Big 5 bike challenge Oostenrijk

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe die Big5 nu in elkaar zit. Is het idee dat het verschillende trails zijn die met een soort 'verbindingsroutes' aan elkaar zijn geknoopt? En is er ergens echt een duidelijk overzicht van de trails? Ik wordt er tot nu toe niet echt wijs uit...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo zit het inderdaad in elkaar. Je gaat van trail naar trail, van lift naar lift.
Er zijn bordjes, er zijn kaarten lokaal te krijgen, met alle paden en pistes en liften erop, en op de website van Saalbach Hinterglemm staan ook kaarten. Dus: don't worry, wijst zich vanzelf.
Er zijn fietsen te huur, zo ongeveer elke grote skishop aan de basis van elke lift is in de zomer bikeshop, er is volop materiaal te koop en te huur.

Met je XC-fiets is alles bergop te fietsen, kun je de lift eventueel overslaan (ja, je kunt zelfs fietsen naar de start van de Huckelberry Finn trail op de foto hierboven (zo onthoud ik die)), en kun je de lichtere downhill strecken fietsen. Gewone uitrusting volstaat, als je met beleid goed af kunt dalen.

Met je AM-fiets kun je naarmate de veerweg vordert bergop overal met de lift, of je loopt eens wat, net aks iedereen, en dan bergaf knallen. Integraalhelm en goede bescherming zijn dan vereist. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, durft en kunt.

Het hangt er dus maar vanaf met welke fiets en welke instelling je naar Saalbach Hinterglemm gaat, er is voor iedereen wat wils. Ga je gewoon XC-en, of ga je om te downhillen? Voor alle wensen zijn er passende parcoursen qua moeilijkheidsgraad. En er zijn zelfs cursussen. Net zoiets als skiles, voor beginners tot gevorderden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik zit begin augustus ook 2 weken in Saalbach samen met mijn vriendin. Mijn vriendin is alleen wel wat bang op de fiets als het te steil is of er flinke rotspartijen liggen. Is deze challenge wel geschikt voor ons beide of is het handiger om een dagje alleen op pad te gaan?
Ik heb zelf een nieuwe Spectral besteld dus dat moet goed komen. Mijn vriendin rijdt een Bulls Wild mojo met 130 mm dus aan de fietsen zal het zeker niet liggen.

In Nederland / Benelux rijden we normaal XC routes.We wonen in Vlijmen en ik heb haar inmiddels al wat laten oefenen met rockgardens en boomstammen op de wielerbaan in Nieuwkuijk wat goed is voor het vertrouwen. Maar ik vraag mijzelf wel af of het verstandig is om een "beginnende" van deze trials af te laten fietsen. Zit er aan te denken om wat beschermende kleding aan te schaffen voor haar en probeer haar nog wat te coachen om haar wat meer zelfvertrouwen te bezorgen op de fiets.

Wat denken jullie? niet doen, wel doen of misschien een andere route?

Eerste keer samen naar de Alpen dus als jullie nog wat voorbereidings-tips hebben hoor ik die ook graag :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewoon beginnen (met oefenen) op de family/flow-afdalingen, bv de Milka line. Dat kan zelfs op de racehardtail nog. En zo zijn er nog wat makkelijke afdalingen. Dan heb je snel genoeg in de gaten wat je leuk vindt en wat je kunt, daarna zie je wel of je de Big 5 gaat doen.
Als het niet aan de fiets zal liggen kan het altijd nog aan de berijder liggen, he :winkie: ? Die moet soms even wennen (ik liet ook alle gaps links liggen, niets om je voor te schamen. In mijn geval was mijn fiets (100mm veerweg) er totaal ingeschikt voor, en ik kan niet echt springen/vliegen. Een drop van een meter is voor mij maximaal. Een te overbruggen gat van een paar meter is voor mij vragen om ongelukken.
En toch heb ik genoten in Hinterglemm eo, omdat er voor iedereen wat wils is.

Dus: gewoon gaan en doen.
Net als met skieen. Hou je niet van zwarte pistes of off-piste? Dan doe je lekker de rode en blauwe pistes. Ter plekke zie je vanzelf waar al die pistes liggen. Hoef je voor vertrek niet wakker over te liggen. :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

aurelius schreef:Gewoon beginnen (met oefenen) op de family/flow-afdalingen, bv de Milka line. Dat kan zelfs op de racehardtail nog. En zo zijn er nog wat makkelijke afdalingen. Dan heb je snel genoeg in de gaten wat je leuk vindt en wat je kunt, daarna zie je wel of je de Big 5 gaat doen.
Als het niet aan de fiets zal liggen kan het altijd nog aan de berijder liggen, he :winkie: ? Die moet soms even wennen (ik liet ook alle gaps links liggen, niets om je voor te schamen. In mijn geval was mijn fiets (100mm veerweg) er totaal ingeschikt voor, en ik kan niet echt springen/vliegen. Een drop van een meter is voor mij maximaal. Een te overbruggen gat van een paar meter is voor mij vragen om ongelukken.
En toch heb ik genoten in Hinterglemm eo, omdat er voor iedereen wat wils is.

Dus: gewoon gaan en doen.
Net als met skieen. Hou je niet van zwarte pistes of off-piste? Dan doe je lekker de rode en blauwe pistes. Ter plekke zie je vanzelf waar al die pistes liggen. Hoef je voor vertrek niet wakker over te liggen. :bier: .
Helemaal mee eens. Wat mij ook opviel; als je een (Milka) line voor de tweede keer doet, is ie minimaal voor de helft minder spannend.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo Timo,
Een paar tips waar je misschien wat mee kunt. Ben vorig jaar ook 18 dagen in Saalbach Hinterglemm geweest en ga dit jaar weer, top bikespot voor meerdere nivo`s. Wat ik als eerste zou aanschaffen is een goed setje knieprotectors met harde knie, een schuivertje is zo klaar en dat eindigt meestal op een knie, en als die stuk zijn en ze vallen er nog een keer op dan zitten de meeste toch wel verkrampd op de bike is mijn ervaring. Wat ook wel een musthave is op beide bikes is een dropper met stuurbediening, niet allen voor het dalen maar klimmen gaat ook soepeler, met veel wortels ( wurtzeltrail ) zadel ff 5 cm naar beneden dan kan je zo ff een voetje aan de grond zetten als je even uit balans bent, hoef je niet van de fiets. Banden is wel belangrijk vind ik, ik zou op het voorwiel zeker een magic mary gooien, heb je super veel remgrip ( anders heb je nog niks aan je 200 mm schijf ) en mega grip in de bochten, als je vriendin licht van gewicht is kan ze hem laag in de druk rijden en dat zal haar veel vertrouwen geven. De eerste dagen daar zou ik de X-Line ( het onderste deel) de Bergstadttrail en de Hangman 1 ff mijden. Als training zou je naar Heerlen kunnen gaan en de afdalingen doen achter de indoorski hal, als jullie die halfpipe afdalingen goed doorkomen ( daar moet je de bike laten lopen ) dan lukt het in saalbach ook wel. Voor de rest werken aan bochtentechniek ( zie oude video`s van fabien Barel op you tube ) en dan gaat het kei gaaf worden. Have fun.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Een beetje bescherming is misschien wel slim.. had het topic doorgelezen van protectie in de Alpen.knie beschermer's zijn inderdaadeen goed idee. Voor de eerste dagen zullen we rustig beginnen met crosscountry ritjes om weer te wennen aan snelle afdalingen. Op YouTube al wat filmpjes gekeken en de milka line lijkt goed te doen met chickenruns als we de sprongen willen mijden. Banden laat ik voorlopig voor wat ze zijn.

Ter plaatse zitten een hoop winkels dus mocht het nodig zijn kunnen we daar altijd banden aanschaffen. Mijnspectral wordt deze week al geleverd ipv 26 juni dus binnenkort even weekendje ardennen plannen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

De Bergstadltrail maakt toch geen deel uit van de Big5? De Hangman I heb ik nog nooit gereden maar als ik mag geloven wat er op de Duitse forums wordt geschreven is deze over de afgelopen jaren nogal een stuk eenvoudiger geworden. Van de zomer maar eens een poging doen denk ik.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Die Bergstadltrail is echt fantastisch trouwens! wat een prachtige trail is dat!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Een van de beste trails die ik ooit gereden heb, de bergstadl. Maar wel goed killing!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Inderdaad bergstadtrail zit niet in de standaard big 5. De standaard route die gepijld wordt is voor alle nivo`s en soorten bike`s. Als je ter plekke wat bekender wordt met de omgeving kan je de route wat upgraden met wat leukere afdalingen ipv de schotterpaden die veel worden gebruikt in de standaard route. Bijv. als je start vanuit Saalbach en je neemt de Kohlmaislift up, dan de wurtzeltrail, dan de asitztrail en dan de afdalingen hangman 1 ( ipv gepijlde schotter ) en dan aansluitend de flying ganster naar het dal van leogang. Dan up met Asitzlift, dan terug op fiets via asitztrail ( met 22x36 fiets je het klimmetje ), boven op de kam pak je terug ook de wurtzeltrail, ( ipv gepijlde schotter ) let op, er is een 2 way op die trail, dan de panorama trail en aansluitend de Milkatrail. Dan ben je ook weer terug in saalbach maar dan zonder schotterpad. Dan omhoog met schattberglift, dan down via X-line, dan weer up met schattberglift, dan ff een klimmetje naar start hackelberg ( met 22x36 fiets je de klim, zo niet dan heb je te kort getraind, haha ) dan starten op hackelberg, na een paar 100 mtr overstappen op de bergstadttrail, ( is ff uitdagender, en minder druk dan de hackelberg ), daarna afdaling afmaken via bucheggtrail, in hinterglemm dan de nog ff de Z-line, bleu -line en als toetje nog ff de Pro-Line. Dan heb je een wat uitdagendere versie van de big 5 gereden, en heb de Grosse Weiss Pils meer dan verdient. Have fun.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Gebruikersavatar
snaggletooth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 17:58
Mijn mountainbike: Bikepark Spaarnwoude
Contacteer:

Ik gooi 'm er nog maar eens in, is toch alweer bijna een jaar terug.
Filmpje Saalbach/Leo, in juli gaan we weer, braaap jonge :winkie:

http://www.pinkbike.com/video/424916/
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

dikke Fury :-q braaaaaaaaaaaaaaaap
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
snaggletooth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 17:58
Mijn mountainbike: Bikepark Spaarnwoude
Contacteer:

kingjoop schreef:dikke Fury :-q braaaaaaaaaaaaaaaap
Doet het lekkerrrrrr :winkie:
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Monster machine! Richten, vast houden en ding doet de rest :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie