Flats met kliksysteem

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

do 23 januari 2014, 20:50

De pinnen en ( vooral ) de verdeling is niet zo geschikt voor volledig flat rijden.
Ik heb full flats en dit. Dat is wel een verschil.
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

vr 24 januari 2014, 15:16

kusanagi schreef:De pinnen en ( vooral ) de verdeling is niet zo geschikt voor volledig flat rijden.
Ik heb full flats en dit. Dat is wel een verschil.
Wat ik dan interessant vindt is, wanneer gebruik je volledig flats en wanneer gebruik je de DH Mallet?
En wat voor schoenen heb je dan aan?
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

za 25 januari 2014, 14:29

Ik gebruik de flats niet ;) Heb ze op de plank liggen (Kona Wah Wah) Blijf voorlopig nog met klik rijden.
Mijn vriendin rijdt wel op flats (Nukeproof) dus ik weet wel hoe groot het verschil is qua vorm, oppervlak en formaat pinnen.

De DH Mallet's gebruik ik met Five Ten Minnnaar, wellicht dat ik in het voorjaar de nieuwe Minnaars of de nieuwe Maltese Falcons koop. Die zijn wat lichter van gewicht. (alle zijn SPD schoenen maar met grippy rubber)
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

za 25 januari 2014, 16:36

Jroelie schreef:Wat ik dan interessant vindt is, wanneer gebruik je volledig flats en wanneer gebruik je de DH Mallet?
Is dat niet gewoon wanneer rijd je flats en wanneer clipless, wat echt gewoon persoonlijk voorkeur is aan de hand van parcours, condities en intentie...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR |
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 mei 2014, 14:25

Even een kickje. Heb altijd met flats gereden, en dat beviel me wel.. Maar toch had ik vaak "onbewust" voor een drop of schans dat ik toch even de voeten goed moest zetten. Ook echt wel een paar keer onderuit gegaan omdat met het neerkomen van de drop met voet toch niet goed stond.

Eigenwijs dat ik was, nooit kliks gekocht... Tot een 2 weken geleden ! Ben er nu aardig aan gewend, en drops vind ik vele male beter gaan. Ik ben tevreden iig :)

Nu moet ik toegeven dat ik nooit met Five ten schoenen gereden heb.. maar altijd met Nike air classics :D had wel veel grip moet ik zeggen. Maar nu kan ik zonder over me voeten na te denken gewoon gaan ! :bier:
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker

zo 18 mei 2014, 20:06

Five Ten of Nike. Dat is wel ff wat anders ;) maar zoals gezegd Klik of Flat. Een persoonlijk keuze!

Ik vind het ook fijn om altijd hetzelde te staan door de klik. Maar soms snap ik ook wel da flats even wat makkelijker voetje af/voetje op doen als het tricky is.
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 mei 2014, 20:57

kusanagi schreef:Five Ten of Nike. Dat is wel ff wat anders ;) maar zoals gezegd Klik of Flat. Een persoonlijk keuze!

Ik vind het ook fijn om altijd hetzelde te staan door de klik. Maar soms snap ik ook wel da flats even wat makkelijker voetje af/voetje op doen als het tricky is.
Klopt ook. maar blijf bij het punt dat je nu totaal NIET aan je poten hoeft te denken :P Je staat altijd goed.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

zo 18 mei 2014, 21:09

Zolang je je voeten ingeklikt kan houden, wanneer je drops neemt terwijl je nog niet ingeklikt bent wordt het er niet bepaald makkelijker op.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 19 mei 2014, 15:56

cheeta schreef:Zolang je je voeten ingeklikt kan houden, wanneer je drops neemt terwijl je nog niet ingeklikt bent wordt het er niet bepaald makkelijker op.
Waarom zou je dat willen ? Ik zorg dat ik ingeklikt ben anders gaan de ankers uit.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

ma 19 mei 2014, 16:28

Ok wellicht een stomme vraag maar is het met klikkers niet 'makkelijker' om een klein whipje erin te gooien vanaf een kleine lip...of in een steile tecnische afdaling je achterwiel in de juiste richting bij te zetten? Ik beheers deze technieken met flats niet/amper maar vroeg me het gewoon af....
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 19 mei 2014, 20:13

Voor een whip zie ik niet echt wat het voordeel gaat zijn; doorgaans draai je daarbij ook op je pedalen wat met clipless niet altijd een geweldig idee is. Achterwiel bijzetten trek je volgens mij amper voor aan je pedalen, maakt dientengevolge weinig uit IMHO. Alleen bij lage snelheden waar je half in de afdaling hangt en je achterwiel nog ergens boven achter een wortel hangt of iets dergelijks kan he thandig zijn om het achterwiel gewoon mee te trekken.
marsjee schreef:Waarom zou je dat willen ? Ik zorg dat ik ingeklikt ben anders gaan de ankers uit.
Bijvoorbeeld: Modder (dat was concreet de conditie maar is geen vereiste), voet aan de grond moet zetten om op de been te blijven met 15~20km/h in een bocht en vervolgens ~3m hebben tot de drop om te remmen?

kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker

ma 19 mei 2014, 21:17

Daar hebben ze de Mallet DH voor met Five Ten schoenen. Dan heb je in 'noodsituaties' toch nog iets te vertellen. Twee weken terug tijdens de Bluegrass Enduro in de Elzas vaak gebruikt. Het was modderig, je rijdt blind en zo hard als je denkt te kunnen. Yep dan klik ik in een bocht weleens ff uit ja. En dan kom je soms niet snel genoeg er weer in door de vele rotsen en andere obstakels. Dan sta je op de Mallet met een setje Five Tens helemaal niet verkeerd om je even door dat moment te helpen :)

Let wel. Ik ben niet voor of tegen welk pedaal systeem dan ook. Deze combi heeft op dit moment mijn voorkeur :)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Trek fuel EX9,Specialized Stumpjumper

di 20 mei 2014, 14:06

ik zit dus een beetje te twijfelen of ik niet gewoon op flats (met five ten schoenen) moet overgaan. Ik ben geheel gewend aan klikpedalen, dat is niet zozeer het probleem, maar ik ben er nu achter gekomen dat bij meer technische trails, en dan vooral van die leuke scherpe haarspeldbochten, ik altijd in een reflex met rechts uitklik en dat is dus het omgekeerde wat je moet doen als je links de bocht om wil gaan. Het zit er zo in vastgeroest, mijn reflex ligt echt rechts, dus als ik een haarspeldbocht moet nemen naar links en ik zie het niet geheel zitten, even lichte paniek, en hup uitgeklikt met rechts en forget it dat ik nog die bocht kan nemen :-{
Kan ik mezelf nog aanleren om links uit te klikken? :-?

Trouwens ik zeg nu wel dat ik geheel gewend ben aan klikpedalen, maar toen ik begon met mountainbiken, vond ik het meer dan eng eerlijk gezegd, ik herinner me dat ik vaak uitklikte als ik ook meer even dacht dat ik misschien voet aan de grond moest gaan zetten. :-{

Daarentegen zijn klikpedalen beter als je drops moet nemen, je hebt een veel betere controle over de fiets, tenminste dat lijkt mij, want ik weet nog wel dat ik soms een beetje in paniek raakte als het me niet lukte om op tijd in te klikken, dan heb je dat je voet stuitert op je pedaal, niet echt geweldig.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

di 20 mei 2014, 16:03

drops nemen op SPD uitgeklikt is vervelend ja......ik heb daarentegen angst als ik 'te lang' van de grond af ben dat m'n voeten van de pedalen zullen vallen =/ of m'n fiets onder me vandaan valt ofzo...slaat nergens op maar toch
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
Contacteer:

di 20 mei 2014, 16:21

Bij zulke haarspelden proberen aan te wennen om met je volledige gewicht op je buitenste been te gaan staan.
Knappe vent die dat been nog uitgeklikt krijgt en het is beter voor je balans.
SugaHoneyIceTea schreef:drops nemen op SPD uitgeklikt is vervelend ja......ik heb daarentegen angst als ik 'te lang' van de grond af ben dat m'n voeten van de pedalen zullen vallen =/ of m'n fiets onder me vandaan valt ofzo...slaat nergens op maar toch
Daar heb ik dus ook last van :winkie:
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
Plaats reactie