Downhill/freeride mtb kopen -- advies --

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En zo zijn er wel meer hardtailrijders die het wat pittigere werk niet schuwen ;-) : https://vimeo.com/61060739" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op zich is er een argument om hardtail te rijden, zoals maaf2 al aangaf. Je wordt gedwongen om veel meer over lijn keuze na te denken en niet als een zak aardappelen ergens over te denderen in de hoop dat de fiets het wel voor je oplost. En dat type zie je meer dan genoeg in ieder bikepark...

Dat kan een bewuste keuze zijn. Maar als je echt een DH fiets wilt, of hetgeen wat daar zo dicht mogelijk bij zit maar nog fietsbaar is, dan kom je als alternatief toch niet echt uit op 29" en hardtail volgens mij.

Dat is eerder een benadering van de compleet andere kant; je kunt er hier leuk mee uit de voeten en je kunt er ook technische trails mee beneden komen. Als het veel low-speed draaien en keren is dan zul je an sich geen eens zo heel veel toegeven, op het moment alleen dat je op een half-degelijke DH of Enduro track de remmen kunt openen dan ben je alleen met je 29" hardtail wel compleet gezien (zolang skills zich op een vergelijkbaar niveau bevinden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Vince1812
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 augustus 2015, 21:10
Mijn mountainbike: Stereo 140 HPA SL 650B

Is er iemand die ervaring heeft met een cube fritzz 2015? Zo ja? Hoe bevalt de fiets? wat zijn voor jou de plussen en de minnen?
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Na jullie adviezen en opmerkingen denk ik toch dat het beter is om te gaan voor een enduro, zodat ik ook nog de lokale rondjes kan rijden en dan misschien later te gaan voor een echte DH.

Ik heb nu twee fietsen gezien welke mij wel aanspreken, hieronder de genoemde fietsen.

- specialized enduro Comp.
http://link.marktplaats.nl/m961577578" onclick="window.open(this.href);return false;

- kona coiler
http://link.marktplaats.nl/m938053652" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie ervan ?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik geloof dat die enduro nu niet echt een fiets is voor het genre Enduro
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Sorry (vlugge) Japie Carbon, maar hier kan ik echt helemaal niets mee
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Enduro is een term die gejat is van de motorsport maar inmiddels verstaat men er iets anders onder in mtb kringen dan toen dit model van Specialized zijn naam kreeg. Dit is een XC/trail fiets met (even uit mijn hoofd 130mm veerweg), het is ook een oudje, meer dan 10 jaar en dat is hoogbejaard in mtb land.

De Kona is een interessante fiets met een bijzonder veersysteem dan Kona een aantal jaren gebruikt heeft. Het is ook een erg grote maat en dat wil je bij dit soort fietsen meestal niet of je moet in de richting van de twee meter gaan (en dan nog)...

Wat is budget eigenlijk?
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

George, bedankt voor je bericht

Mijn budget ligt rond de 1000 euro

Gr Rob
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Kijk of je ergens een tweedehands cube stereo (vorige model) kan vinden! Iemand die er beetje realistisch bedrag voor vraagt hoeft er niet heel veel meer dan 1000 euro voor te hebben. Prima fiets voor zowel Nederland als Winterberg bv
(En ja, op beide een compromis, maar dat houd je met elke fiets die je zo breed wilt inzetten).
Zelf fietste ik er mijn lokale rondje xc mee, maar heb er ook in Zwitserland serieus mee gedownhilld.

Edit: staan er 2 in maat L op marktplaats voor <1000 euro.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Hier kan ne nog wel in nl mee fietsen, Winterberg gaat zeker ook lukke !

Nicolai Helius ST
€ 950,00
http://link.marktplaats.nl/m960839573" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Is dit wat voor je: http://bikemarkt.mtb-news.de/article/59 ... -slayer-50" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan het slechter treffen ;)
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Thanks Kusanagi,

Ik heb de verkoper een bericht gestuurd, heb je vaker zaken gedaan via deze site ?

@maaf2 - ik heb even zitten zoeken maar helaas niet mijn maat

@ datang - ziet er ook goed uit, maar is denk ik ook al wel een oudje ??
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

deROBofderonder schreef:Thanks Kusanagi,

Ik heb de verkoper een bericht gestuurd, heb je vaker zaken gedaan via deze site ?

@maaf2 - ik heb even zitten zoeken maar helaas niet mijn maat

@ datang - ziet er ook goed uit, maar is denk ik ook al wel een oudje ??
1: Ik ook, is goed gegaan. Was een nieuwe Lyrik en die is netjes hier aangekomen.

2: Wel oud maar die dingen zijn wel behoorlijk onverwoestbaar. Staan ook wel wat 'versere' op mtb-news voor 1500-2000 euro. Erg fijne fietsen.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Bikemarkt, tot nu toe alleen maar goede berichten.
Als verkoper moet je je aanmelden met huisadres en alles (voor 5 euro was het geloof ik)
Je wachtwoord wordt naar je huisadres verstuurd per (ja ja) een brief.

Dus op die manier weet men 'zeker' dat de verkoper een fysiek adres heeft en waar dat is. Nigeria is uitgesloten ;)
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Bij deze allemaal bedankt voor al het advies, ik heb gisteren de Nicolai opgehaald.
Ik heb ook contact gehad met die kerel in Duitsland maar dat ging nogal moeizaam.

Gr Rob
Plaats reactie