Megavalanche 2015; training en materiaaltips

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

kusanagi schreef:Goed man!!! Wat een goed einde aan dit project. Je bent niet eens laatste :D

Kom je nu naar Finale Ligure dan? Zon, zee, strand en wellicht de beste Enduro Trails van Europa.
Ik was gisteren in de buurt, maar lig inmiddels te chillen op Corsica.:) Bloedheet hier maar heel mooi Als ik terug ben plannen we weer ff een tripje ;)

Dank vvoor reacties allemaal!

En Twijg wn Superjeepee, beterschap! Volgend jaar weer!
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

Ja schwalbe magische marie voor hans damp achter en niet echt op luchtdruk meter gekeken maar ik kon ze allebij goed indrukken met vingertje met binnenband
of ik volgend jaar de wedstrijd ga rijden? Wel van top naar beneden.
Is nu een onaf hoofdstuk.
Bike the Power
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Zeer nice, krijg zeker zin ook eens mee te doen!

Voor de gewonden, beterschap!
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Christiaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1762
Lid geworden op: za 20 december 2003, 18:43
Mijn mountainbike: Intense M6/Yeti DJ/GT Lopes 55/Yeti SuperX
Contacteer:

Mbos schreef:Ik heb af en toe mee zitten lezen, tof dat je gefinished bent! Ik heb hem ook voor het eerst gereden en mijn grootste vijand waren lekke banden.... Welke banden en bandenspanning hebben jullie gebruikt of hebben jullie tips hiervoor? Ik heb nu onderstaande banden gebruikt tijdens de Mega:

Maxxis HIGHROLLER II 2.3 (2.1 bar)
Maxxis MINION DHR II 2.3 (2.1 bar)
TR EXO 3C MAXXTERRA
Tubeless Ready

Ik heb veel Maxxis banden gezien met gele letters, mijn banden zijn met witte letters, zit hier verschil in sterkte in?

Mijn ervaring:
Woensdagavond gearriveerd in Allemont op de camping, donderdagochtend fiets en uitrusting geprepareerd en smiddags met de shuttle naar Oz en in de lift naar boven om de kwalificatie te verkennen (voor het eerst in de Alpen met de fiets, vorig jaar wel in de Vogezen geweest). Binnen de eerste kilometer na het startgedeelte, net na de sneeuwsecties, al 2 lekke achterbanden dus helaas was de training al gauw voorbij. Vrijdags de kwalificatie gereden in startgroep 6, met 25 minuten en een 28e plek was de doelstelling om in de Megavalanche groep te starten behaald ondanks het gebrek aan parcourskennis. Op zaterdag mijn kameraad aangemoedigd die helaas gecrashed was en niet verder kon. Zondagochtend vroeg naar Pic Blanc om achter de snelle mannen een plaats in te nemen en wederom zonder enige parcourskennis te starten... De start was kippenvel en echt ABSURD hoe snel de voorste rij al uit het zicht waren verdwenen, waar "wij" harkend en glijdend door de sneeuw gingen trapten zij bij.. Toen we eenmaal de sneeuw voorbij waren begon het feest met lekke banden, totaal 3x (!) de achterband lek gereden in de stenen. Vervolgens voorzichtig afgedaald tot aan de klim bij Alpe d'Huez om mn laatste binnenbanden te sparen. Vanaf de klim weer in één teug af kunnen dalen naar Allemont om uiteindelijk nog wel te finishen. De eindtijd van 1:57u incl. 3x een lekke band en geen parcourskennis hoop ik volgend jaar aan te scherpen naar onder de 1:15u. :P

Kortom: als iemand nog bandentips heeft hoor ik deze graag, dit heeft me veel roet in het eten gegooid.
Exo bande zijn licht maar erg slap, heb wel eens 3 kapit gerede in 1 dag winterberg, voor mega niet geschikt.
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

Ik heb met hans dampf evo gravity achter en magic mary voor gereden net kunnen indrukken met vinger.
Bike the Power
Gebruikersavatar
Gewoonmark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 19 maart 2014, 16:52
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPC 150 / Lapierre Spicy Team 2016
Contacteer:

Echt gaaf, Tobias!!! Volgend jaar ben jij de gids? :wink:
Cube Stereo HPC: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=114762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lapierre Spicy Team 2016: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135001" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpje 2015!!: https://www.youtube.com/watch?v=DfPj-8pWhsk" onclick="window.open(this.href);return false;
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Het heeft even geduurd maar hier issie dan, mijn Mega-ervaring in beeld. Enjoy!
https://www.youtube.com/watch?v=KyCrrS1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Nice! :-q
Education is important, but riding your bike is importanter!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Geweldig man! Heel tof dat je je doel hebt bereikt (zonder wat te breken ;)).
Ride a bike!
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Thanks! Nu een nieuw doel vinden, wellicht Mountain of Hell ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mooie beelden. Geven ook goed weer hoe afdalen in dit gebied er meestal aan toe gaat. Vaak zie je in filmpjes alleen de snelle stukken terwijl die echt technische stukken veel leuker zijn om te rijden.

En klasse dat je hem uitgereden hebt. :-q
Knepman
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: vr 26 december 2014, 16:57

Leuk om te zien. Erg gave stukken om te fietsen zo te zien :)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

R00kie schreef:Het heeft even geduurd maar hier issie dan, mijn Mega-ervaring in beeld. Enjoy!
https://www.youtube.com/watch?v=KyCrrS1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk om te zien! En respect voor de prestatie en voorbereiding!

Wat ik afvroeg na deze beelden, heeft dat gedoe in de sneeuw nog iets met fietsen te maken / voegt het wat toe? En je lijkt redelijk alleen te rijden, is het enkel bij de start zo druk?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik ben overtuigd: volgend jaar ga ik er ook voor!
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

paulus1981 schreef:
R00kie schreef:Het heeft even geduurd maar hier issie dan, mijn Mega-ervaring in beeld. Enjoy!
https://www.youtube.com/watch?v=KyCrrS1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk om te zien! En respect voor de prestatie en voorbereiding!

Wat ik afvroeg na deze beelden, heeft dat gedoe in de sneeuw nog iets met fietsen te maken / voegt het wat toe? En je lijkt redelijk alleen te rijden, is het enkel bij de start zo druk?
De gletsjer is pure chaos en wat mij betreft is die chaos onlosmakelijk met de Mega verbonden. Het is het eerste waar je aan denk bij de race. Maar inderdaad, makkelijk is hte niet. Voor de pro's (dus de echte Megavalanche) wordt de piste strakgetrokken en aangestampt waardoor her makkelijker is om er op te rijden. De amateurs rijden vervolgens door de door de pro's losgereden ijsdrap. Er zijn er zat die dat lukt om te fietsen hoor, maar mij en vele anderen niet ;).

Wat betreft het alleen fietsen is het inderdaad zo dat de grote scheiding van de meute op de gletsjer en het eerste rotsgedeelte gebeurt. Daarna is het voornamelijk één lange singletrack. Hoe de drukte op de singletrack voor de kop- en middenploeg is weet ik niet, ik zat redelijk ver achteraan en denk dat ik daarom vrij alleen reed. Ik ben 167ste geworden van 176 die gefinished zijn. Je start met 200 man.

Als ik de race volgend jaar weer doe wordt mn doel om de gletsjer te fietsen en om de tijd te verkleinen van 2 uur naar maximaal 1 uur en 15 minuten. :-q
Plaats reactie