downhill voor kinderen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
rb1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 21:24

Hi, ik wil deze zomer graag samen met mij kinderen met de fiets de bergen in. Vanaf welke leeftijd is downhill geschikt? Mijn kinderen zijn 5, 7 en 9. Ik heb mijn oog laten vallen op het bike parc les arcs. Ik zie dat daar ook afdalingen voor jonge kinderen zijn. Mijn kinderen hebben geen ervaring. Alleen af en toe een MTB rit in de bossen in Nederland. Kan ik de verwachting hebben dat we na wat oefenen daar ook al een afdaling groen of blauw kunnen doen?

Ik ben in de gelegenheid om MTB's zelf mee te nemen. Aan te raden of beter een speciale downhill fiets daar huren?

Alle tips zijn welkom. Wellicht ook nog andere dingen waar ik helemaal niet aan denk.

Thanks alvast.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

rb1357 schreef: zo 16 januari 2022, 21:28 Hi, ik wil deze zomer graag samen met mij kinderen met de fiets de bergen in. Vanaf welke leeftijd is downhill geschikt? Mijn kinderen zijn 5, 7 en 9. Ik heb mijn oog laten vallen op het bike parc les arcs. Ik zie dat daar ook afdalingen voor jonge kinderen zijn. Mijn kinderen hebben geen ervaring. Alleen af en toe een MTB rit in de bossen in Nederland. Kan ik de verwachting hebben dat we na wat oefenen daar ook al een afdaling groen of blauw kunnen doen?

Ik ben in de gelegenheid om MTB's zelf mee te nemen. Aan te raden of beter een speciale downhill fiets daar huren?

Alle tips zijn welkom. Wellicht ook nog andere dingen waar ik helemaal niet aan denk.

Thanks alvast.
Hoi, Ik zou je adviseren om dan in La Plagne te beginnen. Les Arcs zou ik dan later aansluitend doen.

Mijn kleine man is op zijn 7de begonnen. Gewoon op zijn 24" Cube de groene paden af. In La Plagne kom je regelmatig families met kleine kinderen tegen, niet zo druk en zijn de trails relatief glad/ geen stenen. Eventueel zou je bescherming kunnen huren maar met een rustig tempo is dat niet echt nodig. (Helm, zonnebril en een paar goede handschoenen zijn natuurlijk de standaard uitrusting.) (La Plagne heeft ook geen Full Face helm verplichting. Wel mondkapjes plicht bij een open helm in de lift. )
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Fantastisch om te doen met je kids. Hier mijn ervaringen:
Rustig beginnen. De één pakt het zo op, de ander doet er wat langer over, voor sommigen is het niets.
Mijn kleine reed zijn eerste downhill met zes, toen nog op zijn eigen (volledig rigid!) fiets. Rustig begonnen op het oefen heuveltje (met sleeplift, ook een kunst), en toen dat eigenlijk best goed ging de grote berg op, om 700hm ineens te kunnen maken). Dit was met gewone trailhelm en de te grote elleboog beschermers om de knieën. Achteraf gezien een beetje (te) weinig protectie.
Het jaar daarna steeds fietsjes gehuurd in La Bresse en Les Orres (laatste is wellicht vergelijkbaar met waar jij heen wilt). Nu met fullface en back protector. Afgelopen zomer was het derde jaar, en gaat hij met flinke vaart rode, en incidenteel zwarte runs af in oa La Bresse en Lac Blanc. Nu in zijn bmx outfit (fullface, body protector, knie en scheenbeschermers), wat eigenlijk wel een fijn idee is. De progressie is absurd hoog bij die kleintjes. Totaan track walks en lijnen uitdenken bij de echt technische stukken aan toe. Mooi om mee te maken.
Overigens waren de technisch meest lastige downhills dit jaar in Noorwegen, op zijn eigen hardtail (Inmiddels voorzien van verende vorkvork). Dat ging wonderwel goed, met uitzondering van de banden, Rocket Ron, met binnenbanden. Dat ging dus vaak lek. Iets om rekening mee te houden als je de eigen fietsen mee neemt!

Ik bouw steeds rustig op (de eerste run is vaak een beetje wiebelig, maar na een run of 2 a 3 komt het vertrouwen en kan de snelheid en de moeilijkheidsgraad omhoog. Ik laat hem steeds kiezen hoeveel, hoe moeilijk en hoe hard (al trek ik soms aan de rem. Vorig jaar bijvoorbeeld La Nuts in Lac Blanc overgeslagen. Hij was de afslag al, bewust, in, maar ik had mijn twijfels of dat goed ging. Had achteraf best gekund trouwens, maar soms liever safe than sorry.)
Misschien dat je vast kan oefenen in Mook. De blauwe daar is goed te doen, en de zwarte is wat ze in een park als Les Orres blauw noemen, dus dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.
Hou er rekening mee dat ze soms (hard) onderuit zullen gaan en bedenk hoe je daarmee om gaat. Bij ons werkt het heel goed om even uit te huilen, maar niet te dramatisch te doen en dan zo snel mogelijk de gewraakte passage nogmaals te doen.
Ik laat junior altijd voorop rijden, dan kan ik af en toe nog wat aanwijzingen geven.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ik ben afgelopen zomer met mijn zoontje van 7 in lac blanc geeeest. Beide een full dh set (fiets + bescherming) gehuurd. Hij vond het eerst doodeng, maar na de tweede run was hij niet meer te stoppen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik rijd vanaf dat mijn zoontje 4 is af en toe een stuk singletrack op de Veluwe, en toen hij 5 was zijn we voor het eerst een ochtendje in een bikepark in de Alpen geweest. Les Orres, waar 38x10 het ook over heeft hierboven. Mijn ervaring kende nogal wat ups en downs :)

Hoewel hij een mtb heeft (star) hebben we daar een mooie 20" Commencal Clash gehuurd (wat sowieso al een mega vet apparaat is) inclusief protectie (full face, armor, handschoenen, kniebeschermers).
Het was niet direct een groot succes, tot in de lift was het allemaal leuk maar zodra we boven uit de lift stapten was het toch wel steil en spannend en blokkeerde hij. Het was een groene trail, vergelijkbaar met zwart in Mook inderdaad. De afdaling heeft ons zo'n 1,5 uur gekost, inclusief een terras omdat 'ie echt niet meer wilde. Maar vanwege praktische redenen was terug met de fiets in de lift omlaag geen optie. Maar met elke 10 meter die we daalden steeg het vertrouwen, de lol en de behendigheid. Onvoorstelbaar hoe snel dat gaat. Toen we (eindelijk) beneden waren vond hij dat we klaar waren, maar met een beetje pushen toch voor de tweede keer de lift in gegaan. Toen ging 'ie als een speer omlaag, echt een wereld van verschil en dat 1,5 uur later. Helaas is hij toen ongelukkig gevallen en zijn we op de eerste hulp geëindigd, 3 hechtingen verder (pedaal in scheenbeen, protectie was niet voldoende dus).
Inderdaad het advies van 38x10 om even te bedenken hoe je met dat soort situaties omgaat, valpartijen, blokkeren enz. Zal per kind ook wel verschillen, hier is het vaak ik val dus ik kan het niet dus ik wil ook direct naar huis :tong

Afgelopen zomer (was ie 6) zaten we toevallig ook in Les Arcs. Ik heb toen eerst zelf een verkenning gedaan en besloten dat we een jaartje gaan wachten. Reden voor mij was dat de makkelijke trails daar van een raar grind zijn gemaakt, waar je totaal geen grip hebt en ik het daardoor te gevaarlijk vond (uiteraard met de hechtingen van vorig jaar nog op het netvlies). En door de vele verhuur en drukte zag ik even door de bomen het bos niet meer (+ dagje huur van al het spul loopt aardig in de papieren).
Z'n eigen MTB heeft geen schijfremmen en niet heel veel profiel, wat ik op dat grind ook geen fijn idee vond.
Aan de andere kant: je ziet daar zat mini's rondrijden op gare B'twins. Dus het zou wel moeten kunnnen. Volgend jaar gaan we het weer proberen.

Maar: in Bourg-Saint-Maurice is een enorm grote vette pumptrack, en in het bos langs de rivier liggen leuke singletracks met wat jumps enzo. Dus neem die bikes sowieso lekker mee, dan kun je altijd kijken of je de lift in gaat of niet. RIjd je 5-jarige op een 20" of nog 16? Bedenk bijvoorbeeld dat een 16" wieltje dermate klein is dat een beetje losse steen al tot de assen komt. Je hebt nog een half jaar om te oefenen, ik zou vooral oefenen dan in gebruik van handremmen + STAAND afdalen. (onze crash was omdat 'ie zat en dus snel z'n voeten van de pedalen schoten).
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

@bram, ja precies, spullen aan met de lift naar boven alles prima, maar dan aan de start en rollen en steeds meer snelheid krijgen, was toch wel andere koek.. eerste run benende stond het huilen het bijna nadere dan het lachen, maar de opluchting dat hij beneden was zorgde ook wel voor genoeg "juich" gevoel. Tweede keer, was er gewenning. En daarna ging hij als brandweer :)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je zou het niet zeggen als je ziet waar hij momenteel zoal vanaf komt, maar de mijne heeft nog al een dingetje met controle. Na een keer La Bresse met heul veul regen, op een huurfiets met matig profiel en dus heel erg weinig grip in de blub, heeft hij zo zijn bedenkingen met regen. Dat wordt al gauw een self-fullfilling prophecy natuurlijk (de grond is nat = ik heb weinig grip = ik ga veel te krampachtig rijden = zie je wel, ik kan het niet).
Sloeg nergens op, want de bospassages in La Bresse waren halve rivieren geworden en ik heb (ook met junior) elders stukken dubbelzwarte diamantjes gereden die makkelijker waren dan de "blauwe" La Barrage op dat moment, maar als het eenmaal tussen de oortjes zit...
Het enige wat helpt is een beetje moed inpraten, en vooral laten ervaren dat hij het wel kan als de situatie zich nogmaals voordoet.

@Bram: die scheenbeenwond kan ik me nog herinneren idd. Jip heeft inmiddels een vergelijkbare "oorlogswond". In zijn geval opgelopen op een campingpaadje :oops: :~

@HJ12: Juichgevoel? wacht maar totdat ze een keer een passage beter nemen dan jij :-)
Lac Blanc is wel en ideaal bikepark om te beginnen: Groen is daar ook echt groen (itt tot in bijv La Bresse, dat 25 km verderop ligt en waar zelfs de groene afdaling relatief lastig en steil kan zijn), de blauwe La Cool is ook voor ervaren rijders gewoon een toffe flowtrail, en sommige rode kennen weliswaar indrukwekkende gapjumps en drops, maar die zijn eenvoudig te omzeilen. Je kunt daar prima opbouwen dus.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn zoon, inmiddels 16, begon met net 7 in Saalbach Hinterglemm op een 24" Hardtailtje, en die heeft echt wel gevoel voor technisch fietsen. Die rijdt daar inmiddels op vakantie ook rode en zwarte routes (met nu een Neuron), die been ik bergaf niet meer bij met mijn bewust lekker onderbemeten fiets (houdt het extra uitdagend).

De jongste van 5 met name zal uitproberen zijn, de overigen ook, natuurlijk. Afdalingen zijn lang en je bereikt sneller hogere snelheden dan we in Nl gewend zijn. En stel, een van de kinderen zou het niet liggen, niet leuk vinden, wat is dan evt je 'plan B?'

Saalbach Hinterglemm is eventueel ook erg leuk en geschikt voor onervaren en ervaren MTB-ers. Stel, er is een plan B nodig, dan is daar ook voor de allerkleinste kinderen nog genoeg te doen. Zwembad, 2 'avonturenpaden' (Montellino en Kodog) op de berg , kletterpark aan het daleind, waterspeelplaats aan het daleind, wandelen, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 11:32 (...)
@HJ12: Juichgevoel? wacht maar totdat ze een keer een passage beter nemen dan jij :-)
Lac Blanc is wel en ideaal bikepark om te beginnen: Groen is daar ook echt groen (itt tot in bijv La Bresse, dat 25 km verderop ligt en waar zelfs de groene afdaling relatief lastig en steil kan zijn), de blauwe La Cool is ook voor ervaren rijders gewoon een toffe flowtrail, en sommige rode kennen weliswaar indrukwekkende gapjumps en drops, maar die zijn eenvoudig te omzeilen. Je kunt daar prima opbouwen dus.
Ach dat doet hij nu al, na de derde run, nam hij de eerste hobbels na de bocht / viaduct met een aardig sprongetje, dat vond zijn "bejaarde" vader toch nog wat lastig :)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

aurelius schreef: ma 17 januari 2022, 12:03 Saalbach Hinterglemm is eventueel ook erg leuk en geschikt voor onervaren en ervaren MTB-ers. Stel, er is een plan B nodig, dan is daar ook voor de allerkleinste kinderen nog genoeg te doen. Zwembad, 2 'avonturenpaden' (Montellino en Kodog) op de berg , kletterpark aan het daleind, waterspeelplaats aan het daleind, wandelen, etc.
dat is bij Les Arcs nog wel wat beter voor elkaar dan in Saalbach vond ik, zie topic over gezins/bikepark vakanties ;) meerdere klimparken, mountain karts, zwembad binnen+buiten, speeltuinen. Heel erg toeristisch maar waar we dat eerst juist niet zochten is het met kleine kids wel leuk om de wandeldagen af te wisselen met speeldagen (of te combineren). En de eerdergenoemde pumptrack + skatebaan + oefenparcourtje in Bourg St Maurice zijn ook heel leuk als het bikepark zelf een stapje te ver is. Sowieso is in het dal van Les Arcs het prima ingericht met fietspaden enz.

Als je btw zelf ook wat mooie afdalingen wil doen kan ik naast Les Arc ook La Rosiere adviseren. Meer rots/natural trails, en de afdaling vanaf Pic Noir naar Bourg Saint Maurice is echt fantastisch (Dream Forest trail). Niet voor kids (zwarte DH track maar vooral krap/steil, geen jumps oid). Moet je wel zorgen dat je auto niet in La Rosiere staat.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou ook minimaal 1 keer de auto pakken naar Willingen en daar in het bikepark de flowtrail gaan rijden. Dan krijgen ze iig een idee hoe het is om dmv zwaartekracht naar beneden te rijden en een beetje ervaring opdoen hoe het in de lift omhoog gaat. Zeer toegankelijk allemaal voor alle leeftijden.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Bedenk wel dat als je ze meeneemt naar een bikepark waar je met de lift om hoog gaat, je dit bij iedere klim in Nederland gaat horen..... :winkie:

Verder sluit ik me helemaal aan bij de eerdere reageerders. Lol staat voorop en progressie zal verschillend zijn, maar sneller dan die van ons :wink:

Rustig opbouwen en accepteren dat vallen en huilen er bij hoort. Nadat mijn zoontje echt hard van een een stuk north shore was gevallen vroeg ik hem wat hij wilde. Stoppen of doorgaan. Het antwoord was kort maar krachtig......stoppen was geen optie. Daarna ff wat gegeten en gedronken en verder een super dag gehad. Thuis moest ik wel ff uitleggen hoe hij aan die enorme blauwe plek op z'n dijbeen kwam........

Heb niet heel veel ervaring qua bikeparks, maar Lac Blanc staat wel boven aan. Zoals 38*10 al zegt kun je hier heel mooi opbouwen.

En rekening houden met de verhoudingen. Wat voor jou een kleine drop-off is, betekent voor hun vaak al de helft of meer van hun lichaamslengte.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vraag me echt af of je met kinderen van 5 zoiets doet voor die kleine of omdat je het zelf zo graag wilt.

En in Saalbach-Hinterglemm een kind van 5 naar beneden sturen? (die andere tracks ken ik niet).
Lijkt mij een beetje tè, wat hier al gezegd werd: een 20" wieltje is wel effe wat anders dan een volwassen mountainbikewiel over die keien en wortels. Bovendien zitten er toch ook op de milde trails af en toe best steile stukjes.

Op z'n minst moet een kind de remmen goed beheersen, ook op wat steilere hellingen. Nog niet zover? Dan geen Alp af sturen, moet pappa maar een jaar meer geduld hebben voordat zoonlief moet wat hij zelf zo graag doet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Vijf is wel vrij jong inderdaad. Hangt nogal van het kind, de fiets en de trails af of dat een succeservaring gaat worden denk ik. Voordat we de eerste keer de lift instapten moest junior (6 toen dus) van mij eerst laten zien dat hij beheerst van het oefenweitje kwam en heb ik uitgebreid met de liftbediende overlegd of hij dacht dat het verstandig was. Als het geen succesverhaal wordt heb je zomaar de kans dat hij er voorlopig geen zin meer in heeft.

Aan junior lag het niet. Die was toen hij 3 was al pissig dat hij niet op zijn loopfietsie met papa mee mocht de Dolomieten in :-)
Inmiddels staat het volgende papa-zoon bikeparkweekendje al in de planning voor deze zomer, en is het meer de vraag tot wanneer papa mee mag (en het bij kan houden) ipv andersom :winkie:
(Papa heeft 2 troeven: hij heeft een auto, en geld om de liftpas te betalen. Junior is acht.. :winkie: :winkie: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afgelopen zomer zag ik op Mook een papa met zoon over de makkelijkste lijn gaan. Dat joch was echt wel wat ouder dan 5 (ik schat +/-8) en op een gegeven moment viel hij. Niets ernstigs, maar toch even tranen natuurlijk. Ik kwam er langs gereden toen pa bezig was met "een stukje educatie" en begreep meteen waarom die knul zo huilde. Zwaar gestresst moest hij van pa meteen door en lag er twintig meter verderop weer naast, niet zo vreemd vond ik want hij zat nog helemaal te trillen op de fiets van de stress.

Laat dat manneke eerst eens tot rust komen en tast even af wat de beste manier is om hem weer verder te laten rijden. Ga desnoods tien minuten aan de kant zitten met wat te drinken en wat lekkers. Sommige kinderen reageren heel gevoelig op die druk en dan is nog meer pushen het slechtste wat je kunt doen.
Ik mag aannemen dat je met je kind zoiets gaat doen om hem een leuke middag te bezorgen en niet om je eigen frustraties eruit te gooien :roll: Nu heeft die zoon geen leuke middag en papa ook niet. Terwijl het met een andere benadering wellicht tien minuten later weer met een big smile de volgende afdaling rijden was geweest. Zo zonde...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie