Ja schwalbe magische marie voor hans damp achter en niet echt op luchtdruk meter gekeken maar ik kon ze allebij goed indrukken met vingertje met binnenband
of ik volgend jaar de wedstrijd ga rijden? Wel van top naar beneden.
Is nu een onaf hoofdstuk.
Mbos schreef:Ik heb af en toe mee zitten lezen, tof dat je gefinished bent! Ik heb hem ook voor het eerst gereden en mijn grootste vijand waren lekke banden.... Welke banden en bandenspanning hebben jullie gebruikt of hebben jullie tips hiervoor? Ik heb nu onderstaande banden gebruikt tijdens de Mega:
Maxxis HIGHROLLER II 2.3 (2.1 bar)
Maxxis MINION DHR II 2.3 (2.1 bar)
TR EXO 3C MAXXTERRA
Tubeless Ready
Ik heb veel Maxxis banden gezien met gele letters, mijn banden zijn met witte letters, zit hier verschil in sterkte in?
Mijn ervaring:
Woensdagavond gearriveerd in Allemont op de camping, donderdagochtend fiets en uitrusting geprepareerd en smiddags met de shuttle naar Oz en in de lift naar boven om de kwalificatie te verkennen (voor het eerst in de Alpen met de fiets, vorig jaar wel in de Vogezen geweest). Binnen de eerste kilometer na het startgedeelte, net na de sneeuwsecties, al 2 lekke achterbanden dus helaas was de training al gauw voorbij. Vrijdags de kwalificatie gereden in startgroep 6, met 25 minuten en een 28e plek was de doelstelling om in de Megavalanche groep te starten behaald ondanks het gebrek aan parcourskennis. Op zaterdag mijn kameraad aangemoedigd die helaas gecrashed was en niet verder kon. Zondagochtend vroeg naar Pic Blanc om achter de snelle mannen een plaats in te nemen en wederom zonder enige parcourskennis te starten... De start was kippenvel en echt ABSURD hoe snel de voorste rij al uit het zicht waren verdwenen, waar "wij" harkend en glijdend door de sneeuw gingen trapten zij bij.. Toen we eenmaal de sneeuw voorbij waren begon het feest met lekke banden, totaal 3x (!) de achterband lek gereden in de stenen. Vervolgens voorzichtig afgedaald tot aan de klim bij Alpe d'Huez om mn laatste binnenbanden te sparen. Vanaf de klim weer in één teug af kunnen dalen naar Allemont om uiteindelijk nog wel te finishen. De eindtijd van 1:57u incl. 3x een lekke band en geen parcourskennis hoop ik volgend jaar aan te scherpen naar onder de 1:15u.
Kortom: als iemand nog bandentips heeft hoor ik deze graag, dit heeft me veel roet in het eten gegooid.
Exo bande zijn licht maar erg slap, heb wel eens 3 kapit gerede in 1 dag winterberg, voor mega niet geschikt.
Mooie beelden. Geven ook goed weer hoe afdalen in dit gebied er meestal aan toe gaat. Vaak zie je in filmpjes alleen de snelle stukken terwijl die echt technische stukken veel leuker zijn om te rijden.
Leuk om te zien! En respect voor de prestatie en voorbereiding!
Wat ik afvroeg na deze beelden, heeft dat gedoe in de sneeuw nog iets met fietsen te maken / voegt het wat toe? En je lijkt redelijk alleen te rijden, is het enkel bij de start zo druk?
Leuk om te zien! En respect voor de prestatie en voorbereiding!
Wat ik afvroeg na deze beelden, heeft dat gedoe in de sneeuw nog iets met fietsen te maken / voegt het wat toe? En je lijkt redelijk alleen te rijden, is het enkel bij de start zo druk?
De gletsjer is pure chaos en wat mij betreft is die chaos onlosmakelijk met de Mega verbonden. Het is het eerste waar je aan denk bij de race. Maar inderdaad, makkelijk is hte niet. Voor de pro's (dus de echte Megavalanche) wordt de piste strakgetrokken en aangestampt waardoor her makkelijker is om er op te rijden. De amateurs rijden vervolgens door de door de pro's losgereden ijsdrap. Er zijn er zat die dat lukt om te fietsen hoor, maar mij en vele anderen niet .
Wat betreft het alleen fietsen is het inderdaad zo dat de grote scheiding van de meute op de gletsjer en het eerste rotsgedeelte gebeurt. Daarna is het voornamelijk één lange singletrack. Hoe de drukte op de singletrack voor de kop- en middenploeg is weet ik niet, ik zat redelijk ver achteraan en denk dat ik daarom vrij alleen reed. Ik ben 167ste geworden van 176 die gefinished zijn. Je start met 200 man.
Als ik de race volgend jaar weer doe wordt mn doel om de gletsjer te fietsen en om de tijd te verkleinen van 2 uur naar maximaal 1 uur en 15 minuten.