MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat geweld van de kraan heb ik ook gezien. En ik heb mezelf dezelfde vragen gesteld. Uiteindelijk komt het neer op nagels knippen in de natuur. Althans zo is het mij uitgelegd door een buitenstaandster die bosbouw en ecologie doceert en ook op de mtb rijdt.

Als routebouwers creëren we door het werk dat wij doen ook nieuwe habitattypes. Bijvoorbeeld voor zandbijen op plekken waar anderen erosie en slijtage zien. Of voor de grondster door plekken schraal te houden waardoor k**bramen en k**brandnetels geen kans krijgen te gaan woekeren.
Wij blazen heel veel organisch materiaal met bladblazers in de kant. Dat levert in het volgende jaar een explosie aan vingerhoedskruid op en in de herfst daarna heel veel paddestoelen.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondster
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zandbijen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vingerhoedskruid
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 28 november 2022, 13:02Kan me best voorstellen dat natuurliefhebbers echt enorm schrikken als je ziet hoeveel routes er laatste jaren zijn aangelegd (aangepast) en hoe veel populairder mountainbiken is geworden.
Dat kan ik me ook voorstellen maar een verstoorde natuurbeleving is iets anders dan daadwerkelijke natuurverstoring. Het is niet acceptabel als het laatste gebruikt wordt als argument voor het eerste.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

bert l. schreef: ma 28 november 2022, 11:32
Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 23:14 Happy is voor Hobo's :lol:

Ik zal de ntfu eens vragen of ze RvN in enige vorm ondersteunen in de kwestie die nu speelt.
De NTFU was in persoon aanwezig bij de rechtszaak.
Oh, dan geven ze bijzonder weinig aandacht aan dit probleem.

Ik heb vanuit de NTFU niets vernomen over deze kwestie.
Singletrack Sundays schreef: ma 28 november 2022, 13:02 Ik denk dat wij als moiuntainbikers (en natuurliefhebbers) ook wel naar ons zelf moeten kijken of je dit niet op een milieu en natuurvriendelijker kan doen.
Kan me best voorstellen dat natuurliefhebbers echt enorm schrikken als je ziet hoeveel routes er laatste jaren zijn aangelegd (aangepast) en hoe veel populairder mountainbiken is geworden.
Het is vooral de populariteit, voor er hooguit routes aangelegd werden sleten de paadjes vanzelf uit, dat was de natuurvriendelijkste manier die er kan zijn.

Nu is het hier in de buurt zo, dat veel paden van de 'oudere' mtb routes aanvankelijk uitgesleten zijn door crossmotoren, zou me niet verbazen als dat elders ook zo is.

De motoren hebben ze inmiddels (grotendeels) de bossen uit weten te krijgen, maar de paadjes zijn gewoon overgenomen door de volgende groep.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Maar het is natuurlijk ook een deel beeldvorming.
Om een voorbeeld te noemen: sta je met een hark het herfstblad weg te halen of met een gemotoriseerde bladblazer. Zal voor de verstoring niet heel veel uitmaken maar die laatste ziet er wel een stuk onvriendelijker uit.
Have fun!
Rinse.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Klopt. Vergeet natuurlijk niet dat de gemeente of terreinbeheerder net zo goed drukke wandelpaden bladvrij staat te blazen. Dat er enkel – zeer selectief – gezeurd wordt over MTB trailcrews die dit doen is natuurlijk gewoon weer deel van 'de hetze'.
Stamppot with weaksauce!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Singletrack Sundays schreef: ma 28 november 2022, 13:02 ....
Kan me best voorstellen dat natuurliefhebbers echt enorm schrikken als je ziet hoeveel routes er laatste jaren zijn aangelegd (aangepast) en hoe veel populairder mountainbiken is geworden.
Edit: wat subtieler dan op verzoek van Bert en anderen:

Het is allemaal best begrijpelijk, maar het is natuurlijk niet zo dat de procederende figuren nul kennis hebben van hoe die route's in elkaar zitten en wat het doel er achter is (= fietsers concentreren op één, beheersbaar traject). Bovendien valt mij al wandelend ook de absurde drukte op van allerlei recreanten. Dat mensen een eenzijdige focus op een bepaalde groep hebben zegt vooral iets over hoe dit over eigen en niet algemeen belang (zijnde, de natuur) gaat, denk ik.
Laatst gewijzigd door eRicW op ma 28 november 2022, 15:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je bent jezelf aan het overschreeuwen, Eric.
In een andere toonsoort blijft het vast leuk om te volgen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Een rechter heeft natuurlijk ook een onderbuik.
Have fun!
Rinse.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

eRicW schreef: ma 28 november 2022, 14:00
Singletrack Sundays schreef: ma 28 november 2022, 13:02 ....
Kan me best voorstellen dat natuurliefhebbers echt enorm schrikken als je ziet hoeveel routes er laatste jaren zijn aangelegd (aangepast) en hoe veel populairder mountainbiken is geworden.
Edit: wat subtieler dan op verzoek van Bert en anderen:

Ik vind het inderdaad best begrijpelijk, maar anderzijds zie je dat (a) de route's doen wat beoogd was, zijnde bikers op één traject concentreren en (b) het is niet alsof het aantal wandelaars nou niet is toegenomen. Voor iedere biker erbij ook 7-10 ter voet.

Allemaal prima maar we moeten denk ik beseffen dat het vooral eigenbelang en eigen natuurbeleving, niet natuurbescherming, is waar het om draait.
De routes zijn ooit gecreeerd om bikers weg te houden uit de rest van het bos. Waar volgens mij veel minder rekening mee gehouden is, dat er hierdoor ook VEEEEEL meer nieuwe bikers bij zouden komen. Sorry, ik vind het eigenlijk ook te druk in het bos. Maar loslopende honden zijn natuurlijk een veel groter probleem. Op zich kan ik me ergens best in de zorgen van Dirkmaat vinden, maar om het met Covey te zeggen: big rocks first. Dus wie brengt het hondenprobleem ff onder de aandacht bij de beste man ;)

Los daarvan moet iedereen met een bladblazer dan wel -zuiger verbannen worden naar een onbewoond eiland. Wat een terreur is dat! Kunnen die Staphorster- en Mercatorpleintokkies daar niet een keer actie tegen voeren :evil:
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar die loslopende honden doen niets meer of minder dan de wolf. Als een hond jaagt dan schreeuwt iedereen ach en wee. Als een wolf het doet dan is het goed want zo verplaatsen de dieren zich meer en krijgt jonge aanwas meer kans om te groeien/overleven. Nu vind ik niet dat honden maar overal moeten jagen maar het laat wel zien hoe je alles je eigen kant op kan lullen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zullen we proberen de discussie niet te framen en in een mal te persen van de huidige tweedelingen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

bert l. schreef: ma 28 november 2022, 19:36 Zullen we proberen de discussie niet te framen en in een mal te persen van de huidige tweedelingen?
Dit vingertje wijzen naar wat wie dan ook anders fout zou doen is dan ook net zo goed ‘precies het probleem’ ;)
Stamppot with weaksauce!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

nomad030 schreef: ma 28 november 2022, 16:01 Waar volgens mij veel minder rekening mee gehouden is, dat er hierdoor ook VEEEEEL meer nieuwe bikers bij zouden komen. Sorry, ik vind het eigenlijk ook te druk in het bos. Maar loslopende honden zijn natuurlijk een veel groter probleem. Op zich kan ik me ergens best in de zorgen van Dirkmaat vinden, maar om het met Covey te zeggen: big rocks first.
Het aantal nieuwe fietsers steeg de laatste jaren al enigzins, maar sinds een niet nader te noemen pandemie is het geëxplodeerd qau aantallen.
Niet alleen bikers in het bos, maar ook op de weg.

Daar komen dan ook nog eens hordes mensen met een hond bij, die ook in een niet nader te noemen pandemie is aangeschaft, ook dat aantal is explosief gestegen.
De andere recreanten, met of zonder fiets of dier, zijn ook explosief gestegen.
In eerste instantie omdat er niets anders mogelijk was, maar een zeer groot deel daarvan zijn opnieuw de wereld direct om zich heen gaan ontdekken en zien daar de voordelen of het plezier van in.

Wat ook niet helpt is dat door 2 jaar binnen zitten iedereen een dikke pens heeft gekregen en zich toen pas is gaan beseffen hoe zuinig je op jezelf moet zijn.
Een soort wake-up call voor veel inwoners van Nederland, waar niemand op berekend was en waar niemand rekening mee kon houden.

En het is natuurlijk belachelijk dat de mountainbiker als eerste (want ik geloof niet dat het de enige groep is die ze aan willen pakken) aangepakt gaat worden.
Het is in die zin domme pech, voor hetzelfde geld waren het de hondenbezitters geweest.

Ik wacht de rechtsgang gespannen af en in de tussentijd ben ik vast een buffertje aan het opbouwen zodat ik hoe dan ook kan blijven fietsen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik maak me er niet zo druk om. Uiteindelijk zal het besef bij iedereen wel komen dat alle routes sluiten niet zo verstandig is.
De mountainbikers gaan wildrijden om toch de hobby te kunnen voortzetten, daar zit ook niemand op te wachten.
Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten etc. hebben denk ik niet zoveel zin/tijdom fulltime te moeten gaan controleren.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Peelrijder schreef: ma 28 november 2022, 19:41
nomad030 schreef: ma 28 november 2022, 16:01 Waar volgens mij veel minder rekening mee gehouden is, dat er hierdoor ook VEEEEEL meer nieuwe bikers bij zouden komen. Sorry, ik vind het eigenlijk ook te druk in het bos. Maar loslopende honden zijn natuurlijk een veel groter probleem. Op zich kan ik me ergens best in de zorgen van Dirkmaat vinden, maar om het met Covey te zeggen: big rocks first.
Het aantal nieuwe fietsers steeg de laatste jaren al enigzins, maar sinds een niet nader te noemen pandemie is het geëxplodeerd qau aantallen.
Niet alleen bikers in het bos, maar ook op de weg.
Waar fietsen jullie dan?

Want waar ik woon (West Brabant) vind ik het erg meevallen. Bijna altijd rijd ik alleen op de trails, dwz geen MTB-ers in zichtafstand, en ook weinig wandelaars en knollen. Vrijdag is er sowieso bijna niemand, en op zaterdag en zondag later in de ochtend, middag of vroege avond normaliter vrij rustig uitgezonderd bv feestdagen.

Afgelopen zaterdag LDD ja er waren wel wat fietsers, maar veel, hordes? Nee echt niet. End oktober Drents-Friesche Wold geweest geweldige routes maar echt niet druk.

Dit is ook relevant voor de beweringen van die natuurverdedigers, want hebben ze feiten? Wie heeft er feiten: tellingen? Makkelijk is kijken op Strava global heatmaps. Helaas geen scheiding op MTB en reetfietsers, maar in het bos zal het wel MTB zijn verwacht ik.

https://www.strava.com/heatmap#12.80/6. ... 5/hot/ride (kleuren ff op standaard zetten, beter zichtbaar)

Daar kijken natuurbeheerders ook op, dus als je ergens gaat rijden waar het niet mag (ik weet niemand hier doet dat) zet dan je log op private.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gesloten