Spectral versus Strive voor Enduro Races

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Ik wil komend seizoen wat meer races gaan doen, zowel DH als Enduro. Ik heb momenteel een Canyon Torque Ex (170/180 mm) die beide categoriën aan zou kunnen maar in geen van beide een ster is. Daarom ben ik een DH aan het opbouwen en maakt de Torque, als ik het over mijn hart kan verkrijgen, plaats voor een goede enduro bike. Dat wordt of een Spectral of een Strive.

Ik twijfel tussen deze twee modellen: de Spectral 7.0 https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... -0-ex.html en de Strive 6.0 Race https://www.canyon.com/mtb/strive/2016/ ... -race.html

Ik weet dat de Strive als de ultieme enduro wordt gezien, maar lees ook veel goede verhalen over de Spectral. What to do, what to do... tips iemand?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Team van Canyon zelf rijdt/reed altijd zijn Enduro races op de Strive (Fabian Barel).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

aurelius schreef:Team van Canyon zelf rijdt/reed altijd zijn Enduro races op de Strive (Fabian Barel).
Klopt inderdaad. Zijn gewoon allebei zulke mooie fietsen :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef:Team van Canyon zelf rijdt/reed altijd zijn Enduro races op de Strive (Fabian Barel).
Incorrect voor Canyon Factory Enduro...

Joe legt uit waarom een Spectral...
Afbeelding

Zal er voor een groot deel vanaf hangen waar je rijdt. Ik heb geen wedstrijd meters gemaakt, wel EWS stages in de alpen gereden en stages in Belgie. In het eerste geval wilde je gewoon een mini DH fiets en niets minder, in het tweede geval ben ik daar niet zo zeker meer van...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Is een uitzondering.
Strive is de eerste keus.
https://www.canyon.com/nl/mtb/strive/" onclick="window.open(this.href);return false;.
https://www.canyon.com/nl/experience/pr ... duro-team/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -15-49698/" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Dat filmpje had ik idd gezien Cheetah, was voor mij ook de reden dat ik over een Spectral aan het denken was. Denk dat de Strive het toch wint in deze zaak... gelukkig heb ik nog wat denktijd ;)
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Zoals hierboven al gemeld:

EWS is een soort van Mini-DH
Enduro voor ons stervelingen vaak niet. (al kun je als sterveling uiteraard gewoon mee doen aan EWS)

Ik heb wat Enduro wedstrijden gedaan in
-Belgie: Meesal niet echt heftig, her en der een mooiere passage
-Frankrijk (Vogezen): Niet heel heftig, her en der een fijne uitschieter in een trail
-Zwitserland: Sommige stages wat heftiger, sommige stages ook niet.
-Finale Ligure: Behoorlijk bruut

Voor vrijwel alle locaties was een fiets met een goede lockout/klim kwaliteit essentieel.

Dus het ligt heel erg aan waar en wat je wilt racen! Use the right tool for the right job!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Heb zelf ook een dh bike en wil er iets 'fietsbaars' bij. Gaat voor mij de spectral worden, omdat ik ook gewoon in Nederland er leuk mee wil fietsen. Strive is wellicht beter voor het 'echte' enduro. Maar voor echt naar beneden fietsen heb ik de downhill bike.... En op 140 kan ik denk ik ook prima beneden komen, zeker in Ardennen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik zou naast een DH bak zeker voor de Spectral gaan. Heb zelf een tijd een Giant Reign gehad (de nieuwe, volgens velen een van de betere enduro bikes), en vond het een compromis van net niets. Naar beneden komt hij niet in de buurt van mijn DH, naar boven is het gewoon een lompe tank, niet echt leuk. Heb je veel liever een leuke trail bike als de Spectral lijkt me. Zeker als je de EX versie neemt, met net nog wat steviger vork.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Een en ander is nogal afhankelijk van het terrein waar je rijdt, je rijstijl, je persoonlijke voorkeur, hoe fit je bent etc.

Als ik nog in Nederland zou wonen en al een DH-bike zou hebben, zou ik ook naar de Spectral (EX) neigen.

Maar ik woon niet in Nederland, heb geen DH-bike en rijd alles op mijn Giant Reign (vergelijkbaar met Strive?). DaanJ noemt het een lompe tank. Dat is tegelijk waar en niet waar. De Reign daagt mij uit om harder te rijden, fitter te zijn, de grens op te zoeken. Ik ben behoorlijk fit en vind klimmen op de Reign geen enkel probleem. Lompe tank? Het vereist wat meer lichaamstaal. Een goede core stability is essentieel. Ik heb nog nooit zo veel lol gehad op een mountainbike. Ik heb met de Reign bijna al mijn PRs verbeterd, zowel omhoog als omlaag. Maar het is ook waar dat als ik een keer een mindere dag heb (moe, gestresst, verkouden) een XC-rondje na werktijd wel een hele klus is op de Reign. Ik vind dat niet zo'n probleem, het motiveert mij om gezond, sterk en fit te blijven.

In het licht van bovenstaande, en het feit dat de vraag specifiek over endurowedstrijden gaat, zou een Strive of iets soortgelijks dus wellicht toch meer zinvol zijn, want wedstrijden rijden betekent fit zijn voor de klimmen/transities en zo hard mogelijk omlaag rijden, toch?
Fishb8
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 15:14
Mijn mountainbike: Canyon spectral 7 Ex '15, Kona Lava dome 29'r commuter on slicks

Twijfelde begin dit jaar ook tussen deze twee modellen, gelukkig het geduld op weten te brengen tot een test dag te wachten.. Waar ik beide fietsen aardig aan de tand heb kunnen voelen, met 't oog op allround (woon in NL) uiteindelijk voor de Spectral gekozen, deze voelde lichter / behendiger / sneller aan. Tevens zag ik het pionieren met de Strive's shapeshifter niet zo zitten aangezien dit mijn eerste FS bike zou worden.

Ben tot nu toe zeer tevreden met de fiets! Heb er een iets smallere high-rise opgezet en de voorvork voorzien van een bottomless token. Kortom in mijn beleving een super fiets ;-)

Snap dat het voor jou een lastige keuze is, aangezien je beide uiteinden van de canyon FS line in je bezit heb.. Probeer ze ergens te testen of wacht ook tot de volgende test dag waar Canyon aanwezig is :~
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Goed commentaar allemaal en precies de punten die ik in mijn hoofd heb. Ik fiets het meeste in DE, BE en FR. Daar zal 9/10 keer de Spectral (ik kijk naar de 7.0 met 150 mm pike) voldoende zijn en dus dacht ik ook aan die bike. Aan de andere kant, wil ik in de toekomst ook meer heftige enduro races doen zoals bijv in Finale of dnigen als de Mega. Daar is een Strive waarschijnlijk echt wel fijner, hoewel het ook op de Spectral wel te doen zal zijn.

Ik heb de Canyon Nerve overigens verkocht en de Torque gaat er ( om redenen die DaanJ aan de Reign toedicht) uit. Met het geld dat ik met de verkoop van deze fietsen ophaal komt dus of de Spectral of de Strive er.

Ik denk dat ik me moet afvragen: hoe vaak ga je grovere enduro's fietsen? Het werkelijke antwoord daarop weet ik niet, hoewel ik graag wil roepen: veel!
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

nielsvk schreef: In het licht van bovenstaande, en het feit dat de vraag specifiek over endurowedstrijden gaat, zou een Strive of iets soortgelijks dus wellicht toch meer zinvol zijn, want wedstrijden rijden betekent fit zijn voor de klimmen/transities en zo hard mogelijk omlaag rijden, toch?
Goed punt ja. Zooo moeilijk. Feit dat Strive de demper kan redcuren tot 137 mm achter pleit ook wel voor een Strive. Dat zorgt ervoor dat ie in de Ardennen niet gelijk een overkill is.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

R00kie schreef:Feit dat Strive de demper kan redcuren tot 137 mm achter pleit ook wel voor een Strive. Dat zorgt ervoor dat ie in de Ardennen niet gelijk een overkill is.
Meh. Persoonlijk vind ik dat soort systemen weinig toevoegen (behalve een extra hendel op je stuur dan). Ik heb dit ervaren op een Cannondale Jekyll welke een soortgelijk systeem heeft.

Op echt technische XC-trails en klimmetjes biedt 160mm veerweg bizar veel tractie. Je walst overal overheen (zei er iemand 'tank'?). Waarom zou je de veerweg dan beperken. En voor korte steile technische klimmetjes kun je met je lichaamshouding veel bereiken. Op een afwisselende trail is dat veel simpeler en effectiever dan naast schakelen en je dropperpost bedienen, ook nog eens je shapeshifteremote te moeten bedienen.

Op langere niet-technische klimmen is een trail switch (welke demper heeft 'm niet tegenwoordig) die wat low speed compression toevoegt voldoende om wat hoger in de veerweg te rijden en daarmee effectief een klimvriendelijkere geometrie te bereiken.

Aan de andere kant zit het shapeshiftersysteem misschien ook niet in de weg, dus lekker boeien.

We dwalen af...

Nogmaals: een Spectral is een hele logische keuze voor iemand in Nederland.
Maar ook nogmaals: hoe beter (fitter, sterker, vaardiger) je zelf bent, hoe minder het nadeel ('slechter klimmen') van een Strive opvalt, en hoe meer het voordeel van een Strive ('beter dalen') opvalt.
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

Grootste voordeel dat ik zelf ervaar van de Shapeshifter is het feit dat het bottom bracket omhoog komt. Hiervoor is technische klimmen echt heel veel makkelijker. Geen pedal strikes en dergelijken. De klim stand op de demper gebruik ik niet. Ten opzichten van mijn 2010 Specialized Enduro is de Strive in de XC stand een echte klimgeit.
Spectral zal ongetwijfeld een hele goede fiets zijn, maar de 2 gezichten van de Strive maken deze voor mij een complete fiets. Moet wel toegeven dat ik ook nog een Nerve heb en een Torque, dus hoef ook geen "een fiets voor alles" te hebben.
"Sta op en fiets!"
Plaats reactie