Zandpaden ten noorden van Arnhem dicht voor fietsers

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het is nog maar de vraag of er sprake is van een probleem.
Het artikel op de Gelderlander haalt wethouder Marco van der Wel aan en stelt:
Fietsen in het bos kan nog steeds. Maar dan wel op verharde paden en de mountainbikeroute. Ten noorden van Arnhem liggen twee van die routes. Die zijn daarvoor volgens Van der Wel speciaal aangelegd, buiten de broedplaatsen voor vogels. ,,Op deze manier proberen we de ongestoorde natuur de ruimte te geven en recreanten fiets- en mountainbikevoorzieningen te bieden.”
Het verbod zal de MTB routes dus niet raken, omdat die buiten het broedgebied liggen. Het zijn vooral de 'gewone' fietsers en gravelbikers die hiervan de dupe worden.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die Marco van der Wel komt uit Rijsbergen in Noord Brabant en is pas kort benoemd als wethouder in Arnhem. Het zou kunnen dat hij lokaal nog niet helemaal is ingebed.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Beetje Holland op zn smalst , gelijk weer gaan " zeuren en veroordelen " ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Toevallig gisteren in het gebied gewandeld. En hèb er wel een klein beetje begrip voor. Werd bijna van mijn sokken gereden door een heel boswielrenner Peleton doe al roepend met 30+ langskwamen, Niks afremmen gewoon door gassen. Even later een gravelbiker die netjes afremde en langs ons heen reed
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FreedomRanger schreef: za 26 november 2022, 23:39
Fietsen in het bos kan nog steeds. Maar dan wel op verharde paden en de mountainbikeroute. Ten noorden van Arnhem liggen twee van die routes. Die zijn daarvoor volgens Van der Wel speciaal aangelegd, buiten de broedplaatsen voor vogels. ,,Op deze manier proberen we de ongestoorde natuur de ruimte te geven en recreanten fiets- en mountainbikevoorzieningen te bieden.”
Het verbod zal de MTB routes dus niet raken, omdat die buiten het broedgebied liggen. Het zijn vooral de 'gewone' fietsers en gravelbikers die hiervan de dupe worden.
Maar goed, de wandelpaden lopen nog wel steeds door en langs de broedplaatsen voor vogels. Natuurlijk hebben loslopende kinderen en honden daar geen enkele invloed op, maar het is wel weer duidelijk dat het niet om de natuur gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het betreffende gebied ligt dicht op de rijksweg A50, rijksweg A12, Burgers Zoo, Openluchtmuseum, vliegveld Terlet, vliegbasis Deelen en Motorsportpark Gelderland Midden. Afgelopen nacht heb ik (wonend vlakbij de Schelmseweg, maar op kilometers afstand van het GelreDome) de hele tijd wakker gelegen van house beats van het event Qlimax.

Leg mij nog even uit hoe fietsers de verstorende factor in dit stukje natuur zijn ... :~
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

FreedomRanger schreef: za 26 november 2022, 23:39 Het is nog maar de vraag of er sprake is van een probleem....

Het verbod zal de MTB routes dus niet raken...
Nouja, dit soort NIMBY shit (het raakt mij niet dus het boeit mij niet) zorgt ervoor dat het vanzelf wél je probleem wordt. Want laten we eerlijk zijn: het is niet een wethouder hier of daar die met eigen ogen de verstoring in de natuur ziet en denk "fuck, ik MOET die ellendige bikers weren om de natuur te redden." Hier worden dingen in oren gefluisterd en wordt gelobbyd. Doordat de anti-MTB lobby publiek en media goed weet te bespelen hebben ze ook succes. Als fietsers wat meer eensgezind én proactief zouden reageren zou het minder vaart lopen. Dat zijn ze nu niet dus eerst is het exit vrij rijden (je hebt toch een route?), dan is het een paar jaar later de route in de zomer dicht, nog een jaar later is je route weg.

Mjelnir schreef: zo 27 november 2022, 15:07 Toevallig gisteren in het gebied gewandeld. En hèb er wel een klein beetje begrip voor. Werd bijna van mijn sokken gereden door een heel boswielrenner Peleton doe al roepend met 30+ langskwamen, Niks afremmen gewoon door gassen. Even later een gravelbiker die netjes afremde en langs ons heen reed
Maar wat heeft dit met de verstoring van broedvogels te maken? Die argumentatie raakt kant noch wal, en door als biker mee te gaan in het 'ja maar ik heb overlast' gedoe, helpt de zaak alleen maar verergeren. Alle groepen die massaal het bos in gaan, fietsers, wandelaars of wat dan ook, zijn gewoon **** irritant. Zelfs buiten het bos :D

Sorry voor de militante hounding en daarom persoonlijke reacties, maar besef a.j.b. heel goed waar dit om gaat. Allerlei organisaties die vooral met hun eigen belang (= "mijn bos!") bezig zijn hebben de weg voorbereid om keer op keer 'natuurbescherming' als knuppel te gebruiken. Dat lukt ze nu ook goed, omdat de berichtgeving van lokale media keer op keer op keer anti-MTB is. Het gevolg is dat de gemiddelde passant niet beter weet dan dat bikers een erkend probleem zijn voor de natuur, dus terecht dat ze aangepakt worden.

Vervolgens is er in de bike scene niemand die z'n mond open trekt en vraagt om bewijslast of zelfs logica (als bikers weg moeten, waarom mogen honden dan los?). VNC en Harry Hobo kunnen moord en brand krijsen over onderzoek van Patrick Jansen dat 'partijdig' is, maar *niemand* die in de media of rechtszaal vraagtekens zet bij één partij die zelf kevers of platte hagedissen telt én procedures aanspant. Laat staan dat diezelfde organisaties enkel kijken naar (vermeende en in hun insziens aannemelijke) verstoring door bikers, maar werkelijk nul aandacht schenken aan openbare grind- en asfaltwegen, wandelaars (waarvan er 10x zo veel zijn) of loslopende honden.
Stamppot with weaksauce!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik denk dat de huidige gravelhype ons als mtb-ers keihard gaat raken. Rijden vaak harder, nog grotere BWR-groepen; dat levert gegarandeerd conflicten op.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik lees dat MTBers de vier na grootste groep op de eerste spoed hulp zijn dan begin ik beleidsmakers te snappen. Blijkbaar trekt onze sport bepaalde mensen in grote getale aan.
De huidige MTB reputatie gaat pas veranderen als die bepaalde mensen veranderen, met de sport stoppen of emigreren vrees ik.
Lekker fietsen!
guido2654
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10 augustus 2022, 17:03

Ook Peter schreef: zo 27 november 2022, 22:14 Als ik lees dat MTBers de vier na grootste groep op de eerste spoed hulp zijn dan begin ik beleidsmakers te snappen. Blijkbaar trekt onze sport bepaalde mensen in grote getale aan.
De huidige MTB reputatie gaat pas veranderen als die bepaalde mensen veranderen, met de sport stoppen of emigreren vrees ik.
Juist! Het zijn een stelletje ruige rekels die niks in de natuur te zoeken hebben!

Sorry hoor maar dit is precies het door emoties ingegeven geleuter dat je steeds uit de bekende hoek hoort. Ik dacht dat we het over ecologische schade, of beter: het ontbreken daarvan, hadden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dit is hoe beleidsmakers denken en waar wij mee moeten leren omgaan denk ik. Het is niet zwart, het is niet wit, het is het beeld dat de politiek heeft van de groep die op de MTB zit.
Voordeeltje is dan wel weer dat het een best grote groep is. Nadeeltje dat het een erg diverse groep is.
Lekker fietsen!
guido2654
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 10 augustus 2022, 17:03

Nouja, ik wil eigenlijk wel precies weten hoe dit specifieke besluit ambtelijk en bestuurlijk tot stand is gekomen. Deze week maar eens een WOB verzoek naar binnenschuiven bij de gemeente Arnhem. Wat die drammers van VNC cs kunnen, kunnen wij ook natuurlijk. Wel jammer dat het nodig is, ik zit liever op de fiets.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Weet iemand wat je in deze gevallen van de NTFU mag verwachten? Ben daar totaal onbekend mee maar zou verwachten dat die in de contra lobby zitten?
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ook Peter schreef: zo 27 november 2022, 22:14Als ik lees dat MTBers de vier na grootste groep op de eerste spoed hulp zijn dan begin ik beleidsmakers te snappen.
Binnen de categorie sport, da's wel een belangrijk detail (priveongevallen is een veelvoud van sportongevallen bijv.)
Ook Peter schreef: zo 27 november 2022, 22:14Blijkbaar trekt onze sport bepaalde mensen in grote getale aan.
Misschien dat je iets preciezer kunt zijn?
Ook Peter schreef: zo 27 november 2022, 22:14De huidige MTB reputatie gaat pas veranderen als die bepaalde mensen veranderen, met de sport stoppen of emigreren vrees ik.
Idem.

... al weet ik eigenlijk niet wat het ermee te maken heeft.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

guido2654 schreef: zo 27 november 2022, 22:40 Nouja, ik wil eigenlijk wel precies weten hoe dit specifieke besluit ambtelijk en bestuurlijk tot stand is gekomen. Deze week maar eens een WOB verzoek naar binnenschuiven bij de gemeente Arnhem. Wat die drammers van VNC cs kunnen, kunnen wij ook natuurlijk. Wel jammer dat het nodig is, ik zit liever op de fiets.
Is er een besluit of alleen een proefballonnetje in de pers?
Plaats reactie