Downhill bike zelfbouw *eerste test*

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Niels77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 18 januari 2013, 10:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX, Cube Hanzz

Ik zou bij de eerste echte test wel de nodige (zelfbouw) body-armour inzetten :winkie: Wanneer gaat het gebeuren, aanstaande vrijdag??
It's never too late to have a happy childhood!
downhill-robbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40

Ik zal mn verzekering vast inlichten dat ze een trauma helicopter paraat zetten, haha
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Vet. Dit is wel nog een keer of tig cooler dan zelf een frame afmonteren.
Hoe heb je dat gedaan met balhoofd? Vanaf een dikke buis afgedraaid naar de juiste maten ofzo?
En bottem bracket, dat simpel gehouden met een pressfit of ook nog draad getapt enzo?
Wat voor tolerantie had je uiteindelijk op eindresultaat vs tekening?

Doe je ook verzoekjes :-) ...kan geen alu lassen maar heb weleen mening over hoe mijn volgende frame eruit moet zien.....
downhill-robbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40

Met de balhoofd ben ik makkelijk geweest: deze heb ik van een bestaand frame afgehaald.

De bottom bracket is inderdaad pressfit, draad tappers van die maat heb ik niet

De tekening(en) (ik heb meerdere tekeningen naast elkaar gehouden) heb ik kwa hoek van zadelpen en voorvork exact aangehouden.
Ook de afstanden van wielas tot wielas en de verhouding trap-as.
De verhouding van de achterbrug icm de achtervering heb ik overgenomen van het originele frame,zodat ik zeker ben dat dat naar behoren werkt.


Ik zal nooit een frame voor een ander lassen, daar ik me dan verantwoordelijk hou voor letsel e.d.
Maar ik vind het wel een enorm compliment!
downhill-robbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40

inmiddels in Zoetermeer en bergschehoek wat tijd doorgebracht met de fiets.
(de zogenaamde shake-down)

De twee boutjes kwamen los van de achter remklauw, en mn zadelpen is iets te lang.

Boutjes inmiddels beter gemonteerd en de zadelpen moet ik nog inkorten.

Verder is de fiets goed in balans en de maten zijn nagenoeg perfect voor mijn lengte.

Binnenkort naar Winterberg voor een wat stevigere test :winkie:


de voorrem maakt wel een enorm jankend geluid bij stevig remmen, is daar iets aan te doen? de remblokjes en schijf zijn niet nieuw maar ook niet op.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

downhill-robbie schreef:inmiddels in Zoetermeer en bergschehoek wat tijd doorgebracht met de fiets.
(de zogenaamde shake-down)

De twee boutjes kwamen los van de achter remklauw, en mn zadelpen is iets te lang.

Boutjes inmiddels beter gemonteerd en de zadelpen moet ik nog inkorten.

Verder is de fiets goed in balans en de maten zijn nagenoeg perfect voor mijn lengte.

Binnenkort naar Winterberg voor een wat stevigere test :winkie:
Nice, vergeet de GoPro niet als je naar Winterberg gaat 8)
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

janken bij remmen: ontvetten, caliper opnieuw instellen, toch nieuwe blokjes.

Maar gaat dat voorwiel 't wel houden? Dit spaakpatroon geeft wel meer piekbelastingen in de velg dan een normaal patroon.
downhill-robbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 maart 2016, 10:40

Kjiratsiekoedel schreef:janken bij remmen: ontvetten, caliper opnieuw instellen, toch nieuwe blokjes.

Maar gaat dat voorwiel 't wel houden? Dit spaakpatroon geeft wel meer piekbelastingen in de velg dan een normaal patroon.
we gaan het gauw zien :winkie:
Gebruikersavatar
K00li79
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: za 21 november 2015, 14:18

Super project! Ook wel eens aan gedacht om zelf een frame te bouwen. (Maar dan meer xc) deze ziet er zwaar uit. Maar zal met alu wel meevallen. Wel erg mooi resultaat en natuurlijk uniek!
Don't study me…
-
You won't graduate…
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

downhill-robbie schreef:

de voorrem maakt wel een enorm jankend geluid bij stevig remmen, is daar iets aan te doen? de remblokjes en schijf zijn niet nieuw maar ook niet op.
Prachtig dit, wel je eigen frame in elkaar lassen maar een rem stil krijgen dat is dan weer niet aan je besteed. :-D

Mijn methode als de remmen vervuild zijn:

Schijven schoonmaken met remmenreiniger en de blokjes brand ik schoon met een mini brander van Skandia. Dat ding kost je nog geen tientje en ik krijg altijd mijn remmen weer stil als ze op een of andere manier vervuild zijn.
Nieuwe blokjes brand ik ook altijd even in, ze zijn dan direct klaar voor gebruik en hoeven niet ingeremd te worden.

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik spaar dat tientje uit en gebruik het gasfornuis. Maar jouw brandertje is ook voor de crème brulée wel handig!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Niet iedereen heeft een gasfornuis. Ik heb nu een inductiekookplaat en ik mis het gasfornuis ook om die reden :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

zonoskar schreef:Niet iedereen heeft een gasfornuis. Ik heb nu een inductiekookplaat en ik mis het gasfornuis ook om die reden :)
Same here. :-D
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Dat inbranden, paar tellen in de vlam? Zwart en dan nog 3 minuten?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Blokjes worden nagenoeg niet zwart maar ze stoken gewoon lekker heet. Ik hou dat brandertje er ongeveer 2 minuten op ofzo. De gasflam is ook maar klein dus constant over de remvoering bewegen.
Plaats reactie