Framematen DH fietsen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Ik ben aan het kijken naar een DH fiets.
Maar welke maat zou ik ong moeten hebben?
Me normale mountainbike Trek Fuel is een maat M 17.5 inch, ben +- 1.80m
Zou ik dan ook een M DH fiets moeten pakken?
Want als ik kijk naar de maten van DH fietsen S, M en L dan zit er in totaal maar een paar cm tussen.
En dan meestal alleen in de bovenbuis.
Bedankt.
Gr
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Het ligt er ook een beetje aan wat je er mee wil doen. Wil je gewoon wat spelen en meer ''freeride'' achtige dingen doen zoals jumps enzo dan zou ik voor M gaan. Wil je een echte racebak met wat meer reach en een langere wielbasis dan L.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ligt helemaal aan het merk. Ik heb zelf met mn 177 een maat M Trek Session, maar zou volgende keer een L overwegen, omdat ze vrij klein zijn. Terwijl een maat M van andere fietsen waar ik op gereden heb weer langer aanvoelen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1. Reach,
2. Reach,
3. Reach
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ligt een beetje aan hoeveel 'cockpit' ruimte je wilt.
Ik ben 177. Rij een Medium Demo 8 en heb deze zomer ook een paar dagen op een M GT Fury gereden.
De GT is veel ruimer aan de voorkant (reach) maar reed ook heel fijn.

Idealiter test je er een paar. Deze zomer heb ik bijvoorbeeld in Les Gets gereden op de GT Fury en de Scott Gambler. Alletwee fijne fietsen trouwens, maar wel anders. En ook weer anders dan mijn Spesh Demo 8. Je kunt gratis testen op de dagen van de PassPortes du Soleil. Bijna elk merk is wel aanwezig (Scott, Giant, Spesh, YT, Lapierre, Commencal, GT enz. enz.)
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Zoo heb weer eens tijd om te kijken op het forum... Te druk met werk en alles haha.
Wil trouwens meer richting het freeride gaan dus echt het springen etc.
Ik heb ondertussen bij de lbs op een paar fietsen klein stukje gereden zowel op S, M en L.
En het zat bij alle maten wel goed.
Alleen hoe het in het terrein zit weet ik niet, dus ik denk inderdaad wat kusanagi zegt een keer goed testen ipv rondje op de weg.
Gebruikersavatar
Gewoonmark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 19 maart 2014, 16:52
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPC 150 / Lapierre Spicy Team 2016
Contacteer:

Ik heb een Evil Revolt maat M op het oog. Denk dat het te klein is met mijn 1,87, maar zou het wel kunnen?
Cube Stereo HPC: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=114762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lapierre Spicy Team 2016: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135001" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpje 2015!!: https://www.youtube.com/watch?v=DfPj-8pWhsk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

1,87 op een M... Dat lijkt me geen pretje.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Nickei schreef:Zoo heb weer eens tijd om te kijken op het forum... Te druk met werk en alles haha.
Wil trouwens meer richting het freeride gaan dus echt het springen etc.
Ik heb ondertussen bij de lbs op een paar fietsen klein stukje gereden zowel op S, M en L.
En het zat bij alle maten wel goed.
Alleen hoe het in het terrein zit weet ik niet, dus ik denk inderdaad wat kusanagi zegt een keer goed testen ipv rondje op de weg.
'Paar fietsen' + 's, m, l'.... ben benieuwd welke bikeshop meerdere freeride bikes en dan ook nog verschillende maten heeft staan!

Op welke fietsen heb je gereden?
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

@maaf Elfring in Wehl.
Van Ghost de Northshore, DH 7000 en DH 9000
Giant Faith en Glory
Kona Entourage
En nog wat modellen.
Staan ook bij ze op de website http://www.rijwielshop-elfring.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb op een faith northshore en DH 7000 stukje gereden maar dat was op de weg dus het zat allemaal wel goed maar in het bos weet je pas wat zon fiets doet natuurlijk.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Mooi! Zijn niet veel shops waar ze 'zo veel' hebben staan.

Allemaal mooie bikes, maar moeilijk te zeggen hoe ze het in terrein doen. Hoewel ik me afvraag of je dat op een testdag ook goed gaat ervaren. E.e.a. hangt behoorlijk samen met demperinstellingen namelijk. Ik vond mijn eigen fiets ook pas écht lekker rijden na behoorlijk wat draaien aan de knoppen.
klootviool86
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 7 juli 2015, 21:03

DH of fr zijn over t algemeen lager qua frame maar hebben meer afstand bracked grond omdat de veerweg achter groot is
Christiaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1762
Lid geworden op: za 20 december 2003, 18:43
Mijn mountainbike: Intense M6/Yeti DJ/GT Lopes 55/Yeti SuperX
Contacteer:

Gewoonmark schreef:Ik heb een Evil Revolt maat M op het oog. Denk dat het te klein is met mijn 1,87, maar zou het wel kunnen?
Revolt is extreem kort, met mijn 1,77 zou ik al een large rijden. Daarbij scheuren ze llemaal en zijn er veel link problrmen met de revolt, fingers off zou ik zeggen
Dickiescbb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 18:07

Het is persoonlijk. Ik rij een nukeproof scalp medium en is perfect ik ben 1.80
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Christiaan schreef:
Gewoonmark schreef:Ik heb een Evil Revolt maat M op het oog. Denk dat het te klein is met mijn 1,87, maar zou het wel kunnen?
Revolt is extreem kort, met mijn 1,77 zou ik al een large rijden. Daarbij scheuren ze llemaal en zijn er veel link problrmen met de revolt, fingers off zou ik zeggen
Ik geloof dat gewoonmark inmiddels een hele mooie andere bike heeft
Plaats reactie