Nieuw setje remmen, XT of toch Saint?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Prijsverschil is idd nogal behoorlijk. Wel ondertussen al vaak gelezen dat de Saint wel fantastisch te doseren ('t is ook een 4-zuiger) in verhouding met de Xt's (on/off). De Zee's hebben de Xt remhendel dus zullen misschien hetzelfde on/off gevoel hebben.

Xt's met grotere schijven is een optie. Echter heb een bak vol met 180 schijven liggen. Als ik dan weer 200 icetech's 'moet' aanschaffen wordt het verschil in aanschaf prijs weer minder. (Geef mij trouwens maar gewoon een standaard schijf ipv een sandwich constructie).

Tot nu toe neig ik nog steeds naar de Saints. Omdat ik van een flinke rem af kom (ook al was het de oude generatie 'The One') en bang ben remkracht in te boeten met de Xt's. Ik hoop dat de Saint's een beetje in de buurt komen van de Hope M4 Evo's, een prachtige enduro rem.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Zat net te denken: waarom geen Hope :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hope, ook mooi inderdaad: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -14-48059/" onclick="window.open(this.href);return false;.
De Zee: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -14-48060/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wat ouder bericht over de Saint: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -12-37432/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Voor wat het allemaal waard is natuurlijk. Leuk leesvoer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Het feit dat de Saint zo goed te doseren is ligt juist aan die 4 zuigers in de klauw. Dat gevoel zal je nooit hebben met de XT of een andere serie met 2 zuigers.

Grotere schijven monteren gaat het doseer gevoel niet verbeteren. Als ik alles zo door lees heb je volgens mij vanaf het begin eigenlijk je keuze al gemaakt. Dus ga lekker voor de Saints, dan zit je sowieso goed. En als de remkracht net iets te is, kan je altijd nog spelen met verschillende remblok compounds.

Ik heb zelf XTR en rij in de Alpen met 203/180 schijven. Incl bepakking toch +95kg. Vreselijk harde sintered blokken erin en geen moment gedacht dat ik te kort had (ook niet met 1 vinger op de hendel). XT scheelt niet veel met XTR dus ik denk dat je met de XT ook wel weg komt, echter ik fiets niet de paden die jij fietst en zeker niet omlaag met dezelfde snelheid! En als eenmaal in je hoofd alles al Saints roept, dan kan alles wat anders is misschien toch tegenvallen :wink:
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Ik sluit me aan bij Daan...en zou de hopes weg laten indien je met Saint-kracht in gedachten loopt. Een oud setje SLX is in mijn ogen 'krachtiger' dan M4 al heeft hope dan andere voordelen.
Ik geil ook enorm op Saints sinds ik de eerste heb gehad maar ga nu naar Zee omdat ik het prijsverschil, mijn budget en niveau dat niet vind rechtvaardigen.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

kusanagi schreef:Zat net te denken: waarom geen Hope :)
Ja wordt het nog duurder! :-q
Hope is prachtig spul en ieder onderdeel los te verkrijgen maar te kostbaar.

Nee, het gaan de Saints worden. :bier:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
hamiet
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 13:43

Maaruh.de saint kost 300 ex schijven.
Wat denk je dat een set hope e4 zonder schijven kost?

Deze heb ik net voor 300 aangeschaft ex schijven
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Ok, ik heb slechts kort gezocht en kon ze niet onder de €340 vinden.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
hamiet
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 13:43

Southside heeft ze voor 300.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Voilà, het spul zit er op, ziet er strak uit. Gewicht valt me niet tegen, 310 gram voor de achterrem. De Formula woog 260 gram achter, lever dus een 100 gram in op het totaal gewicht van de bike. Daar lig ik niet wakker van (en heb een 'nieuwe' bashring gemaakt van een oud ketting blad en weer 100 gram terug gewonnen :) ).
Remmen doet 't uitstekend op 't erf, heb er nog niet mee op de singles gefietst helaas (iedere keer is het lekker weer als ik onderhoud doe en daags erna ligt er weer een plak natte sneeuw..... Vandaag dus weer..... :cry: ).
Krijg het voorwiel eindelijk gemakkelijk geblokkeerd, dat is een hele verbetering vergeleken met die oude Formula's.
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe bashring
Afbeelding
En het beessie compleet
Afbeelding
Laat het nu maar weer mooi weer worden! :bier:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie