Enduro fiets als freeride bike gebruiken

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
brechtdegronckel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 april 2014, 21:31
Mijn mountainbike: Trek Elite 8.5

Onlangs ben ik met mijn XC-hardtail naar Filthy Trails geweest, dit was goed te doen (hiermee bedoel ik da ik verschillende jumps aankan, tot het 3de niveau was doenbaar, enkele jumps van 3,5 meter). Ik weet echter dat mijn fiets hier niet voor gemaakt is.
Ik was aan het denken om mij een nieuwe fiets aan te schaffen maar ik ga voornamelijk nog steeds 'gewoon' biken (klimmen, dalen, kleine jumps)...
Wat raden jullie mij dan aan? Zou ik met een enduro fiets ook grote jumps in een bikepark aankunnen, of is dat af te raden en zou ik dan beter voor een dirtbike of voor een DH-fiets kiezen?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat vind jij grote jumps? Want in FT zijn die niet echt.

Maar voor het meeste bike park ritjes kan een Enduro volstaan.
brechtdegronckel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 april 2014, 21:31
Mijn mountainbike: Trek Elite 8.5

Zoals ik al zei, de grootste tot nu toe zijn er van 3,5 meter. De bedoeling is echter dat ik dit wel vaker ga doen en dus ook roadgap van 6 meter wil nemen, volstaat een enduro daar ook voor?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zolang jij hem niet frontaal in de landing parkeert, wat overigens met een DH fiets ook geen goed idee is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Jahoor, op die roadgap heb je bijna geen impact op de landing, omdat je laag en ver vliegt en in een hele mooie smoothe landing landt.

Winterberg is ook heel goed te doen op een enduro fiets, ik zou zelf alleen de drop voor de curved wallride (op de slopestyle, indien die er nog staat?) en de roadgap liever overslaan, de rest is allemaal goed te doen met een enduro fiets.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Ben het volledig eens met wat mijn voorgangers zeggen, ik ga zelf ook met mijn 160mm enduro bike naar Filthy Trails, Willingen en Winterberg en neem daar niet de extreemste dingen maar de meeste zijn erg goed te doen.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

brechtdegronckel schreef:Onlangs ben ik met mijn XC-hardtail naar Filthy Trails geweest, dit was goed te doen (hiermee bedoel ik da ik verschillende jumps aankan, tot het 3de niveau was doenbaar, enkele jumps van 3,5 meter). Ik weet echter dat mijn fiets hier niet voor gemaakt is.
Ik was aan het denken om mij een nieuwe fiets aan te schaffen maar ik ga voornamelijk nog steeds 'gewoon' biken (klimmen, dalen, kleine jumps)...
Wat raden jullie mij dan aan? Zou ik met een enduro fiets ook grote jumps in een bikepark aankunnen, of is dat af te raden en zou ik dan beter voor een dirtbike of voor een DH-fiets kiezen?

Dit:

http://www.konaworld.com/honzo.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nsmb.com/5588-the-most-badass-of-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar kan je alles mee zonder dat de Nederlandse rondjes saai/te inefficiënt worden of je teveel tegengehouden wordt in bijvoorbeeld de Ardennen. Alleen bij echte DH (dus vanaf de Ferme Libert) wordt het eng (het blijft een hardtail) maar dat heb je met een 150mm endurofiets ook.

Daarnaast blijf ik er ook bij dat je beter met een hardtail kan beginnen om echt te leren fietsen. Gelijk met een dikke fully beginnen zorgt er vaak voor dat je basis (dus grip houden en schokken opvangen) overslaat omdat die fiets dat tot op zekere hoogte al voor je doet.
Laatst gewijzigd door de lachende derde op do 17 april 2014, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

japie carbon schreef:Wat vind jij grote jumps? Want in FT zijn die niet echt.
Er zijn toch enkele gap jumps van een redelijk formaat.
Biking skills or Hospital bills
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Echt super grote sprongen zijn het niet (niet dat ik ze allemaal spring), en ze hebben allemaal en zachte landing.
En juist het landen is wat het zwaar maakt voor een fiets ;)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

zitten toch wel een aantal 6m+in de minder toegankelijke lijnen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ja, dus...?


De afstand an sich is eigenlijk helemaal niet zo interessant, het is de landing zoals Japie al zei...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

japie carbon schreef:Echt super grote sprongen zijn het niet
mijn mijn beleving is een 6meter sprong behoorlijk groot, zegt niks over of dit wel/niet met een enduro te doen is.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Kijk naar de motorcrossers die in de duinen rijden, en tientallen meters ver en hoog springen. Maar door landingen met een geode flow is dat geen enkel problem.

Als die sprongen van FT een vlakke landing zouden hebben word het al heel snel een ander verhaal.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

funride schreef:zitten toch wel een aantal 6m+in de minder toegankelijke lijnen.
Hoe verder je springt, hoe minder hard de klap is bij de landing (indien je niet hoger de lucht in gaat, maar bij Filthy zijn het allemaal lage verre sprongen)
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

The Funk Soul Brother schreef:Hoe verder je springt, hoe minder hard de klap is bij de landing (indien je niet hoger de lucht in gaat, maar bij Filthy zijn het allemaal lage verre sprongen)
Nou ja.. op een gegeven moment vlieg je de landing voorbij. Dat voel je wel :lol:

+1 voor het advies van de lachende derde.
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie