3 Duitse (NRW) Haldes & Krefeld

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Is iemand bekend met 1 of meer van de 3 Duitse Haldes rond het Ruhrgebied? Halde Haniel, Hoppenbruch en iets naar het zuidwesten Nord Deutschland? Wat ik van filmpjes kan zien zijn het bij alle 3 vooral jump lines, met jumps van 3 tot 9 meter zeg maar, en een paar freeride / enduro lines omlaag.
Zit er een verschil in moeilijkheidsgraad tussen de 3? Hoe zijn ze in nattere omstandigheden (winter, voorjaar) te rijden (1 modderballet, spekglad, of verrassend droog als bij zandgrond?). Kun je het makkelijkste parkeren op de aangegeven parkeerplaatsen (via google maps te vinden)? En is er toevallig nog iets van een speeltuin of kinderwandelpad (zo'n Erlebnispfad) waar vrouw en kinderen zich kunnen bezig houden.
Wachtende op de levering van mijn Spindrift, ben ik op zoek naar leuke plekken om met dat ding te gaan rijden. En Halde NordDeutschland ligt op slechts 30 minuten rijden van mijn ouders (Venlo). Dat valt mooi te combineren...

Veel vragen, hoop dat er antwoord gegeven kan worden :D
Laatst gewijzigd door drpaul op ma 27 februari 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je kunt ook nog de Inrather Berg in Krefeld overwegen... Ervaring heb ik overigens met geen van alles.
(al hebben Belgische terrils me nooit kunnen overtuigen als leuke plaatsen om te fietsen met slecht weer)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

halde nord deutschland is wel leuk, moet het niet teveel waaien
je kan je spindrift ook uitlaten in de slucht Belfeld.
inratherberg krefeld inderdaad,mooi aangelegd
of naar suchtelen.
allemaal lekker dichtbij venlo
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

nick22 schreef: vr 9 december 2022, 11:43 halde nord deutschland is wel leuk, moet het niet teveel waaien
je kan je spindrift ook uitlaten in de slucht Belfeld.
inratherberg krefeld inderdaad,mooi aangelegd
of naar suchtelen.
allemaal lekker dichtbij venlo
Schlucht Belfeld: is dat waar die jumps bij elkaar liggen, in de buurt van de Mariahoeve? Of bedoel je het hele stuk singletracks vanaf Tegelen tot witte steen?

En heb even filmpjes van Krefeld bekeken, ga ik zeker een keer heen. Ziet er leuk uit voor een paar uurtjes plezier.
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

Heb Hoppenbruch gereden met mijn HT (Scout 290). Dat was best lastig. Veel chatter, geeft niet veel vertrouwen na jumps. Volgende keer met de fully. Het is wel heel veel klimwerk voor korte lijntjes. Voornamelijk jumplijnen maar ook een enkele Enduro die nog niet af was. De zwarte lijn was een mix van de 2. Parkeren ging wel naast het Park, maar het ligt op een druk industrieterrein en je zet hem zo langs de weg. Niet echt ideaal om kids uit de auto te halen of rustig je spulletjes gereed te maken. Dit was echter bij de hoofdingang. Misschien zijn er meer plekken die ik niet heb gezien. Speeltuinen niet gezien, de vrouw kan met de kids wel een wandeling maken over die heuvel, dat kan best leuk zijn. Ik heb 5 andere bikers gezien die dag. Het was al een tijd droog en stoffig en aardig hardpacked. Zeker de blauwe lijn verwacht ik nog goed te rijden met minder weer. Al met al was ik er na een halve dag wel klaar mee. Witten ligt op 20 min afstand. Dan zou je eventueel nog wat afdalingen kunnen pakken. Veel plezier met wat je ook gaat kiezen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik ben zondagochtend in Krefeld geweest voor de Home Trails Krefeld (info: https://www.home-trail.de/ )

Het betreft aangelegde trails (sorry cheetah, lines....) op de Inrather Berg (een in WW-II aangelegde berg met puin etc wat kwam uit o.a. de verdedigingslinies van de Nazi's, ook bedoeld als uitkijkpost in de regio) met een lange spiraalvormige klim omhoog, stijging max 8% of zo, dus prima te rollen, hoogteverschil 40-45m.
Het bovenste deel is het meest technische, het onderste meer jumps en drops en sneller. Een blauwe line met wat rode aftakkingen en 1 stukje zwart (niet gedaan, want wat glad en was alleen). Best wat stukjes rockgarden omlaag, leuk aangelegd. Merkte dat ik zoiets in een bocht lastig vond. Verder behoorlijk wat (kleinere) jumps, tot max 5m lengte. Gap jumps, tables, drops, step-downs. Echt leuk aangelegd. Ook wat TTF's in de vorm van skinny's, drops vanaf een rotsblok van 1m hoog.
Is goed te bereiken, 3 minuten fietsen vanaf de parkeerplaats (kan ook druk zijn, op de site staat een plaatje van de andere parkeerplaatsen) en dus echt leuk aangelegd om een paar uur plezier te hebben. Bij nat weer wel mijden, ondergrond bevat veel kleigrond, dus glad. Maar bij droog of lichtvochtig weer prima te doen.

Voor videobeeld, deze YT video van Heintje: https://www.youtube.com/watch?v=tjg5eRc64Lw
Sten#11
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 22:57
Mijn mountainbike: Reaction c:62 race

Klinkt goed Paul! Ik woon in de buurt en wil binnenkort weleens een zaterdag of zondag gaan. Zou het tof vinden als er dan meer bikers zijn, anders loop ik tegen zelfde probleem als Paul aan. Doordeweeks ook bespreekbaar maar dan wel op tijd plannen. Kortom: wie wil binnenkort krefeld eens checken?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Sten#11 schreef: ma 27 februari 2023, 23:03 Klinkt goed Paul! Ik woon in de buurt en wil binnenkort weleens een zaterdag of zondag gaan. Zou het tof vinden als er dan meer bikers zijn, anders loop ik tegen zelfde probleem als Paul aan. Doordeweeks ook bespreekbaar maar dan wel op tijd plannen. Kortom: wie wil binnenkort krefeld eens checken?
Mijn ouders wonen er in de buurt (gemeente Venlo) maar ik 190km noordelijker. Wanneer ik weer eens die kant op ga, zal ik dat laten weten in dit topic. Of een let's ride, en dan combineren met Halde Nordeutschland of zo. Leuk dagje lijkt me.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

lekker bezig
ik vind het ook erg leuk, en maar 35 min bij mij vandaan

Mocht je nog wat serieuzer werk willen dan kun je dichterbij ook terecht bij: sportpark suchteln. freeride baan en rondom leuk leuk fietsen
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteren naast een nieuw bezoekje Krefeld (lag er prima bij, nog drop into rockline op laatste deel rood, en de stepdown onderaan rood afgevinkt) ook naar de Halde Norddeutschland geweest. Prima parkeergelegenheid, vervolgens asfaltklim omhoog (volgens Strava 1km aan 6.5% en max 10%). Bovenaan erg winderig, maar wind stond in de rug op de (table) jumpline. Meerdere tables, met bij sommige aan de zijkant een extra lip om er een double van te maken. Lengte van 2 tot 6m. Onderaan de grotere, maar daar meer last van de wind, dus niet gesprongen. Aan einde van dit deel een table van 6m, met de keuze om rechts een gap jump van 7m te doen. Erg uitdagend, maar door de snelheid die je krijgt moet het te doen zijn. Nu niet gedaan door de wind.
Vervolgens het bos in, met telkens de keuze tussen gap jumps, drops, chicken lines, maar behoorlijk nat. Niet heel technisch, alles te doen, maar best wat modderige stukken. Gap jumps niet goed aangegeven, dus de 1e keer goed opletten.
Onderaan nog een table met 3 opties: klein en steil, normaal en midden, groot en steil. De middelste lijn ligt aan de linkerkant, moet met een bochtje aanrijden, beetje vreemd. Je kon een korte steile lijn omhoog lopen, maar best pittig om dat een paar keer te moeten doen.
Ook liggen er in het bosgedeelte nog een aantal lines aan de rechter kant met meer grotere jumps. Hier reed nu zowat niemand.

Samenvatting: an sich best een prima plek, erg gevoelig voor nattigheid en wind (de jumpline althans). Maar waar ik Krefeld mooi aangelegd vond, en goed onderhouden, vond ik dit wat rommelig.

Nog 2 haldes te gaan. Ik wacht wel op beter weer....
Plaats reactie