Megavalanche 2015; training en materiaaltips

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

cheeta schreef:
R00kie schreef:Denk een 7-speed cassette (10 speed lijkt me niet echt nodig?)
Kun je gewoon zelf maken uit een 10-speed (race)cassette, voor de rest is het een kwestie van de stelschroef.
Thanks! Maar wat raden de kenners aan op een DH? 7 of 10 versnellingen, ik zou zelf denken dat tien vrij veel is, maar heb nog geen ervaring met DH bikes.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

kusanagi schreef:Nukeproof Neutron :)

Ter info. Toby heeft een keer op de Scott Gambler DH bak van mijn vriendin gereden. Vandaar de wellicht wat aparte uitspraak :)

En vandaar dat er nu een DH bak bij komt ;)
Oh ja dat was het! Gelijk even zoeken op bikemarkt ;)
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

R00kie schreef:
Thanks! Maar wat raden de kenners aan op een DH? 7 of 10 versnellingen, ik zou zelf denken dat tien vrij veel is, maar heb nog geen ervaring met DH bikes.
[/quote]

Ik heb me nog nooit gergerd aan een teveel versnellingen in een bikepark. 7 speed is er pas net eigenlijk. Gros van bikeparkgasten zijn denk ik 10 speed. En daarnaast, met megavalanche is het fijn om iets reserve te hebben lijkt me.
Gebruikersavatar
twijg
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 11:18
Mijn mountainbike: Trek Slash Project One

R00kie schreef:Thanks! Maar wat raden de kenners aan op een DH? 7 of 10 versnellingen, ik zou zelf denken dat tien vrij veel is, maar heb nog geen ervaring met DH bikes.
Zonder te pretenderen een kenner te zijn; ik vind een 9-speed echt wel voldoen. Op de Pulse heb ik een 33T voor in combi met een 9-speed Sram cassette PG970 9 Speed MTB Cassette, 11-26T.

Met betrekking tot de pedaal keuze; heb sinds kort de E-Thirteen LG1+ flats; aanrader, supergrip.

Succes met opbouwen en wel even het eindresultaat showen he :-q
Ride it like you stole it!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Als ik geld over zou hebben zou ik voor 7sp Sram groep gaan. Maar die paar kransjes extra zitten mij niet in de weg (rijd nog met 9sp). Dus ik zie nut er niet echt van in. Ook als ik nieuw zou kopen zou ik gewoon voor 9/10sp gaan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

datang schreef:7 speed is er pas net eigenlijk.
Als je graag in de marketing machine van SRAM gelooft, maar voor de rest is er helemaal niets nieuws aan en worden 5, 6, 7, ... setups al tijden gebruikt. Voorbeeld van Barel z'n fiets in 2009 en toen was het ook niet echt nieuw (~ ik had het zelf al 1~2 jaar en ook maar gekopieerd). En voorbeelden van Minnaar (PMB '13), Atherton, Fairclough, .... (allemaal Shimano) zijn ook niet moeilijk te vinden; voor SRAM er echt mee uitkwam...
datang schreef:Gros van bikeparkgasten zijn denk ik 10 speed.
Omdat het optimaal is, of omdat het nu eenmaal standaard is?

Het idee is heel simpel:
1) Wat zijn de extremen die je gebruikt, waarschijnlijk dat je bij een DH fiets dan voor het beoogde gebruik op bijv. een 11-23T uitkomt met een 36T voor,
2) Daarvoor kun je ofwel een a) MTB cassette monteren waarvan je de laatste 3~4 niet gebruikt of b) een close ratio racecassette met stapjes van voornamelijk 1T.

Ad a) Om de hele cassette te kunnen gebruiken moet je je ketting langer laten wat betekent dat deze ook meer kan klapperen en dat je meer kettinglengte hebt op te vangen in de versnellingen die je normaal rijdt. Je kunt de ketting inkorten en de stelschroef indraaien (wat sommige pro fietsen hadden omdat de sponsor graag z'n MTB cassette promootte) alleen sleep je onnodig gewicht mee en gaat de boel hopeloos stuk mocht de ketting ooit op een van de geblokkeerde kransjes happen...
Ad b) Je monteert een close-ratio racecassette waarmee je qua kettinglijn ook de extremen moet bedienen en waarbij je doorgaans, aangezien de ideale cadans bij DH veelal een tamelijk non-issue is, zult double tappen (2 versnellingen in een keer schakelen). Op zich valt dat aan te leren maar het is trager en biedt geen enkel voordeel.

Logische oplossing van het geheel wat al vele jaren een standaard truc is: sloop een cassette tot je de echt gewenste overbrengingen overhoudt en alles wat je niet nodig hebt gaat de vuilnisbak in; betere kettinglijn en niet dubbel te hoeven schakelen, minimum kettinglengte zonder het risico iets te slopen en een paar gram minder...

Je zou een nog groter voordeel hebben met dezelfde dishing met een smallere body maar daarvoor zijn de mogelijkheden beperkt, ook met SRAM...

Wanneer je met een DH fiets wilt kunnen klimmen, heb je ten eerste gewoon de verkeerde fiets en ten tweede verandert op dat moment je behoefte onder punt 1.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ben je van plan om wedstrijden te rijden/winnen, dan zou het kunnen dat het gewicht van die paar kransjes in de weg zit.
ben je een gewone weekend warrior, dan zal je tijdens het naar beneden rijden in de meeste bikeparks weinig bij hoeven trappen.
en gebruik je je versnellingen vooral om van de auto naar de lift te rijden en evt. van de lift naar de DH route en vice versa.
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

Mega is goed te doen op 140 mm voor en achter tot ik er af lag door enkel
ging het super. Zag met de wedstrijd zelfs gasten binnenkomen op hard tails.
En ik raad aan hans dampf achter en voor magische marie
Bike the Power
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Thanks voor de technische tips allemaal! Ben uiteraard niet van plan te klimmen met de DH, maar je hebt soms van die stukken waarin je even bij licht bij wil trappen om wat vaart te maken e.d. Daarnaast wil ik volgend seizoen een wedstrijdserie gaan doen. Ga niet panisch grammen lopen schaven maar idee vvan wat goeed/gebruikelijk is is fijn. Thanks dus!

En uiteraard zal ik het eindresultaat even showen. ;)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Even een vraagje aan diegene die dit jaar (of eerdere jaren) hebben gereden: van wanneer tot wanneer is het evenement nu precies? Op de site zie ik dat 2016 van 4-10juli is, dit is zo-do. Is het echt al die dagen fietsen? Lijkt me vrij veel eigenlijk....

En wat zijn handige (en niet al te dure) plekken om te overnachten?

(Moet de vakantie aanvraag op werk al inleveren binnenkort, dus ben alvast in de orientatiefase)
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Maaf, je kan vanaf 4 juli het parcours oefenen, dan gaan de liften open. Op vrijdag is kwalificatie en afhankelijk van je resultaat zaterdag of zondag de race. Verblijf is vrijwel overal goed betaalbaar, want het zijn toch vooral wintersportoorden. Je kan gratis overnachten bij de lift in Alpe d'Huez. Als je met meerdere personen gaat, wij zaten in 'nog iets & Bergers' en dat was voor 4 man voor een week in totaal 550 euro.

Ik ga zelf denk ik ook weer. Liefst doe ik komend jaar de trans-Provence, dat zag er echt mooi uit, maar ik geloof niet dat dat via vrije inschrijving verloopt, maar op uitnodiging. Zit er waarschijnlijk dus niet in. Dus waarschijnlijk Mega MoH combi :D
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ah wacht, ik zat bij juni te kijken... Vandaar dat t rare dagen waren. Vanaf wanneer is je liftpas geldig dan? De hele week al?

Denk dat ik het ga combineren met deux alps. Ook wel zo leuk voor vriendlief die geen mega gaat rijden, maar wel wil fietsen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Aan al jullie daredevils.
Camera kopen.
Filmen en mij een bericht sturen met een link naar het youtube filmpje.
Als er iets gaaf is dan is het deze mooie rit.
Kijk elk jaar al die fantastische beelden.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

maaf2 schreef:Ah wacht, ik zat bij juni te kijken... Vandaar dat t rare dagen waren. Vanaf wanneer is je liftpas geldig dan? De hele week al?

Denk dat ik het ga combineren met deux alps. Ook wel zo leuk voor vriendlief die geen mega gaat rijden, maar wel wil fietsen.
Heb ik ook gedaan, is ook heel leuk. Ja je liftpas loop van 4 tm 10, mits je dat aanvraagt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Gewoonmark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 19 maart 2014, 16:52
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPC 150 / Lapierre Spicy Team 2016
Contacteer:

I'm in!!! Wil hem in 2016 ook echt gaan doen. Wordt nog wel trainen.........;)
Cube Stereo HPC: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=114762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lapierre Spicy Team 2016: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135001" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpje 2015!!: https://www.youtube.com/watch?v=DfPj-8pWhsk" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie