MTB ligt onder vuur [steun lokale mtb vereningen in hun rechtszaken]

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Crapton schreef: di 6 december 2022, 20:44 Hier in mijn omgeving Grenspark (GP) Kalmthoutse Heide is er louter en alleen politiek gefoefel met als doel een verplicht afpersvignet a 12 € om inkomsten te genereren voor het Belgische GP (salarissen moeten betaald he!) op 13 km singletrack aangelegd in NL en aanleg betaald door gemeente Woensdrecht. Met volledige instemming van de wethouder Woensdrecht, die natuurlijk de bestuurder van het GP goed kent want die was daar eerst wethouder.

Samengevat: verwacht totaal en helemaal niets van de politiek, behalve dat ze samen het voor jou slechter maken ook als zeggen dat ze alles voor jou doen (ja echt).
Stel je verkiesbaar of zoek een andere manier om je bijdrage te leveren. Geklaag en slachtoffergedrag zorgt er alleen maar voor dat mensen nog minder bereid zijn om naar je te luisteren, en je nog minder voor elkaar krijgt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Knakker29 schreef: wo 7 december 2022, 16:43
Crapton schreef: di 6 december 2022, 20:44 Hier in mijn omgeving Grenspark (GP) Kalmthoutse Heide is er louter en alleen politiek gefoefel met als doel een verplicht afpersvignet a 12 € om inkomsten te genereren voor het Belgische GP (salarissen moeten betaald he!) op 13 km singletrack aangelegd in NL en aanleg betaald door gemeente Woensdrecht. Met volledige instemming van de wethouder Woensdrecht, die natuurlijk de bestuurder van het GP goed kent want die was daar eerst wethouder.

Samengevat: verwacht totaal en helemaal niets van de politiek, behalve dat ze samen het voor jou slechter maken ook als zeggen dat ze alles voor jou doen (ja echt).
Stel je verkiesbaar of zoek een andere manier om je bijdrage te leveren. Geklaag en slachtoffergedrag zorgt er alleen maar voor dat mensen nog minder bereid zijn om naar je te luisteren, en je nog minder voor elkaar krijgt.
Sorry dat is weer een makkelijke dooddoener. Dus als ik kritisch ben dan vertoon ik slachtoffergedrag. Ongelofelijk dat je dat zegt.

We hebben in mijn omgeving van alles geprobeerd maar er wordt NIET geluisterd. Omdat het niet hoeft. Men hoeft niet naar burgers of MTB-ers te luisteren, zeker niet als die kritisch zijn.

Heb je enig idee hoe onze partijen de aanwas van nieuwe raadsleden afschermen? Waarschijnlijk niet, anders maakte je dit soort opmerkingen niet. En voor bestuursfuncties van GP of NM of SBB vergeet het helemaal maar. Moet je in het circuit zitten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kritiek hebben gaat samen met verantwoordelijkheid nemen. “Wat gaan jij/ik/wij er aan doen”?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Kritisch zijn kan op vele manieren. Het stelselmatig afgeven op alles wat riekt naar overheid en organisaties die een ander belang dienen dan het jouwe, er op voorhand vanuit gaan dat deze partijen er dubieuze motieven op nahouden, en de wijze waarop je dit regelmatig naar voren brengt komt op mij inderdaad over als geklaag en slachtoffergedrag. In alle eerlijkheid; als ik bij een van de genoemde organisaties zou werken en je zou met deze houding benaderen, zou ik ook niet meteen staan te springen om een bak koffie met je te gaan drinken. Misschien dat je het niet zo bedoelt, ik geef alleen aan hoe het op mij overkomt, en dat het m.i. niet helpt..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Psst, het schijnt dat het college van B&W gekozen wordt. Oké oké, de B niet rechtstreeks. Tweede en eerste kamer, het zelfde laken en pak.
Raadsleden worden vaak en in veel gemeentes gezocht, idee?
Gebruikersavatar
StevenGoesMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 december 2022, 13:32

Even het (politiek)beleid terzijde...

Ik lees deze draad al een poosje mee en heb vervolgens een account aangemaakt om een reactie te plaatsen :roll:

Ik vind het wel vreemd dat een stichting die nota bene gesteund wordt door de Postcode Loterij met jaarlijks 5 ton zomaar "vrij" kan besteden. Ik heb ook het idee dat de Postcode Loterij simpelweg niet op de hoogte is wat er gaande is. Wellicht is het handig om het klachtenformulier in te vullen van de Postcode Loterij (ook al ben je geen lid). Waarschijnlijk zal het wel ongegrond worden verklaard maar je laat wel een signaal achter... ZEKER als er meerdere klachten binnen komen. Met een beetje geluk kan VNC inbinden :tong

Mijn inziens kan VNC met het geld beter steken om met vrijwilligers bomen te planten. Een boom van een boomkweker (afhankelijk van het soort boom) kost pak en beet 250 Euro incl. vervoer na locatie (was een snelle google dus bind me er niet op vast...). Voor € 65000,- zijn dat een aardig weiland vol bomen van een boer die stopt door bijvoorbeeld de stikstof... (nog los van de papierverspilling voor de rechtszaak waar menig boom voor sneuveld...). VNC zal zijn doel mijn inziens voorbij schieten 8)
Mijn YouTube-kanaal

Trust me, I'm a civil engineer :roll:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

StevenGoesMTB schreef: wo 7 december 2022, 23:27 Mijn inziens kan VNC met het geld beter steken om met vrijwilligers bomen te planten.
Mwa, ookal is het nu voor ons even niet leuk, ik ben er niet principieel tegen als natuur- of dierenbeschermingsorganisaties ook lobby'en voor wetgeving of procederen om handhaving af te dwingen om hun doelen te bereiken. Doen bv Urgenda en Dier & Recht ook.

Het achterliggende probleem blijft nou eenmaal dat iedereen graag een beetje wil wonen, consumeren, recreëren en van A naar B reizen, allemaal zaken die een bepaalde impact hebben.
En de meeste mensen vinden hun éigen manier van wonen, consumeren en recreëren nog wel oké, maar alles wat méér of ánders is niet. :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Waren bepaalde natuur organisaties ook maar iets minder principieel. :wink:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: wo 7 december 2022, 20:59 Kritiek hebben gaat samen met verantwoordelijkheid nemen. “Wat gaan jij/ik/wij er aan doen”?
Erg makkelijk gezegd.

1. Leg eens uit hoe dat in de praktijk werkt met NM en SBB? Je hebt geen of amper machtspositie.
2. Van wie krijg je of pak je die verantwoordelijkheid af, als je verantwoordelijkheid "neemt"?
3. Welke verantwoordelijkheid kan je "nemen" als je kritisch bent op de huidige opzet?

Misschien dat het op de UHR wel werkt, maar ik zie in mijn omgeven nul komma nul opening voor aanpassingen voor bv locals. Ook ruimte voor nieuwe trails gaan we niet krijgen. Vragen zijn al gesteld, afwijzend of geen antwoord.

Ik kan bij de trailcrew gaan helpen als zandschepper en blaadjesruimer maar dat verandert uiteraard helemaal niets aan de vignet opzet of verbod op vrij rijden. Het maakt het alleen makkelijker voor GP in mijn geval.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Ik ben het met je eens. Vind het ook wat makkelijk om iedereen die kritiek heeft te adviseren om zich dan maar verkiesbaar te stellen en de lokale politiek in te gaan. Ik geef zeker niet stelselmatig af op onze overheid en politiek. Maar wat hier nu gebeurt daar is imho heel veel mis mee. En ik heb persoonlijk weinig trek om zelf de lokale politiek in te gaan of rechtszaken te gaan voeren.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Crapton schreef: do 8 december 2022, 13:26
bert l. schreef: wo 7 december 2022, 20:59 Kritiek hebben gaat samen met verantwoordelijkheid nemen. “Wat gaan jij/ik/wij er aan doen”?
Erg makkelijk gezegd.

1. Leg eens uit hoe dat in de praktijk werkt met NM en SBB? Je hebt geen of amper machtspositie.
2. Van wie krijg je of pak je die verantwoordelijkheid af, als je verantwoordelijkheid "neemt"?
3. Welke verantwoordelijkheid kan je "nemen" als je kritisch bent op de huidige opzet?

Misschien dat het op de UHR wel werkt, maar ik zie in mijn omgeven nul komma nul opening voor aanpassingen voor bv locals. Ook ruimte voor nieuwe trails gaan we niet krijgen. Vragen zijn al gesteld, afwijzend of geen antwoord.

Ik kan bij de trailcrew gaan helpen als zandschepper en blaadjesruimer maar dat verandert uiteraard helemaal niets aan de vignet opzet of verbod op vrij rijden. Het maakt het alleen makkelijker voor GP in mijn geval.
Dat kan een lang verhaal worden. De korte versie is dat ik in 2007 begonnen ben met op deuren te kloppen en vragen om een gesprek over hoe en wat en mtb en natuur.
Nadat we de juiste argumenten gevonden hadden die doel troffen, konden we de eerste nieuwe route in 2014 aanleggen. Voorwaarden waren ‘zelf voor geld zorgen’ en ‘zelf onderhouden’.
Achteraf kun er een makkelijk verhaal over vertellen, maar het duurde lang en er waren veel tegenslagen. Je moet van ‘uphill battles’ houden en een lange adem hebben.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

bert l. schreef: do 8 december 2022, 16:02 Achteraf kun er een makkelijk verhaal over vertellen, maar het duurde lang en er waren veel tegenslagen. Je moet van ‘uphill battles’ houden en een lange adem hebben.
En feit is dat je hiermee meer méér resultaat hebt geboekt dan wanneer je alleen maar geklaagd zou hebben.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat klopt wel naar niet iedereen heeft de kwaliteiten die Bert heeft.

Dus om in populistische politieke taal te zeggen; 'willen we meer Bert of minder' :winkie: "meer meer meer :bier: "

Dat lange verhaal van Bert is natuurlijk precies wat al die natuur organisaties ook doen. Jarenlang lobbyen en aandacht vragen en nu oogsten ze. (met enige politieke hulp .. 8) )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij is het eerder andersom, mountainbiken als recreatie vorm is enorm gegroeid en krijgt meer aandacht (en ruimte). Grotere organisaties zoals Natuurmonumenten werken daar aan mee. De kleinere clubjes die zich nu in de media laten horen en/of rechtszaken aanspannen reageren juist op de groei.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De essentie is dat je 'maatschappelijk actief' moet willen worden en er werk van moet willen maken. Uiteindelijk waarderen bestuurders dat ook. Dat je je punt maakt, dat je er achter staat, dat je er werk van maakt, dat je je argumenten naar voren brengt, dat je samen met anderen eerst een groepje vormt en daarna een nette stichting
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gesloten