RAMPAGE!!!!!

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja blijft een lastig dilemma. Het is echt gaaf om te zien wat er technisch mogelijk blijkt te zijn met de juiste fiets en de juiste rijder... Ik hoop dat hij goed verzekerd is idd want zoiets gun je deze rijders niet.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is VS hè, dus goed verzekerd zal hier wel een crowdsource pagina betekenen. Ik geloof dat een gewonde rijder uit 2013 ook nog steeds probeert zijn ziekenhuiskosten bij elkaar te schrapen.
Maar ongeacht wat Red Bull hier mee van doen heeft; uiteindelijk zijn het wel de rijders zelf die beslissen dat ze mee willen doen. En die rijders weten ook dat er weinig vergoed wordt, weinig te winnen is en dat de lat gevaarlijk hoog ligt. Het is niet zo dat ze zijn gelokt met valse voorwendselen oid.
Sowieso lijkt het me wel verstandig om als beroepsrijder met een riskant beroep te zorgen voor een goede verzekering.
De rijders hadden ook als 1 groep van Red Bull kunnen eisen dat ze pas gaan rijden als ze verzekerd zijn. (Of zoals iemand op Pinkbike al voorstelde: Dat eisen als ze voor de start aan het aftellen zijn en pas gaan rijden als je een getekend document hebt gekregen.)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

In "The crash Reel" over het ongeluk en de revalidatie van snowboarder Kevin Pearce wordt dit punt ook belicht. Trucjes moeten telkens hoger, sneller, spectaculairder etc. om de concurrentie voor te blijven en de kijkers (en daarmee sponsors) tevreden te houden.

Je kan niet van dit soort gasten verwachten dat ze zo ver vooruit denken. Denk ook dat de verzekering bij deze 'levensstijl' onbetaalbaar is.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Red Bull zou als verantwoordelijke organisatie een verzekering verplicht moeten stellen voor deelname. Of als dat voor de individuele sporters niet te betalen is, zelf iets aanbieden danwel met eigen verzekering garant staan. Zoveel incentive richting onverzekerde ziekenhuiskosten is eigenlijk (in onze cultuur dan) onverantwoord. Naast de kosten is er natuurlijk ook het lichamelijk leed. Dat ligt wat ingewikkelder. Moet Red Bull bepaalde lijnen en trucs verbieden? Dat gaat een beetje tegen het idee van de sport waar deze gasten voor leven in.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Robertdj schreef:In "The crash Reel" over het ongeluk en de revalidatie van snowboarder Kevin Pearce wordt dit punt ook belicht. Trucjes moeten telkens hoger, sneller, spectaculairder etc. om de concurrentie voor te blijven en de kijkers (en daarmee sponsors) tevreden te houden.

Je kan niet van dit soort gasten verwachten dat ze zo ver vooruit denken. Denk ook dat de verzekering bij deze 'levensstijl' onbetaalbaar is.
+1
Ik vond dit een vrij heftige docu. :o
Ik ben het wel een soort eens met Suravida eens, Uiteindelijk kiezen ze er zelf voor om te gaan rijden. Maar eigen schuld dikke bult voelt ook weer wat kort door de bocht.

Het blijft, zolang de rijders heel weer beneden komen, voor mij een prachtig event om te kijken.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ja, die docu kwam bij mij ook flink binnen als fervent snowboarder...

Eigenlijk zuigt het Amerikaanse Health systeem natuurlijk ook waanzinnig. Als Nederlander heb je toch meer recht op gezondheidszorg dan de gemiddelde Amerikaan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wie hebben er hier ervaring met een (aanvullende) verzekering die ziektekosten afdekken voor high-risk sports voor de USA, en dan wel eentje die professional sports & competition niet expliciet uitsluit...? Het wordt lastig om te claimen dat je uitgegleden bent in het zwembad :roll: wanneer het viral gaat op Youtube dat je 20m een ravijn in dondert...

De (dubieuze) rol van Red Bull in deze is volgens mij inmiddels algemeen bekend.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Geheel met Cheeta eens.

Daarbij: enig idee wat een verzekering kost voor een (zeer) hoog risico sport?
(Als je voor dat soort "grappen" al een een verzekering kan afsluiten...)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Zoiets kan Red Bull toch wel verplicht stellen en controleren.... Klein beetje administratie, maar voorkomt een hoop onnodige medische kosten voor de atleten.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Duidelijk! Maar dat moet dan toch een of ander gesubsidieerd gebeuren zijn? Kost bijna minder dan maandje zorgverzekering hier... :o

Ik doelde overigens meer op iets wat niet alleen de medische kosten dekt maar ook (vooral) alles daarna (in NL termen en aov.. (Oid)). Eenmaal het ziekenhuis uit stoppen de kosten niet....
StAlTiCa
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

cheeta schreef:Wie hebben er hier ervaring met een (aanvullende) verzekering die ziektekosten afdekken voor high-risk sports voor de USA
Mijn reisverzekering, destijds via Van Klaveren Stigter (is nu geloof ik DrieKleur), dekte MTBen, buiten Europa, en ook bij competitie. Paar keer in Frankrijk gaan liggen en eea gescheurd/gebroken en vorig jaar ook in Zuid Afrika geweest- hun dekking was voldoende. Van vrienden weet ik dat het per verzekeraar enorm verschilt of MTBen (evt. in competitieverband) wel of niet als 'extreme' sport gezien wordt. Belangrijk is IMHO dat je een passende reisverzekering regelt, want ziektekosten worden toch slechts tot Nederlands niveau vergoed.
Stamppot with weaksauce!
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Het lijkt mij dat de ziektenkosten verzekeraars niet in de rij staan om dit soort activiteiten te dekken, als je al vanuit gaat hoe moeilijk ze nu al doen. :roll:

Een keertje vallen met de mountainbike of tijdens het snowboarden kan iedereen overkomen en zal niet zo'n probleem zijn. Het vrijwillig van een klif afspringen op een fiets is daarentegen toch echt iets heel anders :-{

Ik heb de rampage zelf niet live gezien, ik was aan het werk, maar persoonlijk vind ik dit toch echt te over. Bij mensen die een zo'n extreme hang hebben naar gevaar (en dus behoefte hebben aan een dergelijke adrenaline piek), klopt het niet geheel in hun bovenkamer lijkt mij. Hier speel je toch echt met je leven. Dit vind ik niet te vergelijken in het naar beneden rijden in een bikepark, natuurlijk kun je ook daar te grote risico's nemen en uiteraard is er altijd het gevaar dat het niet goed kan aflopen, maar er zijn grenzen.
Ik ben dan ook geen voorstander van dit soort evenementen met een dergelijke publiciteit. Als zij met hun leven willen spelen, ok, dat is hun keuze, vrijheid, blijheid, je houdt het toch niet tegen, maar niet aangemoedigd door een of andere sponsor, zodat het wel heel waanzinnig cool wordt gemaakt om je van een berg te gooien.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

julie schreef:... zodat het wel heel waanzinnig cool wordt gemaakt om je van een berg te gooien.
:winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Julie, sponsor of geen sponsor, je hebt mensen die zo fanatiek zijn (en ervaren, en talentvol), dat een gewoon parcours niet meer volstaat. De drang naar meer blijft, en dus gaan ze extremere dingen opzoeken. En ja, soms gaat dat gepaard met ongelukken. Ze kennen echt wel de risico's, maar de drang naar meer overwint.

Hier bijvoorbeeld een filmpje over freeride snowboard: https://www.youtube.com/watch?v=JbqEVCQ6asU" onclick="window.open(this.href);return false;

De beste man zegt op het begin: "ik was bijna dood, waar ben ik mee bezig?". Terwijl ie aan het einde zegt: "Sindsdien ben ik elke editie gevallen. Om eerlijk te zijn moet ik mezelf iets bewijzen."

Voila, de kern van het verhaal waarom een evenement als Rampage bestaansrecht heeft in de ogen van de rijders zelf. Dat het anders georganiseerd kan/moet worden staat buiten kijf. Liever geen single-day event maar verspreid over meerdere dagen. De druk is te hoog, niet alleen omdat het maar 1 dag is maar ook live te volgen. Neem het hele gebeuren op, maak er een edit van, en na afloop dat uitbrengen. Haalt de druk wat van de ketel bij de rijders..
Plaats reactie