Aftrap campagne 'Gebruik je kop, helm op'

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
RonS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: di 2 januari 2007, 22:32
Mijn mountainbike: Giant XTC NRS Team
Contacteer:

RABO ProTeam-renner Rick Flens heeft woensdag (16 juni 2010) het startschot gegeven voor de landelijke campagne 'Gebruik je kop, helm op'. De campagne is een initiatief van Stichting Consument en Veiligheid, de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). Met als belangrijkste doel dat wielrenners en mountainbikers altijd met een helm op rijden.

Voor meer info zie;
http://www.ad.nl/ad/nl/1421/Binnenland/ ... m-op.dhtml
Wie met zijn mountainbike stil staat in de modder, zakt erin weg!
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Goede actie !! :-q
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ach, als mensen zo dom zijn om geen helm op te zetten moeten ze dat vooral zelf weten, dat leren ze vanzelf af. Al wijs ik zeker beginnende bikers daar toch wel op. Mij heeft het in ieder geval al twee keer voor erger behoed.
Maar ik ben toch bang dat de verstokte helmlozen zich ook niet door zo'n campagne laten ompraten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ik denk ook dat enthousiastelingen hier gewoon niet bij stilstaan. Ik kan me herinneren dat ik, jong en onbezonnen, ook een keer ruggelings op een pad ben aangetroffen na een aanvaring met een boom (op mijn toenmalige trots; een échte Loverdi afgemonteerd met Shimano 200GS). Kan me niet herinneren wat er precies gebeurd is, maar had ook erger kunnen aflopen dan een bult als een struisvogelei en een week hoofdpijn. Kortom; goede actie om ook de beginner/onwetende recreant wat bewuster te maken. Ik ben zelf altijd wel zo dat, als ik mensen zie zonder crashpet, even wijs op het belang ervan (al moet je tegenwoordig ook oppassen dat je dáár dan weer geen hersenschudding aan overhoudt ;-))
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Prima actie, goed te vergelijken met bv. de gordel. Helemaal niet prima dat hardnekkige of nalatige mensen geen helm dragen, in geval van een ongeval met verstrekkende gevolgen(pijnlijk voorbeeld de nietsvoorstellende val van Frans in Westkappele) zijn de gevolgen voor desbetreffend persoon en familie/ vrienden enorm.

Er zijn nog genoeg hardhoofden die te eigenwijs zijn om dit aan hun verstand te brengen, tot ze het zelf of van dichtbij meemaken. Mij zul je iig nooit zonder helm zien rijden.(alsmede gordel)



*de link naar de valpartij van Frans heeft absoluut geen achterliggende gedachten en heb ik alleen aangehaald omdat dit een schokkend verhaal is hoe snel het fout kan gaan
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Tot een paar jaar geleden heb ik zonder helm gereden, ik vond het gewoon niet prettig, zo'n ding op mijn kop. Maar na een aantal verhalen, o.a. hier op het forum, zet ik hem altijd op voor atb-ritjes. Ik wil graag nog even langer leven, en ook geen kasplantje worden.
Ik zal alleen nooit iemand anders wijzen op het belang ervan, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Als ik in mijn helmloze tijd een opmerking kreeg over mijn helmloze hoofd, vroeg ik meestal waar hij zich mee bemoeide, aangezien het toch mijn hoofd is.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

suravida schreef:Ach, als mensen zo dom zijn om geen helm op te zetten moeten ze dat vooral zelf weten, dat leren ze vanzelf af. Al wijs ik zeker beginnende bikers daar toch wel op. Mij heeft het in ieder geval al twee keer voor erger behoed.
Maar ik ben toch bang dat de verstokte helmlozen zich ook niet door zo'n campagne laten ompraten.
Ben het volkomen met je eens, heb ook een dubbel gevoel bij zulke campagnes. Maar, sommige mensen die kunnen dat blijkbaar echt niet indenken, gaan hard op hun bakkes en "de maatschappij" mag ze daarna verzorgen.

Recent nog eentje in het dorp hier. Ging fietsen, lag ineens een natte boom op het pad, meneer ging onderuit en meneer is nu niet 100% meer. Gescheiden, gezin naar de klote, dat soort verhalen krijg je dan. Uiteraard, dat kan altijd gebeuren, je breekt zo je nek met fietsen. Maar een helm, komop, dat moet een gewoonte zijn.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
BikePatrol
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 21 juni 2009, 17:21
Mijn mountainbike: Liteville 301 AM

Paul Rush schreef: ...
Als ik in mijn helmloze tijd een opmerking kreeg over mijn helmloze hoofd, vroeg ik meestal waar hij zich mee bemoeide, aangezien het toch mijn hoofd is.
Zo heb ik ook lang gedacht over het dragen van de helm (of gordel). "Het is toch lekker mijn probleem?". Antwoord: Ja, in eerste instantie wel, maar stel nou dat jij door het niet dragen van de helm een kasplantje wordt na een ongeval. Ik heb geen zin om mee te betalen aan de extra zorgkosten die jij genereert door geen helm te dragen. Ik betaal al genoeg aan premie en eigen risico :P
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Prima dat men op zich de risico's onder de aandacht breng, maar uiteindelijk blijft het gewoon een risico-afweging die je zelf (!) maakt. Dientengevolge zal het voor verschillende personen ook verschillend uitvallen, waar sommigen wat moeite mee te lijken hebben.
BikePatrol schreef:Ik heb geen zin om mee te betalen aan de extra zorgkosten die jij genereert door geen helm te dragen. Ik betaal al genoeg aan premie en eigen risico :P
Er zijn tig dingen waar ik eigenlijk niet aan mee wens te betalen, zowel qua bepaalde ziektekosten als buiten de ziektekosten om, om uiteenlopende redenen... Of je alleen de keuze hebt?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Zullen we anders het roken en teveel alcohol erbij halen? Maakt het topic wel compleet....

oh ja, ik heb 2 kinders waarvan 1 met keizersnee is gekomen..... thnx 4 paying! :bier:
Laatst gewijzigd door Erikje op do 17 juni 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
martinv77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 20 juni 2009, 20:52
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.0 HS All Mountain, Nicolai Ufo-ST, Cube Acid

Erikje schreef:oh ja, ik heb 2 kinders waarvan 1 met keizersnee is gekomen..... thnx 4 paying! :bier:
Graag gedaan, Dat je er maar veel plezier van mag hebben :-q

En qua helmen actie, om daar weer even op terug te komen....
Erg zinvol en helaas nog steeds noodzakelijk. Gisteren weer 2 zonder helm die 3 tientjes teveel vinden om hun pan te beschermen. :roll:
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Heerlijk de tegenargumenten dat het nog steeds iemand's eigen keus is. Natuurlijk is het dat en dat ga ik echt niet dusdanig proberen door te hameren dat het wel moet. Alhoewel, misschien toch wel. Het je-moet-het-toch-lekker-zelf-weten zinnetje komt verrekte dichtbij met de laatste trend zolang-ik-het-maar-goed-heb-tijdperk. Maw iedereen bepaald zelf waardie mee bezig is, de waarde voor de medemens gaat ten onder, elk goedbedoeld advies word gelijk aangezien als persoonlijke aanval.

Geef mij eens 1 goede reden waarom ik niet anderen moet vertellen voor hun eigen bestwil een simpel helmpje op te doen? Vergaat de aarde omdat ik zogezegd met andermans zaken bezig ben? Met een simpel nee neem ik deels genoegen omdat het logischerwijs je eigen keuze is, maar het is zo verrekte krankzinnig om geen helm te dragen. Vraag me dan af wie er in dit geval koppiger is.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Fijn dat er actie is aan het helm front. Ik heb er zelf al 2x erger mee kunnen voorkomen. Maar ik ken iemand die behoorlijk veel schade heeft door een val met een stadsfiets tijdens een rustige rit op asfalt.
Toevallig met mijn vriendin afgesproken om dit weekend voor haar een helm te gaan kopen :D
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
SBTElite
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 17:49

Je ziet ze nog elk weekend bij ons in het bos, de helmlozen.
Vaak zie ik dat het of oude mannen zijn (plus 40) of wat al eerder genoemd is, de beginnende biker.
Sinds ik fiets op sportief niveau draag ik altijd een helm, een vriend van me heeft in schoorl z,n nek gebroken en leeft nog en kan alles nog dankzij z,n helm!!
Ik vind het een goede actie!!
thompsonbiker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 712
Lid geworden op: zo 16 oktober 2005, 10:54
Mijn mountainbike: Giant XTC 1 29er 2012

kwam zelfs op limburgs mooiste ook iemand tegen zonder helm. Ik vind ook gewoon:geen helm, geen deelname!
De helm heeft mijn leven ook een keer gered.

zeer goede campagne!
A single track mind.
Gesloten