennen en kan je samen op pad. En toen kwam al snel een eigen fiets en wat meer bescherming(!!) (begonnen met een hardtail, ging in winterberg ook best prima)
Zeker als je 16 bent kan het nog lastig zijn, omdat je geen rijbewijs hebt.
Gewoon kijken of je hier via het forum een keer kan aanhaken bij mensen.

Winterberg (en ook Willingen) kan prima zonder ervaring. Maar zou ook zeker eens naar Filthy Trails kijken, leuk parkje om te beginnen (en open in de winter!)
Ik heb daar ook een keer van op de website gekeken. Ik denk dat ik gewoon een keer wat geld opzij ga leggen, en een clinic ga nemen met vrienden in de zomer.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Filthy Trails kan je prima doen met je xc bike trouwens. Outlet shopping-center (Maasmechelen) om de hoek, dus misschien kan je je moeder wel strikken om je bij Filthy Trails af te zetten ;)
(Je mag daar overigens niet alleen fietsen, maar in het weekend zijn er vaak wel andere mensen, dus dat moet het probleem niet zijn)
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Is zeker wel verstandig om dan mijn clipless pedalen even te vervangen..
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

LuukG schreef:Is zeker wel verstandig om dan mijn clipless pedalen even te vervangen..
Dat is opzich wel een goed idee, geeft waarschijnlijk iets meer vertrouwen. Verder is het belangrijk dat je zadel makkelijk naar beneden (en naar boven) kan. Een dropper is natuurlijk ideaal. Heb je die niet, zorg dan in ieder geval dat je een snelklemming voor je zadelpen hebt, zodat je niet iedere keer met een inbussleuteltje aan de gang moet.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hey en welkom! leuk dat je ook interesse toont in de geweldige sport van am/dh/fr fietsen!
Ik zal je van te voren even waarschuwen dat dit wel een dure tak van sport is zowel in de aanschaf als in onderhoud en het beoefenen.

Je hebt namelijk een ''dure'' fiets nodig (gemiddeld duurder dan de beginnende xc fiets afhankelijk wat je er mee wil uiteraard), veel meer bescherming (fullface kniebeschermers en handschoenen wel aan te raden). Omdat je wat heftiger rijdt gaat ook sneller en meer onderdelen kapot aan je fiets. Deze wil je natuurlijk zo snel en goed mogelijk vervangen (upgrade?) om weer te kunnen fietsen. En dan uiteraard nog het vervoer om ergens te komen waar je n klein beetje kunt dh/fr/am fietsen, liftickets? en eventueel verblijfplaats?

Nu we dit gehad hebben is en blijft het wel een van de meest geweldige sporten die er is! het geeft je vaak zn waanzinnige adrenalinerush dat je eigenlijk niet anders meer wil. Waar je bij een fiets op moet letten is stevigheid en geometrie.
Ik zou je inderdaad ook aanraden om misschien eerst te huren en een lesje of wat te volgen. Dat kan dicht bij huis zoals bv filthy trails of je kan verder weg gaan richting winterberg of braunlage (willingen weet ik niet of ze les geven of niet) of je kan uiteraard een keer met mij/ons mee.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik en mijn vriendin zijn afgelopen zomer in Saalbach geweest, alle routes bijna gedaan en heelhuids naar beneden gekomen. Dit jaar willen we weer terug maar wel wat beter getrained. Vanaf het voorjaar wil ik wat meer de techniek gaan bij schaven. Vooral bij drops en springen merk ik dat we allebei nog terughoudend zijn.

Een failthytrails of winterberg kan hierbij helpen als ik het zo lees?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Absoluut. Filthy Trails is de hele winter open. Zeker iets om een keer heen te gaan. Liggen veel sprongen en niet al te moeilijke lijntjes.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

bmx is zeker een goede basis! Ik ben trainer bij een bmx vereniging en neem soms jongens mee van jouw leeftijd naar bv Winterberg of Willingen.. die knuppels hebben nog nooit op een downhill fiets gezeten en springen gelijk alles wat er is en nemen lachend de roadgaps.. dus techniek doet wonderen :-q

mocht je rechtstreeks naar de DH willen zou ik zeker met een ervaren rijder mee gaan zodat die je de tips en tricks kan vertellen.. het wiel zelf uit vinden kost je meestal wat bot breukjes of rem blokken :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cvoc schreef:
LuukG schreef:Is zeker wel verstandig om dan mijn clipless pedalen even te vervangen..
Dat is opzich wel een goed idee, geeft waarschijnlijk iets meer vertrouwen. ...
Als je alleen ervaring met clipless hebt, dan gaan platform pedalen je echt geen extra vertrouwen geven... :roll:


Vrijwel alle wereldbeker downhillers rijden ingeklikt, de paar uitzonderingen bevestigen de regel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Donderdag ga ik met een vriend een proeftraining doen bij een bmx vereniging. Hopen dat het wat word!
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Lars TB schreef:
Als je alleen ervaring met clipless hebt, dan gaan platform pedalen je echt geen extra vertrouwen geven... :roll:


Vrijwel alle wereldbeker downhillers rijden ingeklikt, de paar uitzonderingen bevestigen de regel!
Strak plan: Een beginnende biker vertellen dat hij het voorbeeld van world cup downhillers moet volgen... Maar we zullen hier maar niet een flat pedal vs clipless topic van maken, daar zijn al een paar honderd pagina's over volgeschreven.
Plaats reactie