Dirt-jump of BMX

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Met een BMX-dirt track (Ruigenhoek in Utrecht) in mijn "achtertuin" en Bikepark Utrecht redelijk dichtbij (als ik het durf ;).
Ben ik voor de fun aan het kijken naar een fiets die voor dit soort terrein plezier kan opleveren.
Een beetje klooien over de stoepje in de buurt is overigens ook leuk maar niet het doel.

Ik zal het meeste rijden op het BMX track... daarmee lijkt een BMX fiets een logische keuze. Echter heb ik alleen achtergrond op een mtb en lijkt het me handig om de ervaring die ik opdoe met een dirt-bike te kunnen gebruiken op de XC-trails in de buurt.
En ik heb zicht op een goede deal ;).

Ik heb niet de ilusie dat ik ook lastige tricks zal beheersen... een beetje airtime is al heel wat :).
Competitie rijden lijkt me ook niet aan de orde.

Wat is verstandig... met welke fiets ga ik het meeste plezier beleven?
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Heb vorig jaar een DJ gekocht. Nog niet heel veel gebruikt maar zet hem ook ik op Filthy Trails e.d. Dat gaat makkelijk. Gooi even een Rocket Ron of Nobby Nic er op en gaan.

Dus ik kies voor DJ.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ik denk dat bij zowel een BMX als Dirtjumper de opgedane skillz goed te vertalen zijn naar een MTB.
Maar qua vergevingsgezindheid ligt een DJ (door de wielmaat) dichter bij een MTB dan een BMX.
Als ik zo je startpost lees denk ik dat een DJ jou sneller het gewenste gaat opleveren dan een BMX...
Wil je toch wat meer uitdaging dan kies je een BMX
If you wanna ride....
Nijkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 september 2015, 10:28

Hi,

BMX ruigenhoek is zeker geen Dirtbaan, maar een BMX racetrack. daar past dan ook het beste een BMX racer bij. Ik weet niet of je met een dirtjumper voldoende snelheid kan halen qua verzet.

Met een MTB op Ruigenhoek kan natuurlijk wel, maar is lang niet zo leuk als met een BMX.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Bedankt voor de tips!

Inderdaad ruigehoek is meer een racetrack... Dat maakt wel een verschil.
Haal je met een DJ bike met versnellingen ook je verzet niet?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nijkamp schreef:BMX ruigenhoek is zeker geen Dirtbaan, maar een BMX racetrack. daar past dan ook het beste een BMX racer bij. Ik weet niet of je met een dirtjumper voldoende snelheid kan halen qua verzet.

Met een MTB op Ruigenhoek kan natuurlijk wel, maar is lang niet zo leuk als met een BMX.
Overbrengingsverhoudingen kun je gewoon aanpassen, is zo om te rekenen wat je op een dirt MTB moet zetten om hetzelfde te rijden als met een BMX. (Op m'n dirt MTB is het verschil in afgelegde afstand per crankomwenteling <3cm met m'n BMX, Fourcrosser heeft 2x hogere en 2x lagere overbrengingsverhouding)


Beide hebben voor en tegens. Een dirt MTB is makkelijker te rijden en vergevingsgezinder dan een BMX die met een 74deg stuurhoek alle kanten op wil en ook in de lucht een stuk minder stabiel is... Dat is gelijk ook het nadeel, het een beetje een bakfiets in vergelijking met een BMX en vooral op rhythm sections voor een BMX ben je echt in het nadeel...

Ik heb van Ruigenhoek alleen foto's gezien en dat ziet er eerlijk gezegd niet zo extreem uit voor een BMX racetrack.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Dirt jumper is beter te combineren met een echte mtb, ik heb zelf een tijd zowel mtb als bmx (street en trails, geen race) gereden en elke keer dat ik van de ene naar de andere fiets ging was het weer wennen, mede om die reden overgestapt naar een vrij kleine dj fiets met 26 inch wielen (tonic howie) en dat ging in dat opzicht een stuk beter.

Vond het achteraf vooral met trails een heel stuk relaxter dan die kleine fiets al was het wel bijna een bmx (khe slick achter/kale FF voor, starre vork, zadel op zijn laagst).

Afbeelding
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Ik zou toch voor een dj/dirtbike gaan. Is zeker makkelijker en sneller wennen als je vanaf de mountainbike komt. Daarnaast is hij wat breder inzetbaar IMHO.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Bedankt! Ik ga me eens oriënteren :)
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik ben bmx trainer (oud bmxér en nu mtbér) en kan me alleen maar aansluiten bij het geen allemaal al gezegd is..

zonder te veel op de details in te gaan; dirt jumpertje halen.. de meeste mtbérs die bij ons lid zijn voelen zich ook meer thuis op een cruiser (24inch) ipv een bmx (20inch)..
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Had ook eens dezelfde vraag en een topic over gemaakt, wellicht staat er nog informatie wat voor je in:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=104793" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is de keuze ook op een DJ/4X gevallen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Ik ben alweer een stuk verder; en heb een nieuwe vraag:

Single speed of geared?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Singlespeed...

1) Meer heb je voor een BMX baan eigenlijk niet nodig,
2) Wat er niet opzit kan ook niet stukgaan,
3) In principe kun je met singlespeed naaf een sterker wiel bouwen (dishing LH/RH hetzelfde).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Na een beetje speuren op het internet (en één keer kijken bij een leuk uitziende fiets die toch een beetje gaar was) heb ik een fietsje gekocht.
Niet de lichtste of allermooiste maar volgens mij een leuke fiets om eens oefenen.

Afbeelding

Let the games begin....

Ps. crappy foto van gisteravond... maar het resultaat is duidelijk.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Kan het aan mij liggen, maar ik heb nogal wat moeite om goede webshops te vinden waar ze dirt jump bikes verkopen.
Iemand nog tips?
Plaats reactie