welke flat schoenen??

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Fr@venture schreef:De vetersluiting is een beetje te veel jaren 80. Welke serieuze fietsschoen heeft er tegenwoordig nog veters?
Maar welk nadeel ondervind je daar echt van? Je schijnt met veterschoenen, zelfs bij SPD, nog redelijk voorwaart te komen.
Fr@venture schreef:Verder zit er zoveel polstering rondom de enkels dat deze als ware trechters fungeren. Al het zand, modder en water dat je onderweg tegenkomt wordt er in opgevangen en eindigt uiteindelijk ergens onder je voet in de schoen.
Het verzamelen van alle zooi die langskomt is ontegenzeggelijk...
Fr@venture schreef:Zijn er fabrikanten die wèl serieuze flat pedal schoenen maken?
Volgens mij ziet nagenoeg de hele flatpedalgemeenschap dat soort schoenen als serieuze flatpedalschoenen en willen ze vooral geen kopie van XC schoenen...
Fr@venture schreef:En dan bedoel ik dus schoenen zoals North Wave, Shimano of Mavic ze maakt, maar dan echt toegespitst op flat pedal gebruik?
Shimano heeft de AM41 maar dat zijn nog altijd veterschoenen, net zoals de AM45. 661 zou ook een flat pedal versie van de Filter moeten hebben, maar iets zegt me dat dit allemaal ook nie het type schoenen zijn dat je zoekt. Misschien dat de podium schoenen van Mavic goed fietsen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Fr@venture schreef: Op geen enkele manier heb ervaren dat five ten al wat jaartjes MTB-schoenen verkoopt.
Alle irritaties die ik heb over deze schoenen kwamen er al na één rit uit :-(
Lijkt mij dat als je na één rit zoveel irritaties hebt je beter een andere hobby kunt gaan zoeken.
Met modderritten spat er modder op ja en dat loopt door de zwaartekracht je schoenen in we wonen in Nederland en dan heb je nogal eend een bui. Gelukkig is dat met alle schoenen zo. Ik heb dat met zowel mijn northwaves spd als met mijn Impact low van 5-10. Oplossing hiervoor is simpel overschoentje dragen of machet van neopreen. Het in en uitstappen icm die lip is even wennen maar ik ervaar de steun erdoor als prettig en geeft wat extra bescherming tegen obstakels(praktijkervaring )

Na 1rit deze schoenen meteen afschrijven vind ik nogal kort door de bocht.
Zelf gebruik ik mijn 5-10's al een dikke 1000km op de fatbike en 200km op de fully, naar volle tevredenheid. Ik ervaar niet de problemen die jij in jouw beleving ervaart. Grip zijn we het wel over eens.
Brian80
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:01
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100 Elite

Iemand opzoek naar Five Ten schoenen ;)

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=115661" onclick="window.open(this.href);return false;
Lnnrt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 5 augustus 2010, 13:20
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM

EL Maroq schreef:
Fr@venture schreef: Op geen enkele manier heb ervaren dat five ten al wat jaartjes MTB-schoenen verkoopt.
Alle irritaties die ik heb over deze schoenen kwamen er al na één rit uit :-(
Lijkt mij dat als je na één rit zoveel irritaties hebt je beter een andere hobby kunt gaan zoeken.
Met modderritten spat er modder op ja en dat loopt door de zwaartekracht je schoenen in we wonen in Nederland en dan heb je nogal eend een bui. Gelukkig is dat met alle schoenen zo.
Die ervaring heb ik met de Links van Teva dus niet. Eén keer heb ik gehad dat er vocht mijn schoenen inkwam, maar toen reed ik door een plas die zo diep bleek te zijn dat het water tot aan mijn knieën kwam (en we hadden al de hele dag regen). Verder al heel wat plassen, modder e.d. getrotseerd. Altijd droge voeten en geen modderspatje naar binnen.

Eén nadeel... ze worden niet meer gemaakt. Teva is gestopt met de productie ervan. Helaasch. Maar wellicht zijn ze nog in verschillende maten verkrijgbaar bij verschillende webshops?!
Mijn bike (KLIK)
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

Five-ten carver is dus lager en heeft flap om de veters droog te houden. Doordat model lager is, is het lichter en zit iets nauwer waardoor er minder modder in komt. Bij mij komt er in ieder geval minder modder in dan mijn oude hoge gympies.

Ik vond de high impacts trouwens ook te lomp zitten.

Die rare flap zorgt er just voor dat je geen verdraaiende flap hebt. Ik vind het goed zitten en mijn voet goed om sluiten. Instappen is even wennen.

Op flat pedals heb je niet perse ratel strips nodig, omdat je toch niet aan pedalen gaat trekken zoals bij SPD schoenen. Dus ik zit goed genoeg met veters.
Laatst gewijzigd door jfw op di 28 oktober 2014, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

Ik ben trouwens geen oude verstokte five-ten fan. Ik heb ze pas net, ik vond het eerst ook onzin om speciale 'gympen' te kopen voor flats. Maar ben nu wel om.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Ben het helemaal met jfw eens, ook ik ben er van overtuigd dat ik voor mountainbiken mountainbikeschoenen nodig heb en geen gympen of wandelschoenen (hoewel daar ook best mee te fietsen valt).

Maar als ik dan MTB-schoenen voor flatpedals ga kopen stel ik me daarbij de volgende specificaties voor:
- makkelijke instap (net zoals bergschoenen)
- dat ze tegen een stootje kunnen (net zoals bergschoenen)
- dat ze behoorlijk waterdicht zijn (net zoals bergschoenen)
- er geen vuil in komt van bovenaf (net zoals moderne SPD MTB schoenen zoals b.v. Shimano MW81)
- mega goede grip op pedalen zoals Five Ten
- goede grip in modder (zoals bergschoenen)

Het grote nadeel van veters vind ik dat als je ze eenmaal gestrikt hebt er van die vervelende lussen in het rond bewegen.
Het idee dat die lussen regelmatig los komen en ook telkens langs je ketting en kettingwiel slingert stemt mij niet gerust.
Daarom zoek ik nog steeds naar en mooie oplossing om die lussen op te bergen.
Hoe ik ook denk, een echt mooie en handige oplossing heb ik nog nooit gevonden.
Nou ja, een tong die de veters afdekt is om meerdere redenen wel mooi.
Inmiddels heb ik echter ook hele goede ervaringen met schoenen met klittenband waardoor ik me afvraag waarom er nog veters worden gebruikt.
Zie in dat verband ook de vele hele goede SPD schoenen die met klittenband worden gemaakt.

Eigenlijk zou ik helemaal blij worden van schoenen die een mengeling zijn van:
- de zool van de Five Ten High Impact
- opbouw van de schoen volgens Shimano MW81/ North Wave Celsius en dan met name de stretch rondom de enkels en de klittenband banden i.p.v. veters.

En het verbaasd me dat die er niet zijn!

Maaaaar, ik denk dat ik het ook wel een beetje snap.... :-)
Het grootste deel van de flatpedal gemeenschap bestaat natuurlijk uit downhillers en andere serieuze fietsers die om andere redenen dan een knieblessure (zoals ik) niet voor SPD kiezen.
Daar hoort dan misschien ook wel een ander wensen pakket bij.
Zou het dàt zijn?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

ja maar, ja maar....de karver heeft zon flap :P

Dus kleine kans dat je je veters ergens tussen komen. Klittenband om vast te zetten lijkt mij niet zo duurzaam, kracht neemt toch af (zeker met veel modder). Ik heb op mijn beide SPD schoenen wel twee klittenband straps, maar de bovenste is altijd ratel en pakt de meeste kracht. Alleen klittenband lijkt mij dan weer niks.

Karver is wel uitloop model dus minder goed verkrijgbaar, bike-components.de heeft ze, of via forum:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=115665" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Grip in modder komt bij bergschoenen of SPD schoenen door voetbalnoppen-achtig profiel, maar dat heeft dus net weinig grip op de spikes van een Flat-pedal. Grip op zowel pedaal als in de modder is dus lastig in 1 schoen te vinden. Impact serie heeft wat dat betreft eigenlijk best groffe noppen, veel flatpedal schoenen hebben heel vlak profiel.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

jfw schreef:ja maar, ja maar....de karver heeft zon flap :P

Dus kleine kans dat je je veters ergens tussen komen. Klittenband om vast te zetten lijkt mij niet zo duurzaam, kracht neemt toch af (zeker met veel modder). Ik heb op mijn beide SPD schoenen wel twee klittenband straps, maar de bovenste is altijd ratel en pakt de meeste kracht. Alleen klittenband lijkt mij dan weer niks.

Karver is wel uitloop model dus minder goed verkrijgbaar, bike-components.de heeft ze, of via forum:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=115665" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Grip in modder komt bij bergschoenen of SPD schoenen door voetbalnoppen-achtig profiel, maar dat heeft dus net weinig grip op de spikes van een Flat-pedal. Grip op zowel pedaal als in de modder is dus lastig in 1 schoen te vinden. Impact serie heeft wat dat betreft eigenlijk best groffe noppen, veel flatpedal schoenen hebben heel vlak profiel.
Ja maar, ja maar ....... dat is toch geweldig nieuws!!
Five Ten heeft natuurlijk al lang in de gaten dat ze bijna de perfecte schoen hebben gemaakt.
Ze halen nu de bijna perfecte schoen van de markt en nu is het gewoon wachten tot de helemaal perfecte schoen binnenkort in de verkoop komt :-)
Ofwel, nog ff zo'n stretch enkelstuk op die schoen breien en de zool aan de zijkanten en de hak voorzien van echte noppen (voor grip in de modder enzo) en we zijn er.
Wat is het leven toch simpel!
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

Misschien moet je er kickstarter project van maken :).

Ik zie het nog wel werken ook, twee noppen onder je tenen op de punt vd schoen en 4 achter onder de hak. Daar past dan nog wel flink pedaal tussen. :P

Ik snap trouwens ook niet waarom deze van de markt gaat, vind handiger dan normale low impact. Alleen de kleurenschema's hebben flinke update nodig.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik heb deze dus nu ook aangeschaft omdat die wat beter het water zouden tegenhouden (moet ze nog testen, ik heb ze net binnen)
http://fiveten.com/products/footwear-de ... lime-punch" onclick="window.open(this.href);return false;

wat ik niet helemaal begrijp is als je dus naar de zool kijkt, daar waar je ze op de pedalen gaat zetten, zitten geen "noppen", terwijl dat bij mijn andere paar wel het geval is (die lijken erg op de karver, maar dan het damesmodel). Enige reden waarom?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

julie schreef:ik heb deze dus nu ook aangeschaft omdat die wat beter het water zouden tegenhouden (moet ze nog testen, ik heb ze net binnen)
http://fiveten.com/products/footwear-de ... lime-punch" onclick="window.open(this.href);return false;

wat ik niet helemaal begrijp is als je dus naar de zool kijkt, daar waar je ze op de pedalen gaat zetten, zitten geen "noppen", terwijl dat bij mijn andere paar wel het geval is (die lijken erg op de karver, maar dan het damesmodel). Enige reden waarom?
Dit zijn freerideschoenen en het vlakke stuk is om nog beter op de pinnen van je pedalen te blijven "plakken"
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Ik heb nu deze een tijdje http://www.southside-mountainbiking.com ... team-black

Heerlijke schoenen met mega grip, mag van mij wel iet wat minder lomp :winkie:
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Wat extra info voor jullie (als je het zelf al niet gevonden had)
Five Ten Impact 2014 http://dirtmountainbike.com/products/te ... eview.html
Spesh 2014 http://www.pinkbike.com/news/specialize ... -2014.html

Mud Mate; the Spesh's zijn er tot en maat 49!
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Om een oude topic weer even nieuw leven in te blazen.. Ik heb wat newbie vragen over het gebruik van flat-pedals en bijhorend schoeisel.
Omdat ik overweeg mijn enduro-bak van flats te voorzien, ben ik mij aan 't orienteren op nieuwe fietsschoenen. Totop heden heb ik alleen ervaring met XC SPD materiaal.

Wanneer ik met normale nike sneakers op de flats een rondje fiets, merk ik direct dat deze zool mijn voet geen support geeft en ik hier last van krijg. Het lijkt alsof de stijfheid van de zool hier van groot belang is. Hoe is dit gesteld met bijvoorbeeld een Fiveten Freerider ELC? Of moet ik juist richting een Shimano SH-GR9? Iemand die hier nog een potentiële kandidaat tussen kan zetten?

Eisen
- 'Robust', moet tegen een stootje kunnen
- Enigszins waterdicht (flap over de veters bijvoorbeeld)
- Goede grip op flats (duh..)
- Stijve zool

Mijn selectie tot dusverre:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... lat-689473
https://www.bike-discount.de/en/buy/fiv ... oes-707822
Plaats reactie