Megavalanche 2015; training en materiaaltips

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Ik wil in 2015 de Megavalanche rijden.

Mijn mountainbike vaardigheden stellen nog niet veel voor, ik ben begin dit jaar pas begonnen met rijden. Ook mijn conditie is redelijk armzalig. Daaroom ben ik op zoek naar een trainingsprogramma dat valt te combineren met een fulltime baan.

Als journalist ben ik zo iemand die graag zijn verhalen deelt, daarom ben ik een blog gestart over mijn zoektocht naar het juiste trainingsprogramma. Hierop zal ik naast updates over mijn training interviews publiceren met coaches, fietsfabrikanten en rijders. Zo valt er nu een interview met mtb coach James Wilson te lezen die vertelt waar aan een training voor de Megavalanche in ieder geval moet voldoen.

De blog is te bezoeken via deze link: http://ridingthemega.wordpress.com/

Ik hoop jullie snel te mogen verwelkomen. Mocht je zelf tips of suggesties hebben, schroom niet.
Ik kan alle hulp gebruiken die er is.

UPDATE: Op verzoek wordt in deze post een lijstje gegeven van de personen die de Mega gaan doen. Ga je ook maar sta je nog niet op de lijst, meldt het emn we zetten je erbij!

Tot nu toen bevestigd zijn:
- twijg
- R00kie
- Superjeepee
Laatst gewijzigd door R00kie op ma 16 maart 2015, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nobel streven en interessant project. Trainen is uiteraard ook van belang maar rijtechnisch wordt er denk ik nog meer van je gevraagd. Ik hoop in ieder geval niet dat je het op je Matts wil gaan doen.....
Heb je al de ervaringen hier op het forum gelezen?
Ga vooral veel echt de bergen (rotsige natuurlijke trails) in om te oefenen. Bikeparks zijn super maar niet te vergelijken met de ongepolijste paden van de Mega. Vogezen kan je wel aardig dat soort skills leren of anders dichterbij bij Malmedy.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Goed advies, thanks! De Matts is trouwens begin deze zomer vervangen door een Canyon Nerve AL. Ik zal het gelijk even aanpassen. Overigens vraag ik mij ook af of mijn Nerve hier wel geschikt voor is. Ik zie in video's en foto's toch vooral fietsen met een wat grotere veerweg. 160 mm zo'n beetje Mijn Nerve heeft voor een veerweg van 120 en achter een veerweg van 100 mm.

Een interview met Canyon, en ter vergelijking een aantal andere fabrikanten, staat op de planning.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wat is je budget voor dit project als ik vragen mag? Het fysieke gedeelte (conditie, kracht, core stability, de juiste houding) vereist vooral motivatie, maar je komt er niet onderuit om ook veel tijd door te gaan brengen in terrein vergelijkbaar met de Mega (niet in Nederland dus). Techniek leren is één ding, maar je moet ook ervaring opbouwen en je comfortzone vergroten. Langdurig afdalen in steile technische sh*t op de grens van je comfortzone is mentaal slopend, daar komen ongelukken van. Veel doen is de enige manier. Als je straks op de top van de alp staat moet je er vertrouwen in hebben dat niets wat je onderweg onverwachts tegen zou kunnen komen jou kan verrassen.

Tip voor tussen nu en het voorjaar: La Palma. Je kunt er van 2400 naar 0 meter afdalen over grotendeels technische trails, lijkt me een goede training voor de Mega.

Misschien heb je nog veel vakantiedagen staan en een hoop frequent flyer miles gespaard? :wink:

Edit: en mijn materiaaltip: http://www.giant-bicycles.com/de-de/bik ... 014/81156/
Betere deal ga je niet vinden voor een alu topframe en een Pike.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Wat is je doel? Wil je je eigen grenzen verleggen en veilig beneden komen? Wil je serieus richting de enduro/downhill verder in de toekomst? Wil je echt presteren (als in ambities voor hoog eindigen in de ranglijst) op de megavanalche?

Je zegt dat je pas dit jaar begonnen bent met rijden, maar wat voor rijden? Twee keer per maand door de polders xc routes rijden of elke weekend beide dagen belgie enduro's bv, daar zit nogal een verschil in.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Ik heb niet echt een budget. Ik wil het erg graag doen en heb er best wat voor over, tegelijkertijd is het natuurlijk fijn als de kosten enigszins gedrukt kunnen blijven. Ik reken in ieder geval al op een nieuwe fiets.

Het nemen van vrije tijd is niet echt een probleem. Ik ben zzp'er, dus zolang ik mijn opdrachten wat zorgvuldig in plan is er ruimte om maandelijks een trip te doen.
Mijn plan is ook om dat te doen. Naast de reguliere conditie, skill en krachttraining wil ik elke maand een plek opzoeken om mijn vaardigheden te verbeteren en zoals je zei mijn comfortzone te vergroten. Zo ben ik in oktober naar Boppard geweest. Dat komt nog niet in de buurt, maar het is een eerste stap. Voor november lijkt Malmedy een goede optie, en in december staat in ieder geval het fietsen van 2 zwarte routes in Eifel gepland. De Vogezen is wellicht een goede stap voor januari of dus La Palma. Vanaf maart wil ik in ieder geval een aantal langere trips naar de Alpen te maken. Persoonlijk dacht ik eraan om in juni al een keer naar Alpe d'Huez te gaan. Het staat allemaal nog niet in steen, maar ik begin ook net.

@ maaf: Mijn doel is inderdaad het verleggen van mijn grenzen en het echte mountainbiken ervaren. Ik verwacht niet dat ik echt hoog zal eindigen aangezien er veel grote talenten mee doen, maar ik wil wel echt proberen om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Aangezien ik als journalist werk hoop ik mijn uitstapjes met wat schrijfwerk voor fietsbladen te kunnen combineren. Of dat gaat lukken is afwachten.

Ik vind je Giant-suggestie absoluut interessant. Erg mooi ook. Zelf keek ik naar deze: http://www.canyon.com/nl/mountainbikes/ ... ue-ex.html" onclick="window.open(this.href);return false; of deze http://www.canyon.com/nl/mountainbikes/bike.html?b=3610" onclick="window.open(this.href);return false; Maar zal de Reign zeker meenemen. Geen ervaring met Giant trouwens.

Ik heb overigens nog geen fietsbuddy, dus mocht iemand het interessant vinden om een reisje mee te gaan... let me know.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dit zijn van die typische wedstrijden voor bikers met jaren ervaring. Vaak is de tegenstander niet eens het terrein maar meer het starten in een grote groep en tussen bikers met veel meer ervaring. Je wordt als het ware gedwongen dingen te doen die je skills nog niet toestaan. Dat is vragen om ongelukken.

http://www.youtube.com/watch?v=KgOG1uVECks#t=836" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil je toch doorzetten. Buiten de bekende kracht trainingen en conditie zul je vooral je skills moeten verbeteren. Hiervoor worden al een aantal gebieden aangehaald om te trainen. Al zal dat vanaf nu een probleem worden om in de alpen vergelijkbare trails te kunnen trainen. In Malmedy moet je vooral de weg kennen om dit soort terrein tegen te komen. Ik zou eens contact opnemen met bv. Trailhunters.be zij zijn bekent in Malmedy en omgeving.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wil Canyon je niet sponsoren voor de gelegenheid met een Strive?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

In je blog en het filmpje van boppard lijkt het wel alsof je overal bang voor bent.
Bang om snelheid te maken en dan ook nog eens bang voor het terrein (je fiets duw je wel heel snel naar beneden bij de sprongen en bij sommige secties)
Ik zou je adviseren om eens een training te volgen (het liefste de enduro training of de dh/freeride training) bij een Nederlandse instructeur zoals bv http://www.mikeysbikeadventures.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit geeft al een hele boost in je confidence en skills. Verder gewoon blijven doen en zoek je grenzen op in het terrein.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Moet het trouwens persé in 2015 gaan gebeuren? Anders zou het misschien slimmer zijn om het een jaaertje uit te stellen en dan voorjaar 2015 te gebruiken om in de Vogezen aan je rotsrij skills te werken en dan in de zomer naar de Alpen om te wennen aan echt lange zware afdalingen. En het is daarbij misschien ook wel slim om ervaring op te doen met het rijden in grote opgefokte groepen (begin eens met een Bart Brentjens Challenge oid), dat is compleet anders dan lekker met een paar vrienden een zware Alpenafdaling rijden.
Ik vermoed dat je fysieke conditie hier uiteindelijk een minder groot probleem zal gaan dan je rij ervaring en technisch niveau. En sprongetjes maken ga je waarschijnlijk niet tot nauwelijks doen tijdens de Megavalanche. ;-)
Maar als je een keer meewilt met een rondje Nijmegen of Malmedy moet je het maar laten weten, lijkt me wel leuk om te kijken waar je nu staat. (niet dat ik heel veel verstand van zaken heb, maar heb wel redelijk wat ervaring in de Alpen)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Zwarte routes in de Eifel? Ha, dan is het gravel zeker net ietsiepietsie grover zeker ;) ..... in Duitsland ga je geen uitdagende mountainbike routes vinden hoor.
Ik heb de neiging om je op 100 verschillende manier uit te willen liggen dat het een slecht idee is, en waarom.... het is net alsof je als dikke amerikaanse bankstelzitter na 3 keer joggen besluit een marathon te gaan hardlopen... langs een ravijn... over obstakels.
Misschien dat je het haalt, en misschien dat je lijf dan redelijk intact houdt, maar dat zal dan alleen kunnen als je een supertalent bent, of dankzij beginnersgeluk.
Ik zou zeggen dat je maar naar Suravida moet luisteren, en deze uitdaging een jaartje op moet schuiven om eerst eens ritjes over ECHT technisch terrein mee te maken. De enduro de l'Ambleve is wel een aardig beginnetje, en daarna nog een twintigtal dagen in Zuid-Frankrijk over GR-wandelpaden afdalen.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

+ dat je ook door de kwalificaties moet komen. Anders mag je niet op de Megavalanche zelf starten.
Iemand die ken, die toch de nodige downhill ervaring heeft, heeft de kwalificatie niet overleefd.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MadMax12 schreef:+ dat je ook door de kwalificaties moet komen. Anders mag je niet op de Megavalanche zelf starten.
Iemand die ken, die toch de nodige downhill ervaring heeft, heeft de kwalificatie niet overleefd.
Wat, letterlijk?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Bijna letterlijk.
Loopt nu nog met zijn schouder.
Fietst wel weer, maar achteraf speelt de schouder soms weer op.

Fiets(Genius 710) heeft het wonderlijk genoeg wel overleefd.

Alleen alle lagers en draaipunten zijn vervangen.
Stuur draait weer zonder lawaai te maken, net als de vering.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Ik ben zelf een beetje die dikke bankzitter die een marathon wil gaan lopen maar dan op de MTB....heb ook de Mega en/of mountain of hell in gedachten maar 2015 wordt voor mij minimaal 2016....om bovenstaande redenen. het is met name het mentale aspect wat moeilijk te trainen is....je ballen laten groeien en je comfortzone vergroten. Waar ik begin jaren 90 op een starre mtb met de geo van een dranghek een steile duin zonder angst afdook, zie ik een drop van 50cm op een fully nu als overwinning =/ ...de weg wordt lang voor dit bucketlist-item
Plaats reactie