Boekje over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik herinner me deze nog:

https://www.juridischbureauletselschade ... w-ongeluk/

De uitkomst kan ik alleen nergens vinden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ironhorse Erik schreef: ma 21 november 2022, 22:30 Ik herinner me deze nog:

https://www.juridischbureauletselschade ... w-ongeluk/

De uitkomst kan ik alleen nergens vinden.
Ik denk dat die er ook niet zal zijn, tijdens de corona zijn gigantisch veel zaken doorgeschoven of simpelweg geseponeerd.

Nu zal deze niet geseponeerd zijn, maar waarschijnlijk pas in 2025 of zo behandeld gaan worden.

Goed dat we een rechtssysteem hebben, zonde dat het zo traag als aangekoekte stront door een trechter is. :-{

Ik wil ook wel eens weten wie er aansprakelijk is bij eenzijdige ongevallen met e-bikes want ik durf te wedden dat die boomers nog proberen daar nog uit te renderen terwijl ze zelf niet onderlegd genoeg zijn met zo'n machine op pad te gaan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hieronder....heel duidelijk een zeer gezond verstand :-q

"waarbij de vrouw besloot deze niet te nemen omdat zij die te steil vond"

En hieronder.....precies het tegenovergestelde, met alle gevolgen van dien :roll:

"Haar man ging wel"
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ironhorse Erik schreef: ma 21 november 2022, 22:30 Ik herinner me deze nog:

https://www.juridischbureauletselschade ... w-ongeluk/

De uitkomst kan ik alleen nergens vinden.
Als je de gemeente aansprakelijk stelt dan betekent dat niet dat het voor de rechter komt. Dat is een intern proces bij de gemeente. Op de site van de gemeente Assen is staat een formulier waarmee je de gemeente aansprakelijk kunt stellen voor iets.
Ik verwacht dat het pas bij de rechter komt als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente en daarna in bezwaar en beroep gaat.
Ik heb geen idee of interne uitspraken van de gemeente over aansprakelijkheid publiek inzichtelijk zijn. Mogelijk met een WOB verzoek.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het is natuurlijk heel triest dit soort ongevallen. Maar wat moet je ermee........
Er gaat wel eens wat fout.

We gaan veel te veel naar een afreken cultuur en dat is voor niemand goed.
Straks staan er rnet zoveel borden op een MTB route als op de coolsingel.

En de meeste ongelukken komen ook door de E bikes, op de gewone fietspaden maar ook MTB en dat komt dat je niets hoeft te kunnnen om op plaatsen terecht te komen waar je vroeger nog enigszins iets voor moest kunnen.
Hoe vaak ik dit jaar geen bejaarden heb gezien met windkracht 6 op een E bike, blijf lekker binnen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ironhorse Erik schreef: zo 20 november 2022, 00:55Jahoor, als iemand zonder kennis van zaken een rijtje boomstammen ontdaan van de bast ingraaft in een steile omlaaglopende bocht, waarmee hij dus een soort van ijsbaarn met kombocht heeft gecreerd. Diegene die daar zijn nek op breekt kan natuurlijk met succes een zaak aanspannen tegen de bestuurders van de vereniging die verantwoordelijk is voor de aanleg van die stammen. En met succes ook wel als ik het boekje zo lees. Er zijn namelijk voldoende experts die kunnen vertellen/getuigen dat die boomstammetjes daar niet horen, dat de waarschuwingen ontbreken, dat het geen terrein eigen materiaal is, dat het niet op die manier in een route hoort. En dan ben je als bestuurder dus hoofdelijk aansprakelijk voor die gebroken nek van een succesvolle ondernemer die 100% arbeidsongeschikt is, wel een hele dure AOV heeft, maar waarvan die AOV verzekeraar bloed ruikt.
Je zet nu wel hele grote stappen.

Niet alleen laveer je heel makkelijk naar de conclusie dat er "dus" sprake is van aansprakelijkheid, maar je schiet ook in één klap door van aansprakelijkheid van de vereniging naar hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders. Voordat daarvan sprake is, moeten er echter ngo heel wat poortjes gepasseerd worden...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Marcobiker schreef: wo 23 november 2022, 09:58
Ironhorse Erik schreef: zo 20 november 2022, 00:55Jahoor, als iemand zonder kennis van zaken een rijtje boomstammen ontdaan van de bast ingraaft in een steile omlaaglopende bocht, waarmee hij dus een soort van ijsbaarn met kombocht heeft gecreerd. Diegene die daar zijn nek op breekt kan natuurlijk met succes een zaak aanspannen tegen de bestuurders van de vereniging die verantwoordelijk is voor de aanleg van die stammen. En met succes ook wel als ik het boekje zo lees. Er zijn namelijk voldoende experts die kunnen vertellen/getuigen dat die boomstammetjes daar niet horen, dat de waarschuwingen ontbreken, dat het geen terrein eigen materiaal is, dat het niet op die manier in een route hoort. En dan ben je als bestuurder dus hoofdelijk aansprakelijk voor die gebroken nek van een succesvolle ondernemer die 100% arbeidsongeschikt is, wel een hele dure AOV heeft, maar waarvan die AOV verzekeraar bloed ruikt.
Je zet nu wel hele grote stappen.

Niet alleen laveer je heel makkelijk naar de conclusie dat er "dus" sprake is van aansprakelijkheid, maar je schiet ook in één klap door van aansprakelijkheid van de vereniging naar hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders. Voordat daarvan sprake is, moeten er echter ngo heel wat poortjes gepasseerd worden...
Die poortjes zijn mij wel aardig bekend :wink: iets met beroepsdeformatie :-q

De keten die leidt tot aantoonbaar laakbaar gedrag, en zelf nalatig gedrag, ligt bij een club die ik goed ken gewoon open en bloot op de tafel, gereed om ingekleurd te worden na een (ernstig) ongeval.

Ze zijn er zelf ook achter want er worden momenteel stappen ondernomen. Eindelijk denk ik dan, want dit gaat vroeg of laat gruwelijk mis. En dan doel ik natuurlijk niet eens in eerste instantie met de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bestuurders, maar vooral op een slachtoffer als gevolg van de onkunde en het falen van een hele keten.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ironhorse Erik schreef: wo 23 november 2022, 14:27Die poortjes zijn mij wel aardig bekend :wink: iets met beroepsdeformatie :-q
Dat je ze kent verbaast me niet ;) ik miste ze alleen in je post. En dezelfde beroepsdeformatie laat me dan tóch even reageren :D
Ironhorse Erik schreef: wo 23 november 2022, 14:27Eindelijk denk ik dan, want dit gaat vroeg of laat gruwelijk mis. En dan doel ik natuurlijk niet eens in eerste instantie met de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bestuurders, maar vooral op een slachtoffer als gevolg van de onkunde en het falen van een hele keten.
Eens. Dat is nog het meest pijnlijke.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik ben inmiddels redelijk ver gevorderd in het boekje vd de OP (complimenten voor de leesbaarheid, zelfs voor iemand die niet Juridisch onderlegd is). En de situatie die Ironhorse beschrijft is inderdaad niet ondenkbaar maar ook niet helemaal zwart wit.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik ben meer een diagonaal lezer en juridisch zeer slecht onderlegd, boekje ook doorgenomen en ik heb de indruk dat er iets bestaat als redelijkheid. Als je die beste mensen waarschuwt op een aantal manieren en je zorgt dat ongelukken voorkomen kunnen worden zou je toch in alle redelijkheid je best hebben gedaan te voorkomen dat er iets mis gaat.
In Nederland is de modus dat we voor de beginnende rijder een overzichtelijk en niet verrassende route aanleggen (Als je daar van afwijkt zal je wel wat uit te leggen hebben). Maar als je ver van te voren die houtjes ziet is het dan een verrassing dat je erover uitglijd?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo zou het idd moeten zijn :-q
Je ziet een bordje mtb route je weet wat je kan verwachten, hobbels en bobbels, gaten en kuilen, zand en stenen, wortels en stammetjes :roll:
En weet je niet wat het bordje inhoud of wat je kunt verwachten :-{ dan ga je er niet op of rijden :roll:
Zo simpel is het :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

yo-eddy schreef: wo 23 november 2022, 17:29 Ik ben inmiddels redelijk ver gevorderd in het boekje vd de OP (complimenten voor de leesbaarheid, zelfs voor iemand die niet Juridisch onderlegd is). En de situatie die Ironhorse beschrijft is inderdaad niet ondenkbaar maar ook niet helemaal zwart wit.
Natuurlijk is hij niet zwart wit, er zijn een aantal vangnetten die je op kunt hangen. Maar dan moet je dat wel doen, sterker nog dat wordt verwacht vanuit het oogpunt "zorgplicht". Competentie is daarin een key succes factor. Zowel van vereniging, bestuur, bouwers als fietsers.

In het specifieke geval van een aangebrachte feature die significante en onverwachte gevaarzetting veroorzaakt;
Alles valt of staat of het bestuur / de bestuursleden het hadden kunnen weten. In "onze" situatie (van Yo-eddie en ikzelf) had het bestuur het kunnen weten, sterker nog ze zijn er meermaals op aangesproken, en de voorzitter leest hier ook nog eens mee. Er wordt maar wat gekloot aan de route door personen die niet de competentie hebben zelf op tempo te rijden en daarmee helemaal niet de competentie hebben om wijzigingen aan routes aan te brengen. En aub lees een gebrek aan competentie niet verkeerd, ik ben bijv een bijzonder incompetent stratenmaker. Daarom doe ik dat werk ook niet want daar komt ellende van. De tegels zullen wippen en mensen gaan struikelen. Als ik toch ga stratenmaken voor de gemeente en een oud dametje breekt vervolgens haar heup wordt de opdrachtgever aansprakelijk gesteld en zal moeten betalen. Dat zijn feiten. Om een stap verder te gaan en een Gemeenteecht vervelend aansprakelijk te stellen zal er herhaling moeten plaatsvinden en bijna moedwil. Daar kan sprake van zijn als de Gemeente herhaaldelijk is gewaarschuwd. Zie de parelellen met de MTB route. Het is niet helemaal hetzelfde, maar er zijn (helaas) veel paralellen.

"ich habe es nicht gewusst" gaat hier niet meer op, dan verzand je al snel in laakbaar gedrag e/o (grove) nalatigheid.

Wat dat doet op de tafel van een rechter/mediator/arbitrage in relatie tot (hoofdelijke) aansprakelijkheid, laat zich raden. Gewoon common sense en competenties aan boord halen (en houden) als je ze zelf niet bezit. Het is geen rocketscience......
Markk
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 13 juli 2003, 22:53
Contacteer:

Dat boekje ga ik ook kopen! Blijft een (voor routebouwers) interessant onderwerp, aansprakelijkheid. Wat ik vind/denk: Er is veel vraag naar meer uitdaging, maar wat bedoeld de gemiddelde mtb-er daarmee? Ik denk dat 90% van mountainbikend Nederland hiermee vooral doelt op meer hoogtemeters.

Er is slechts een kleine, maar groeiende, groep mtb-ers die tijd investeert in het aanleren van de moderne rijtechnieken. Voor deze categorie mtb-ers heb ik de afgelopen jaren veel tijd en geld gestoken in het aanleggen van TTF's. Altijd in overleg en met toestemming van de beheerder van het terrein, zij zijn degenen die evt. aansprakelijk kunnen worden gesteld. De moeilijke en gevaarlijke TTF's heb ik naast de vaste route aangelegd, ze maken dus geen onderdeel uit van de route. Uiteraard veel waarschuwingsbordjes, dus als je gebruik maakt van de TTF is dat jouw eigen en bewuste keuze.

Ook op de route heb ik TTF's aangelegd, niets extreems en altijd met een makkelijk alternatief en ja, daar zijn ze weer, veel waarschuwingsbordjes.

Verder sta ik op het standpunt dat als een TTF rijtechnisch moeilijk is, de TTF er ook als zodanig uit moet zien. Het ligt in de volksaard des Nederlander om te denken dat ie alles kan, daarom heb ik liever dat als je voor een dergelijke TTF staat met je nieuwe carbonnen fiets je even moet slikken en besluit om het maar niet te proberen. Dus geen rockgarden van keurig op elkaar aansluitende stenen, maar kriskras en grote scherpe uitstekende stenen zodat de boodschap duidelijk is, dit is niet voor beginners. Het risico is namelijk nagenoeg gelijk, wat voor stenen en hoe ze ook liggen, vallen op stenen doet echt pijn.

Uiteindelijk is er ook nog iets als mededogen (alhoewel ik daar niet echt om bekend sta ;-)), de drop-off (90cm hoog) die ik (met toestemming etc.) had aangelegd stond direct na de ingebruiksname al op dumpert. Een mega faceplant, ook daarna diverse valpartijen en faceplants. Inmiddels dubbele waarschuwingsbordjes en de hausse aan valpartijen lijkt voorbij. Maar ik heb wel overwogen om de drop-off af te breken, want niemand zit te wachten op ernstig blijvend letsel vanwege iets dat je hobby is.

Het draait dus niet alleen om de vraag wie is aansprakelijk, maar ook om de vraag hoe houden we een sport voor iedereen leuk en toegankelijk. Als een TTF of segment te vaak tot ongelukken leidt pas je dat aan. Helaas voor die kleine groep mtb-ers die wel over de juiste mindset en rijtechniek beschikt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TTF’s kunnen het beste in een besloten trial/trail park gebouwd worden. Althans: imho en m.i. en als je het mij vraagt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bert l. schreef: vr 30 december 2022, 17:56 TTF’s kunnen het beste in een besloten trial/trail park gebouwd worden. Althans: imho en m.i. en als je het mij vraagt.
Hangt beetje af van wat je onder een TTF (Technical Trail Feature) verstaat, natuurlijke TTF's zijn altijd prima, van die hele gekunstelde dingen heb ik ook weinig mee, maar een mooie jump of Drop die opgaat in de trail is natuurlijk prima.

Overigens zijn veel van de 2.0 trails toch al zo artificieel als wat :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie